SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13)

Re: SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Her inne mener nok mange mye, uten at man nødvendigvis kan backe dette opp med hverken juss eller andre relevante forhold.;)

Utgangspunktet var vel at det blir påpekt en form for usikkerhet om lovligheten av forbudet.

Den tvilen strekker seg tydeligvis lenger enn bare innenfor dette forum ettersom ESA/EFTA heller ikke umiddelbart godtar det.

Utgangspunktet var vel at det blir påpekt en form for usikkerhet om lovligheten av forbudet.

Den tvilen strekker seg tydeligvis lenger enn bare innenfor dette forum ettersom ESA/EFTA heller ikke umiddelbart godtar det.

Joda, det er korrekt. Min kommentar var vel mer i forhold til hva folk her inne mener om lovligheten eller ikke av dette ikke nødvendigvis er så mye å gå etter. ESA har vel så langt ikke gjort annet enn å mene at det ser ut til å være i strid med EØS-avtalen og har ikke konkludert, men dette synes ikke å være basert på det samme forhold som det SAS i denne nye vendingen baserer seg på.

Det virker som om SAS viser til at de alltid har hatt anledning til dette siden det er en avtale mellom to bedrifter:
"Det er en avtale mellom to bedrifter og ikke enkeltpersoner. Vi har alltid hatt anledning til å gjøre dette, sier Roald."
http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-gir-SAS-knallhard-kritikk-for-bonus-finte-7131435.html

Er det forresten en smule paradoksalt at SAS nå går ut med det man kan kalle et "lovbrudd", når de er relativt høyt på banen når andre konkurrenter "bryter loven"?

Last edited:

Har nå sjekket litt. SAS forholder seg til Brønnøysundregisteret når det gjelder å definere hvilke bedrifter som får tjene og ikke. Min arbeidsplass falt under fanen "ideelle organisasjoner" - og kan derfor ikke få. Kjipt!

.

Hmm da er det vel en stor fare for at mitt enkeltpersonsforetak ikke kan få heller. Men men det er verdt forsøket. Enkeltpersonsforetak er uansett ikke nevnt eksplisitt er utelukket fra ordningen - så får nå se. Det er uansett vanskelig å skille et enkeltpersonsforetak fra personlig økonomi.

Fra Boarding.no:

– Vår juridiske vurdering viser at innhold i bedriftsavtaler ikke kan reguleres av forskriften som forbyr bonusopptjening innenriks i Norge, sier Eivind Roald, konserndirektør for salg og marked i SAS.
– Det er viktig for oss å kunne tilby hele vårt spekter av tilbud og fordeler, så vi er glad for at vi nå kan tilby jobbreisende de samme servicefordeler som andre EuroBonus-kunder som flyr over Norges grenser og i verden forøvrig, sier Roald.
Samtidig varsler SAS søksmål mot den norske stat for å få fastsatt at Forskrift om forbud mot bonusprogram i innenriks luftfart ikke lovlig kan opprettholdes for øvrige kunder. Grunnlaget for søksmålet er at staten ikke etterlever de EØS-rettslige forpliktelser ved å opprettholde forskriften som ifølge SAS er enestående i verden. Og det i en konkurransesituasjon i luftfarten som er betydelig endret siden 2002.

ESA (EFTA surveillance authority) sendte også et skriv til Norge i juli 2012 (et såkalt "Letter of Formal Notice"), der de påpeker at Forskriften ikke er i tråd med EØS’ regelverk.

Er det forresten en smule paradoksalt at SAS nå går ut med det man kan kalle et "lovbrudd", når de er relativt høyt på banen når andre konkurrenter "bryter loven"?

Ser egentlig ikke noen store paradokser. Liknende påstander sendes begge veger, så er er vel det evige spillet om å styrke egen posisjon.

Noen hevder dette er lovbrudd mens andre (SAS) hevder at det ikke er det, og viser til sin juridiske gjennomgang. Den uomtvistelige delen av forbudet tar de for retten for avklaring før man evt foretar seg noe.

Bare så det er sagt jeg bryr meg egentlig ikke katta om det er bonuspoeng el ikke så jeg befinner meg i en ca mellomstilling om hva jeg syns om dette. Ikke fordi jeg har beslutningsvegring men virkelig, dette betyr ikke stort.

Av generelle betraktninger det seg være smutthull som noen skarpskodde jurister har funnet ut av? Har ikke SAS sin juridiske avdeling gått på et par smeller før(prissamarbeid, industrispionasje bla). Er dette en stødig avdeling el er det noen andre som skal føre saken for de?

Og Staten som ansvarlig eier hva skal de si nå, da Deres "eget" firma snur seg imot sine eiere. Kan ikke Staten stille krav om ansvarlig drift av sitt "eget" selskap? Jeg har en ganske grei følelse av at staten vet hva den driver med og er i sin fulle rett til å opprettholde et slikt forbud, et særnorskt et som sådan.

Men når dette er sagt så vil prossessen få fortgang nå og vi får se hvem som vinner. Deleieren el driveren av SAS. Men for et rabalder det skal bli hvis SAS taper. Da må nok noen i ledelsen pakke snippesken og finne seg en ny overbetalt jobb..

Så hva er egentlig "Staten"? Den norske stat er minoritetseier. I Sverige og Danmark er det bonus. Ikke sikkert de skandinaviske landene har samme synspunkt på dette.

ESA har vel så langt ikke gjort annet enn å mene at det ser ut til å være i strid med EØS-avtalen og har ikke konkludert, men dette synes ikke å være basert på det samme forhold som det SAS i denne nye vendingen baserer seg på.

ESA konluderte vel ganske tydelig i sitt Letter of Formal Notice at forskriften etter deres vurdering strider med EØS-retten. Neste steg var norske myndigheters tilsvar, som vel ble sendt i sommer eller høst en gang. ESA har derimoti ettertid ikke konkludert om de vil ta saken til EFTA-domstolen, den prosessen tar tid. Man får bare vente å se, men blir overrasket om de velger å ikke forfølge saken.

Men nå er vel dagens begivenheter ikke direkte relatert til dette, SAS´ argumenter går vel mer på friheten til å inngå bedriftsavtaler og hva som omfattes av forskriften og ikke. Men når det snakkes om ¨ulovligheten¨ av bonusforbudet, og en evt. stevning mot staten ift. bonusforbudet og privatreiser, så må det nødvengvis være basert på et argument om at forskriften strider med EØS-retten.

Om en norsk domstol blir nødt til å vurdere hvorvidt forskriften er i strid med EØS-retten eller ikke kan de evt. innhente en vurdering fra EFTA-domstolen, men norske domstoler har en tendens til å ikke benytte seg av denne muligheten, selv i saker hvor de absoulutt burde ha gjort det.

Dette ble vel litt tørt, bare å beklage, men EU og EUs institusjoner har altså ingenting de skulle ha sagt i denne saken, dette er en sak for norske domstoler (og/eller EFTA-domstolen).

Bonuspoeng er umoralsk og undersalg. Skal bedrifter virkelig betale reiser slik at de ansatte får gratis reiser privat? Alle forstår at dette gir økte billettpriser og økte kostander for bedriftene. Så forbud mot all form for bonuspoeng som ikke gir rabatt til den som faktisk ender med sluttregninga vil løse hele dette "problemet".

Det er jo oppsiktsvekkende!

Först og fremst definerer staten gjennom lover og ordninger hva er lovlig og hva ikke.

SAS har kommet seg na i en sapass fortvilet situasjon at man velger a storme frem. Det er jo ingen liten spök som man gjörer. Her pröves det av SAS a bytte rullene. Men SAS er en market-player, ikke en regulator.

Ser man dette i det större bilde, sa ma man vel konstatere at SAS er snart konk:

* Först har man forsökt a knekke sine konkurrenter med prisdumping, som paförste SK betydelige tap
* Na velger a man a rabattere flybilletter til den desidert viktigste kundegruppe mere. Dette har potensiale a minske innteker pluss at det sikkert vil öke kostnader, siden hver bonus-poeng bokförer som gjeld...

Synd a se dette, men etter dette nyhet har jeg ingen tro at SAS vil overleve!

Bonuspoeng er umoralsk og undersalg. Skal bedrifter virkelig betale reiser slik at de ansatte får gratis reiser privat? Alle forstår at dette gir økte billettpriser og økte kostander for bedriftene. Så forbud mot all form for bonuspoeng som ikke gir rabatt til den som faktisk ender med sluttregninga vil løse hele dette "problemet".

Dette er ikke noe særegent ved flyreiser. Det samme gjelder f.eks. hoteller.
Det blir noe overformyndersk å prøver å regulere dette ved lover. Det må bli opp til den enkelte bedrift å forhandle frem dette.

Det er jo oppsiktsvekkende!

Först og fremst definerer staten gjennom lover og ordninger hva er lovlig og hva ikke.

SAS har kommet seg na i en sapass fortvilet situasjon at man velger a storme frem. Det er jo ingen liten spök som man gjörer. Her pröves det av SAS a bytte rullene. Men SAS er en market-player, ikke en regulator.

Ser man dette i det större bilde, sa ma man vel konstatere at SAS er snart konk:

* Först har man forsökt a knekke sine konkurrenter med prisdumping, som paförste SK betydelige tap
* Na velger a man a rabattere flybilletter til den desidert viktigste kundegruppe mere. Dette har potensiale a minske innteker pluss at det sikkert vil öke kostnader, siden hver bonus-poeng bokförer som gjeld...

Synd a se dette, men etter dette nyhet har jeg ingen tro at SAS vil overleve!

Tenkte jeg skulle kommentere, men dette innlegget ditt ble så grovt forenklet og upresist at jeg dropper det.

Last edited:

..
Na velger a man a rabattere flybilletter til den desidert viktigste kundegruppe mere. Dette har potensiale a minske innteker pluss at det sikkert vil öke kostnader, siden hver bonus-poeng bokförer som gjeld

Dette har du sagt et par år nå, hvorfor er de nærmere nå enn tidligere?

Tvert om, SAS har lagt om prisstrukturen på norsk innenriks, prisene er høyere enn på lenge, og det er "umulig" å få billige billetter i siste liten.
Plutselig tar man 1000kr mer pr passasjer pr strekning, dersom man ikke har bestilt i god tid.
Prisene har faktisk endret seg såpass mye at bedriften jeg jobber i har fått nye føringer for bestilling av billetter.

Og da har jeg forøverig fått bekreftet at dette også gjelder ungdomsbilletter bestilt på CMP kode :)

Dette virker som en meget desperat handling av SAS.
Det er vel liten tvil om at det de gjør nå strider mot loven.

Jeg skulle likt å lese den juridiske betenkninga som entydig og uten forbehold kommer fram til at det SAS nå gjør er lovlig (finnes egentlig jurister uten forbehold?). Paragraf 1 i forskrifta sier «Det er forbode for flyselskap å tilby opptening som del av bonusprogram på ruter i innanriks luftfart.» Det er mulig de mener at de nå ikke tilby «opptjening som en del av bonusprogram» men «opptjening i bonusprogram som en del av kontraktsforhold»?

Jeg skulle likt å lese den juridiske betenkninga som entydig og uten forbehold kommer fram til at det SAS nå gjør er lovlig (finnes egentlig jurister uten forbehold?). Paragraf 1 i forskrifta sier «Det er forbode for flyselskap å tilby opptening som del av bonusprogram på ruter i innanriks luftfart.» Det er mulig de mener at de nå ikke tilby «opptjening som en del av bonusprogram» men «opptjening i bonusprogram som en del av kontraktsforhold»?

På nyhetene nå nettopp kl 21 på NRK henviser SAS til EØS avtalen når de forsvarer det de nå gjør, de gir med andre ord blaffen i hva som står i de norske forskriftene og påberoper seg sin rett i.h.t EØS avtalen. Altså har ikke dette noe med finjuss å gjøre.

Samtidig kom det fram på nyhetene at SAS bare idag har fått 1000 nye bedriftskunder, noe som nødvendigvis betyr at DY har mistet 1000... .

W

På nyhetene nå nettopp kl 21 på NRK henviser SAS til EØS avtalen når de forsvarer det de nå gjør, de gir med andre ord blaffen i hva som står i de norske forskriftene og påberoper seg sin rett i.h.t EØS avtalen. Altså har ikke dette noe med finjuss å gjøre.

Er det ikke slik at de påberoper seg EØS-avtalen for å få fjernet forbudet helt, og finjuss for å kunne tilby det til bedriftskunder nå?

Back