SAS dropper Braathens

Er det bekreftet at Braathens navnet forsvinner:question:
Hvis så er tilfelle kan jo navnet dukke opp igjen på et flyselskap:D

Enig med CK . Noen paraleller i "lufta"; SAS cockpit/cabin er utrolig godt standardisert tatt i betraktning tre internasj. baser.
I SAS Braathens slites det både i kabin og cockpit med at Ex Braathens drar med seg forskjellige prosedyrer avhengig av person (les; commander, kabinsjef) og ikke minst base (osl,svg,trd). Litt preg av "Flyklubb" Her er det store utfordringer og mye å ta tak i for "Flight Standards".
16Jan 07 er nok BUSK eventyret over .

Jeg er fortsatt litt i villrede om hva disse ryktene sier... Er det eget AOC som skal avvikles eller er det merkenavnet som brukes av SAS i Norge?

Originally posted by gustavf

Jeg er fortsatt litt i villrede om hva disse ryktene sier... Er det eget AOC som skal avvikles eller er det merkenavnet som brukes av SAS i Norge?

Den nye sjefen, Mats Jansson, skal komme med sine framtidsplaner/ visjoner i andre kvartal 2007. Kanskje han annonserer at alt skal tilbake til en AOC?

Originally posted by MD11

Er det bekreftet at Braathens navnet forsvinner:question:
Hvis så er tilfelle kan jo navnet dukke opp igjen på et flyselskap:D

Med tanke på at det er SAS som eier rettighetene til navnet er vel det svært tvilsomt

Å kunne spare 125-200 MNOK pr år er vel ikke så dumt ?

Privatreisende er kun trofast til egen lommebok.

Foretningsreisende har andre kriterier enn farge på flagget/halen ?

Richard - SAS krymper ikke, SAS er i vekst, bare se på SAS Sveriges ekspansjon til sommeren! Finnair øker antall destinasjoner på Asia, og tar pax fra SK. Her må SAS på banen for å ta pax tilbake, men inter-kont er dyrt.

Jeg hører hele tiden påstanden om at Braathens som merkevare er så verdifull, men min erfaring av å høre på pax er at de fleste bryr seg katten om hva som står på "skutesiden", og de fleste ser på SAS Braathens som SAS... Jeg har opplevd å sitte på fly og høre pax'en bak spørre hverandre om hvem de egentlig flyr med denne gangen. SAS-brandet har fått mye juling i år - noe fortjent, men mye ufortjent - men de tre blå bokstavene i det blå feltet er en av Skandinavias mest kjente merkenavn, og alle eksperter sier jo at det er viktig med en helhetlig profil i et så stort selskap. Jeg kan ikke forstå at SAS Braathens om brand kan fortsette. Det går nok samme veien som DnB NOR, Uni Storenbrand, Hydro Texaco og andre hybridnavn.

Du verden hvor mye dette temaet engasjerer til debatt her på forumet.
Det er fint for det er jo tross alt vårt hjemmemarked det dreier seg om.
Her kommer det frem mange gode synspunkter.
Det skal bli spennende å se hva som skjer utpå nyåret.
Uansett resultat så synes jeg at jeg ser Hr. Kjos smile skjevt ute i kulissene.

All PR er god PR, sier'em .. bare se paa MOL. :p

Jeg har aldri skjoent dette med SAS Braathens. Hvorfor skulle man skille ut den norske delen av SAS paa eget AOC og skape en rekke kunstige begrensninger paa egen virksomhet? Man skaper forviklinger baade paa besetnings- og flysiden og kke minst man sender forvirrende signaler ut i markedet.

Jeg skal ikke utgi meg for aa vaere noen markedsfoeringsekspert, men konseptet SAS Braathens maa vaere noe av det dummeste som er gjort i Norge. Et selskap maa vise EN front utad - men her skiller man seg ut fra moderselskapet med egen branding, website, flyflaate osv osv. Faar haape den nye ledelsen kan ta tak og samle alt i en boks igjen. Man trenger ETT SAS.

Originally posted by CK

Generelt sett har jeg inntrykk av (nå kan jeg sid et fritt ettersom jeg er ute av SKBU) er at man i BU har vært vant til å operere i et lite selskap, med kanskje mindre fokus på å gå tjenestevei, bruk av uformelle nettverk, learing-by-doing og å "ta en quick and dirty", mens man i SAS - som er en større organisasjon nok er noe mer byråkratisk, prosedyreorientert og har et større behov for å dokumentere det man gjør. Min erfaring er at ved å gjøre det på "BU-måten" går det fortere, men med "SK-metoden" blir det riktigere og mer stabilt.....

Samme erfaring er gjort når det gjelder BTS kontra STS.

Hensikten -MOW var jo som SK selv sa ved oppkjøpet at kostnadene måtte ned i SAS og legges nærmere et nivå som BU hadde.
Så er det min oppfatning at et enhetlig SAS ikke er så enhetlig som folk vil ha det til.
Det er store bedriftskulturelle forskjeller innad i SAS mellom de skandinaviske land for ikke snakke om de ansattes organisasjoner som har vært debattert her på forumet tidligere og i media.
Jeg vil anbefale alle å ikke være for naive i troen på et sterkt inter-skandinavisk selskap.
Svensker og dansker bryr seg katten om nordmennene i SK. Det har jo de ansatte og ledelsen vist ved konkrete handlinger flere ganger gjennom mange år nå.
Min tro og anbefaling er at Jansen's linje bygges videre til et sterkt SASBraathens. Vi har jo det største inneriks- og hjemmemarkedet i Norge.

Originally posted by BU662

Hvor mye internasjonale ruter har SAS Norge apnet før SAS Braathens ble dannet? Hvor mye ble apnet da SASBraathens opererte? Det er ikke sa mye navn det dreier seg om, det er strategien som helhet.
.

Joda, men man trenger ikke Braathensnavnet og 2 forskjellige merkenavn innen skandinavia for dette. Dessuten er nok hovedgrunnen til de nye direkterutene fra OSL konkuransen fra DY og økte volumer generelt og det godt kunne ha skjedd før eller siden uansett. Dessuten så forsvinner neppe rutene skulle SAS bli 1 selskap igjen, istedet for 2 (eller 1,5)

Ok en SAS for 3 forskjellige nasjoner med 3 forskjellige markeder og kunde-önsker?

SAS har prøvd seg med dette langt, men har de virkelig tjent penger pa dette. Om de re-integrerer, vil en god del direkt-ruter forsvinne. Dette er jeg helt overbevist av.

Og det som hinderer det er om det står ---Braathens på AOC' og noen flykropper ?

Om de re-integrerer, vil en god del direkt-ruter forsvinne. Dette er jeg helt overbevist av.

Hvorfor det? Husk at markedet ut ifra Norge ikke er likt nå som for 10 år siden og hvis de kutter direkteruter vil de tape på dette og de vil derfor ikke gjøre. Og sett fra ett passasjer synspunkt så klarer jeg idag ikke se forskjell på SASDK og SKBU bortsett fra det norske flagget på flyene. Det er først i de siste årene OSL har blitt stor nok til å opprettholde mange direkteruter ut til Europa

Min mening er denne:

Her nede i sentral europa har vi 3 nasjoner som snakker tysk, helt eller delvis. Tyskerner, Österrikerne og Sveitser. Vi har 3 flyselskaper fordi de kunder har forskjellige forventninger. Ingen vil har kommet pa ideen a kalle det alt hele sammen Lufthansa. Selv om man kan kanskje spare noen Euro'ner her og der.

SAS er en "konstruktum ad absurdum".
3 forskjellige nasjoner, som hver peker pa at det finnes en vist forskjell danner en flyselskap som skal severe all 3 nasjoners behov like godt. Det er problemet. SAS kan ikke servere like god svenske, norske og danske interesse fordi en god del er rett og slett konkurrerende. Bygger de en hub i CPH og ARN med langruter og ingen langruter fra OSL er det en klart nedprioritering av Norge.

SAS Danmark er död uten feed fra SAS SE og SAS NO. SAS NO sin mest naturlige interesse ma egentlig vaere a maksimere vinsten, apner flere direktruter fra OSL og si "glemm Kastrup og ARN". Og for 3 helt forskjellige business approaches kan man god forsvare 3 forskjellige AOC. Og nar man har 3 forskellige markeder, som betjener med 3 forskellige strategier, sa er det vel bare fornunftig a ha 3 selskaper med 3 forskjellige navn.
Nå er det litt forskjell i folketall på Skandinavia og mellom Europa, så jeg tror snart SAS Braathens navnet blir begravet, om man liker det eller ikke.
Men er helt enig i at SAS helt klart nedprioriterer OSL i og med at de utvider det intecontinentale fra CPH og ARN, og la ned den eneste intercontinentale ruten fra OSL.

Jeg tror aldri SAS kommer til å gå tilbake på gammel strategi ved at Norske pax igjen skal flys via CPH til flere Europeiske destinasjoner. Isåfall et rent selvmord. Det ville være å gi en gavepakke til DY. Det norske markedet har vist gjennom ekspansjon fra DY og SAS at direkteruter genererer voldsomt nye mengder med pax. Dessuten har KLM også et så godt produkt via AMS fra Norge, at jeg tror de kommer til å befeste seg enda sterkere på det norske markedet om CPH også skal begynne å lose flere nordmenn gjennom europa.

Ironisk om den delen av SAS konsernet som erfaringsmessig har dratt inn mest penger skal blø mest.....

Og nar man har 3 forskellige markeder, som betjener med 3 forskellige strategier, sa er det vel bare fornunftig a ha 3 selskaper med 3 forskjellige navn.

Å andra sidan har du gott om exempel med globala varumärken som fungerar utmärkt på olika marknader där skilda strategier tillämpas. Varför skulle inte SAS som funnits i hela 50 år i Norge, Sverige och Danmark kunna använda sig av ett gemensamt varumärke som alla skandinaver känner till?

Argumenten för att behålla SASBraathens är ganska så vaga tycker jag. Endast nostalgiker och nationalromatiker tycks vurma för att behålla Braathens i något som i mina ögon är en usel namnkombination.

En sak till: SAS eller Scandinavian Airlines kan alla säga. Braathens vet ingen annan än norrmän hur det ska uttalas...

Originally posted by MartinL

Jeg tror aldri SAS kommer til å gå tilbake på gammel strategi ved at Norske pax igjen skal flys via CPH til flere Europeiske destinasjoner.

Det har da heller aldri vaert strategien. Strategien er at direkteruter som KAN staa paa egne ben, skal gjoere det. Saa hvis det er kommersielt grunnlag for en nonstoprute Kirkenes-Basel, skal den kunne opprettes. Slik har det alltid vaert og grunnen til at vi ser flere direkteruter ut av Norge naa er hovedsaklig at totalmarkedet er stoerre, godt hjulpet av stor konkurranse og lavere priser.

Back