SAS Fly I Brann

Tja..det kan jo se ut som de i cockpit faktisk gjorde en sikkerhetslanding...

Godt at det gikk så godt som det gjorde!
Aftenposten skriver nå også om nødlandingen, men overskriften er jo slettes ikke bra om det virkelig er slik lederen av SAS DK sin pilotforening har uttalt seg.
- All verdens ting galt med våre fly
Dette er jo etter min mening virkelig å skape en unødig frykt hos passasjerene, en smule illojalt samt en veldig klønete uttalelse!

Den utalelsen står til stryk,og vil selsagt skape dårlig reklame for SAS og unødig enkstelse for paxen.

Jeg har jo ikke hørt så mye andre problemer med typen enn SAS. De derimot har hatt mye problemer. Men var det ikke sånn at de gjorde med strømmen i flyene som ikke var anbefalt av Bombardier?

Originally posted by fokkeren

Den utalelsen står til stryk,og vil selsagt skape dårlig reklame for SAS og unødig enkstelse for paxen.

DPF http://www.dpf.info/udm.php er som CAU er helt ukritiske til hva de publiserer "offentlig" i forhold til om det gavner de / pax /sas.

Statement on Accident SK1209 Routed Copenhagen - Aalborg

Scandinavian Airlines regrets to confirm that one of its aircraft, a Dash 8-400
(Q400) with flight number SK1209 from Copenhagen to Aalborg was involved in an accident at Aalborg Airport, at 16:10 hrs local time today.

Prior to the accident problems with the aircrafts main landing gear was identified and the pilots prepared a controlled emergency landing. After landing the right main gear collapsed.

There where 69 passengers and 4 crew onboard and we can confirm that 5 passengers have been lightly injured during evacuation.

A team of specially-trained SAS personnel is at Aalborg Airport to provide assistance.

SK1209 is a code-share* flight with Spanair flight number JK9101, BMI flight number BD3923 and Lufthansa flight number LH6002.

The Danish Accident Investigation Board will investigate the accident.
Scandinavian Airlines continues its operations as scheduled.

The media information center can be contacted at the following number: +45 32 32
31 35

A special telephone has been established for relatives and friends: +45 32 32 60 01.

* Code-share - When two or more airlines state their flight number in the timetable for the same flight, while only one of the airlines operates the flight.

SAS Group Corporate Communications

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com
The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=541858&fn=wkr0001.pdf Download pdf-file

Er det bare meg, eller virker det som Dash-8 har litt dårlig design på låsing av MLG?

Er ikke første gang vi ser en dash som støtter seg på vingespissen........

Det var bra det ikke ble noen alvorlige personskader! Burde vært mulig å sjekke visuelt om understelet var i lås fra cabinen på denne fly typen.

Originally posted by imm

Det høres rart ut om deler av propellen kom inn i flyet, uten at det satt noen der. Flyet var jo fullt.

Iflg. dansk TV så flyttede personalet folk fra de 3 rækker lige ud for propellerne. Så det virker som om man var forberedt på at dette kunne ske.

Desuden må det vel kaldes en nødlanding som det før er diskuteret. Folk blev bl.a. bedt om at indtage position med hovedet/overkroppen fremover bøjet.

Inte riktigt samma omständigheter, men intressant att högra landing gearet var defekt även vid en annan Dash crash... http://en.wikipedia.org/wiki/Ansett_New_Zealand_Flight_703

Dock vill jag igen poängtera att omständigheterna var väldigt olika, men jag letade efter tidigare olyckor med samma flygtyp.

Originally posted by ENGM RAMP

I VG har Widerøe ifølge Rickard Kongsteien hatt DAsh 8-400 siden 1993! DET er godt gjort det....

nå står det denne typen fly (mulig dem har endra i ettertid da) :)

Originally posted by M609

Er det bare meg, eller virker det som Dash-8 har litt dårlig design på låsing av MLG?

Er ikke første gang vi ser en dash som støtter seg på vingespissen........

Do not jump to conclusions.

Jeg kommer til å vente i en viss spenning på denne rapporten, men ser ingen grunn til å tvile på at understellet er solid nok eller noe.
Understellet er faktisk designet for å gi etter når belastningen blir stor nok.

Originally posted by ENGM RAMP

sa jeg noe om tv? :) i VG står det så....

Må jeg få lov til å understreke om at jeg pr. mail nu havet bedt hele Widerøes ledelse om en redgjørelse og begrunnelse for at de fremdeles bruker Q400-maskinen, som helt åpenbart er til enhver store helserisiko å bruke, AT REDGJØRE for sitt synspunkt...
Regner med å en del interessante (bort-) forklaringer nå..... ( fra WF- sin side...)

Er det noen som vet hvilket reg nr dette flyet hadde? Hadde jo vært morsomt å se om man har flydd med det en gang!!

BF:question:

Originally posted by spikeld

Må jeg få lov til å understreke om at jeg pr. mail nu havet bedt hele Widerøes ledelse om en redgjørelse og begrunnelse for at de fremdeles bruker Q400-maskinen, som helt åpenbart er til enhver store helserisiko å bruke, AT REDGJØRE for sitt synspunkt...
Regner med å en del interessante (bort-) forklaringer nå.....

Jøss, er du journalist?

Stor helserisiko å bruke Q400? Er da ikke nødvendig å overdrive situasjonen, da de aller fleste flytyper som har vert i drift en del år har hatt akkurat samme hendelse.

Back