SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Re: Delbetalt billett med poeng. Endring/refusjon

Ser også at delbetalte billetter går under standard refusjonsregler ved dummybestilling. Får dog ikke avbestilt på nett. Så er det kun å ringe i morgen tidlig å ta det over telefon?
Standardregler gjelder, og husk ifht. 24-timersregelen:
For billetter kjøpt mindre enn 24 timer før avreise, er det full refusjon frem til 12 timer før avreise.
https://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/avbestilling/
 
Re: Delbetalt billett med poeng. Endring/refusjon

Takk for svar. Billetten ble bestilt over 30 timer før (feil) avgang. Er det noe tidsbegrensning på hvor tett opptil flight den må avbestilles? Altså om jeg burde kontakte SAS klokka 7 i morgen tidlig? Har bestillt ny reise på "riktig" dato allerede.
 
Visst jeg blir oppgradert til SAS plus (OSL-TRD) hva er seneste tidspunkt jeg kan endre avreise på ? eks: reiser ca kl 15:30 men har lyst til å endre til 17:30
 
Visst jeg blir oppgradert til SAS plus (OSL-TRD) hva er seneste tidspunkt jeg kan endre avreise på ? eks: reiser ca kl 15:30 men har lyst til å endre til 17:30

Oppgraderte OT billetter kan endres i online innsjekk, dvs du har frem til flighten din stenger, 30-40 min før på innland vel.
 
Hei!

Klarte gjøre en rimelig stor blunder i går da jeg endret en billett (EWR-OSL) med avreise en uke senere; booket totalt feil dato (billetten ble originalt kjøpt en måned siden).

Ringte SAS isted i håp om å få endret til rett dato uten gebyret, men det lot de meg ei, så bet meg i det sure eplet og tok kostnaden på gebyret.

Jeg byttet til SAS for en måned siden og blir mest sannsynlig EBG i løpet av desember eller tidlig januar med de reisene jeg har booket inn.

Dere som er EBG eller høyere; hvordan er villigheten til SAS for å løse caser som dette når man har status?
 
Hei!

Klarte gjøre en rimelig stor blunder i går da jeg endret en billett (EWR-OSL) med avreise en uke senere; booket totalt feil dato (billetten ble originalt kjøpt en måned siden).

Ringte SAS isted i håp om å få endret til rett dato uten gebyret, men det lot de meg ei, så bet meg i det sure eplet og tok kostnaden på gebyret.

Jeg byttet til SAS for en måned siden og blir mest sannsynlig EBG i løpet av desember eller tidlig januar med de reisene jeg har booket inn.

Dere som er EBG eller høyere; hvordan er villigheten til SAS for å løse caser som dette når man har status?
Ingen forskjell.
 
En ting til. Skal fly MIA-OSL via EWR i november. Nå viser det seg at det kanskje er mer praktisk for meg å droppe MIA-EWR leg'et (dukket opp litt ekstra reiseplaner som bringer meg til Washington D.C., og enklere og reise til EWR derfra enn via MIA). Skal fly med UA og SK.

Om jeg skulle velge å ikke møte på UA-flighten fra MIA til EWR, vil dette gå utover resten av bookingen på noen måte? Eventuelt andre måter dette kan fikses på?
 
En ting til. Skal fly MIA-OSL via EWR i november. Nå viser det seg at det kanskje er mer praktisk for meg å droppe MIA-EWR leg'et (dukket opp litt ekstra reiseplaner som bringer meg til Washington D.C., og enklere og reise til EWR derfra enn via MIA). Skal fly med UA og SK.



Om jeg skulle velge å ikke møte på UA-flighten fra MIA til EWR, vil dette gå utover resten av bookingen på noen måte? Eventuelt andre måter dette kan fikses på?


Men vet aldri, men når du ikke måter opp på original UA flight er det stor sannsynlighet for at de (UA) da kansellerer resten av flighten. Så ikke noe jeg ville satset på
 
da kansellerer resten av flighten.


Stakkars de andre passasjerene da! ;)

Om du bytter til SK så betyr det ikke nødvendigvis at de neste segmentene autokanselleres, men det vil normalt være brudd på kontrakten med selskapene.
 
Tidligere fly med SAS plus

Jeg har mange ganger fått lov å komme med tidligere fly når jeg har hatt billett i SAS Plus. Men er dette egentlig en offisiell fordel? Her om dagen skulle jeg fly OSL-TRD og ba om å få være med avgangen før den jeg egentlig var booket inn på. Da mente check-in agenten i gullskranken at jeg måtte gå til billettkontoret og betale fare difference (100 kr) for å få lov til dette. Det var 25 minutter til flyet skulle gå, så jeg ville neppe hatt tid til dette, så jeg gikk bare rett til gaten og spurte der i stedet, de tok meg med uten å bluke (halvfullt fly).

Men er det noen som vet om det bare en uformell praksis at man får komme med tidligere fly hvis det er plass? Eller er det en del av produktet i SAS Plus? Og kan man få endre ved innsjekk eller kun i gate (i så fall er det jo ikke mulig å benytte seg av dette hvis man har med bagasje).
 
Re: Tidligere fly med SAS plus

Jeg har mange ganger fått lov å komme med tidligere fly når jeg har hatt billett i SAS Plus. Men er dette egentlig en offisiell fordel? Her om dagen skulle jeg fly OSL-TRD og ba om å få være med avgangen før den jeg egentlig var booket inn på. Da mente check-in agenten i gullskranken at jeg måtte gå til billettkontoret og betale fare difference (100 kr) for å få lov til dette. Det var 25 minutter til flyet skulle gå, så jeg ville neppe hatt tid til dette, så jeg gikk bare rett til gaten og spurte der i stedet, de tok meg med uten å bluke (halvfullt fly).

Men er det noen som vet om det bare en uformell praksis at man får komme med tidligere fly hvis det er plass? Eller er det en del av produktet i SAS Plus? Og kan man få endre ved innsjekk eller kun i gate (i så fall er det jo ikke mulig å benytte seg av dette hvis man har med bagasje).

Jeg kan ikke tenke meg til at SAS har dette som etablert praksis å booke om uten å avkreve fare difference. Det er jo en fleksibel billett, så du skal kunne booke om hvis du ønsker det (og betale fare difference; for Go er det fare difference + 500,-). Det er vel forskjell på folk i skranken, men det sklir fort ut dersom man vet at det "bare" er å gå til gaten for gratis ombooking (dersom det ikke er ledig i opprinnelig bookingklasse - og det er jo tildels ganske store prisforskjeller mellom billigste og dyreste Plus-bookingklasse).
 
Re: Tidligere fly med SAS plus

Dette går litt på "flex vs. full flex" og bookinklasser. For bookingklasse C ("full flex") er den fullt ut fleksibel, og kan endres ved innsjekkskranke. Men ved bokkingklasse Y, J eller andre SAS Plus bookingklasser er det avhengig av at samme bookingklasse er tilgjengelig på flyvningen man ønsker å bytte til for endring ved innsjekk. Etter at innsjekk har stengt, og dermed også salget av seter på flyet også er stengt, kan man i Gate ta med seg andre SAS Pluss-kunder så langt det er plass, selv om den aktuelle bookingklassen kunden har billett på egentlig er utsolgt.

EDIT: Ser nå at TOS har skrevet egentlig akkurat det samme som meg, med litt forskjellig ordvalg. Den eneste forskjellen er at passasjerer med Pluss-billett faktisk kan henvende seg til Gate-Manager for å få bli med på et tidligere fly. Da er det selvsagt en fordel å reise med bare håndbagasje. Dette kan kun gjøres etter at innsjekk for flyvningen er stengt dersom det ikke er ledig plass i samme bookingklasse. For endrig før/ved innsjekk avkreves selvsagt "fare difference".
 
Last edited:
Re: Tidligere fly med SAS plus

Takk for svar. Vet dere om instruksen er at gate manager tar med passasjerer hvis det er plass, eller om det bare er noe man gjør hvis man har en god dag på jobb? Jeg har alltid fått lov, men har bare prøvd innad i Skandinavia, og er usikker på hva man kan forvente på stasjoner utenfor Skandinavia hvor de som jobber kanskje ikke er SAS sitt eget personell?
 
Re: Tidligere fly med SAS plus

Eller bare gjør det selv i appen eller på sas.no når innsjekk er åpnet?
 
Re: Tidligere fly med SAS plus

Eller bare gjør det selv i appen eller på sas.no når innsjekk er åpnet?

Det betinger at du har en bookingklasse som det fortsatt er ledig av på flyet du ønsker å være med på. Det er svært sjelden tilfellet hvis ikke billetten din er i C, D, Z
 
Re: Tidligere fly med SAS plus

Ok skjønner, trodde det var en plus fordel, men sjekket billetten min i morgen tidlig, den er C klasse ja, å der kan jeg velge mellom alle osl-boo flyene i morgen.
 
Re: Tidligere fly med SAS plus

Takk for svar. Vet dere om instruksen er at gate manager tar med passasjerer hvis det er plass, eller om det bare er noe man gjør hvis man har en god dag på jobb?
Det er en instruks vet jeg, men jeg minnes at det ligger som en tilleggsbetingelse at man kan gjøre det uten å forsinke flyet. Det er slike ting som ikke helt får festet seg når man er så sjeldent i gate... Men vil tro SAS har samme instruks til sine handlingagenter også utenfor skandinavia, noe annet ville være litt overraskende. Men så var det jo en annen tråd her et sted om SAS sitt "variable produkt", så hvem vet...:stir
 
Re: Tidligere fly med SAS plus

Det er en instruks vet jeg, men jeg minnes at det ligger som en tilleggsbetingelse at man kan gjøre det uten å forsinke flyet. Det er slike ting som ikke helt får festet seg når man er så sjeldent i gate... Men vil tro SAS har samme instruks til sine handlingagenter også utenfor skandinavia, noe annet ville være litt overraskende. Men så var det jo en annen tråd her et sted om SAS sitt "variable produkt", så hvem vet...:stir

Fikk i hvert fall endret til tidligere avgang på Heathrow i transferskranken her om dagen.

Hadde billett i B, 1 time til det tidligere flyet gikk, var sjekket inn, er EDB og ingen baggasje. Greit ledig på flyet jeg byttet til, men i utgangspunktet ikke ledig i B.
 
Om det er meningen det skal være slik eller om det er en bug i SAS-appen vet jeg ikke, men jeg kan i alle fall bytte OT-oppgraderte flights i appen i forbindelse med sjekk inn, og kan da velge nye flights ca. 22 timer frem i tid. Dette har sikkert noe å gjøre med billettklassen som OT oppgraderer til. Dette er jo feiende flott når man behøver fleksibilitet, men hva skjer dersom det er mer enn ca. 22 timer til neste flight på den strekningen man har OT-oppgradert billett til? Da kan jeg jo ikke se for meg at man får opp noen valgalternativer under 'change flight', ettersom det forekommer meg at dette styres av når de aktuelle flightene åpner for innsjekk. Eller er det en vei rundt dette? Så lenge det er snakk om en oppgradert Go-billett, så nekter jeg å tro at 05400 er parate til å vise spesielt mye velvilje,, men det er jo samtidig i SAS-appen for iPhone mulig å sjekke inn på flights opp til 36 timer før den går (jeg vet imidlertid ikke om dette påvirker muligheten til å endre OT-oppgraderte flights i appen).

Eller for å presisere: Om man har fått endret til en flight og lagt den til dag 1 med avgang kl. 09:00 - kan man da på noen måte få endret en OT-oppgradert billett i appen til en flyvning dag 2 kl. 19:00 hvis det ikke er noen flights på den aktuelle strekningen mellom disse tidspunktene?
 
Last edited:
Back
Top