SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13)

Re: SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Neppe. Om de skulle få gjennomslag i rettssystemet, tar det ikke lang tid før forskriften blir endret, forutsatt at de politiske vurderingene ikke endrer seg i mellomtiden (som f.eks. ved valg).

Forskriften om forbud mot bonuspoeng innenlands tar jeg nesten for gitt at de allerede bryter. Innføring av bonuspoeng nå, anser jeg nærmest som sivil ulydighet. Skulle de, mot formodning, ha funnet et smutthull, så kommer det nok til å bli tettet.

Derimot er det spørsmålet om forbudet er i strid med EØS-avtalen interessant. Vinner SAS fram her, vil forbudet ganske sikkert forsvinne.

Jeg kan tenke meg at hensynet til lav kabinfaktor skremmer flyselskapene fra å maksimalisere inntektene ved hjelp av høyere billettpriser (= færre billigbiletter). Hvordan vil aksjemarkedet og samfunnet forøvrig reagere på at man flyr med stadig tommere fly?

Aksjemarkedet er uinteressant for andre enn kortsiktige eiere, altså spekulanter.

Nå skal man ikke ha lav kabinfaktor, men riktig kabinfaktor, og den er lavere enn 100. Verdien av et ledig sete ser man i forholdet mellom den pris som er så lav at det blir solgt og det man sparer i forpleinings- og andre kostnader ved at man har ekstra kapasitet når noe går galt. Jo færre ledige seter, jo høyere pris, fordi kostnadene øker når kapasiteten til å svelge unna irregularitet minsker. Jeg har - med en viss bakgrunn fra statistikk - en idé om hva et slikt regnestykke grovt bør inkludere uten at jeg har tid til å sette opp noe fornuftig akkurat nå.

Noen som vet om kan, evt hvordan man kan opptjene bonuspoeng ved årskort travel pass 12 mnd innland?

Jeg har lagt inn vårt CMP nummer i min profil. Om dette faktisk fungerer får jeg vel ikke vite før om noen uker.

Har inngått avtale om SAS credits til mitt enkeltmannsforetak. Noen som vet hvor lang tid det tar før man mottar CMP nummeret?

"Noen uker" som det stod i mailen fra SAS antar jeg. Velger selv å tolke det som 2-3 uker.... :)

Snakket med SAS bedrift i går og de har veldig mye å gjøre om dagen:-).

Hjelper vel heller ikke at Norgeavdrlingen ble lagt ned på fredag?

Noen som vet noe mer om dette og TravelPass årskort?

Det skal visstnok fungere, men om det faktisk gjør det er jeg usikker på. Problemet er at jeg ikke har fått noen entydige svar på hva som må gjøres, så jeg blir litt prøve og feile.

Norsk Stat skal stevnes for overgrep mot SAS fra-og-med oppfostrings-unntaket (fremforhandlet av Kjos' Lobby, ment for beskytte DY i oppfostringsperioden som lavpris-operatör) ble innfört (jeg mener dette var engang i 2002 ?). Jeg spär at Norsk Stat taper selve rettsaken, men fikser en paraply for erstatningskravet SAS evntlt kan berettige, ved ä alegere 'foreldelse' (fire är ?) fordi SAS oversä ä rettsöke staten tidligere. Problemet for SAS vil deretter bli ä begrunne - kvantifisere, i Kroner og Öre - sitt erstatnings-krav i tidsrommet (fireärs-perioden ?) 2009-2012 (dvs hele syv är etter at SAS först ble rammet av bonus-forbudet i Norge innenriks ... dette blir ganske jobbet, og Staten kommer til ä täkelegge hele problemstillingen med hauger av mot-statistikker, sä det hele kommer til ä trekke ut. Derfor anbefales ä komme til forlik, desto för desto bedre. La oss si at Staten betaler TRE MILLIARDER NOK til SAS innen neste cash-call, sä kan SAS beholde Wideröe og SGH/SGS og alle vedrörte gär tilbake til jobbene sine??

Selvfølgelig, øs ut flere statlige milliarder - det blir det forretning av.

Selvfølgelig, øs ut flere statlige milliarder - det blir det forretning av.
Bare skikkelig god byttehandel : et drevent bra Norwegian med sterk ryggrad (etter 11 ärs oppfostring med morsmelk fra SAS !), mot tre smä milliarder i bot for overgrep ? Sunn fornuft !

Har inngått avtale om SAS credits til mitt enkeltmannsforetak. Noen som vet hvor lang tid det tar før man mottar CMP nummeret?

Tipper det tok ca. 1 uke.

Kjære XXXX

Velkommen og takk for at du vil bli SAS Credits-kunde. Vi håper at du og din bedrift vil få glede og god nytte av alle fordelene i SAS Bedriftsprogram.

Bedriftskoden = Nøkkelen til besparelser i reisebudsjettet

Bedriftskoden for XXXX er XXXX

Da fikk firmaet mitt avtale, og jeg fikk kode i dag :) Som sirpjalle sa så tok det ca en uke.

Last edited:
Back