SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Re: SAS og forsinkelser

Mener selv at "sent innkommende fly" bør være nok. Det er jo langt fra sikkert at de som flyr din flight vet veldig mye selv med mindre de kommer inn med flyet. Har det vært et teknisk problem står det i loggen, men utover det er det ikke sikkert om påtroppene crew har satt seg inn i om det er vær ( selvfølgelig med mindre de skal samme vei ), problemer med lasting, slottider, utfordringer med passasjerer, dataproblemer, bemanningsproblemer i avinor/handlingselskaper/catering/fuel, vær, brøyting, de-iceng osv. Kun fantasien setter grenser for grunner til forsinkelse...... Men påtroppende crew har jo lov å spør..... ;) Og selvfølgelig "need to know basis". ;)

Sent innkommende fly er "stating the bloody obvious" og verdiløst. Man trenger faktisk å vite hvorfor et fly er forsinket for å kunne få kompensasjon som selskapet plikter å gi. Derfor er "need to know" en måte å gjemme årsakene til forsinkelsen. Jeg hadde en sak gående med SAS i sommer der de måtte diverte til Billund og vi endte med å sove på benker på Kastrup. De gjemte seg bak dårlig vær. Det var riktig, men hadde de vært på rute i utgangspunktet hadde det ikke vært noe problem. Den opprinnelige forsinkelsen lå innenfor SAS' kontroll. Jeg ble kompensert etter en del om og men.
 
Re: SAS og forsinkelser

På tide at noen løper til VG om dette. Er det DY så ville det vært førstesidestoff.
 
Re: SAS og forsinkelser

Jeg har en opplevelse av at SAS har blitt slappe med å forklare og beklage forsinkelser etter å ha opplevd at de har vært sent ute en god del.
Senest i dag med SK375 som ble nesten to timer for sen fra Trondheim til Oslo. Flighten var med gode gamle LN- TUL. Denne var i rute på formiddagen, men ble plutselig stående på Flesland og dro på seg en forsinkelser. Dette vet jeg fordi jeg har sjekket på flightradar hva som har skjedd i løpet av dagen. Det blir beklaget at vi er forsinket på grunn av for sent innkommende flight - men det er noe alle skjønner når gaten er til over en time etter at flyet skulle ha gått!
Jeg mener at man kan gi en kort forklaring om hvorfor forsinkelsen, for eksempel at "flyet dessverre har hatt tekniske problemer men heldigvis fikk vi rettet det slik at vi kom på vingene igjen". Jeg synes det er rett og rimelig at man får vite hvorfor man blir forsinket og dermed mister videre flight og det er ikke veldig mye som skal til for å gjøre kundene fornøyd.
Er det noen som vet hva som skjedde med denne gamle traveren i dag - og hva synes dere om informasjon rundt forsinkelser?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Det er nok sånn vi som crew ikke vet hvorfor vi er forsinket (bortsett fra at innkommende fly er sent inn). Noen dager kan vi fly 5 forskjellige fly på en og samme dag. Å holde styr på hva alle disse flyindividene har gjort hele dagen rekker vi ofte ikke å få greie på. Noen ganger møter vi avtroppende crew som forteller grunnen til forsinkelsen. Andre ganger ikke. Med så tight schedule som planlegges, så er det ikke mye som skal til. Deice, en som ikke møter opp til gate med innsjekket bag, teknisk osv. Det er kjedelig med forsinkelser, og husk at ofte så er crewet like fortvilet som pax. Jeg tror at de fleste prøver å gi så mye info til pax som mulig.
 
Re: SAS og forsinkelser

Noen som vet hva som skjedde med SAS til LPA idag? Et fly innstilt og det andre godt over et halvt døgn forsinket?
 
Re: SAS og forsinkelser

Noen som vet hva som skjedde med SAS til LPA idag? Et fly innstilt og det andre godt over et halvt døgn forsinket?����

Skyldes noen ekstremt heftige CTOT/slot-tider pga streik hos ATC i Frankrike. Vil to at SAS sin ruteflyvning til LPA, ble kansellert slik at ikke flere avganger en kun OSL-LPA-OSL ble berørt av forsinkelsene, flyet kunne potensielt blitt stående igjen på LPA pga av slot-tidene tilbake fra LPA. SAS sin charterflyvning fra LPA til TRD ikveld hadde opprinnelig nesten 5 timer slot.
 
Re: SAS og forsinkelser

Sent innkommende fly er "stating the bloody obvious" og verdiløst. Man trenger faktisk å vite hvorfor et fly er forsinket for å kunne få kompensasjon som selskapet plikter å gi. Derfor er "need to know" en måte å gjemme årsakene til forsinkelsen. Jeg hadde en sak gående med SAS i sommer der de måtte diverte til Billund og vi endte med å sove på benker på Kastrup. De gjemte seg bak dårlig vær. Det var riktig, men hadde de vært på rute i utgangspunktet hadde det ikke vært noe problem. Den opprinnelige forsinkelsen lå innenfor SAS' kontroll. Jeg ble kompensert etter en del om og men.


Kan bli ganske lange opprop om du skal på siste rotasjon for dagen,
beklager forsinkelsen, men den skyldes brøyting imorges i TRD som gjorde at flyet kom sent inn til TOS, så ble flyet fra TOS forsinket grunnet brøyting, etc, etc.
Kan fort bli 4-5 forskjellig forsinkelser på et fly om det kommer skjeivt ut fra starten
 
Re: SAS og forsinkelser

Kan bli ganske lange opprop om du skal på siste rotasjon for dagen,
beklager forsinkelsen, men den skyldes brøyting imorges i TRD som gjorde at flyet kom sent inn til TOS, så ble flyet fra TOS forsinket grunnet brøyting, etc, etc.
Kan fort bli 4-5 forskjellig forsinkelser på et fly om det kommer skjeivt ut fra starten

F.eks: Samt at flyet ble forsinket fra TRD til BGO pga. at halve flyet kom med seint ankommende pax fra andre seine fly, slik at de holdt igjen flyet så 50 pax kom seg med avgangen.
 
Noe spesielle utfordringer for SAS på OSL i dag? 12 kanselleringer og ikke noen spesielle utfordringer på OSL som jeg skjønner.

SK848
SK482
SK205
SK2301
SK4011
SK837
SK4112
SK344
SK362
SK281
SK223
SK4528
 
Dårlig regularitet for SAS på OSL i dag. KEF, CHQ, LCA og ALC er kansellert.

Og alt med KAY og KBO er konstant sent etter begge maskinene startet dagen forsinket.
 
Er to SAS fly, SE-RUE (til ALF) og SE-RUR (til LYR), som begge med departure halv time etterhverandre som sirklet nært Gardermoen og returnerer til OSL.
 
Og i morgen søndag er flighter til Athen, Zürich, Tromsø, Bergen og Ålesund, allerede kansellert.
 
Og i morgen søndag er flighter til Athen, Zürich, Tromsø, Bergen og Ålesund, allerede kansellert.
Hvor ser du dette? I følge SAS-appen skal alt gå som planlagt til/fra BGO, AES og TOS i morgen..?

Sikker på at du ikke blander med i dag?
 
Hvor ser du dette? I følge SAS-appen skal alt gå som planlagt til/fra BGO, AES og TOS i morgen..?

Sikker på at du ikke blander med i dag?


Var VG først, men ting kan ha blitt endret og flyttet rundt på.

Uansett, poenget er at SAS nok en gang har driti på draget pga crew. Og skylde på ekstra sykdom akkurat her er å bøye realitetene litt….
 
Og for å gjøre ting bedre så snudde SK4607 halvveis til MAN i morges. Selv om strømbrudd på MAN ikke akkurat er noe SAS skal få skylden for.
 
Back
Top