SAS dropper Braathens

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by MartinL

Jeg tror aldri SAS kommer til å gå tilbake på gammel strategi ved at Norske pax igjen skal flys via CPH til flere Europeiske destinasjoner.

Det har da heller aldri vaert strategien. Strategien er at direkteruter som KAN staa paa egne ben, skal gjoere det. Saa hvis det er kommersielt grunnlag for en nonstoprute Kirkenes-Basel, skal den kunne opprettes. Slik har det alltid vaert og grunnen til at vi ser flere direkteruter ut av Norge naa er hovedsaklig at totalmarkedet er stoerre, godt hjulpet av stor konkurranse og lavere priser.

Kan det virkelig stemme? Hvordan skal man beregne hvorvidt en rute står på egne ben? Tar man da hensyn til at en del av trafikken sannsynligvis er business stealing fra eksisterende (via CPH/ARN) ruter, og at en passasjer på direkteruten ikke nødvendigvis er en ny passasjer i SAS-konsernsammenheng? I så fall er kanskje en del av poenget med et nettverksselskap nokså utvannet. Jeg vil anta at konsernledelsen vil og bør ha noe å si i så måte, og selv om det kan være kommersielt fornuftig for SAS Braathens å starte direkterute fra Kirkenes til Basel så er det ikke sikkert at SAS HQ synes det samme.

Vel det stemmer at det alltid var strategien, og en tok hensyn til alle biter.....javisst er det et stort puslespill, men OSL-DUS var et godt eksempel paa dette var vellykket. Ofte var det slik en oekte frekvensene paa en by, selv jobbet jeg sammen med gjengen som i Routesektor Europa i SAS Norge foer jeg sluttet i 1996, og de hadde svaert frie toeyler fra HQ, ofte var slot-tider som bar de stoerste problemene for nye ruter

Nå tviler jeg sterk på at SASBraathens gjør eller gjorde så mye som ikke var godkjent fra Stockholm. Husk at styret (er nye ruter en styresak forresten?) som har det endelige ordet kontroleres av SAS og tror ikke det var fordi SASBraathens ble ett "eget" selskap med eget navn at alle de nye rutene ble opprettet

Originally posted by MartinL
Ironisk om den delen av SAS konsernet som erfaringsmessig har dratt inn mest penger skal blø mest.....

Hvem har blødd når?

At SAS rendyrker merkenavnet har ingen ting som helst med at noen skal blø å gjøre. Det er rett og slett snakk om å forhindre at SAS skal blø på grunn av en gradvis utvanning av merkenavnet grunnet utydelighet overfor kundene.

Er SAS Braathens SAS eller er det ikke? Hva er egentlig SAS og hva er egentlig SAS Braathens? Finnes SAS i Norge? Finnes fremdeles Braathens i Norge? Eler var det et eler annet selskap som holdt på å gå konkurs og ble kjøpt opp av noen her...?. En hvilken som helst senil bestemor har fått med seg at Braathens ikke eksisterer lenger!

Og følger man litt med, vet man også at styreformannen i Norwegian, SAS Braathens største konkurrent, heter Braathen... Bare det budre være grunn nok til å løpe rundt med malingsrulla over alt hvor Braathensnavnet viser seg.

For øvrignår det gjelder SAS Braathens "fantastiske" stilling i forhold til SAS SE og SAS DK: Det er kun én grunn til at det i en periode gikk langt bedre i NO enn i DK og SE, og det er utelukkende på grunn av konkurransesituasjonen i de tre landene.

Dette har overhodet ingen ting med SAS Braathens' kostnadsnivå, SAS Braathens "mekenavn", kundenes lojalitet til "Braathens" og det navnet som måtte stå på skutesiden på flyene, Petter Jansens fortreffelighet eller Bjørge Stensbøls erfaringer fra den fantastiske toppidrettsverdenen å gjøre.

Mens man i CPH og ARN har hatt en rabiat konkurranse fra Easy Jet, Sterling, Maersk, FlyMe, Nordic, Finnair og så videre, har man i Norge i praksis kun hatt én stor konkurrent å forholde seg til: Norwegian.

Og selv med denne eksremt oversiktelige konkurransesituasjonen har SAS Norge (for det er det SAS Braathens er uansett hva Kreti og Pleti måtte mene) klart å la Norwegian bygge seg opp slik at de nå er 50% av størrelsen til SAS i Norge i antall passasjerer.

SAS har gjort et godt i Norge på tross av oppkjøpet av Braathens. Ikke på grunn av. Det er alle mulige andre eksterne faktorer som har vært årsaken til det tilsynelatende gode resultatet sammenlignet med SE, DK og IC. Og den endelige regningen for Braathensoppkjøpet vet man ikke størrelsen på før mange, mange år frem i tid.

Men man aner konturene av noe ekstremt stort.

Da navnet SAS Braathens ble valgt, var det vel ingen i styret og ledelsen som kunne tenke seg at det "nye" selskapet skulle få så mye pepper i løpet av 2006. Selskapet har jo falt drastisk på Norsk Kundebarometers tilfredshet-liste (fra plass nr.119 i 2005 til 167 i år, som forøvrig er sisteplass på listen...)
Jeg tror det har skjedd mye negativt i år som reisende vil forbinde med SAS Braathens. Dersom det virkelig kommer et navnebytte, kan det være at de nye sjefene satser på en ny, frisk start?

Tror også SAS Braathens var starten på en drøm hos Petter Jansen om et selskap helt utenfor resten av SAS... Godt at mannen forsvant...:clap

Her må jeg si meg uenig med deg EB.
Janssen var en bra man for SASBraathens butikken! Det viser resultatene i hans periode og både ansatte og kunder mener jeg hadde stor tro på mannen.

Det var oppkjøpet Braathens som reddet SASNorge.Petter Jansen var en dyktig og flink leder.Han så nok det beste ibegge selskapene.
Braatens var ett av de mest veldrevne flyselskapene i verden før Erik Braathen begynte med Svenskesuget,ny loggo og ikke minst galdskapen med BEST OG BACK.
Hvor mange har mistet arbeidet i tidligere Braathens etter oppkjøper:question:
SAS greide etter 50 år å knuse sin argeste

GOD JUL ALLE SAMMEN

For å ikke nevne hva det koster å drive et SAS/BRAATHENS.Alt skiller seg helt ut fra normal SAS standard av konfigurasjoner i cabinen,dokumentasjon,matriell osv.Det er enorme store foskjeller.De opererer ut fra gamle Braathens sine rutiner og underlag.Temmelig tungkjørte greier.Tror det er meget fornuftig å kvitte seg med Braathens en gang for alle.

Originally posted by fokkeren

Det var oppkjøpet Braathens som reddet SASNorge.Petter Jansen var en dyktig og flink leder.Han så nok det beste ibegge selskapene.
Braatens var ett av de mest veldrevne flyselskapene i verden før Erik Braathen begynte med Svenskesuget,ny loggo og ikke minst galdskapen med BEST OG BACK.
Hvor mange har mistet arbeidet i tidligere Braathens etter oppkjøper:question:
SAS greide etter 50 år å knuse sin argeste

GOD JUL ALLE SAMMEN

Hvis SAS ikke hadde kjøpt BU så hadde BU gått konkurs!
SAS har kvittet seg med fly og ansatte som tilsvarer mer enn flyparken og ansatte i BU. SAS kunne m.a.o. overtatt hele "sjiten" uten at luftfartsNorge hadde lagt merke til det.

Å påstå at BU reddet SASNorge må være det fjerneste jeg har hørt på lenge. Er tidligere BU folk idag billigere og mer effektiv en tidligere SAS folk? Tror ikke det.
"Petter var en dyktig leder"? God dag , god dag!
Det var kun tidligere BU annsatte som var lei seg når han fikk sparken. Han gikk på dagen! Han fulgte ikke styrets rettningslinjer!
Hvor mange piloter i SAS mistet jobben samme året BU ble oppkjøpt. Svar 284, + 61 piloter overflyttet fra Airline til Commuter.
Hvor mange piloter mistet jobben i BU? Svar INGEN

Forstår KUA att SAS er 38% dyere å oppere en Lufthansa:question: Baktunge SAS hadde ikke nok fly til overta Braathens rutenett.Det du kommer med der bare noe svada.
Pilotene flyr fremdeles ca63 timer i måneden,Lufthansa over 80.
SAS er en dødene Dinosourus.BAKTUNG:rett før den buklander for godt.
STS har store problemmer på Gardermoen,LN-BRR er over tre uker forsinket allerede.:clap :clap :clap :clap

BRR`s forsinkelse skyldes delemangel fra Singaporskeide SAS Component.STS kan ikke klandres for forsinkelsen.STS har faktisk gjort de to siste c9 checkene på classic med ganske stort antall reduserte timer i forhold til BTS.Også kostnadsmessig.:D :laola

Originally posted by fokkeren

Forstår KUA att SAS er 38% dyere å oppere en Lufthansa:question: Baktunge SAS hadde ikke nok fly til overta Braathens rutenett.Det du kommer med der bare noe svada.
Pilotene flyr fremdeles ca63 timer i måneden,Lufthansa over 80.
SAS er en dødene Dinosourus.BAKTUNG:rett før den buklander for godt.
STS har store problemmer på Gardermoen,LN-BRR er over tre uker forsinket allerede.:clap :clap :clap :clap

Men då hadde vel SAS i såfall berre kunne ha plukka dei rutene som dei ville? No tok dei over alle dei "ulønsame" rutene og.

Ikke vær på meg med en gang jeg skriver noe om BTS eller andre.Årsaken var innlegget over meg,hvor det stod at maskinen var tre uker forsinket ut fra STS.Kanskje noen vil vite hvorfor.Derfor så jeg en mulighet til å forklare hvorfor,ikke for å sverte noen.Ha meg unskyldt hvis det gikk inn på noen.

Originally posted by BU662

Min mening er denne:

Her nede i sentral europa har vi 3 nasjoner som snakker tysk, helt eller delvis. Tyskerner, Österrikerne og Sveitser. Vi har 3 flyselskaper fordi de kunder har forskjellige forventninger. Ingen vil har kommet pa ideen a kalle det alt hele sammen Lufthansa. Selv om man kan kanskje spare noen Euro'ner her og der.

SAS er en "konstruktum ad absurdum".
3 forskjellige nasjoner, som hver peker pa at det finnes en vist forskjell danner en flyselskap som skal severe all 3 nasjoners behov like godt. Det er problemet. SAS kan ikke servere like god svenske, norske og danske interesse fordi en god del er rett og slett konkurrerende. Bygger de en hub i CPH og ARN med langruter og ingen langruter fra OSL er det en klart nedprioritering av Norge.

SAS Danmark er död uten feed fra SAS SE og SAS NO. SAS NO sin mest naturlige interesse ma egentlig vaere a maksimere vinsten, apner flere direktruter fra OSL og si "glemm Kastrup og ARN". Og for 3 helt forskjellige business approaches kan man god forsvare 3 forskjellige AOC. Og nar man har 3 forskellige markeder, som betjener med 3 forskellige strategier, sa er det vel bare fornunftig a ha 3 selskaper med 3 forskjellige navn.

Du får gjerne tro at SAS Danmark dör uten feed fra Norge og Sverige. Men faktum er at SAS Danmark i större grad kan ta hånd om danske kunders behov når det finns flere direkteruter fra Sverige og Norge. Om du leser trafikkrapporter og kvartalsrapporter fra SAS Danmark vil du se at passasjerveksten er kraftig. Dette er IKKE passasjerer som kommer fra Norge og Sverige.

Når det gjelder Tyskland holder LH på å gjöre en SAS-variant ved å dele opp flypark og organisasjon mellom FRA, MUC og decentralized. Vi prater fortsatt ett LH, men i mangt og mye tre interne selskaper.

Originally posted by wf145

Men då hadde vel SAS i såfall berre kunne ha plukka dei rutene som dei ville? No tok dei over alle dei "ulønsame" rutene og.

Ulønnsomme ruter? Hvilke er det? Jeg vil anta at SAS Braathens har kuttet ut ruter de ikke er tjent med å betjene.

@Kua

Bare se pa kjöpsprisen som SK betalte for BU i 2002 og 50% av de akkumulerte gevinster fra 2003 til 2006. Da ser du at det ble mere enn bare lönnsöm for SAS a kjöpe. SAS ble ikke den edle hvite ridder som kom og hjalp BU. At de har fyret sine egne piloter skyldes rett og slett faktum at de hadde formelt 2 forskjellige selskaper. Men flesteparten av disse piloter fikk sparken i Danmark og Sverige. Og da er det SK har forsatt sine störste "byggeplasser". Og nar man ser pa piloter ma man kanskje ogsa si hvor mange ruter ble overfört til Estonian, Air Baltic, Blue One og Spanair som SAS flöy tidligere.

Personlig aversjon mot Petter Jansen kan ikke overdekke at det var under Jansen sin tid at SKBU tjente penger og SAS SE og SAS DK brente det opp. Det hörer med til aerligheten. Tallene lyver ikke.

Jeg ser Jansen som en suksessrike integrator. Han skapte en viss integrering. Med hans exit gikk all i dusjen. Signalet som ble sent ut til da Jansen gikk ble katastrofale for SAS. At en eneste ansatte kan glede seg over dette er meget forunderlig.

Hjelpe og tröste - du framstiller det som at det bare er et SKBU under Peter Jansen som er i stand til å tjene penger. Du bör laste ned siste kvartalsrapporter for SAS SE og SAS DK og fatte at de andre SK-selskapene kommer etter. Du bör også skjönne at norsk innenriks i flere år nå har vokst som fölge av god konjunktur i Norge og dermed bidratt til resultatene i SKBU. Du har rett i at BU ble god forretning for SK, men det betyr ikke at alt BU tilförte var lönnsomt. Tallene lyver ikke.

Nei, det er en selskap med en fagforening for piloter, CCA osv. Og eksakt dette er SAS ikke, 3 forskjellige nasjoner, med XX antall fagforeninger. Strengt tatt er det en norske, svenske og danske fagforening for hver yrkeprofil.

Det hva jeg mener at at alle 3 SAS delselskaper vil vaere utsatt meget hard konkurranse pa sine internasjonale ruter. Margine vil falle, og flere lavpris-aktörer kommer inn pa marked. Om en selskap har ingen hjemmemarked hvor de kan "melke" sine paxe litt mer enn pa internasjonale ruter, vil de ga konk. Ryanair vil aldri fly CPH-AAR, mens de vil fly svaert mange ruter fra AAR og BLL og kanskje en dag ogsa fra CPH.
Siden Danmark har den desidert minske hjemmemarked tror jeg SAS Danmark er enda mer vulnerable enn e.g. SAS SE.

Med AB begynner en lavpris-aktör etablering i CPH. Jeg ser at deres volum pa TXL-CPH stiger mens SAS har kuttet ut sin kapasitet mellom TXL og CPH med 20%.

Hvordan har du fått det for deg at Danmark har det minste hjemmemarkedert? Det finnes da faktisk flere dansker enn nordmenn, og catchment area Köbenhavn er langt större enn Oslo! Some seriousness pls.

Sikkert, de andre SAS selskaper fölger etter. Med avstanden er stor. Og det ble flere kvartal med fett minus. Jeg vil ikke plukke ut en kvartal som stötter den ene eller andere teorie best, jeg ser pa det hva har skjedd i de 2-3 siste årene. Hadde man da tatt ut WF, Spanair og SASBraathens vil SAS har vaert konk. Men jeg legger sterkt vekt pa at jeg skriv SASBraathens og ikke bare BU!

Akkurat der skal jeg være delvis enig med deg, men når du hevder at det omtrent ikke finnes noe hjemmemarket for SAS DK tar du feil. I stor København alene bor det 1,5millioner og itilleg kommer det tusenvis av menneker over fra Malmø hver dag. Selv om man tar bort connection pax så ville fortsatt CPH vært større enn OSL, for danskene reiser de også selv om innenriksmarkedet er lite så reiser de ut i Europa istedet. Husk ett hjemmemarket er mer enn innenriks

Men du skal ha ære for at du faktisk holder deg saklig i denne debatten, selv om jeg er uenig med deg, imotsetning til enkelte andre forumtroll som stort sett benytter sjansen til å slenge dritt istedet for å komme med noe konstruktivt

Originally posted by Someone

Men du skal ha ære for at du faktisk holder deg saklig i denne debatten, selv om jeg er uenig med deg, imotsetning til enkelte andre forumtroll som stort sett benytter sjansen til å slenge dritt istedet for å komme med noe konstruktivt

Det er jo en kjent sak at man begynner å slenge dritt når de saklige argumentene er fraværende.

Back