TOS
ScanFlyer Mile High Club
Originally posted by LN-MOW
Originally posted by MartinL
Jeg tror aldri SAS kommer til å gå tilbake på gammel strategi ved at Norske pax igjen skal flys via CPH til flere Europeiske destinasjoner.
Det har da heller aldri vaert strategien. Strategien er at direkteruter som KAN staa paa egne ben, skal gjoere det. Saa hvis det er kommersielt grunnlag for en nonstoprute Kirkenes-Basel, skal den kunne opprettes. Slik har det alltid vaert og grunnen til at vi ser flere direkteruter ut av Norge naa er hovedsaklig at totalmarkedet er stoerre, godt hjulpet av stor konkurranse og lavere priser.
Kan det virkelig stemme? Hvordan skal man beregne hvorvidt en rute står på egne ben? Tar man da hensyn til at en del av trafikken sannsynligvis er business stealing fra eksisterende (via CPH/ARN) ruter, og at en passasjer på direkteruten ikke nødvendigvis er en ny passasjer i SAS-konsernsammenheng? I så fall er kanskje en del av poenget med et nettverksselskap nokså utvannet. Jeg vil anta at konsernledelsen vil og bør ha noe å si i så måte, og selv om det kan være kommersielt fornuftig for SAS Braathens å starte direkterute fra Kirkenes til Basel så er det ikke sikkert at SAS HQ synes det samme.