SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13)

Re: SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Utrolig at så mange mener at Norge skal være det ENESTE landet i verden, der man skal ha forbund mot bonus på innenriks. Kjempefint at SAS tar tak i dette her og viser baller, bra å starte med bedriftene så får de private komme etter. :)

Jeg forstår intensjonen og poenget, men tror jeg høflig står over tilbudet.

Spennende å høre at det skal diskuteres uten å ville sette seg inn i noen få setninger med fakta.

Utrolig at så mange mener at Norge skal være det ENESTE landet i verden, der man skal ha forbund mot bonus på innenriks. Kjempefint at SAS tar tak i dette her og viser baller, bra å starte med bedriftene så får de private komme etter. :)

Det er ikke mange som mener det. En meget stor majoritet av folket i alle meningsmaalinger jeg har sett er for markedsfrihet og innfoering av bonuspoeng. Til og meg konkurransetilsynet var jo for delvis gjeninnfoering av bonuspoeng i fjor.

Traader som dette vil vaere rimelig saeregent for dette forumet. Vi har SAS ansatte og frekvente reisende som selvsagt vil ha bonusopptjening. Saa har vi Roeros og DY ansatte som selvsagt er i mot. Saa har vi folk paa sidelinja som liker aa diskutere.

Legg alt det sammen og du faar en herlig sammensetning av meninger, akkurat som ett online forum skal ha. ;)

Det er ikke mange som mener det. En meget stor majoritet av folket i alle meningsmaalinger jeg har sett er for markedsfrihet og innfoering av bonuspoeng. Til og meg konkurransetilsynet var jo for delvis gjeninnfoering av bonuspoeng i fjor.

Traader som dette vil vaere rimelig saeregent for dette forumet. Vi har SAS ansatte og frekvente reisende som selvsagt vil ha bonusopptjening. Saa har vi Roeros og DY ansatte som selvsagt er i mot. Saa har vi folk paa sidelinja som liker aa diskutere.

Legg alt det sammen og du faar en herlig sammensetning av meninger, akkurat som ett online forum skal ha. ;)
Når jeg skrev mange mente jeg ikke bare dette forumet, mye rart i kommentarfeltene hos avisene og dagen.
Er ellers helt enig med deg Tommy ,men virker som om mange har blitt vant til at vi har forbud mot det meste i Norge:stir.
Forstår jo at DY menigheten ikke vil at SAS skal få såkalte fordeler hvis de innfører EB på innenlands. Stakkars DY som må ut i krigen igjen.....

Etter nå å ha satt meg litt nøyere inn i sakens tilstand så må jeg si at jeg finner det helt uforsvarlig at SAS gjør dette. Dette er et desperat foretaks krampetrekning på å få avklart noe som de igjen taper penger på. Disse bonuskundene som opparbeider seg poeng på bedriftenes vegne er jo også uhørt. Jeg har mine kilder i Politiets Utlendingsenhet og der fins det nesten ingen som driver med uttransporter som ikke har beste kategori kort med egentlig alle allianser. Det var en periode dette ble oppdaget av slakteetaten og da ble ordningen inndratt slik at ingen ansatte kunne opptjene seg bonuspoeng via staten privat. Håper også dette vil bli et fokus som et mottiltak fra staten på dette stuntet(dumme) fra SAS sin side. De har jo listene allerede liggende i Brønnøysund over firma som kan klassifisere seg til å inngå bedriftsavtaler og skattemyndighetene kan få all info de vil hvis de trenger det. Håper således at alt av opptjente bonusreiser for bedriftskunder må skattes av..

Spennende å følge det her videre da. Jeg tipper at konkurransetilsynet raskt kommer på banen. Jeg mener at det er riktig at vi ikke skal ha bonus på innenriks. http://e24.no/boers-og-finans/sas-kan-faa-sviende-bot/20339390

Og så må vel Staten på nytt(ja som minioritetseier men dog ikke så liten at den ikke må bli hørt hvis noen måtte tro det) gå inn å dekke dette gebyret også da for å holde et lovbrytende selskap på vingene. Nei mener SAS har har utspilt alle kort hva lovbrudd angår. Kan de ikke heller rette fokuset mot a tjene penger fremfor frivillig gå inn for å tape.. Forskriften er ganske klar den og vi har jo noen eksempler på at særnorske forbud også står seg selv om alt og alle skulle være imot.. Jfr Vinmonopolet som et enkelt eksempel - importører vil jo ha fri flyt av vin/brennevin men det får dom ikke..

Jeg syns det virker som om noen i ledelsen har fått i mandat til å kjøre hele røklet nedenom og hjem jeg..

SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Det er ikke mange som mener det. En meget stor majoritet av folket i alle meningsmaalinger jeg har sett er for markedsfrihet og innfoering av bonuspoeng.
Artig argumentasjon ;) Innføring av bonuspoeng er vel det motsatte av markedsfrihet, siden det begrenser konkurranse og gir høyere priser. Hadde "folket" visst det, hadde nok meningsmålingene vist noe annet.

Men så er det ikke alt vi følger for det. F.eks EUs andre postdirektiv er det ikke aktuellt for regjeringen å gjennomføre. Det har EU fått klar beskjed om.

Norge har nedlagt veto mot EUs tredje postdirektiv. Det første og andre postdirektiv er innført i norsk lov for noen år siden.

Spennende å høre at det skal diskuteres uten å ville sette seg inn i noen få setninger med fakta.

Hm, mulig du har misforstått meg litt.
Argumenterer man for et standpunkt i saken så er jeg enig. Jeg har vel bare prøvd å påpeke at det finnes uenighet/usikkerhet rundt hva som gjelder. Dette som et tilsvar til de som hevder at utfallet av dette er klokkeklart.

Jeg foreslår allikevel å ta en titt på forskrifta. Det kan gjøre det lettere å forstå hvorfor noen mener den ikke er mulig å tolke slik SAS gjør det.

For de som vil dykke dypere, kan man også lese EU-direktivet som er grunnen til at ESA mener bonusforbud ikke er lovlig. Dette er på ingen måte enkel lesning:
http://www.regjeringen.no/templates/GenerellSide.aspx?id=500926&epslanguage=no

Som en service til de som har vegring mot å klikke på lenker. Her er forskrifta i sin helhet:

§ 1. Forbod mot bonusprogram

Det er forbode for flyselskap å tilby opptening som del av bonusprogram på ruter i innanriks luftfart.

§ 2. Definisjonar

I denne forskrifta tyder:
a) Bonusprogram: Ordning der flypassasjerar kan tene opp rett til gode gjennom å gjere reiser med eitt eller fleire flyselskap, med unntak av gode som vert gitt ved ein enkelt eller fleire samtidige reisebestillingar og som ikkje er avhengig av framtidig reisebestilling.
b) Gode: Pengesum og einkvar type vare eller teneste, medrekna flyreiser, hotellovernatting, leigebil, auka servicenivå, tilgang til bestemte fasilitetar mv.
c) Innanriks luftfart: Lufttransport av passasjerar mellom lufthamner i Noreg.
d) Rute: Strekninga mellom to lufthamner.

§ 3. Fullmakter

Konkurransetilsynet kan fastsetje nærmare føresegner om gjennomføring og utfylling av forskrifta og kan gjere unntak frå denne.

§ 4. Ikrafttreding

Forskrifta trer i kraft 1. august 2007.

Artig argumentasjon ;) Innføring av bonuspoeng er vel det motsatte av markedsfrihet, siden det begrenser konkurranse og gir høyere priser. Hadde "folket" visst det, hadde nok meningsmålingene vist noe annet.

Nå er situasjonen med duopol i Norge noe spesiell, sånn jeg ser det tvinger det tilslutt konkurrenten til også å forbedre sitt produkt. Og med et duopol, som det uansett ville vært, så vil kundene velge det produktet de mener gir best verdi for de.

Hvordan ser forresten reknestykke ut for dette med økte billettpriser? Må prisene betydelig opp uansett for å finansiere dette?

Der strides de lærde, men når konkurransetilsynet mener at man trygt kan innføre bonuspoeng på de 3 største markedene i Norge, burde den argumentasjonen holde vann.

Men den diskusjonen har vi hatt mange mange ganger tidligere og vi kan sikkert grave opp noen tråder der den hesten er slått ihjel hundrevis av ganger ;)

Når det er sagt, var utbruddet til sjefen, verdens ledende ekspert på bonusprogrammer Randy Petersen, en god beskrivelse på min initielle reaksjon: "What are they thinking??" ;)

Uventet trekk fra SAS som skal diskuteres internt i morgen.

Forbud mot bonuspoeng er en regulering som begrenser mulighetene for fullservice-selskaper som SAS at konkurrere med hele sin produktportefølje. Norwegian har selvsagt alle muligheter at forbedre sitt eget produkt og sitt bonusprogram for å konkurrere med SAS.

Forbudet er derfor en begrensing i markedsfriheten, ikke motsatt. Så kan man diskutere hvorvidt et slikt forbud har positive eller negative effekter for markedet, men det er en annen diskusjon.

Spørsmålet er om forbudet strider mot Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. Spørsmålet må, slik som nevnes av RWY 24, avgjøres av norsk rett - ingen domstol utenom det norske rettsapparatet har myndighet til å ta stilling til spørsmålet direkte. Dette var en kjepphest ved fremforhandling av EØS-avtalen og er noe som skiller medlemskap i EU fra EØS.

Ved søksmål for norske domstoler som innebærer behandling av spørsmålet norsk, intern rett vs EØS-rett, så har norske domstoler mulighet for å be EFTA-domstolen "om råd", for å si det litt enkelt. I teorien kan EFTA-domstolen mene at forbudet strider mot EØS-avtalen, mens Oslo tingrett mener noe helt annet - EFTA-domstolen er ikke noe mer enn rådgivende. I praksis skal det relativt mye til for å sette EFTA-domstolens råd til side, se eksempel Høyesteretts dom i Finanger-saken.

Det er selfølgelig ikke opp til SAS alene å tolke EØS avtalen og inrette seg etter sin egen tolkning. SAS må følge de spillereglene som er fastsatt. De har klaget det norske vedtaket inn og må selfølgelig vente med å agere til klagen er behandlet. Å ta seg til rette på egenhånd mot norsk lov er særdeles provoserende mot norske myndigheter og setter selskapet i stor risiko for å bli straffet og erstanings eksponert.

Når det gjelder rettigheter innen EØS så er kjerne prinsippet at et hvert land kan ha de lover de ønsker, men alle aktører skal likebehandles. Så lenge det innenlandske bonusforbudet gjelder alle flyselskaper er det fullt i tråd med EØS regelverket.

EØS regelverket gir ingen markedsrett til i å utnytte sitt produkt fullt ut i alle land. Det nytter ikke for BMW eiere å bryte norske fartsgrenser med begrunnelse at de ikke får utnyttets produktets farts postensial som de kan i andre land i Europa.

Norge kan sette fartsgrensen til maks 60 km/t om de vil selv om bilene er konstruert for å gå best i 120 km/t. Det kan Norge fritt gjøre så lenge begrensingen gjeller ALLE bilmerker.

Denne saken med EØS vil SAS tape. Uansett må de vente på myndighetenes avklaring og ikke ta loven i egen hånd. SAS tar en uhyre stor risiko her.

De har jo listene allerede liggende i Brønnøysund over firma som kan klassifisere seg til å inngå bedriftsavtaler og skattemyndighetene kan få all info de vil hvis de trenger det. Håper således at alt av opptjente bonusreiser for bedriftskunder må skattes av..

Og dette er interessant. Skattemyndighetene har i mange år forsøkt å få ut listene over SAS's bonuskunder for å kunne skattelegge bonuspoeng opptjent i jobbrelatert reise, men tilgjengelig for privat reise. Dette har de ikke klart fordi serveren hvor disse opplysningene ligger er i annet land.

Hvordan blir det nå når bedriftskundene får mulighet til å tjene bonuspoeng ved at bedriften bestemmer om den som reiser skal få poeng?

Må da bedriften oppgi til skattemyndighetene hvor mange poeng den som reiser har fått på reiser gjennom jobben? Det vil jo i stor grad hjelpe skattemyndighetene.

Og hvilket byråkrati skal bedriftene bygge opp for å innmelde bonuspoeng, før de går til skrittet å nekte ansatte å tjene bonuspoeng på jobbrelaterte reiser?
Hvilken verdi har bedriftsavtalen for SAS om det skjer?

Og hva om den som har poeng opptjent gjennom jobb tar ut poengene i private reiser? Hvordan skal de verdivurderes skattemessig? For dere tror vel ikke dere får poengene uten at han "pappa" stat skal ha sin andel?

Vidar

Back