Originally posted by vs 200
å slik relanseres service
Tøvete og unødvendig utsagn.
Din referanse over er ukorrekt gjengitt fra VG.
At gear doors var åpne tyder på alternate gear-extension som egentlig alltid er prosedyre på Q400 om man har problemer med gear. Det kan ikke reverseres før flyet har landet og gjør det også umulig å ta opp gear igjen ved en evt. go-around.Originally posted by Gandalf
Ett spørsmål, på videoen av landingen ser jeg at gear doors er åpne, hva er signifikansen? Kan man avbryte sekvensen, eller betyr det alternativ extension?
en ting jeg lurer på jeg er ikke pilot så derfor spør jeg her kansje noen her er det, hvorfor ikke stenge motoren av dra opp hjulene sette propellene i feather (<-- er det det det heter? ) og så lande uten motor kraft eller alternativt skru av motoren på den siden som hadde deffekt landingshjul?
Originally posted by CFM
Spoilerne på Q400 armeres ikke, de slår automatisk ut ved weight on wheel og power lever angle under 12 grader om jeg ikke husker feil. Slik jeg forstår er eneste mulighet til å hindre spoilers ved touchdown å trykke push-offs som dumper trykket til spoilerne, men det vil medføre at man også mister roll-spoiler.
Vi har i våre prosedyrer ingenting som tilsier at man skal kutte den ene motoren om man lander med en hovedlegg inne siden det blir sett på som en unødvendig ekstra risiko i tilfelle noe skulle skje, men det er jo opptil commander å avgjøre.
Derimot er det prosedyre å lande så langt mot "god" side av banen som mulig, avlaste lengst mulig med balanseror og bruke brems på fungerende side for å hoilde retningskontrol best mulig.
Det mest pussige med landingen for min del er at det ser ut som en normal landing, uten videre forsøk på å avlaste høyreleggen.
men hvorfor har denne flytypen hatt så store problemer med landingstellet?
selvsagt er marginen liten er ikke noe radiostyrt fly vi snakker om her men jeg ser at det har vært to tilfeller tidligere i år med akkurat samme type feil
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.