SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13)

Re: SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Et par måneder etter at de fikk garanti fra staten, så bruker de altså penger på advokater og går til sak mot staten. Saken er jo at det er tverrpolitisk motstand mot bonuspoeng. Så da får det jo vise seg hvor smart det er.

Desperate times calls for desperate measures I suppose.

Lurer på om Norwegian åpner for å tjene opp Reward - Cash Points innenriks nå som SAS har bydd opp til dans?

Har en CMP-kode gjennom bedriften, men har ikke fått mail på dette enda ihvertfall.
Er det forresten mulig å bestille ungdomsbilletter på CMP-kode? :)

Det sto i registeringen at reisen måtte være jobbrelatert

Det sto i registeringen at reisen måtte være jobbrelatert

Joda, men jeg reiser stort sett jobbrelatert; ofte pga mitt enkeltmannsforetak. Men, siden jeg er innerfor aldersgrensene til ungdomsbilletter er det som oftest det jeg bruker ;)

Et par måneder etter at de fikk garanti fra staten, så bruker de altså penger på advokater og går til sak mot staten. Saken er jo at det er tverrpolitisk motstand mot bonuspoeng. Så da får det jo vise seg hvor smart det er.

Nå skalikke jeg gå inn i noen som helst diskusjon om dette, da jeg er sktremt inhabil.
Men SAS fikk ikke et øre fra staten for noen måneder siden, men derimot muligheten for en kreditt ved ekstraordinære hendelser. Som f.eks askeskyer og slike ting.

Når det gjelder bonuspoengene, så er det etter mange sitt syn på tide at det nå vil bli presset gjennom en rettsak på dette.
Eneste måten å få en endelig avgjørelse lovligheten av dette.
Så om man er for eller mot bonusopptjening på Norske inneriksruter, så er alle uansett tjent med en rettslig avgjørelse på dette.
Jeg synes dette er topp, og er naturligvisfor at SAS endelig tar dette grepet.
På tide at man manner seg opp litt.

Vilken är den högsta rättsliga instansen som slutgiltigt kan avgöra frågan. Är det EU domstolen? Som EES-land har väl Norge förbundit sig att följa EU lagstiftningen på många olika områden.
Bonus poäng intjäning på flygresor är tillåtet inom samtliga EU länder och EES länder utom Norge idag 2013.

Vilken är den högsta rättsliga instansen som slutgiltigt kan avgöra frågan. Är det EU domstolen? Som EES-land har väl Norge förbundit sig att följa EU lagstiftningen på många olika områden.

Jepp, vedtak fra EU i denne saken må følges av staten; og SAS. Regner med SAS føler seg trygge på støtte hos EFTA/EU siden de velger denne linjen.

Dette var da dagens positive nyhed. Godt at se SAS endelig viser lidt "balls". På tide at tage kampen op med dette tåbelige forbud og få en retslig afgørelse, som forhåbentligt kan få afklaret at forbuddet ikke er lovligt.

Good news :)

Hur viktigt är bonus förbudet i Norge?
Är Norges regering villig att säga upp hela EES-avtalet med EU om EU domstolen skulle döma till SAS fördel och tillåta samtliga flygbolag att erbjuda bonuspoäng i Norge?

Re: Re: SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Är Norges regering villig att säga upp hela EES-avtalet med EU om EU domstolen skulle döma till SAS fördel och tillåta samtliga flygbolag att erbjuda bonuspoäng i Norge?

Kort og greit: Nei.

Jeg vet ikke helt hva jeg er for, men det vel unektelig slik at billettene i Norge har blitt billigere etter at Viktor Nordmann innførte forbudet i sin tid. Og dette er vel en av få saker hvor RG regjeringen ikke har latt seg presse av LO som er for å oppheve forbudet. Nå tror jeg Norwegian er på det stadiet at de vil greie seg selv og da vil de nok også kjøre hardt på med bonuspoeng dersom det skulle bli gjeninnført. Det er jo bonusavtaler på alt annet. Trumf feks, kredittkort, hoteller, bleieavtaler, tampongavtaler osv (er vel mest KIWI som har de to sistnevnte). Samtidig burde kanskje den norske stat selge seg ut av SAS, alle må jo sluses igjennom CPH eller ARN for å komme til noen vettuge steder allikevel. SAS har ikke skjønt at nordmenn flyr mest av de tre folkeslagene.

Lurer på om Norwegian åpner for å tjene opp Reward - Cash Points innenriks nå som SAS har bydd opp til dans?

Tipper de kjører en juridisk vurdering på det smutthullet SAS mener å ha funnet i regelverket. Dersom de kommer frem til det samme som SAS, kan det nok godt hende at de åpner for opptjening på tilsvarende vis.

Syns ellers det er interessant å observere at SAS nå setter seg over norske myndigheters rett til å regulere og forvalte lover og regler. De kunne alltids stevnet staten uten å innføre opptjening på forhånd. Resultatet hvis de nå taper kan fort bli at de ilegges foretaksstraff.

Jeg skulle ellers tro at staten som eier neppe heller er veldig fornøyd med å bli trosset på denne måten, med de konsekvenser det eventuelt måtte medføre.

Har ikke noe i mot bonus på innland. Uansett er det interessant å se at et statssubsidert selskap tar seg tilrette på denne måten og overkjører sin eier/:68:

Har ikke noe i mot bonus på innland. Uansett er det interessant å se at et statssubsidert selskap tar seg tilrette på denne måten og overkjører sin eier/:68:

Resultatet kan fort ende i at Trond Giske blir ivrigere enn noen gang for å selge seg ut, evt en ny regjering i og med at dette søksmålet kommer kort tid før Stortingsvalget.

Jeg skulle ellers tro at staten som eier neppe heller er veldig fornøyd med å bli trosset på denne måten, med de konsekvenser det eventuelt måtte medføre.

Dette er vel litt av dilemmaet når en har en statlig eier som har flere enn bare økonomiske hensyn å ta i forhold til sine eierskap.

Den type argumentasjon begynner å bli veeeldig nedslitt og billig.

Tipper de kjører en juridisk vurdering på det smutthullet SAS mener å ha funnet i regelverket. Dersom de kommer frem til det samme som SAS, kan det nok godt hende at de åpner for opptjening på tilsvarende vis.

Syns ellers det er interessant å observere at SAS nå setter seg over norske myndigheters rett til å regulere og forvalte lover og regler. De kunne alltids stevnet staten uten å innføre opptjening på forhånd. Resultatet hvis de nå taper kan fort bli at de ilegges foretaksstraff.

Slik jeg tolker dette, mener de denne løsningen ikke er ulovlig; og stevner samtidig staten for å få innføre det for privatreisende.

Nei, det er nok neppe slik at man oppfatter dette som så viktig.

Nå vet jeg ikke i hvilken domsstol dette eventuelt vil ende opp, men i utgangspunktet er det jo et norsk anliggende og man skulle derfor tro at det er norsk rett som gjelder. Samtidig så er det forhold som berører funksjoneringen av det indre marked, slik at ESA nå er involvert. Om dette da skal opp i EFTA-domstolen til slutt eller en EU-domstol vet jeg ikke.

Dette er vel litt av dilemmaet når en har en statlig eier som har flere enn bare økonomiske hensyn å ta i forhold til sine eierskap.

Ja, men man hadde nok spart seg potensielle goodwill-problemer om man hadde tatt saken inn for retten for en avklaring før man rørte på opptjeningsordningen. Det er jo det siste som er provokasjonen her.

Er det ikke bare bra at de viser uavhengighet, og skiller eierskap/politikk? På samme måte som det er forventet at staten opptrer overfor SAS og Norwegian.

Back