SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Jeg bestilte en billett med Hong Kong Airlines hvor jeg skrev det første etternavnet til en kamerat i fornavn-feltet, da måtte jeg betale 300kr for en endring i transferdesken på HKG. Lurte de meg?
En annen gang kom jeg meg til USA med SAS selvom jeg hadde skrevet Ø i navnet mitt og ikke OE.

Jeg har bestilt en reise til London for familiemedlemmer.

Jeg trodde jeg hadde skrevet navnet riktig, men det viser seg at de to etternavnene har bindestrek imellom.

Jeg har skrevet
Fornavn: Ole Johansen Etternavn: Hermansen, når riktig skulle være
Fornavn: Ole Etternavn: Johansen-Hermansen

Er dette en easyfix å ordne opp i uten kostander hos SAS? Det er en Plus-billett. Eller behøver jeg ikke endre det?

For ordens skyld, så er det ikke de ekte navnene jeg har brukt her i eksempelet.

SAS sier 600 kr i navneendringsgebyr. Dette er visst ingen korrigering.

Dette oversettes automatisk i reservasjonssystemene, da de kun har A-Z.

Jeg har Ø i etternavnet.
Bestiller jeg via Appen kommer det O.
Bestiller jeg via sas.no kommer det OE.
På jobbreiser via reisebyrå har jeg bedt om navneendring til OE.

Amex corporate har jeg fått OE på kortet.
Det klarer ikke DNB å få til. Så der står det med Ø.

Det kommer an på hva som programmeres i interfacet. Det normale er at Ø blir gjort om til OE, men noen systemer vil kun gjøre det til O. Begge deler er 'akseptabelt' for Homeland Security og andre som krever å lese informasjonen. Tro meg, det er land med tegn og bokstaver som har langt større utfordringer enn dette .... Jeg har jobbet med dette, så jeg har hatt litt innsyn ..

Et raskt spørsmål: Jeg har en t/r flight OSL-ARN i dag på samme PNR-nummer (retur til OSL en liten time etter ankomst ARN). I appen får jeg imidlertid bare sjekket inn på utreise eller alternativt begge flightene, men jeg ønsker foreløpig kun å sjekke inn på returstrekningen ARN-OSL. Er det mulig å kansellere innsjekk for utreisen i appen og kun sjekke inn på returreise? Eller snakker vi her en umulighet?

Last edited:
Endre TravelPassCorprate bilett

Hei,
er det noen her som vet hvordan dette fungerer?
Jeg vil endre retur til dagen etter.
Det er kostnadfritt å avbestille.
Når jeg endrer, får jeg opp en endrings pris som er ca 2 x billettpris.
Dette er både i app, og på web.
Når jeg ringer inn og endrer, er det ingen ekstra kost.

SAS kan ikke bekrefte/avkrefte om det vil belastes "endrings pris", eller faktisk billettpris.

Undres på om jeg bare må prøve, og så se hva jeg blir belastet.

Endre SAS VIP Plus

Hei,
Fikk med meg at det var en diskusjon rundt SAS VIP Plus-billetter og evt endring.
Gjelder ikke disse som nettopp plus-billetter og dermed gratis endring?
Eller er det spesielle villkår jeg ikke rakk å lese?

Re: Endre SAS VIP Plus

Du får endret gratis vel, men må betale mellomlegget i pris på den nye billetten. Kan fort bli ganske dyrt om billlettklassen du må kjøpe deg opp til er "dyrere" enn den VIP-klassen du har.

Kim

Jeg har et spørsmål relatert til refusjon av SAS-billett.

Det var en business saver til New York som var betalt med cash + points. Fant ut at jeg ikke kunne dra den dagen likevel, og ville endre til neste dag (samme hjemreise). Dette kostet meg 8000 ekstra, fordi de ikke lengre hadde "business saver" - utreisen min ble fullpris. Surt, men greit nok. Men så fant jeg ut at jeg måtte avbestille hele turen. Min forventning var da å få igjen cash, minus avbestillingsgebyr. Istedenfor fikk jeg kun igjen poeng. For å gjøre det hele enda kjipere noen av poengene hadde gått ut på dato mellom bestillingstidspunktet og avbestillingstidspunktet, og forsvant derfor.

Er dette noe jeg kan klage på eller er det helt standard procedure? Hadde jeg visst at de 8000 ville forsvinne i løse lufta om jeg måtte avbestille (som jeg visste det var god sjanse for uansett) hadde jeg aldri gjort det på denne måten.

Last edited:
Jeg har et spørsmål relatert til refusjon av SAS-billett.

Det var en business saver til New York som var betalt med cash + points. Fant ut at jeg ikke kunne dra den dagen likevel, og ville endre til neste dag (samme hjemreise). Dette kostet meg 8000 ekstra, fordi de ikke lengre hadde "business saver" - utreisen min ble fullpris. Surt, men greit nok. Men så fant jeg ut at jeg måtte avbestille hele turen. Min forventning var da å få igjen cash, minus avbestillingsgebyr. Istedenfor fikk jeg kun igjen poeng. For å gjøre det hele enda kjipere noen av poengene hadde gått ut på dato mellom bestillingstidspunktet og avbestillingstidspunktet, og forsvant derfor.

Er dette noe jeg kan klage på eller er det helt standard procedure? Hadde jeg visst at de 8000 ville forsvinne i løse lufta om jeg måtte avbestille (som jeg visste det var god sjanse for uansett) hadde jeg aldri gjort det på denne måten.
Mener du 8000 kroner eller 8000 poeng? På sas.no står det:
Refusjon etter endring av en opprinnelig ikke-refunderbar billett til en refunderbar billett
Om du opprinnelig kjøpte en ikke-refunderbar billett, f.eks. en SAS Go-billett, og deretter endret den til en refunderbar billett, f.eks. SAS Business-billett, kan du få refundert den delen av billetten som er refunderbar. Det tilsvarer beløpet som er differansen mellom prisen og drivstofftillegget på den originale og den endrede billetten.
Noe som jeg tolker som at du skulle ha fått igjen differansen mellom C saver og C. (8000kr).

Mener du 8000 kroner eller 8000 poeng?

8000 kroner.

Da jeg ringte for å avbestille prøvde jeg også å forsikre meg om at jeg ville få igjen pengene, og agenten jeg snakket med sa at joda, jeg ville få igjen billettkostnaden også (som var nesten 23000,-). Føler meg i grunn litt lurt, trodde jeg skulle ende opp med mellom 25 og 30 tusen kroner - i stedet sitter jeg igjen med skarve 140k EB poeng.

8000 kroner.

Da jeg ringte for å avbestille prøvde jeg også å forsikre meg om at jeg ville få igjen pengene, og agenten jeg snakket med sa at joda, jeg ville få igjen billettkostnaden også (som var nesten 23000,-). Føler meg i grunn litt lurt, trodde jeg skulle ende opp med mellom 25 og 30 tusen kroner - i stedet sitter jeg igjen med skarve 140k EB poeng.
Er du sikker på at du ikke får igjen penger? Det tar ofte noen dager før du i det hele tatt får bekreftelse på refusjon da det nok må behandles manuelt.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

Er du sikker på at du ikke får igjen penger? Det tar ofte noen dager før du i det hele tatt får bekreftelse på refusjon da det nok må behandles manuelt.

Sikker er jeg ikke, men dette er nesten tre uker siden. Fikk igjen 638,- i faste avgifter forrige uke.

Du kommer i en litt kip situasjon når du endrer en billett til en høyere prisklasse for så å avbestille. Først får du endringsgebyret på 360 euro og så får du avbestillingsgebyret på ordinær billett (Business saver) etterpå, altså 400 euro.

Men for å komme til saken. Du skal ha igjen 8000kr - 360 euro - 400 euro + eventuelle penger og poeng du brukte når du bestilte billetten. Brukte du poeng til å betale alt av reisen minus skatter og avgifter, i første omgang så er det desverre ikke mye penger igjen for utbetaling.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men for å komme til saken. Du skal ha igjen 8000kr - 360 euro - 400 euro + eventuelle penger og poeng du brukte når du bestilte billetten.

Disse gebyrene skal vel trekkes fra prisen på Business Saver-delen av billetten? Da Business Saver kan endres/avbestilles mot et gebyr, mens vanlig Business kan endres/avbestilles gratis.

Refundert: 8000 + (pris på Business Saver - 400 EUR i endringsgebyr - 400 EUR i avbestilingsgebyr)

Nei, når du endrer oppover så vil fortsatt opprinnelig pris-type stå i bunn. Og gebyret som han betaler for å gå fra Z til C/D er fast, det vil du aldri få igjen uansett.

Så du vil i praksis pådra deg begge gebyrer.

Edit: Har gått på samme smellen selv, min tommelfingerregel er å aldri endre en Plus saver/Business saver billett med mindre jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å reise.

Last edited:
Back