Punktert Novair-fly førte til full utrykning og ''Ekstra nyhetsending'' - PFU-sak

Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Hæhæ, fly fra Avinor. :colgate:
Avinor, Novair, Avinor... stokka om bokstavene .^_^

Jeg må jo innrømme at jeg så på (NRK), og landingen foregikk vel akkurat slik jeg hadde forventet.

Men si, hva hvis flyet hadde eksplodert i en ildkule ved landing... hadde nyhetsmediene vært komfortable med å sende det på direkte TV til det norske folk?

Fikk de ikke inn hjulene? Og om de fikk inn hjulene hvorfor ikke ta nøslandingen der hvor de skulle? Det blir jo masse ekstra styr og forsinkelser av å ta nødlandingen på flyplassen de kom fra.

For å bruke opp mest mulig drivstoff raskest mulig flyr man lavt med hjulene ute. Om de ikke hadde fått inn hjulene hadde de neppe hatt drivstoff nok til å fly til destinasjonen. Det er ganske mye drag, samt at makshasigheten er lav.

Jeg må jo innrømme at jeg så på (NRK), og landingen foregikk vel akkurat slik jeg hadde forventet.

Men si, hva hvis flyet hadde eksplodert i en ildkule ved landing... hadde nyhetsmediene vært komfortable med å sende det på direkte TV til det norske folk?

De hadde nok kuttet sendingen ganske kjapt om de så at det gikk galt.

Fordi det oftere er enklere å reparere sånt på OSL enn på Kreta.

Er også nevnt lenger opp i tråden.

Men er det noen rutine på dette. De kunne vel fortsat til CHQ? Dersom de hadde skjedd med f.eks ett SAS-fly på vei til CPH, hadde de forsatt? De hadde vel hatt like godd tilgang på deler dit de skulle.

Men er det noen rutine på dette. De kunne vel fortsat til CHQ? Dersom de hadde skjedd med f.eks ett SAS-fly på vei til CPH, hadde de forsatt? De hadde vel hatt like godd tilgang på deler dit de skulle.

Det er vel en totalvurdering som avgjør dette
SAS ville vel hatt dårlig med 737 deler på CPH , i forhold til A deler

Nå kan jeg ikke uttale meg om store fly, og situasjonen her. I andre settinger, med andre farkoster, så legger man ikke ut på langtur om man mistenker noe er galt. En feil kan også ha tatt med seg andre ting man ikke nødvendig vis oppdager med en gang så dumt å legge ut på langtur. Som sail4fun sier - en totalvurdering.

Det er vel en totalvurdering som avgjør dette
SAS ville vel hatt dårlig med 737 deler på CPH , i forhold til A deler

Ja, hvis du har mistanke om at løse deler kan ha gjort skader du ikke vet om er det kanskje ikke så hensiktsmessig å fortsette til destinasjonen. Det blir en avgjørelse man må ta med den informasjonen man har tilgjengelig.

Må bare få sagt det. Norsk presse er en farse.

Er spent på om dette hadde blitt slått like stort opp om det hadde skjedd på f.eks. Flesland eller Kjevik :stir

Ifølge ett øyevitne på facebook er det betydelige skader på underside av vinger

Last edited:

Er spent på om dette hadde blitt slått like stort opp om det hadde skjedd på f.eks. Flesland eller Kjevik :stir

Eller Sola?
Det er nok det vi kaller "Oslo-syndrom.et" i resten av landet.
Jeg ble overrasket over dekningen på rikskanalen.
Har de lite å gjøre?

Det tror jeg nok. Dette er fra deres side nyheter med potensiale. Sendingen hadde umiddelbart blitt solgt videre til AP,Reuters,osv.
Akkurat slik som filmen fra Air France Concorde'n som gikk verden rundt i løpet av minutter.

Er det ikke normalt å ha et par sekunder med delay for å unngå at upassende ting vises på TV? Praktiserer ikke norske TV-kanaler dette?

Nrk melder ingen skade nå. Rart når man ser disse bildene her.

Profft håndtert. Det virker som at passasjerene er godt fulgt opp også. Regner med at det nå jobbes med å få tak i erstatningsfly. Det blir nok litt jobb med å få denne kjerra klar ...

Hva er typisk avgangsvekt på et slik fly for denne turen, og hvor mange tonn bør det kvitte seg med for å lande?

Mine kilder i Novair (nevner ikke navn eller noe pga personvern), sier at flyet SERDN hadde en Actual Takeoff Weight/avgangsvekt på 82.545kg og 15.000kg drivstoff, og 173pax = ca 15300kg i Payload (pax og bagasje)

Max landingsvekt på SERDN med Novair Config, er på 76.859kg pga konfigurasjonen.

Så det vil da si at de måtte bruke i underkant av 5700kg med fuel for å komme ned til under Max Landing Weight som da tilsier at de måtte sirkle i ca 45-50 minutter for å gå under MLW, noe de også gjorde :)

Alt i alt gikk det bra, å det er det som er viktig :)

Ser ut at flyet blir ute av drift en god stund pga skadene det pådro seg, de estimerer etter det jeg hørte med min kontakt i Novair, etter å ha sett på skadene at flyet blir ut av drift i minst 2 uker fra nå.

Håper denne posten avklarte noen spørsmål :)

God kveld/natt til dere alle ;)

Back