SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Nei, når du endrer oppover så vil fortsatt opprinnelig pris-type stå i bunn. Og gebyret som han betaler for å gå fra Z til C/D er fast, det vil du aldri få igjen uansett.

Så du vil i praksis pådra deg begge gebyrer.
Det gir ingen mening å måtte betale et gebyr om en ikke får igjen noe av prisen en betalte for billetten. Så om en har en vanlig saver-billett til la oss si 20 000, må en betale 400 EUR for å avbestille uten å få igjen noen av de 20 000?

Scribble said:
Fikk igjen 638,- i faste avgifter forrige uke.
8000 (Norwegian kroner) - (400 Euros) - (400 Euros) =648.667937 Norwegian kroner

Her har han kun fått igjen oppgraderingsprisen minus gebyr, selv om saver er avbestillbar mot gebyr. Jeg forstår det slik at det burde ha vært
20000 - 400 EUR - 400 Euros+8000 NOK =20648.667937 NOK

Edit:
PTC: ADT-ADULT FTC: BR -BUSINESS CLASS RESTRICTED PE.PENALTIES FOR Z1NOBIZ TYPE FARES CANCELLATIONS BEFORE DEPARTURE PER ROUND TRIP CHARGE EUR 400.00.

Last edited:
Han fikk jo igjen 140k poeng så noe fikk han.

Hadde det vært betalt med penger hadde regnestykket ditt vært helt riktig.

Det å avbestille en endring som er gjort fra Z til C er desverre og kaste 4000 kr ekstra ut av vinduet.

Endring er forresten 360 euro og avbestilling er 400 euro :)

Han fikk jo igjen 140k poeng så noe fikk han.

Hadde det vært betalt med penger hadde regnestykket ditt vært helt riktig.

Det å avbestille en endring som er gjort fra Z til C er desverre og kaste 4000 kr ekstra ut av vinduet.

Endring er forresten 360 euro og avbestilling er 400 euro :)

8000 kroner.

Da jeg ringte for å avbestille prøvde jeg også å forsikre meg om at jeg ville få igjen pengene, og agenten jeg snakket med sa at joda, jeg ville få igjen billettkostnaden også (som var nesten 23000,-). Føler meg i grunn litt lurt, trodde jeg skulle ende opp med mellom 25 og 30 tusen kroner - i stedet sitter jeg igjen med skarve 140k EB poeng.

Jeg tolker det som at han har brukt 23 000 kroner i tillegg til 140 000 poeng og 8 000 kroner for å oppgradere? Hvis en ser bort fra 23 000 kroner er jeg enig i at ~650 kroner og 140 000 poeng er riktig.

360 EUR for endringer, ja ;)

Det er ikke mulig å bruke 23.000 kr og 140 000+ EB poeng og ende opp i Z kategorien. Så her er det noe som skurrer litt i mitt hode.

Det han skal ha igjen er totalen av det han betalte (både penger og poeng) minus 760 euro. Du får alltid igjen så mye poeng som mulig i forhold til det som ble brukt, selv om noen poeng er utgått.

Jeg har et spørsmål relatert til refusjon av SAS-billett.

Det var en business saver til New York som var betalt med cash + points. Fant ut at jeg ikke kunne dra den dagen likevel, og ville endre til neste dag (samme hjemreise). Dette kostet meg 8000 ekstra, fordi de ikke lengre hadde "business saver" - utreisen min ble fullpris. Surt, men greit nok. Men så fant jeg ut at jeg måtte avbestille hele turen. Min forventning var da å få igjen cash, minus avbestillingsgebyr. Istedenfor fikk jeg kun igjen poeng. For å gjøre det hele enda kjipere noen av poengene hadde gått ut på dato mellom bestillingstidspunktet og avbestillingstidspunktet, og forsvant derfor.

Er dette noe jeg kan klage på eller er det helt standard procedure? Hadde jeg visst at de 8000 ville forsvinne i løse lufta om jeg måtte avbestille (som jeg visste det var god sjanse for uansett) hadde jeg aldri gjort det på denne måten.

Jeg utvider denne litt, håper det fortsatt er innenfor scope for denne tråden.

Det var altså på Gardermoen, med stø kurs mot business-checkin og klar for langhelg i NY med to kompiser som ventet på meg i loungen, at jeg fant ut at jeg skulle ta en titt på passet mitt. Det var slett ikke mitt pass. Halvannen time igjen til takeoff ga meg ikke nok tid til å til å hive meg i taxi hjemover for å hente det, og jeg innså at det ikke ble noe NY den dagen. Turen var en points + cash sak betalt med 189 000 EB poeng og 659,- i avgifter. Hev meg på telefonen med SAS og prøvde å finne en løsning for å komme til NY neste dag. Etter en del fram og tilbake hvor jeg prøvde å få til å betale mellomlegget på ca 8000,- med poeng (det gikk ikke) begynte det å bli ganske kort tid til takeoff på flighten jeg egentlig skulle flydd med, så jeg så ikke noen annen mulighet enn å punge ut for å bytte fly til samme avgang neste dag.

Rimelig slukøret dro jeg tilbake til Oslo, og over en trøstepils begynte jeg å tenke på om det var mulig å få til en annen løsning. Jeg hadde jo masse poeng fortsatt, og det hadde vært fint å slippe unna de åtte tusen. Klekket ut en plan om å bestille ny bonusreise, og avbestille SAS-billetten. Jaggu fant jeg ledige plasser på Lufthansa F med 747-8 via FRA, og ringte SAS for å få en bekreftelse på at jeg ville få igjen penger ved avbestilling av turen. Fyren jeg snakket med sa joda, han så at billetten kostet noen og tyve tusen (han så ikke at den var betalt med poeng), og de ville jeg få igjen minus avbestillingsgebyr. I mitt enkle sinn tenkte jeg også at jeg ville få igjen de åtte tusen også ved avbestilling (siden jeg hadde brukt de til å kjøpe opp til en fullt fleksibel billett), så da gjennomførte jeg. I det hele tatt var jeg ganske fornøyd med meg selv på dette tidspunktet (og fikk en bra tur til NY må jeg tilføye).

Var først for et par dager siden at jeg oppdaget at lite penger hadde kommet inn på konto, kun de 140 000 EB poengene som fortsatt var gyldige.

At jeg ikke hadde kontroll på avbestillingsreglene får jeg ta på egen kappe her (takk for info Redline), men synes jeg fikk ganske dårlige råd fra SAS i denne prosessen. De kunne godt fortalt meg at ville tape de pengene jeg hadde brukt for å betale for endringen, og vært tydelige på at det ville komme poeng tilbake - ikke cash. Hadde jeg kunnet reglene hadde jeg heller bare avbestilt turen da det ble klart at jeg ikke ville komme med, og satset på å finne en annen løsning.

Har GO til London om to uker, vil oppgradere til PLUS, helst me EB. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre det? Finner ikke utav det på SAS sine hjemmesider.

Jeg har en SAS Plus (A) tur/retur billett OSL-CPH-OSL.

Er det mulig å benytte seg av kun hjemreise? Må jeg endre til enveis-billett før avreise, og blir da prisen rekalkulert til pris for enveis-reise på endringstidspunkt?

Blir hjemreise automatisk kanselert ved no-show på utreise med SAS Plus? Hvis ikke, får jeg da refundert pris på utreise i ettertid?

Er det mulig å benytte seg av kun hjemreise? Må jeg endre til enveis-billett før avreise, og blir da prisen rekalkulert til pris for enveis-reise på endringstidspunkt?

Blir hjemreise automatisk kanselert ved no-show på utreise med SAS Plus? Hvis ikke, får jeg da refundert pris på utreise i ettertid?

Ved no-show utreise blir retur kansellert ja, du må ringe å endre denne. Har ikke gjort en slik endring selv, men det enkleste er kanskje å kansellere hele og bestille ny CPH-OSL. Pris kommer an på hva som nå er ledig.

Ved no-show utreise blir retur kansellert ja, du må ringe å endre denne. Har ikke gjort en slik endring selv, men det enkleste er kanskje å kansellere hele og bestille ny CPH-OSL. Pris kommer an på hva som nå er ledig.
Det er sikkert det enkleste, men ikke det billigste når samme billett koster tre ganger så mye som da jeg bestilte.

Det er sikkert det enkleste, men ikke det billigste når samme billett koster tre ganger så mye som da jeg bestilte.

Ja, jeg har samme erfaring med endring av SAS Plus (billigste A-klasse), det er typisk aldri ledig i A-klasse når jeg skal endre så jeg må gjerne betale alt fra 1000-2500 for å kjøpe opp til ledig klasse. SAS har er flinke sånn sett ;)

Sist jeg gjorde det fikk jeg kansellert et segment og refundert prisen iht hva som segmentet kostet. Jeg beholdt altså den ene segmentet til originalpris.

Uavhengig så kansellerer ikke SAS retur segmentet ved no-show på innenriks/Europa reiser.

Billetten er fullt ut refunderbar, bare å ringe SAS og kansellere utreisen og beholde returen.

Akut ombokning/avbokning

Jag skulle åka från Linköping till Amsterdam i morgon bitti (måndag 30 maj). Nu 1930 får jag besked om att flyget är inställt och att jag är ombokad till buss till Stockholm 0530 och ankomst till Amsterdam 5 timmar senare än ursprungligt. Enligt dokumentet som jag har fått länk till kan jag välja att få återbetalning i stället.
Men jag kan inte kontakta SAS. De har stängt 1900 för alla utom SAS Guld och uppåt.
Vad ska jag göra? jag ska inte åka med flyget då jag inte når mitt möte i Amsterdam i tid. Jag vill ha biljetten återbetald.
Tips på kontaktvägar? Eller ska jag ringa efter att bussen har gått i morgon när de öppnar igen?
Irriterad!!!

Re: Akut ombokning/avbokning

Jag skulle åka från Linköping till Amsterdam i morgon bitti (måndag 30 maj). Nu 1930 får jag besked om att flyget är inställt och att jag är ombokad till buss till Stockholm 0530 och ankomst till Amsterdam 5 timmar senare än ursprungligt. Enligt dokumentet som jag har fått länk till kan jag välja att få återbetalning i stället.
Men jag kan inte kontakta SAS. De har stängt 1900 för alla utom SAS Guld och uppåt.
Vad ska jag göra? jag ska inte åka med flyget då jag inte når mitt möte i Amsterdam i tid. Jag vill ha biljetten återbetald.
Tips på kontaktvägar? Eller ska jag ringa efter att bussen har gått i morgon när de öppnar igen?
Irriterad!!!

Send inn dette skjemaet:
https://www.sas.no/kontakt/kontakt/kontaktskjema/avboka/rev_tkt/

Og kanseller innsjekking om du har sjekket inn online. Da har du gjort det du kan for å formidle at du ønsker avbestilling og refusjon, så tviler på at de vil krangle på det i ettertid.

Tack! Tyvärr är resan inte bokad via SAS utan via resebyrå.

Seriøse reisebyråer skal vel ha en 24-timerstelefon for tilfeller som dette? Hvis ikke, så antar jeg du vil ha forbrukerlovgivningen på din side hvis du ikke kan oppnå kontakt med reisebyrået før lenge etter at du har fått beskjed om kanselleringen; i slike tilfeller er det reisebyrået som må bære risikoen. I alle tilfeller tror jeg det vil være helt problemfritt for deg - og reisebyrået - å få kansellert og tilbakebetalt det hele fra SAS i denne sammenhengen, selv om jeg er litt usikker på hva situasjonen blir med evt. provisjon som reisebyrået vel har tatt seg (rikelig) betalt.

Seriøse reisebyråer skal vel ha en 24-timerstelefon for tilfeller som dette? Hvis ikke, så antar jeg du vil ha forbrukerlovgivningen på din side hvis du ikke kan oppnå kontakt med reisebyrået før lenge etter at du har fått beskjed om kanselleringen; i slike tilfeller er det reisebyrået som må bære risikoen. I alle tilfeller tror jeg det vil være helt problemfritt for deg - og reisebyrået - å få kansellert og tilbakebetalt det hele fra SAS i denne sammenhengen, selv om jeg er litt usikker på hva situasjonen blir med evt. provisjon som reisebyrået vel har tatt seg (rikelig) betalt.
Tack!
Jo, när SAS väl öppnade (90 minuter efter planerad avgång) hänvisade de till resebyrån. Resebyrån har 24-timmars service men eftersom jag fick meddelandet från SAS så hade jag börjat där efter att ha läst dokumentet som SAS hänvisade till för resenärens rättigheter. Nu är resan avbokad i alla fall och förhoppningsvis betalas biljetten åter.

Fee for endring av SAS Plus saver

Hei,

Er det noen som vet sånn ca. hvor mye det koster å endre en SAS Plus saver billett fra Houston til Bergen, gitt at jeg er veldig fleksibel på datoer ?

Back