SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Om det er meningen det skal være slik eller om det er en bug i SAS-appen vet jeg ikke, men jeg kan i alle fall bytte OT-oppgraderte flights i appen i forbindelse med sjekk inn, og kan da velge nye flights ca. 22 timer frem i tid. Dette har sikkert noe å gjøre med billettklassen som OT oppgraderer til. Dette er jo feiende flott når man behøver fleksibilitet, men hva skjer dersom det er mer enn ca. 22 timer til neste flight på den strekningen man har OT-oppgradert billett til? Da kan jeg jo ikke se for meg at man får opp noen valgalternativer under 'change flight', ettersom det forekommer meg at dette styres av når de aktuelle flightene åpner for innsjekk. Eller er det en vei rundt dette? Så lenge det er snakk om en oppgradert Go-billett, så nekter jeg å tro at 05400 er parate til å vise spesielt mye velvilje,, men det er jo samtidig i SAS-appen for iPhone mulig å sjekke inn på flights opp til 36 timer før den går (jeg vet imidlertid ikke om dette påvirker muligheten til å endre OT-oppgraderte flights i appen).

Eller for å presisere: Om man har fått endret til en flight og lagt den til dag 1 med avgang kl. 09:00 - kan man da på noen måte få endret en OT-oppgradert billett i appen til en flyvning dag 2 kl. 19:00 hvis det ikke er noen flights på den aktuelle strekningen mellom disse tidspunktene?

Vil ikke akkurat kalle det en bug. Du blir oppgradert til en av de dyreste booking klassene det er stor tilgjengelighet av på de fleste flyvninger Z, eller C.

Appen og innsjekk på nett for den saks skyld er laget slik at det skal være mulig å endre for reisende på veldig fleksible billetter.

Bug'en er vel helst hos OT som deler ut de beste booking klassene :)

Vil ikke akkurat kalle det en bug. Du blir oppgradert til en av de dyreste booking klassene det er stor tilgjengelighet av på de fleste flyvninger Z, eller C.

Appen og innsjekk på nett for den saks skyld er laget slik at det skal være mulig å endre for reisende på veldig fleksible billetter.

Bug'en er vel helst hos OT som deler ut de beste booking klassene :)

Jeg vet ikke hvorfor OT oppgraderer til de beste bookingklassene, og hvorfor SAS lar dem gjøre det, men man skal jo ikke klage :) Men i realiteten er vel en OT-oppgradering snakk om oppgradering av serviceklasse, er det ikke? Selv om man for så vidt oppgraderes til C eller Z, så kan jeg ikke se for meg at man uten videre kan ringe 05400 og be om å få billetten endret på samme måte som dersom man har kjøpt en C eller Z-billett, selv om man riktignok har mulighet til å endre billetten inntil 22 timer frem i tid i appen. Eller oppgraderes man reelt til Z/C (som oftest i alle fall) med absolutt alle rettigheter dette medfører også hva gjelder endring av billetten utover hva som er mulig i appen?

Re: Tidligere fly med SAS plus

Fikk i hvert fall endret til tidligere avgang på Heathrow i transferskranken her om dagen.

Hadde billett i B, 1 time til det tidligere flyet gikk, var sjekket inn, er EDB og ingen baggasje. Greit ledig på flyet jeg byttet til, men i utgangspunktet ikke ledig i B.

I dag gikk det ikke fra Oslo. Booket i P, fremdeles EBD, prøvde loungeskranken som ringte billettkontoret. Vidåpen ned til S med 9+ seter, men 2000kr upfare står jeg over. Det blir et par timer med Cava på SAS regning på meg.

Edit: Mulig det må skiftes til hvit, Cavaen var ikke all verden.

Last edited:
Hei. Hadde billett i dag på SK0925 fra CPH til IAD. Etter 3 timer inne i flyet bestemte SAS seg for å kansellere flighten pga et teknisk problem med en indikator på den ene motoren. Fikk hotell voucher, og et hefte med regler rundt kansellering. De ville ikke si hva vi evt hadde krav på av økonomisk kompensasjon, men ba oss om å sjekke på sas sine sider på internett. Ble booket om til samme flight i morgen. Etter hva jeg kan forstå så skal kompensasjonen være 600 EUR. Noen med erfaringer?

Økning på navneendring på billetter fra 9. desember:

Denmark DKK 600, før 500
Norway NOK 600 (on domestic flights Vat NOK 44 incl.), før 500
Sweden SEK 600 (on domestic flights Vat SEK 34 incl.), før 500
Finland EUR 65 (on domestic flights Vat EUR 5.91 incl.) før 60
Europe, Middle East and Africa EUR 65 (før 60)
Americas USD 80, uendret
Japan USD 80 uendret
South East Asia and Pacific USD 96, før 80
China USD 96, før 80
Hong Kong USD 96, før 80.

Nye rebooking fees (Gjelder billetter ticketed på eller etter 9. desember);

Europa short-haul:
Go light: 800 NOK/DKK/SEK (Før 600), 85 EUR (før 80)
Go: 600 NOK/DKK/SEK (Før 500), 65 EUR (før 60)
Plus: 0
Ungdom: 350 NOK/DKK/SEK (før 300), 45 EUR (før 40)

PoS Scandinavia LH (EUR):
Go: 140 (Før 120)
Plus: 240 (Før 200)
Business: 360 (Før 300)
Ungdom: 70 (uendret)

PoS USA LH (USD):
Go: 300 (uendret)
Plus: 300 (uendret)
Business: 450 (uendret)

PoS Kina LH (CNY):
Go: 1200 (før 1000)
Plus: 1200 (før 1000)
Business: 1200 (før 1000)

PoS Hong Kong LH (USD):
Go: 145 (før 120)
Plus: 145 (før 120)
Business: 145 (før 120)

PoS Japan LH (JPY):
Go: 22000 (uendret)
Plus: 22000 (uendret)
Business: 22000 (uendret)

PoS EMEA LH (EUR):
Go: 140 (før 120)
Plus: 180 (før 150)
Business: 140 (før 150)

Last edited:
Hei. Hadde billett i dag på SK0925 fra CPH til IAD. Etter 3 timer inne i flyet bestemte SAS seg for å kansellere flighten pga et teknisk problem med en indikator på den ene motoren. Fikk hotell voucher, og et hefte med regler rundt kansellering. De ville ikke si hva vi evt hadde krav på av økonomisk kompensasjon, men ba oss om å sjekke på sas sine sider på internett. Ble booket om til samme flight i morgen. Etter hva jeg kan forstå så skal kompensasjonen være 600 EUR. Noen med erfaringer?

Du har krav på 600 EUR ja, heldige deg (på en måte) :)

HASTER: Avbestille og umiddelbart bestille samme billett – Delay? (SAS)

Jeg bestilte en ungdomsbillett i går CPH - AGP. Da var det kun én igjen.

Nå har jeg litt lyst til å prokrastinere litt, med andre ord bestille den på nytt og avbestille den.

De gangene jeg gjør det gjør jeg det i den rekkefølgen for å være sikker: Bestiller, og så avbestiller.

Siden det ikke er flere billetter igjen nå har jeg ikke muligheten til dette. Jeg må avbestille, og så bestille.

Hvordan fungerer dette? Blir billetten tilgjengelig igjen umiddelbart? Isåfall er jo risikoen kun at noen andre klarer å snappe den opp. Eller er det slik at det tar litt tid og at jeg må sitte og følge med hele tiden for å ikke miste den?

(Haster fordi det er 35 minutter igjen til jeg ikke lenger kan avbestille)

Re: HASTER: Avbestille og umiddelbart bestille samme billett – Delay? (SAS)

Hvordan fungerer dette? Blir billetten tilgjengelig igjen umiddelbart? Isåfall er jo risikoen kun at noen andre klarer å snappe den opp. Eller er det slik at det tar litt tid og at jeg må sitte og følge med hele tiden for å ikke miste den?
Du er ikke garantert at det dukker opp ledige plasser i samme bookingklasse som du avbestiller.

Re: HASTER: Avbestille og umiddelbart bestille samme billett – Delay? (SAS)

Du er ikke garantert at det dukker opp ledige plasser i samme bookingklasse som du avbestiller.

Det er en ungdomsbillett, har det noen betydning?

Bør det ikke dukke opp en ny ungdomsbillett da?

Kjapt spørsmål;

Stemmer det at man ikke får refundert gebyr for setereservasjon dersom man avbestiller innen 24 timer?

SAS plus, endring og transfer

Reiser i Plus til Split i sommer fra SVG. Pga ankomsten er ganske sen har vi vært inne å tanken å reise via BGO, men utfordringen er at man får kun 30min på Flesland mellom WF og SK sin flighter.

Spørsmålene er som følger. Hva muligheter har vi for endring av plusbillettene for å evt velge denne ruten i stedenfor, og er 30 min på Flesland nok?

Re: SAS plus, endring og transfer

Prisen for endring av plussbilletten fremkommer om du prøver og endre den via dine sider på sas.no I mange tilfeller så lønner det seg og refundere den første billetten, og kjøpe ny routing.
30 min transfer i Bergen skal holde. Får du kjøpt billetten gjennomående, så er også minimun conex time opprettholdt.

Hei.
Jeg skulle gjerne ha ombooket en billett. Jeg kjøpte opprinnelig en youthfare-billett, og for litt siden fikk jeg en mail om at optiontown gikk igjennom.

Slik ser bestillingssiden ut:
aFJNYk56.jpeg

Pristype:SAS GO og sete 1A? Gir ikke mening. I følge SAS på telefon er optiontown bare sete i framre del, og ekstra bagasje.

Kan jeg møte opp på OSL å få bli med på en tidligere avgang?

Hei.
Jeg skulle gjerne ha ombooket en billett. Jeg kjøpte opprinnelig en youthfare-billett, og for litt siden fikk jeg en mail om at optiontown gikk igjennom.

Slik ser bestillingssiden ut:
aFJNYk56.jpeg

Pristype:SAS GO og sete 1A? Gir ikke mening. I følge SAS på telefon er optiontown bare sete i framre del, og ekstra bagasje.

Det kan være , men det enkleste for deg vil være å endre i appen ( dersom du har denne ) . Disse flightene åpnes for endring etterhvert som tidspunkt for innsjekk åpnes, og vil tro du har fått Z-klasse via OT, noe som gjør det lett å endre.

At det står SAS GO på bestillingssiden din trenger du ikke bry deg om ( og igjen....IKKE RING SAS ....)
Du vil få SAS Plus, med de fordelene det medfører :D

OT-oppgraderinger er teknisk sett kun serviceklasse. Billettypen du normalt blir oppgradert til gjør det imidlertid mulig å endre flyvninger i SAS-appen inntil 22 timer frem i tid. Sjansen for at du får endre flyvning ved å kontakte 05400 eller en flyplasskranke er imidlertid ytterst liten, for personalet vil se om du har blitt oppgradert via OT (derav pristype SAS Go selv om du får sete fremst og Plus) og da normalt nekte deg å endre flyvning. Men, som sagt, dette kan du fint gjøre selv i SAS-appen. Normalt får du billettklasse Z ved OT-oppgradering, som gjør deg i stand til å velge så godt som hver eneste flyvning (men altså kun inntil 22 timer frem i tid).

OT-oppgraderinger er teknisk sett kun serviceklasse. Billettypen du normalt blir oppgradert til gjør det imidlertid mulig å endre flyvninger i SAS-appen inntil 22 timer frem i tid. Sjansen for at du får endre flyvning ved å kontakte 05400 eller en flyplasskranke er imidlertid ytterst liten, for personalet vil se om du har blitt oppgradert via OT (derav pristype SAS Go selv om du får sete fremst og Plus) og da normalt nekte deg å endre flyvning. Men, som sagt, dette kan du fint gjøre selv i SAS-appen. Normalt får du billettklasse Z ved OT-oppgradering, som gjør deg i stand til å velge så godt som hver eneste flyvning (men altså kun inntil 22 timer frem i tid).

Hvordan er suksessraten på OT upgrades i Europa?

Sjansen for at du får endre flyvning ved å kontakte 05400 eller en flyplasskranke er imidlertid ytterst liten, for personalet vil se om du har blitt oppgradert via OT (derav pristype SAS Go selv om du får sete fremst og Plus)

Det går fint an å endre i skranke på flyplassen så lenge innsjekk er åpnet på opprinnelig avgang samt den avgangen du vil endre til. Endringen gjøres i innsjekkingssystemet, og siden det virker som om 05400 kun har adgang til reservasjonsmodulen vil du få avslag der.

Jeg har bestilt en reise til London for familiemedlemmer.

Jeg trodde jeg hadde skrevet navnet riktig, men det viser seg at de to etternavnene har bindestrek imellom.

Jeg har skrevet
Fornavn: Ole Johansen Etternavn: Hermansen, når riktig skulle være
Fornavn: Ole Etternavn: Johansen-Hermansen

Er dette en easyfix å ordne opp i uten kostander hos SAS? Det er en Plus-billett. Eller behøver jeg ikke endre det?

For ordens skyld, så er det ikke de ekte navnene jeg har brukt her i eksempelet.

Back