Jeg har et spørsmål relatert til refusjon av SAS-billett.
Det var en business saver til New York som var betalt med cash + points. Fant ut at jeg ikke kunne dra den dagen likevel, og ville endre til neste dag (samme hjemreise). Dette kostet meg 8000 ekstra, fordi de ikke lengre hadde "business saver" - utreisen min ble fullpris. Surt, men greit nok. Men så fant jeg ut at jeg måtte avbestille hele turen. Min forventning var da å få igjen cash, minus avbestillingsgebyr. Istedenfor fikk jeg kun igjen poeng. For å gjøre det hele enda kjipere noen av poengene hadde gått ut på dato mellom bestillingstidspunktet og avbestillingstidspunktet, og forsvant derfor.
Er dette noe jeg kan klage på eller er det helt standard procedure? Hadde jeg visst at de 8000 ville forsvinne i løse lufta om jeg måtte avbestille (som jeg visste det var god sjanse for uansett) hadde jeg aldri gjort det på denne måten.
Jeg utvider denne litt, håper det fortsatt er innenfor scope for denne tråden.
Det var altså på Gardermoen, med stø kurs mot business-checkin og klar for langhelg i NY med to kompiser som ventet på meg i loungen, at jeg fant ut at jeg skulle ta en titt på passet mitt. Det var slett ikke mitt pass. Halvannen time igjen til takeoff ga meg ikke nok tid til å til å hive meg i taxi hjemover for å hente det, og jeg innså at det ikke ble noe NY den dagen. Turen var en points + cash sak betalt med 189 000 EB poeng og 659,- i avgifter. Hev meg på telefonen med SAS og prøvde å finne en løsning for å komme til NY neste dag. Etter en del fram og tilbake hvor jeg prøvde å få til å betale mellomlegget på ca 8000,- med poeng (det gikk ikke) begynte det å bli ganske kort tid til takeoff på flighten jeg egentlig skulle flydd med, så jeg så ikke noen annen mulighet enn å punge ut for å bytte fly til samme avgang neste dag.
Rimelig slukøret dro jeg tilbake til Oslo, og over en trøstepils begynte jeg å tenke på om det var mulig å få til en annen løsning. Jeg hadde jo masse poeng fortsatt, og det hadde vært fint å slippe unna de åtte tusen. Klekket ut en plan om å bestille ny bonusreise, og avbestille SAS-billetten. Jaggu fant jeg ledige plasser på Lufthansa F med 747-8 via FRA, og ringte SAS for å få en bekreftelse på at jeg ville få igjen penger ved avbestilling av turen. Fyren jeg snakket med sa joda, han så at billetten kostet noen og tyve tusen (han så ikke at den var betalt med poeng), og de ville jeg få igjen minus avbestillingsgebyr. I mitt enkle sinn tenkte jeg også at jeg ville få igjen de åtte tusen også ved avbestilling (siden jeg hadde brukt de til å kjøpe opp til en fullt fleksibel billett), så da gjennomførte jeg. I det hele tatt var jeg ganske fornøyd med meg selv på dette tidspunktet (og fikk en bra tur til NY må jeg tilføye).
Var først for et par dager siden at jeg oppdaget at lite penger hadde kommet inn på konto, kun de 140 000 EB poengene som fortsatt var gyldige.
At jeg ikke hadde kontroll på avbestillingsreglene får jeg ta på egen kappe her (takk for info Redline), men synes jeg fikk ganske dårlige råd fra SAS i denne prosessen. De kunne godt fortalt meg at ville tape de pengene jeg hadde brukt for å betale for endringen, og vært tydelige på at det ville komme poeng tilbake - ikke cash. Hadde jeg kunnet reglene hadde jeg heller bare avbestilt turen da det ble klart at jeg ikke ville komme med, og satset på å finne en annen løsning.