SAS Fly I Brann

Originally posted by vs 200

burde ikke produsenten prøve å rette på denne tydeligvis vesentlige svakheten?

Hvilken svakhet? Kan du vise til flere tilfeller med Dash 8 hvor understellet har kollapset fordi det ikke var låst i posisjon?

selvsagt er marginen liten er ikke noe radiostyrt fly vi snakker om her men jeg ser at det har vært to tilfeller tidligere i år med akkurat samme type feil
vs200, som du sikkert har lest opptil flere steder på dette forumet, så er dette første gangen et Q400 fly har hatt denne type feil. Jeg må be om at du slutter med slike bastante påstander som dette, uten at du kan (eller vil?) vise til hvor du finner kilden til dette. Med slike utsagn som du kommer med her og i andre postinger bidrar du ikke til en fruktbar diskusjon om temaet, men du erter på deg andre forumister som også reagerer på alle utsagn som kommer fra deg uten at det er noe som helst hold i dem! :old

ja jeg skal se om jeg finner igjen den siden. det var ei side hvor alle uhell og ulykker var skrevet opp inklusive den til sas nå hadde jeg skal se om jeg finner den igjen med en gang

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20070204-0 her står det omtalt to hendelser utenom sas sin denne uka og hva enn som var årsaken til at hjulene kollapset vet jeg ikke men de kollapset

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20070204-0 her står det omtalt to hendelser utenom sas sin denne uka og hva enn som var årsaken til at hjulene kollapset vet jeg ikke men de kollapset

og vi blander ikke DC8 og DHC8 nå da?

Nå har jeg sett gjennom alle ulykkene der og den eneste ulykken her som nevner kollaps av main landing gear på Q400 her var en i Korea hvor understellet kollapset da flyet kom utenfor banen og havnet i en grøft, noe som er naturlig da det er ett fly og ikke en rallybil.

Og hvis du tenker på ANA sin som landet på snuten i våres som ikke står her så skyltes det at nesehjulet ikke kom ut og den hendelsen er urelatert til den i Aalborg da nesehjul og main landing gear ikke er det samme.

Selv den danske myndigheter gikk idag ut å sa at dette med mest sannsynlighet var en engangs hendelse og ikke skyldtes en systematisk feil som du hevder

ja jeg ser jeg har driti på draget som det poppulært sies har begått den store feilen å blande to helt forskjellige flytyper her og da er en beklagelse fra meg på sin plass.

beklager dette her folkens dette var ikke bra fra min side håper dere kan se humoren i det..... som i allefall jeg gjør for dette var en litt pinlig feil.

igjen beklager dette her altså :posty:

Her er forresten bildet av flyet, og som man kan se så står det på egne ben:

Foto: Berlingske Tidene:

Attachments

• q400.jpg
    q400.jpg
    26.8 KB · Views: 242

ja jeg ser jeg har driti på draget som det poppulært sies har begått den store feilen å blande to helt forskjellige flytyper her og da er en beklagelse fra meg på sin plass.

beklager dette her folkens dette var ikke bra fra min side håper dere kan se humoren i det..... som i allefall jeg gjør for dette var en litt pinlig feil.

igjen beklager dette her altså :posty:

Ja, vi har sett det humoristiske lenge. DC-8 og DHC-8 er veldig likt. Det er som noen sa tidligere: Det er forskjell på STORE og små bokstaver. Det er også forskjell på STORE og små fly :drunk:

Trekker frem denne tråden igjen, for nå har AIB-DK offentliggjort den endelige havarirapporten.

De konkluderer med at årsaken var "severe corrosion of the threaded connection between the right MLG retraction/extension actuator piston rod and rod end"

Mvh,

Back