SAS - generelt om booking, priser m.v.

Sitter å ser på USA billetter. Får opp endel alternativer med SAS til EWR og videre med American. Hvilket samarbeid ar SAS og AA? Fullverdig interline der jeg og bagasje er sjekket inn helt frem? Ja jeg vet bagasjen må fortolles på EWR.

God gammeldags interlineavtale, ja. Andre veien går bagasjen rett gjennom.
 
Noen som vet noe mer om Tokyo ruten til SAS?
Det selges billetter fra 26. Mars og ut September, men ser det markedsføres i veldig liten grad, om noe.

Kommer de til å fly?

Vinterprogrammet ble kansellert på ca. 1 måneds varsel i Sept 2022

Flyvningene rundt påske virker være så og si fullbooket, så det vil jo koste endel og booke om alle disse passasjerene
 
Kan kun én av to møte opp til returbillett, uten problemer?

Ved endt ferietur i sommer skulle jeg orginalt flydd hjem med partner, men har nå planer om å ta en annen flight samme morgen til et annet sted for et annet evnement.

Dette er retur på t/rt+booking med SAS, kan partner problemfritt levere innsjekket bag og boarde uten at jeg stiller uten forvarsel? Det er jeg som har gjort bookingen.
 
Er det noen som er fornøyd med de Friends& Family prisene SAS opererer med i den siste F&F mailen ? Søkte på 3 alternative avganger Oslo - Alicante i begynnelsen av september, alle 3 i Plus, de var dyrere enn vanlig booking-pris. På en t/r i Plus til Chicago, var avslaget hele 135 kr. Mange av de billigste prisene i Europa, innebærer en ovenatting i Stockholm eller København, så det blir jo ikke billigere.
 
Er det noen som er fornøyd med de Friends& Family prisene SAS opererer med i den siste F&F mailen ? Søkte på 3 alternative avganger Oslo - Alicante i begynnelsen av september, alle 3 i Plus, de var dyrere enn vanlig booking-pris. På en t/r i Plus til Chicago, var avslaget hele 135 kr. Mange av de billigste prisene i Europa, innebærer en ovenatting i Stockholm eller København, så det blir jo ikke billigere.

Tror det fantes priser til San Francisco for 7300 kr for reiser okt-nov, men betalte 6400 kr tidligere i år for samme reise i høstferien, så enig i at prisene ikke er så mye å rope hurra for.
 
Noen som vet om sas på lhr er like hissige på å veie håndbagasje ved gate som før covid?

Kan bekrefte at de fortsatt veier, vi klarte å unngå det denne gangen (muligens fordi vi var i priority kø. Virket som om de hare veie den store håndbagasjen, så har en en liten mappe med PC, og annet som veier endel virket det som at den skled gjennom.
 
Er det noen som er fornøyd med de Friends& Family prisene SAS opererer med i den siste F&F mailen ? Søkte på 3 alternative avganger Oslo - Alicante i begynnelsen av september, alle 3 i Plus, de var dyrere enn vanlig booking-pris. På en t/r i Plus til Chicago, var avslaget hele 135 kr. Mange av de billigste prisene i Europa, innebærer en ovenatting i Stockholm eller København, så det blir jo ikke billigere.


Jeg har kåk nedafor Alicante og håpet å få hamstra noen billetter utover sommeren og høsten. Fant nada….


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbudet som kom i dag var faktisk første gang jeg har hatt glede av "salg" hos SAS. Det var "barn reiser "gratis"" som faktisk dekket høstferien, så jeg avbestilte de forrige billettene (Som var Plus Pro full flex), bestilte på nytt og sparte 9000 NOK en vei (AGP).
 
Sas gjorde en endring på en reise for høstferien som krever litt for mye «skulk» fra skolen. Jeg kontaktet dem på diamantmailen og de kom raskt tilbake med alternativ med å forskyve reisen en dag. Jeg takket ja, men nå kommer de plutselig tilbake å sier at billettene allerede er solgt og det er best å gjøre dette på telefon. (Jeg hater å gjøre slikt på telefon, iallfall med sas). På expertflyer ser jeg at tilgjengeligheten faktisk er bedre i dag enn på fredag. Det er superbillige plussbilletter (A-klasse) jeg opprinnelig booket, og det er selvfølgelig ikke ledig nå lenger, men de samme S-klasse billettene som var til salgs fredag er fortsatt til salgs. Jeg mottok print screen som viste tilgjengelighet. Har jeg ikke krav på annet enn ombooking i samme bookingklasse eller kansellering når det er mer enn 14 dager til avreise?

Da jeg ringte car det ikke noe problem å få endret slik jeg ønsket etter fem min på hold. Hvorfor kunne de ikke bare fikse dette på e-post?
 
Last edited:
Booket en vanlig billett for poeng hos SAS her om dagen. Det ble 1235,- i skatter og en dullion poeng.

Men så satt jeg og så på kvitteringen. Der står det
Taxes, Fees, Other Charges 1235.00 NOK
Domestic/International Fees 4140.00 NOK

De første 1235,- er jo greie. Men er det noen som kjenner til hva de 4140,- er? Kan ikke se jeg har blitt trukket det beløpet på AmEx heller.
 
Booket en vanlig billett for poeng hos SAS her om dagen. Det ble 1235,- i skatter og en dullion poeng.

Men så satt jeg og så på kvitteringen. Der står det
Taxes, Fees, Other Charges 1235.00 NOK
Domestic/International Fees 4140.00 NOK

De første 1235,- er jo greie. Men er det noen som kjenner til hva de 4140,- er? Kan ikke se jeg har blitt trukket det beløpet på AmEx heller.


Det er vel bare det nye ord for “fuel surcharge”. Med andre ord en del af billetprisen, men forklædt som “gebyr”
 
Det er vel bare det nye ord for “fuel surcharge”. Med andre ord en del af billetprisen, men forklædt som “gebyr”
Jo, men jeg kan ikke se at jeg har betalt den summen. Jeg har kun blitt belastet 1235,-.

Og sånn her ser det ut når man booker. Utover at det hos meg var 1235,-

6fce5ca76124552e8b52570047a1ac1a.jpg
 
Last edited:
Kan det være en hypotetisk verdi av poengene sånn for å oppgi en skattbar «inntekt»?
 
Jo, men jeg kan ikke se at jeg har betalt den summen. Jeg har kun blitt belastet 1235,-.

I motsetning til prakis hos en del andre flyselskaper, så blir man ikke på poengbilletter fra SAS belastet disse "gebyrene" som FlyHi nevner.

På en cash billett er det en del av prisen:

attachment.php
 

Attachments

  • sas.png
    sas.png
    15.4 KB · Views: 727
Takker for gode svar. Høres fornuftig ut at det er en visning av hva faktiske avgifter er, uten at man blir belastet for dem.
 
Sikkert repetisjon, men prøver:

Hva er reglene for å droppe returen fra USA? (Bare fly OSL-Destinasjon og ikke dukke opp på returen) Blir man svartelistet av SAS, eller kan eventuelt andre bookede returbilletter fra USA noen dager senere også kanseleres av SAS som "straff"?
 
Sikkert repetisjon, men prøver:

Hva er reglene for å droppe returen fra USA? (Bare fly OSL-Destinasjon og ikke dukke opp på returen) Blir man svartelistet av SAS, eller kan eventuelt andre bookede returbilletter fra USA noen dager senere også kanseleres av SAS som "straff"?


Det skjer absolutt ingenting ved noshow annet enn at billetten blir kansellert. Jeg vet at det er noen rykter om at noen selskaper vil gå etter no showere, men SAS er ikke et av de selskapene. At du har andre bookinger hos SAS har niks å si, de kan ikke kansellere andre billetter som straff for å ikke møte opp på en booking om du skjønner. Det ville vært rart om flyselskapene begynte med det og antagelig hadde de nok fått forbukermyndighetene på nakken.
 
Det skjer absolutt ingenting ved noshow annet enn at billetten blir kansellert. Jeg vet at det er noen rykter om at noen selskaper vil gå etter no showere, men SAS er ikke et av de selskapene. At du har andre bookinger hos SAS har niks å si, de kan ikke kansellere andre billetter som straff for å ikke møte opp på en booking om du skjønner. Det ville vært rart om flyselskapene begynte med det og antagelig hadde de nok fått forbukermyndighetene på nakken.

Det var svaret sitt det.. Takker.
 
Back
Top