SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13)

Re: SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Jag blir nästan mörkrädd av att läsa kommentarer från vissa personer i vårt grannland på ex e24.no och vg.no
Alla dem som gång på gång upprepar att SAS vill föra in bonusprogrammet för att tjäna mer pengar, och för att tjäna mer pengar kommer de höja priserna.
Jag skulle gissa på att de kommer tjäna mer pengar på andra sätt än höjda priser, kanske fler lojala resenärer som väljer SAS framför Norwegian om priset är detsamma. Det har inget med att höja priser att göra.

Svenskar reser i stora mängder varje dag med Norwegians 737-800 inrikes i Sverige mellan Stockholm-Göteborg/Malmö/Luleå/Umeå trots att SAS flyger samma sträckor och erbjuder Eurobonuspoäng , varför skulle inte norrmänn som reser inrikes i Norge göra samma sak om SAS erbjuder Eurobonus poäng i Norge?
Om nu SAS kommer höjer priserna (som vissa påstår) så finns det ju än mer anledningar att åka med just Norwegian inrikes i Norge i så fall.

Ja, dette har eg lurt på også. Korleis er til dømes prisnivå og frekvens i Sverige (og Danmark) når ein ser på konkurransen mellom SK og DY i dei landa? No har eg skjønt at luftfarten i Noreg og Sverige ikkje er heilt samanliknbar mellomanna pga. alle dei "rare" svenske flyselskapa på nokre ruter, men det må då vere eit visst grunnlag for samanlikning på dei mest trafikerte rutene.

Må si at det er veldig mange komiske kommentarer på E24 om temaet...

Med norsk misunnelseskultur i hånden blir vel folk som opptjener bonuspoeng snart sett på som umoralske idioter og skattesnyltere.

Når forbrukerrådet kan gå ut å si at det er de som reiser minst som betaler for de som reiser mest så går det jo det som hånd i hanske...

Temaet endrer seg, og temaet er snart under middels interessant selv for menigheten her inne......
Over til noe mer interessant; er det noen som har fått postert poeng fra reiser i går? Har selv ikke mottatt noen poeng for min OSL-BGO-OSL i går....

En slik beskatning burde i så fall gjelde alle bransjer.Det samme gjelder eksempelvis hoteller. Der kan man også få bonusnetter til privat bruk, opparbeidet i arbeidssammenheng.

Problemstillingen er jo hva er den faktiske verdien til denne fordelen? Bonusprogrammene er geniale i at man utnytter kapasitet som ellers ikke vil blitt brukt. Hva er verdien av et tomt flysete ombord i et fly?

Temaet endrer seg, og temaet er snart under middels interessant selv for menigheten her inne......
Over til noe mer interessant; er det noen som har fått postert poeng fra reiser i går? Har selv ikke mottatt noen poeng for min OSL-BGO-OSL i går....

På Eurobonus sidene står det:

"Det vil ta noe lenger tid enn vanlig før poengene på norske innenriksstrekninger vil vises på EuroBonus-kontoen – opptil 5 uker"

Problemstillingen er jo hva er den faktiske verdien til denne fordelen? Bonusprogrammene er geniale i at man utnytter kapasitet som ellers ikke vil blitt brukt. Hva er verdien av et tomt flysete ombord i et fly?

Enig. Synes derfor en fordelsbeskatning ville vært ganske tullete.

Den faktiske fordelen er nok ikke så mye vanskeligere å sette en prislapp på enn andre naturalytelser. Gratis flyreiser har ganske åpenbart en verdi, uansett om de er opptjent på reiser innenriks eller utenriks. En utgangspunkt kan, for eksempel, være skattebetalinsgforskriften §5-8-30: «Fordel ved privat reise ved bruk av kort betalt av arbeidsgiver hvor kortet gjelder et ubegrenset antall reiser i et begrenset tidsrom, Travel Pass og lignende ordninger, verdsettes til normal rabattpris som oppnås i reiseselskapet for tilsvarende reise.»

Dersom man mener at ei gratis reise ikke har noen verdi, så er det jo bare å la være å reise. Om noe er verdiløst, så spiller det jo ingen rolle om man mottar det eller ikke, og det ville jo være dumt å betale skatt av noe man ikkke synes er verdt noe.

Vi får se... SAS har jo, mer eller mindre, flyttet problemstillinga fra hva som er «riktig» eller «fornuftig», som er en politisk avgjørelse, til hva som er «lov», som er ei juridisk problemstilling. Om ikke annet kan det bety god underholdning og fascinerende artikler i media.

Det er vel lov å håpe at presisjonsnivået i artiklene kan bli litt bedre også. I dag så jeg en som fikk «midlertidig forføyning» til å bli forskriftsendring. Før SAS' egen komiske Ali ble sitert på at «alle vurderinger går i vår favør».

Vi får se... SAS har jo, mer eller mindre, flyttet problemstillinga fra hva som er «riktig» eller «fornuftig», som er en politisk avgjørelse, til hva som er «lov», som er ei juridisk problemstilling. Om ikke annet kan det bety god underholdning og fascinerende artikler i media.

Det er vel lov å håpe at presisjonsnivået i artiklene kan bli litt bedre også. I dag så jeg en som fikk «midlertidig forføyning» til å bli forskriftsendring. Før SAS' egen komiske Ali ble sitert på at «alle vurderinger går i vår favør».

Hva som er "riktig" eller "fornuftig" er det vel delte meninger om, så å si at SAS har flyttet problemstillingen blir å dra det litt for langt, synes jeg.

Betegnelsen "(søsteren til) komiske Ali" synes jeg Norwegian har satt en grundig standard for, sammen med Ryanair selvfølgelig.
SAS sine informasjonsfolk har langt fra alltid rett, men det skal mye til for å matche all skytingen fra hofta som kommer fra DY og FR.
Men igjen, det er bare mitt enkle synspunkt.

Hva som er "riktig" eller "fornuftig" er det vel delte meninger om, så å si at SAS har flyttet problemstillingen blir å dra det litt for langt, synes jeg.

Betegnelsen "(søsteren til) komiske Ali" synes jeg Norwegian har satt en grundig standard for, sammen med Ryanair selvfølgelig.
SAS sine informasjonsfolk har langt fra alltid rett, men det skal mye til for å matche all skytingen fra hofta som kommer fra DY og FR.
Men igjen, det er bare mitt enkle synspunkt.

Vel, når Roald går ut og hevder at alle vurderinger går i "vår" favør så blir det vel minst like mye komiske Ali over dette som det andre bruker om andre selskaps informasjonsflyt. Statens vurderinger går jo f.eks. ikke i favør av SAS sin vurdering. Når det er sagt så er det andre selskaper som er mye mer omtrentlig med informasjonen man formidler, men akkurat i denne saken så er jeg ikke nevneverdig imponert over SAS.

Last edited:

Det er det absolutt delte meninger om, men å avgjøre hva som er «fonuftig» er i stor grad politikk. Nå har SAS gjort om dette til en juridisk diskusjon, som kommer til å bli avgjort i Konkurransetilsynet (på kort sikt) og i EFTA-domstolen (på litt lengre sikt). Politikerne er satt på sidelinja og SAS kan ikke lenger argumentere med at bonusforbudet er «feil». Nå har bonusforbudet vært gjennom ei politisk prøving, der SAS ikke fikk gjennomslag, så det er fornuftig av dem å flytte diskusjonen fra departementet til rettssalen.

Vel, når Roald går ut og hevder at alle vurderinger går i "vår" favør så blir det vel minst like mye komiske Ali over dette som det andre bruker om andre selskaps informasjonsflyt. Statens vurderinger går jo f.eks. ikke i favør av SAS sin vurdering. Når det er sagt så er det andre selskaper som er mye mer omtrentlig med informasjonen man formidler, men akkurat i denne saken så er jeg ikke nevneverdig imponert over SAS.

Da er vi relativt enig. Jeg snakket i generelle vendinger, og da mener jeg at DY betydelig akterut.

Det er det absolutt delte meninger om, men å avgjøre hva som er «fonuftig» er i stor grad politikk. Nå har SAS gjort om dette til en juridisk diskusjon, som kommer til å bli avgjort i Konkurransetilsynet (på kort sikt) og i EFTA-domstolen (på litt lengre sikt). Politikerne er satt på sidelinja og SAS kan ikke lenger argumentere med at bonusforbudet er «feil». Nå har bonusforbudet vært gjennom ei politisk prøving, der SAS ikke fikk gjennomslag, så det er fornuftig av dem å flytte diskusjonen fra departementet til rettssalen.

Da er det mulig vi er enige her. Jeg forsto ditt først innlegg som at SAS flyttet diskusjonen FRA noe fornuftig (altså i negativ forstand) og til en juridisk avklaring (tolket som "ufornuftig" eller "ikke riktig").

Jeg er enig om du mener at det er fornuftig å foreta en juridisk avklaring på dette.

Da er det mulig vi er enige her. Jeg forsto ditt først innlegg som at SAS flyttet diskusjonen FRA noe fornuftig (altså i negativ forstand) og til en juridisk avklaring (tolket som "ufornuftig" eller "ikke riktig").

Vi er nok enige, høres det ut som.

Nå har bonusforbudet vært gjennom ei politisk prøving, der SAS ikke fikk gjennomslag, så det er fornuftig av dem å flytte diskusjonen fra departementet til rettssalen.

Neppe. Om de skulle få gjennomslag i rettssystemet, tar det ikke lang tid før forskriften blir endret, forutsatt at de politiske vurderingene ikke endrer seg i mellomtiden (som f.eks. ved valg).

Originally Posted by CRJ900
Hva er verdien av et tomt flysete ombord i et fly?

Den kan være ganske stor og betydelig større enn hva en del økonomer med skylapper går rundt og innbiller seg.

Jeg kan tenke meg at hensynet til lav kabinfaktor skremmer flyselskapene fra å maksimalisere inntektene ved hjelp av høyere billettpriser (= færre billigbiletter). Hvordan vil aksjemarkedet og samfunnet forøvrig reagere på at man flyr med stadig tommere fly?

Back