SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Hvordan er det med refusjon av SAS Plus billetter om man ikke møter opp til avgangen (no-show), eller avbestiller rett før avgang?

La oss ta et hypotetisk eksempel at jeg skal reise med Norwegian sin morgenavgang til BCN om noen uker. Siden min tillitt til Norwegian er syltynn om dagen bestiller jeg SAS Plus billetter til hele familien på omtrent samme tidspunkt, slik at vi er sikre på å komme oss avgårde skulle Norwegian kansellere og alle alternativene være utsolgt.

Kansellerer Norwegian avgangen er saken grei, ferien reddet, og vi reiser med SAS på SAS Plus og søker refusjon og erstatning fra Norwegian.

Kansellerer ikke Norwegian og flyet faktisk tar av, blir vi no-show til SAS avgangen. Spørsmålet blir da, kan jeg få refundert billetten (- avgiftene) når man er no-show med SAS Plus billetter?

Alternativt, vil man kunne bestille SAS Plus på en senere avgang samme dag, og avbestille denne tett opptill avgang skulle Norwegian levere bestilt produkt?

Bestilte billetter (OSL-EWR-IAH t/r) via sas.no hvor det fremgikk at det var C- og ikke Z-billeter med SK (det vil si at det ikke sto "saver" og ikke antall plasser igjen) og det manglet informasjon om at EWR-IAH med UA var i E - til kr. 27,100. Trodde alt var i orden til jeg sjekket i dag og da fremgår det at SK er i Z og UA i E. Ringte 05400 og de ba meg sende klage til kundeservice, men det kan jo ta evigheter. Her mener jeg SAS har lurt meg og ingen på kundeservice kunne tilbakevise mine påstander om manglende og feil informasjon på nettsiden (har prøvd rulletten og snakket med flere). Ringte derfor Amex og de "tar saken", men det kan også ta tid. Hva gjør jeg, satser på Amex når igjennom og bestiller nye billetter nå (reisen er i midten av november) og kansellerer mot 400 Euro dersom hverken SAS kundeservice gir seg og Amex ikke når fram?

Et forbrukerrettspørsmål ifb. med bestilling/kansellering

Bestilte billetter (OSL-EWR-IAH t/r) via sas.no hvor det fremgikk av hjemmesiden at det var C- og ikke Z-billetter med SK (det vil si at det ikke sto "saver" under Business, men antall plasser igjen (har screenshot). Prisen tilsa tilsa også C-billetter – kr. 27,100). I tillegg manglet det informasjon om at EWR-IAH med UA var i E.

Trodde alt var i orden til jeg sjekket her forleden dag og da fremgår det at SK er i Z og UA i E. Har fått svar fra sas som skriver: "SAS erbjuder alla sina kunder 24 timmars öppet köp för att i god ro kunna kontrollera sina bokningar. Den elektroniska biljett som sänds ut anger också tydligt Z-klass för SAS flygningarna och E-klass för United flygningarna."

Jeg mener den elektroniske billetten og 24-timers fristen ikke fritar SAS fra feilen på nettsiden som klart og tydelig viste at jeg bestilte full flex C-billetter (på to andre flighter t/r til samme destinasjon sto det «saver», mens det sto kun business og antall billetter igjen på de jeg bestilte). Tar saken først videre med American Express og ser om de kan hjelpe meg avbestilling uten gebyr på 400 Euro (har allerede bestilt andre billetter med UA/LH).

Jeg er ikke jurist, men synes det virker fryktelig urettferdig om jeg skal svi for at SAS har feil på hjemmesiden sin.

I tillegg lurer jeg på hvordan jeg bør gå frem. Avbestille mot 400 Euro nå og deretter få Amex til å forsøke å få tilbake eller vente til at Amex har kontaktet SAS. Turen er i november, er det noen som vet seneste tidspunkt for avbestilling mot gebyr på 400 Euro?

Re: Et forbrukerrettspørsmål ifb. med bestilling/kansellering

Vet ikke seneste frist for avbestilling, men logger du på check my trip dot com mener jeg du kan få opp hele reglen med regler for billetten. Der står det sikkert også avbestillingsreglene.

Hei hei! Gjett hva jeg klarte nettopp? Jo, å avbestille en bonusreise UTEN å måtte ringe inn - gjorde alt via hjemmesiden :)

Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

God morgen. Vet ikke om det er riktig tråd men jeg flyr til Miami 9 september for en uke med mellomste arvingen (5år). Nå ser det ut som orkanen Irma treffer Miami samme dag som gjøre dette til en lite koselig "datter og far-moment".

Hva er avbestillingsreglene da? Billettene er Plus Saver. (selv om flighten ikke blir kansellert)

Takker - SC.

Min erfaring er at de svært ofte lar deg kansellere gratis hvis det et snakk om ekstreme situasjoner. Men det er som regel mellom 72-24 timer før avgang.

Dette var for Harvey. Regner med det blir det samme for Irma dersom den blir stor.

Hurricane Harvey - affected flights to and from Texas and the Gulf Coast

Rebooking
Rebooking permitted once, free of charge, for passengers holding SK/117 document to Houston or other nearby affected destinations.
Original travel dates 25AUG17-05SEP17.
New date of travel must be on/before 20SEP17.
Rebooking to be made in the same booking class, or lowest available booking class in the same service class, as originally booked.

Tickets must be reissued with FE line:
FE INVOL REISSUED DUE HURRICANE HARVEY

Refund
Refund permitted for cancelled flights.

Rebooking for Travel Agents
Above procedure also valid for travel agents.

Min erfaring er at ingen tilgjengelige personer kan fatte en eneste beslutning. Alt de gjør er å henvise til standard regler. Ergo tror jeg du får avbestilt dersom SAS sentralt bestemmer at det er det beste eller eneste fornuftige.

God morgen. Vet ikke om det er riktig tråd men jeg flyr til Miami 9 september for en uke med mellomste arvingen (5år). Nå ser det ut som orkanen Irma treffer Miami samme dag som gjøre dette til en lite koselig "datter og far-moment".

Hva er avbestillingsreglene da? Billettene er Plus Saver. (selv om flighten ikke blir kansellert)

Takker - SC.

Ringte SAS nå, de mente fremdeles at det ikke var noen god grunn til å avbestille. Jeg forklarte at det er erklært unntakstilstand, en kategori 4 er på vei inn og at jeg reiser med en 5 åring men det holdt ikke. Hun sa vi eventuelt kunne utsette reisen, noe som ganske mange ikke kan grunnet jobb osv.

NB! Jeg mener ikke å være han/hun sure og gjerrige på VG nett ;)

Ringte SAS nå, de mente fremdeles at det ikke var noen god grunn til å avbestille. Jeg forklarte at det er erklært unntakstilstand, en kategori 4 er på vei inn og at jeg reiser med en 5 åring men det holdt ikke. Hun sa vi eventuelt kunne utsette reisen, noe som ganske mange ikke kan grunnet jobb osv.

NB! Jeg mener ikke å være han/hun sure og gjerrige på VG nett ;)

Nå vet man jo ikke svaret før i ettertid, så tar null ansvar for hva jeg måtte skrive :p

Men, her er det vel like greit å litt is i magen? Flyselskapene pleier jo aldri være de mest proaktive, men det pleier jo være mulig både endre og/eller avbestille når orkanen er like unna. Mener det var det samme i fjor høst, da ble fleksibiliteten åpnet nærmere når orkanen traff, og folk kunne booke om/avbestille

I fjor, så lot SAS folk booke om for perioden 7-9 oktober (når orkanen traff) fra den 6 oktober, samt at avgangene som ble kansellert kunne man få refundert. Så de lå ikke akkurat veldig langt på forskudd
https://finalcall.travel/no/gratis-ombooking-med-sas-hvis-du-skal-til-miami-de-kommende-dage/

Ellers er jo utfordringen med vær at det normalt er force majeur.....

Jeg forklarte at det er erklært unntakstilstand, en kategori 4 er på vei inn og at jeg reiser med en 5 åring men det holdt ikke.
Hun sa vi eventuelt kunne utsette reisen, noe som ganske mange ikke kan grunnet jobb osv.

Dagens prognose viser at den på søndag vil gå sør for fastlandet, over Key West.

https://www.windy.com/?2017-09-10-21,25.793,-81.389,8
https://www.windy.com/station/KMIA?25.793,-81.389,8
https://www.windy.com/25.835/-80.129?rain,25.270,-80.129,8,m:eoeadVC

Nå vet man jo ikke svaret før i ettertid, så tar null ansvar for hva jeg måtte skrive :p

Men, her er det vel like greit å litt is i magen? Flyselskapene pleier jo aldri være de mest proaktive, men det pleier jo være mulig både endre og/eller avbestille når orkanen er like unna. Mener det var det samme i fjor høst, da ble fleksibiliteten åpnet nærmere når orkanen traff, og folk kunne booke om/avbestille

Enig med is i magen. Selv ikke NOAA vet nøyaktig hvor orkanen går, og så lenge usikkerhetsmomentet er såpass stort at hele orkanen kan både dø ut, gå fullstendig utenom USA OG slå inn over Florida i like stor sannsynlighet, så er det jo litt "early bird" å kansellere alle flyreiser. Når ingen andre flyselskaper har begynt... Og ingen flyselskaper kommer til, ei heller har lov til å, fly til områder som NOAA har avgjort at har ekstremt høy risiko for å bli berørt av orkanen. Innen den tid/når det forekommer vil man derfor få full refusjon.

(Her er det viktig å lese hva som står, bla "the cone contains the probable paths of the storm, it does not show the size of the storm")
21314691_1525289000869908_741508905488391136_n.png

Oj.. Det var noen meget bra sider.

Har fått booket med en CT billett med lillemor til gamlelandet hennes UAE. Lufthansa hadde ledig tur/retur i First så da blir det i alle fall far og datter tid samt sol.

Oj.. Det var noen meget bra sider.

Har fått booket med en CT billett med lillemor til gamlelandet hennes UAE. Lufthansa hadde ledig tur/retur i First så da blir det i alle fall far og datter tid samt sol.

Så bra, Lufthansa F er aldri feil. Men det blir ikke vel varmt der nede nå?
Tenkte litt på barnet, men ser hun har bodd der før.

Back