SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13)

Re: SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Slik jeg tolker dette, mener de denne løsningen ikke er ulovlig; og stevner samtidig staten for å få innføre det for privatreisende.

Som jeg skrev, mener de tydeligvis å ha funnet et smutthull - en måte å omgå regelverket, derav også alle begrensningene. Problemet til SAS i så henseende er at dette bryter med hele intensjonen bak regelverket, så om det nå skulle oppnås en enighet om at dette faktisk er greit, kommer det neppe til å vare særlig lenge.

Hur viktigt är bonus förbudet i Norge?
Är Norges regering villig att säga upp hela EES-avtalet med EU om EU domstolen skulle döma till SAS fördel och tillåta samtliga flygbolag att erbjuda bonuspoäng i Norge?

Det er helt uaktuelt at EØS-avtalen sies opp på grunnlag av en slik bagatell. Dersom du hadde satt deg litt inn i norsk EU-politikk, ville du fort sett at Norge har fått, og akseptert, pålegg fra EU, ESA og EFTA-domstolen med adskillig mer politisk sprengkraft enn dette. Bare for å nevne noe: Hjemfallsrett, EUs andre postdirektiv, vannscootere, støtte til Hurtigruten... Lista er tilnærmet uendelig lang over saker som er viktigere enn dette.

Saker fra Norge kommer til EFTA-domstolen, og ikke EU-domstolen.

Er det ikke bare bra at de viser uavhengighet, og skiller eierskap/politikk? På samme måte som det er forventet at staten opptrer overfor SAS og Norwegian.

Det får jo vise seg. Tipper at det ikke blir særlig godt mottatt i det politiske miljøet, spesielt ikke av opposisjonen, som har vært minst villig til å gi statlige garantier til SAS, eller såkalte "kredittfasiliteter".

Det kan mycket väl finnas en majoritet i SAS styrelse som stöder SAS ledning i detta och tycker det är bra att SAS en gång för alla driver ärendet i domstol ända till högsta instans i EFTA domstolen eller EU domstolen.

SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Min mening er at dette "smutthullet" SAS mener å ha funnet virker syltynt. Forskriften innebærer et helt generellt forbud mot bonusopptjening på innenriks flyreiser, og skiller ikke mellom jobbreisende og privatreisende. SAS sitt argument om at forskriften ikke kan hindre dem i å inngå en avtale med bedriftene virker ikke godt; forskriften er gitt av konkurransemessige hensyn, og det er plenty av avtaler mellom bedrifter som ikke godtas nettopp fordi de kan være konkurransevridende.

Last edited:

Min mening er at dette "smutthullet" SAS mener å ha funnet virker syltynt. Forskriften innebærer et helt generellt forbud mot bonusopptjening på innenriks flyreiser, og skiller ikke mellom jobbreisende og privatreisende. SAS sitt argument om at forskriften ikke kan hindre dem i å inngå en avtale med bedriftene virker ikke godt; forskriften er gitt av konkurransemessige hensyn, og det er plenty av avtaler mellom bedrifter som ikke godtas nettopp fordi de kan være konkurransevridende.

Helt korrekt. Nå har jeg ikke sett noen detaljer (og det kan godt være at det er en del viktige nyanser som ikke kommer frem), men argumentet som kommer frem, "Det vil da være en avtale mellom to bedrifter, forklarer Gustafson, og sier at så lenge bedriften godtar avtalen med SAS, kan de ansatte tjene poeng også i Norge", høres også på meg nokså tynt ut. Bedrifter kan, som LCH nevner, ikke inngå avtaler som er konkurransebegrensende, og om man vurderer bonus til å være det så spiller det vel liten rolle om dette er avtaler mellom to bedrifter. Kanskje er rett og slett hensikten med dette å presse frem en dom?

Last edited:

Sitter nå å leser Finansavisen, og der sier Eivind Roald i SAS at til sommeren kommer det innenrikslounge og fasttrack for innenriks på Gardermoen! :) De håper også å innføre dette innen kort tid på de andre største norske flyplassene! :)

Så om man er for eller mot bonusopptjening på Norske inneriksruter, så er alle uansett tjent med en rettslig avgjørelse på dette.

Mon det? Det har vel pr. def. ikke hersket noen tvil om lovligheten av forbudet før nå?

Jeg vet ikke hva jeg forventet, men dette synes å kunne berede grunn for å kunne gå til søksmål mot SAS for tap de eventuelt måtte påføre Norwegian ved å "bryte loven", som de sier det.

Noe annet som skal bli interessant fremover er hvordan dette slår ut rent PR-messig. Det er neppe trivelig for SAS å bli stemplet nærmest som kriminelle.

Sitter nå å leser Finansavisen, og der sier Eivind Roald i SAS at til sommeren kommer det innenrikslounge og fasttrack for innenriks på Gardermoen! :) De håper også å innføre dette innen kort tid på de andre største norske flyplassene! :)

Hold an. Skru på "klype salt filteret". Her tipper jeg SK har fått fullt vann på mølla. Ref. EcoExtra på innland etc and so on + + +

Den andre biten med en begrenset og tilbakeføring av bonus på innland viser baller. Det må jeg virkelig si. Det er ganske clever også, der jeg som disponent på firmakontoen må "godkjenne" at de ansatte skal få tjene poeng på innland.

Hvor dette fører hen blir spennende å se.

Mon det? Det har vel pr. def. ikke hersket noen tvil om lovligheten av forbudet før nå?

Nei vel?
Noen mener dette er ulovlig, noen mener dette er lovlig.
Bare denne diskusjonen på dette forumet tilsier at det er mange som er uenig i lovligheten av dette forbudet fra Norske myndigheter.
SAS har bestridet dette forbudet hele tiden, med refferanse til EØS avtalen.
Så noe usikkerhet er det åpenbart.
Så da må et jo bare være bra for alle å få en juridisk avgjørelse på dette.
Da må enten den, eller andre siden føye seg.

Hold an. Skru på "klype salt filteret". Her tipper jeg SK har fått fullt vann på mølla. Ref. EcoExtra på innland etc and so on + + +

Den andre biten med en begrenset og tilbakeføring av bonus på innland viser baller. Det må jeg virkelig si. Det er ganske clever også, der jeg som disponent på firmakontoen må "godkjenne" at de ansatte skal få tjene poeng på innland.

Hvor dette fører hen blir spennende å se.

Men det er vel ikke nevnt sommeren før nå? Hvis innenrikslounge, fast track og opptjening innenlands blir levert i 2013 blir jeg utrolig imponert.

Samtidig tror jeg dette er riktig vei å gå av SAS. De må kjempe, og de må kjempe om businesskundene som nå flyter mellom DY og SK. Dagens nyhet vil hjelpe, det er jeg sikker på.

Og jeg er i tillegg overbevist om at SAS sitt forhold til sine kunder er viktigere for de enn forholdet til staten. Staten er også avhengig av SAS. Og innad i det rød/grønne og også blant opposisjonen finnes det politikere som støtter bonus, selv om de enda ikke har vunnet frem i sine parti. Forstå meg rett, selvfølgelig må SAS ha et godt forhold til staten, men jeg er ganske sikker på at staten ikke er så "barnslig" at man gjør seg vanskelig på bankgarantier til et selskap som er avgjørende for skandinavisk infrastruktur og arbeidsplasser. Det vil ikke bli satt på spill for en uenighet om konkurranseregler i et av landene. Kanskje i retorikken fra politikerne, men ikke i realpolitikken.

Vet ikke hvor mye dette betyr for folk flest. Jeg har en del poeng hos de forskjellige alliansene. Her om dagen skulle jeg bruke noen av disse, og endte opp med en billett dyrere enn jeg kunne få på nettet, dessuten tap av 20 000 poeng. Med alle gebyrene på min "gratisreise", reiste jeg heller med konkurrenten for en lavere pris. Nå lurer jeg på hva jeg skal med disse bonuspoengene...

Nei vel?
Bare denne diskusjonen på dette forumet tilsier at det er mange som er uenig i lovligheten av dette forbudet fra Norske myndigheter.

Nettopp, og da er det jo faktisk bra at dette havner i rettsystemet slik at man kan se på lovligheten i dette. Uansett hvilket nivå og hvilken lov det er snakk om

Vet ikke hvor mye dette betyr for folk flest. Jeg har en del poeng hos de forskjellige alliansene. Her om dagen skulle jeg bruke noen av disse, og endte opp med en billett dyrere enn jeg kunne få på nettet, dessuten tap av 20 000 poeng. Med alle gebyrene på min "gratisreise", reiste jeg heller med konkurrenten for en lavere pris. Nå lurer jeg på hva jeg skal med disse bonuspoengene...

Nå finnes det gode og dårlige bonusprogrammer og god og dårlig bruk av disse ;)

Selv finansierte jeg deler av brullupsreisen med (privat) opptjente bonuspoeng (Business til Chicago) og tar med kona til Roma i mai i business ved hjelp av poeng, også de poenge opptjent privat. Og da er gebyrene per reise noen hundre kroner

Håper SAS har tatt solide forbehold i kontrakten når de nå inngår konkrete avtaler med en haug bedrifter om å gi dem bonuspoeng. Sånn i tilfelle det er ulovlig og SAS ikke kan oppfylle, mener jeg...

Har nå sjekket litt. SAS forholder seg til Brønnøysundregisteret når det gjelder å definere hvilke bedrifter som får tjene og ikke. Min arbeidsplass falt under fanen "ideelle organisasjoner" - og kan derfor ikke få. Kjipt!

Så hvis de nå samtidig høyner opptjenings-nivået på EBG ser det faktisk ut som jeg poeng og statusmessig kan havne på den negative siden etter denne dagen. Så gjenstår det å se om de gjør det, har ikke sett noe om det enda.

Men vi tenker da på det store bildet, og da er det likevel et steg i riktig retning for SAS!

EDIT: Dama på 05400 mente at det ikke kom til å bli nye opptjeningskrav hverken på poeng eller antall legs i Norge. Hun hørtes veldig sikker ut, men det er jo ikke alltid de får vite alt.

Last edited:

Nei vel?

Helt klart bra at man har muligheten til å prøve lovligheten av diverse tiltak, men selv om det her på forumet er delte meninger om lovligheten av dette så er det neppe mange her inne som er i stand til å gjøre denne vurderingen rent juridisk. Her inne mener nok mange mye, uten at man nødvendigvis kan backe dette opp med hverken juss eller andre relevante forhold.;)

Back