SAS-fly nødlandet i Sofia

Re: SAS-fly nødlandet i Sofia

Men det er ingen som har startet noe tråd om dette, og det har ikke vært noe om det i norske medier. Merkelig.

Men det er ingen som har startet noe tråd om dette, og det har ikke vært noe om det i norske medier. Merkelig.

Min erfaring er at i de tilfælde, hvor pax bliver behandlet og briefet godt af flyselskaberne, så er det sjældent at de tipper medierne og stiller op til "hvor blev vi bange da vi så ambulancer og brandbiler - selvom vi var blevet briefet om at de ville være der"-interviews. Til gengæld, så går der ofte ikke mange minutter før medier er tippet, hvis der ingen information, hotel eller forplejning er.

Bliver medierne ikke tippet om sådanne sager, så er det yderst sjældent at de opdager dem selv.

Jeg har selv ret godt kendskab til en anden sikkerhedslanding, som heller ikke er i medierne - og selvom pax er trætte af situationen, så er de rigtig glade for den behandling de har fået og har rost SAS rigtig meget for god info og behandling. Flere har endda udtalt, at de er yderst glade for at det var SAS de rejste med når det nu skulle ske - for de havde ikke stor tiltro til at de havde fået samme gode behandling hos de fleste andre.

Når pax har den indstilling, så har de heller ikke på samme måde behov for at skulle have en sådan incident i medierne for at beklage sig.

Og LN-RLE har ikke vært i luften siden den 3. september ser jeg.

Det var Constant Speed Drive Unit som skar seg og derved presset generatoren ut av nacelen og skapte brannen.

Det var Constant Speed Drive Unit som skar seg og derved presset generatoren ut av nacelen og skapte brannen.

Det synes jeg hørtes litt rart ut. Normalt skulle vel CSD'n ha et "shear point" på drive shaft, nettopp for å kunne unngå dette? Da ville bare generatoren "slukne", i og med at CSD stoppet, og det er jo en rutinesak mer eller mindre. Jeg kjenner bare "gamle" JT8D-9A og -17, -200-serien kjenner jeg ikke. Kanskje noen med MD80-kjennskap kan opplyse oss?

Mvh Stone

Last edited:

Det synes jeg hørtes litt rart ut. Normalt skulle vel CSD'n ha et "shear point" på drive shaft, nettopp for å kunne unngå dette? Da ville bare generatoren "slukne", i og med at CSD stoppet, og det er jo en rutinesak mer eller mindre. Jeg kjenner bare "gamle" JT8D-9A og -17, -200-serien kjenner jeg ikke. Kanskje noen med MD80-kjennskap kan opplyse oss?

Mvh Stone

Gikk tom for olje og crewet var for sent ute med å kople den fra.

Gikk tom for olje og crewet var for sent ute med å kople den fra.

Ja, det forstår jeg jo, det er jo vanlig manuell disconnect. Men det jeg tenkte på var at det er vanlig med et designet svakt punkt på drivakselen, nettopp for å unngå at CSD løsner fra gearbox når (hvis) den skjærer seg. Om MD80 har dette vet jeg ikke, men i så fall har det ikke virket i dette tilfellet..:cry:

Back