SAS dropper Braathens

Jeg ser likevel ingen direkte sammenheng mellom merkenavn og AOC.
AOC og "best practise" er en ting , merkenavn er en annen historie.
 
I fare for å bli lynsjet her inne :D så skulle jeg valgt mellom de 2 navnene hadde jeg heller beholdt Braathens-navnet......

Trist om det forsvinner.....men men, livet går videre...

:cry:
 
Originally posted by fredrik propell

Det er vel også slik at det ble hetende SASBraathens fordi den nye ledelsen besto så og si besto bare av ex buere... Kan ramse opp mange flere tullete tilbake skritt som følge av at Braathens fikk en fot innenfor SAS. Som FBU 4 EVER sier så var det å ta et skritt frem og to tilbake.

Øy... det der var et temmelig provoserende utsagn :angry: Jeg kan ramse opp mange ting som BU gjorde mye mer effektivt på alle måter enn SAS.... For oss ex-BU'ere var det i sannhet et skritt fram og to tilbake ja....
Har ikke tid akkurat nå til å fortsette diskusjonen, men en annen gang....
 
Originally posted by cabincruiser


Øy... det der var et temmelig provoserende utsagn :angry: Jeg kan ramse opp mange ting som BU gjorde mye mer effektivt på alle måter enn SAS.... For oss ex-BU'ere var det i sannhet et skritt fram og to tilbake ja....
Har ikke tid akkurat nå til å fortsette diskusjonen, men en annen gang....


Anytime....
 
min erfaring med "BU-måten å gjøre det på" vs "SK-måten å gjøre det på" er at det er gode og dårlige sider ved alt, men det har vært for mye "eierskap" til en del ting internt til å faktisk heve blikket og se på best-practise. Generelt sett har jeg inntrykk av (nå kan jeg sid et fritt ettersom jeg er ute av SKBU) er at man i BU har vært vant til å operere i et lite selskap, med kanskje mindre fokus på å gå tjenestevei, bruk av uformelle nettverk, learing-by-doing og å "ta en quick and dirty", mens man i SAS - som er en større organisasjon nok er noe mer byråkratisk, prosedyreorientert og har et større behov for å dokumentere det man gjør. Min erfaring er at ved å gjøre det på "BU-måten" går det fortere, men med "SK-metoden" blir det riktigere og mer stabilt. Bl.a. husker jeg at BU (til SKs forferdelse) var først ute med å tilby elektronisk billett på Flytoget til sine kunder, men det var fordi BU hadde tatt en "quick and dirty" som gjorde at det virket som det fungerte, men det gjorde det egentlig ikke - folk ble ikke belastet og det var mye jobb i back-office etterpå. SAS kom noe senere med sin løsning for TP-kundene, men når den kom virket den. Om man kunne klare å være rakt ute, med løsninger som fungerer har man klart å samle det beste av to verdener.... men dette var en digresjon.

Legger merke til at merkevareeksperter er ute og advarer Statoil/Hydro mot å lage et hybrig merke a'la SAS Braathens når olje/gass-divisjonen til Hydro nå fusjonerer med Statoil. Setter en kald juleøl på at det "nye" selskapet heter Statoil....
 
ENGM RAMP , du blir ikke lynsjet , men kanskje er du mer i takt med brukerne, altså kundene , med ditt utsagn.
Sammenslåingen skulle jo trekke frem det beste i begge selskaper. Det finnes ingen enkelt vinner i en slik situasjon annet enn at begge vinner. Det er den berømmelige gi og ta holdningen i en slik situasjon.
At Braathens navnet ble besluttet brukt av SAS sin ledelse var jo ikke fordi det var "kjekt å ha".
Det var jo nettopp fordi kundene identifiserte seg sterkt med Braathens som solid aktør i Norge.
Tuller SAS konsernet med denne beslutningen er det min oppfatning at Norwegian vil overta gamle Braathens rolle som "Flagcarrier" i fedrelandet i løpet av kort tid om de ikke har gjort allerede i folks bevissthet.
Det tror jeg SAS vil tape på på sikt og særlig hvis vi tenker oss noen få år frem i tid når svenskene selger seg ned i SAS og Danmark og Norge kommer etter.
Var det en som sa Lufthansa SAS her tidligere........
 
Originally posted by OJB

Tuller SAS konsernet med denne beslutningen er det min oppfatning at Norwegian vil overta gamle Braathens rolle som "Flagcarrier" i fedrelandet i løpet av kort tid om de ikke har gjort allerede i folks bevissthet.
Det tror jeg SAS vil tape på på sikt og særlig hvis vi tenker oss noen få år frem i tid når svenskene selger seg ned i SAS og Danmark og Norge kommer etter.
Var det en som sa Lufthansa SAS her tidligere........

Norwegian har jo allerede tatt over for 'gamle Braathens' som "Flagcarrier":-p
 
Som CK sier så er BU mer 'fleksible' på regler og rutiner, men det gjør at det finnes ingen helhetlige manualer eller prosedyrer. SK har en helt annen holdning til det, og enda lengre ut på den enden så finner man LH. Jeg vil tro at mange som gjør det på gamle Braathens måten vil få en del problemer å tilpasse seg i en situasjon hvor LH kjøper SK.

For å si det enkelt så vil en fra BU nok sagt 'det ordner seg' en fra SK 'sånn gjør vi det' og en fra LH 'sånn skal vi ha det og bare slik'.

At Braathens navnet har bestått har jo vært fordi BU alltid var størst i Norge.
 
Originally posted by Superhai

Som CK sier så er BU mer 'fleksible' på regler og rutiner, men det gjør at det finnes ingen helhetlige manualer eller prosedyrer. SK har en helt annen holdning til det, og enda lengre ut på den enden så finner man LH. Jeg vil tro at mange som gjør det på gamle Braathens måten vil få en del problemer å tilpasse seg i en situasjon hvor LH kjøper SK.

For å si det enkelt så vil en fra BU nok sagt 'det ordner seg' en fra SK 'sånn gjør vi det' og en fra LH 'sånn skal vi ha det og bare slik'.

At Braathens navnet har bestått har jo vært fordi BU alltid var størst i Norge.

Jeg har ikke noe standpunkt i denne saken, men må bare arrestere deg på et punkt. Å si at det ikke fantes manualer og prosedyrer i BU, det er direkte feil. Jobbet et år i BU, på frakt-siden, og til og med der (!) var det masse manualer og prosedyrer (TRA 1, TRA 2 og TRA 3, tror jeg de het).

mvh Eivind
 
Okay tingen er å ta det beste fra BEGGE selskapene, den er jeg helt for så lenge det virkelig funker! Men jeg syns fortsatt at hele denne Braathens debatten burde vært død og begravet, slik dessvere Braathens ER.:RIP Just face it...


PS::white
 
Originally posted by CK

Legger merke til at merkevareeksperter er ute og advarer Statoil/Hydro mot å lage et hybrig merke a'la SAS Braathens når olje/gass-divisjonen til Hydro nå fusjonerer med Statoil. Setter en kald juleøl på at det "nye" selskapet heter Statoil....

Og jeg tør å vedde imot!

Tviler på om navnet blir Statoil, det står blant annet i kontrakten at selskapet ikke kan hete det, så jeg er villig til å vedde mot deg.

....har forresten ikke du vært litt uheldig med veddemål her inne før :p


Men blir spennende å se hva som skjer på Bensinstasjonsiden. HydroTexaco er vel såvidt jeg vet ett joint venture og er usikker på om ikke Hytex biten må selges hvis ikke får de over 50% i det norske markedet (+-)
 
Originally posted by tosfreight

Jeg har ikke noe standpunkt i denne saken, men må bare arrestere deg på et punkt. Å si at det ikke fantes manualer og prosedyrer i BU, det er direkte feil.

Manualer har de, det var ikke det jeg sa heller at de ikke har det. :)
 
Originally posted by Someone

Originally posted by CK

Legger merke til at merkevareeksperter er ute og advarer Statoil/Hydro mot å lage et hybrig merke a'la SAS Braathens når olje/gass-divisjonen til Hydro nå fusjonerer med Statoil. Setter en kald juleøl på at det "nye" selskapet heter Statoil....

Og jeg tør å vedde imot!

Tviler på om navnet blir Statoil, det står blant annet i kontrakten at selskapet ikke kan hete det, så jeg er villig til å vedde mot deg.

....har forresten ikke du vært litt uheldig med veddemål her inne før :p


Men blir spennende å se hva som skjer på Bensinstasjonsiden. HydroTexaco er vel såvidt jeg vet ett joint venture og er usikker på om ikke Hytex biten må selges hvis ikke får de over 50% i det norske markedet (+-)

Statoil høres ut som oljemonopolet i en kommuniststat, få det vekk!
 
Originally posted by tosfreight

Originally posted by Superhai

Som CK sier så er BU mer 'fleksible' på regler og rutiner, men det gjør at det finnes ingen helhetlige manualer eller prosedyrer. SK har en helt annen holdning til det, og enda lengre ut på den enden så finner man LH. Jeg vil tro at mange som gjør det på gamle Braathens måten vil få en del problemer å tilpasse seg i en situasjon hvor LH kjøper SK.

For å si det enkelt så vil en fra BU nok sagt 'det ordner seg' en fra SK 'sånn gjør vi det' og en fra LH 'sånn skal vi ha det og bare slik'.

At Braathens navnet har bestått har jo vært fordi BU alltid var størst i Norge.

Jeg har ikke noe standpunkt i denne saken, men må bare arrestere deg på et punkt. Å si at det ikke fantes manualer og prosedyrer i BU, det er direkte feil. Jobbet et år i BU, på frakt-siden, og til og med der (!) var det masse manualer og prosedyrer (TRA 1, TRA 2 og TRA 3, tror jeg de het).

mvh Eivind

Det er vel ingen som har hevdet at BU ikke hadde manualer og prosedyrer. Men det jeg vet (for a fact) er at hos BU var det flere av deres "company procedures", som avvek fra standard prosedyrer, ikke var godt nok dokumentert "bakenfor" manualverket. En del avsteg fra standard prosedyrer var nedfelt i manualverket uten at man kunne dokumentere at man faktisk hadde fått innvilget disse avstegene.

Ett eksempel:
Jeg hadde en stuer fra KSU på klappsete OSL-KSU (obviously tidligere Braathensansatt) som hadde vært på "push-back kurs" i Bodø. Mannen hadde jobbet på KSU i mange år, og syntes det var temmelig latterlig at han, etter å ha pushet fly i årevis, plutselig måtte sette seg på skolebenken for å lære å pushe fly ut fra gate.

Det som viser seg, er at det er et myndigetskrav å ha dokumentert utdannelse for å pushe fly.

Dette hadde ikke Braathens gjennomført (eller i alle fall ikke kunnet dokumentere) for sine bakkeansatte. Dermed var det full panikk i SGS da de oppdaget dette. Det ble søkt om midlertidig dispensasjon for de stuerne som ikke hadde dokumentert dette (hvis ikke hadde store deler av fly-norge stått på bakken). Deretter ble hver og en sendt på kurs for å oppfylle dokumentasjonskravene.

Latterlig vil noen si. Men i SAS har man alltid hatt en intensjon om, og et system som var lagt opp til at man alltid følger dokumentasjonskravene, uten short-cuts.

Dette blir det samme som leger som har praktisert i mange år, og så viser det seg at de ikke har bestått eksamen i "lege-etikk" på medisinstudiet. De er faktisk formelt sett ikke leger, selv om de kan være verdens beste leger med verdens beste lege-etikk i praksis.
 
Til Nick Figaretto, dette er bare tøv!
Jeg begynte i Braathens i 1995 og fikk opplæring på allt og all opplæring ble dokumentert med sertifikater og diplomer:) Alle som skulle kjøre pushback måtte ha minimum 10 push med instruktør og 10 oppstarter med instruktør. Jeg pushet bla en TBL 180 i 5 år, da byttet vi ut en av TBL'ene med en schopff og da ble det 10 pusher med instruktør igjen!!

Forøvrig hadde vi instruktør opplæring på trappebil, bagbånd, vannvogn, toalettbil, bagtrekker alle typer måtte vi ha egen opplæring på! for ikke å snakke om teknisk tarmac kurset som var på 30 eller 40 timer. Allt ble nøye dokumentert.

Det var slett ikke så tilfeldig som flere her skal ha det til.

Det ville være en tilnærmet skandale om Braathens navnet ble fjernet.

Jeg har også jobbet i SAS og i SGS, det er ikke store forskjellene på opplæringen, bortsett fra at det tar så vanvittig mye lengre tid i SGS før man får gjennomført noen kurs. Der er fokusen på mellomledere og ledere.

S
 
Originally posted by spitfire

Til Nick Figaretto, dette er bare tøv!
Jeg begynte i Braathens i 1995 og fikk opplæring på allt og all opplæring ble dokumentert med sertifikater og diplomer:) Alle som skulle kjøre pushback måtte ha minimum 10 push med instruktør og 10 oppstarter med instruktør. Jeg pushet bla en TBL 180 i 5 år, da byttet vi ut en av TBL'ene med en schopff og da ble det 10 pusher med instruktør igjen!!

Forøvrig hadde vi instruktør opplæring på trappebil, bagbånd, vannvogn, toalettbil, bagtrekker alle typer måtte vi ha egen opplæring på! for ikke å snakke om teknisk tarmac kurset som var på 30 eller 40 timer. Allt ble nøye dokumentert.

Det var slett ikke så tilfeldig som flere her skal ha det til.

Det ville være en tilnærmet skandale om Braathens navnet ble fjernet.

Jeg har også jobbet i SAS og i SGS, det er ikke store forskjellene på opplæringen, bortsett fra at det tar så vanvittig mye lengre tid i SGS før man får gjennomført noen kurs. Der er fokusen på mellomledere og ledere.

S

"en skandale om Braathensnavnet ble fjernet"

Braathens var en hårsbred fra konkurs. Det ble kjøpt opp av SAS for ca 800 mill kr.
Arne Jensen som var sjef BU den gangen sa at det fantes ingen plan B. Den eneste mulighet var at SAS kjøpte opp. Trygve Hegnar ville ikke røre BU med ildtang! Braathens navnet skulle forsvunnet den dagen SAS, dessverre, kjøpte de opp!
 
Back
Top