SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Har bestilt en awardbillett ifbm. 70-årssalget, og ser det står den kan endres dersom poengene fortsatt er gyldige. Må jeg regne med å betale de 7000 poengene som skiller tilbudsprisen fra normalpris hvis jeg vil endre billetten etter at tilbudet går ut?

Jepp det må du.

Har bestilt en awardbillett ifbm. 70-årssalget, og ser det står den kan endres dersom poengene fortsatt er gyldige. Må jeg regne med å betale de 7000 poengene som skiller tilbudsprisen fra normalpris hvis jeg vil endre billetten etter at tilbudet går ut?

Det korte og lange svaret er ja.

Ja,,, men

...jeg har klart å booke om en tilbuds award reise og kun betalt et lite gebyr men ikke noe ekstra poeng. Så prøv å ring inn til kundeservice før du evt kansellerer..

Ang refusjon / business saver på langruter

Er det riktig forstått at man får tilbake kostnad - 400euro ?

Eksempelvis 2x billetter til 10 000 pr stk så vil refusjonen bli 20 000 - 400 euro ?

Ang refusjon / business saver på langruter

Er det riktig forstått at man får tilbake kostnad - 400euro ?

Eksempelvis 2x billetter til 10 000 pr stk så vil refusjonen bli 20 000 - 400 euro ?

2 billetter betyr 2 avbestillingsgebyr, du vil da få igjen 20000 - 800 euro.

Last edited:
Hvis man har billett i SAS Plus og mister et fly, er det vanlig at de da booker deg inn på neste ledige fly gratis, eller må man betale til den bookingklassen som er ledig på avreisedagen?

Hvis man har billett i SAS Plus og mister et fly, er det vanlig at de da booker deg inn på neste ledige fly gratis, eller må man betale til den bookingklassen som er ledig på avreisedagen?

Du må sannsynligvis betale deg opp. Derfor er det lurt å ha flere SAS Plus billetter booket på forhånd og i stedet kansellere de du ikke bruker.

Noen som har prøvd den nye funksjonaliteten med å kansellere fra appen? Jeg har oppdaget at jeg har fått epost med bekreftet kansellering men når jeg sjekker oppgjøret fra Amex så har ikke billettene blitt refundert! 4 av 6 ganger så har det ikke fungert. Det blir en telefon til kundeservice i morgen. Dette er ikkje bra.

(Det er den ene tingen som er bedre på Norwegian: Automatisk refusjon av ubrukte Flex-billetter. Her er SAS fremdeles i steinalderen.)

mvh
Taurus

Har en tur på fredag booket i SAS Plus med poeng. Må muligens kansellere denne pga sykdom og lurer da på hva SAS legger i følgende:

Refusjon: Billetten kan refunderes inntil én arbeidsdag før utreise

Vil det si i løpet av torsdag eller innen torsdag?

Jeg bestilte en reise og klønet det til og bestile feil vei. Jeg bestilte så riktig billet og ville avbestille den andre innen 24t. Det gikk ikke på tekniske problemer. Det var etter kl. 19 og SAS kan ikke kontaktes på telefon eller chat etter denne tiden. Jeg viste til bestillingene og forklarte problemet via SAS' formular. Etter tre måneder og en påminnelse får jeg negativt svar. Ulf hos SAS customer care påstår hardnakket at det etter kl. 19 er et team i Estland som tar over chatten om natten og at det er åpent i 24 t. Link til dette finnes så lenge det er åpent der påståes det. Dette til tross for screenshot fra SAS' nettsider som viser at chatten stenger kl. 19. Jeg tok dessverre ikke screenshot av de opprinnelige tekniske problemene, men jeg synes det er ganske drøyt å påstå noe om åpningstider som er i direkte motstrid til det som står på deres nettsider. At det tar tre måneder å få et slikt svar er også relativt utrolig og viser hvilken klagemengde SAS må ha. Jeg blir bedt om å kontakte mitt forsikringsselskap. SAS kundeservice har falt så drastisk i kvalitet de siste årene at de burde være alvorlig bekymret. Chatten er ikke spesielt enkel å finne, men jeg har benyttet den flere ganger. Jeg har dog aldri hørt at den skal være tilgjengelig 24t.

Er vel mange her som kan bekrefte at chat ikke er 24t/døgn.

Tror kommentar om at eb billetter må avbestilles en arbeidsdag før nettopp er fordi de stenger om ettermiddagen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er helt utrolig at de klarer å komme opp med sånn vås. På en annen side kunne du sendt en mail så de i det minste hadde et tidspunkt innenfor 24-timers grensa.

Det er helt utrolig at de klarer å komme opp med sånn vås. På en annen side kunne du sendt en mail så de i det minste hadde et tidspunkt innenfor 24-timers grensa.

Enig, men man kan ikke sende mail, kun et skjema, med 8 ukers ventetid, som ble til 12. Men jeg spurte etterpå via Facebook om åpningstider på chatten og der var svaret det som står på nettsiden. Jeg har sendt screenshot av dette som svar på svaret jeg fikk. Jeg venter på tilbakemelding. Uansett er det ganske utrolig at man serveres direkte løgn i flere omganger.

Last edited:
Enig, men man kan ikke sende mail, kun et skjema, med 8 ukers ventetid, som ble til 12. Men jeg spurte etterpå via Facebook om åpningstider på chatten og der var svaret det som står på nettsiden. Jeg har sendt screenshot av dette som svar på svaret jeg fikk. Jeg venter på tilbakemelding. Uansett er det ganske utrolig at man serveres direkte løgn i flere omganger.

Etter stengetid i Norge kan du ringe det amerikanske nummeret til SAS.

Etter stengetid i Norge kan du ringe det amerikanske nummeret til SAS.

takk for det, men det er jo ikke noe SAS reklamerer for på sine nettsider, og jeg skal stille dem til veggs for løgn om åpningstider på chatten.

SAS Plus billett, endring av dato

Jeg booket SAS Plus i august (på salg) bookingklasse A, OSL-BGO-OSL 6/12 via bedriftens reisebyrå (en av de største i landet).
Nå vil jeg booke om til 8/12 og det finnes fortsatt noen avganger med bookingklasse A igjen, andre avganger med bookingklasse P tilgjengelig (oppgitt prisdifferanse en vei kr 370).

Reisebyrået svarer at min ombooking medfører en re-prising av billetter til dagens pris, slik at ombooking til bookingklasse A koster ca kr 1100, og med en vei i P, ca kr 1470.

Jeg blir met overrasket over denne kostnaden, da jeg tror på SAS sin markedføring for PLUS billetter.
“Change for free within the same booking class, a price adjustment may incur if the booking class is unavailable. Plus Full Flex tickets can be changed between booking classes free of charge.”
Kilde: https://www.flysas.com/en/sas-global/go-plus/nordic-europe/
Jeg mener også at jeg har fått igjennom slike ombookinger tidligere uten kostnad (gitt tilgjengelighet i A).

Reisebyrået sier at SAS tvinger dem til å re-prise billetten og svarer med følgende tekst
"Voluntary changes/rerouting of unused ticket
Voluntary changes to the first flight coupon - exchange
When a passenger requests a change to the carrier, flight, date, class of service or sector of the first flight coupon, a new ticket must be issued.
The new fare shall be calculated from origin to destination of the new journey, based on the fares applicable on the day of reissue. "

Er det noe annet jeg kan gjøre?
Hvem har rett og/eller feil?

Kan man enkelt endre bonusbiletter? Skal fly HAU-LHR fredag, hjemreise mandag, men vurderer å bytte til bedre flytider om ledig plass, gjør man da dette enkelt på sas.no?

Kan man enkelt endre bonusbiletter? Skal fly HAU-LHR fredag, hjemreise mandag, men vurderer å bytte til bedre flytider om ledig plass, gjør man da dette enkelt på sas.no?

Ja, ingen problem å endre 24 timer før du starter første del av reisen. Etter det så kan du inne endre.

På tide å krisemaksimere å ha en plan klar om LH skal streike endel fremover. Har en eb-booking i F med TG via Muc. Lh flyr osl-muc. Hvilke muligheter vil sas eb kunne gi meg dersom Lh streiker? Hvem er ansvarlig for å få meg til bkk? Vil det kunne tilbys seter fra betalklasser om streiken er et faktum 24 t før avreise?

På tide å krisemaksimere å ha en plan klar om LH skal streike endel fremover. Har en eb-booking i F med TG via Muc. Lh flyr osl-muc. Hvilke muligheter vil sas eb kunne gi meg dersom Lh streiker? Hvem er ansvarlig for å få meg til bkk? Vil det kunne tilbys seter fra betalklasser om streiken er et faktum 24 t før avreise?

Er ikke skråsikker på hvilke rettigheter man når en alliansepartner er i streik, og ingen av strekkene flys av SAS. Men madammen og jeg var i Amsterdam på Eurobonus-billetter på denne tiden i fjor. Schiphol stengt på grunn av tåke, og SAS ordnet med hotellovernatting og fly til Oslo påfølgende dag. Du har ikke mindre rettigheter med en bonusbillett enn andre billetter, men prioriteres sannsynligvis lavere enn fullt betalende pax i samme klasse.

Sent from my iPad using Tapatalk

Back