SAS dropper Braathens

Selvsagt ikke når man i Norge snakker om å kjøpe de svenske aksjene....og det motsatte skjedde jo da man i Norge snakket om å selge for noen år siden.

Det vil aldri gå å selge ut 1 land...sier seg jo selv. Enten alle 3 eller ingen

Jeg ser her inne også at det er svært få som går i forsvar for å beholde Braathens- navnet. Det er jo komisk å fly rundt med dette navnet slik situasjonen er nå. For min del mener jeg Braathens- navnet mistet mye av sin gode klang allerede før det ble kjøpt av SAS. F eks med dette håpløse konseptet med BACK og BEST. Og nå virker det meningsløst at Norge skal ha et spesiell navn på sitt SAS- selskap. At de har brukt en del penger på å innarbeide det er sant nok, men det spiller ingen rolle. Det er forbausende få som bruker hele navnet på selskapet og tror en overgang til bare SAS vil gå veldig bra. Men det burde vært gjort tidligere.:exclamati :rolleyes:

Når det gjelder dette svaret om at langruter fra Norge var uaktuelt pga at SAS Braathens ikke hadde fly til det, må jo det sies å være ganske dårlig sagt ettersom det vel ikke er slike fly i flåten til SAS SE og SAS DK heller. Alle disse flyene tilhører vel SAS IC?:question:

Originally posted by litt-amatør

Når det gjelder dette svaret om at langruter fra Norge var uaktuelt pga at SAS Braathens ikke hadde fly til det, må jo det sies å være ganske dårlig sagt ettersom det vel ikke er slike fly i flåten til SAS SE og SAS DK heller. Alle disse flyene tilhører vel SAS IC?:question:

Det er nettopp det jeg også mener, men om man skal ta svaret for god fisk (og ikke skylde på at infosjefen nettopp var begynt i jobben) så betyr vel det at SAS BU kanskje oppfatter seg som noe mer selvstendig enn SAS DK og SAS SE. Det er de vel på sett og vis, med eget AOC, men jeg antar at konsernet har siste ord i viktige beslutninger.

Originally posted by TOS

Det er nettopp det jeg også mener, men om man skal ta svaret for god fisk (og ikke skylde på at infosjefen nettopp var begynt i jobben) så betyr vel det at SAS BU kanskje oppfatter seg som noe mer selvstendig enn SAS DK og SAS SE. Det er de vel på sett og vis, med eget AOC, men jeg antar at konsernet har siste ord i viktige beslutninger.

Det er jo ikke vanskelig å se at det er påfallende mange som jobber i SAS her på forumet, eller elsker SAS. Dere er jo ekstremt partiske.

Dette er jo egentlig bare rett og rimelig. Når SAS ble delt opp for noen år siden i SAS IC, SAS Sverige, SAS Danmark og SASBraathens, så var jo SASBraathens egentlig bare et annet ord for SAS Norge.
Men min, og det jeg tror er den vanlige reisendes, oppfatning så står liksom vi i Norge på utsiden med SASBraathens, mens resten er SAS. Jeg kan aldri si at jeg husker å ha sett begrepene SAS Danmark og SAS Sverige i noen markedsføringssammenheng. For eksempel er jo de respektive nettadressene sas.se og sas.dk, og ikke sassverige.se og sasdanmark.no. Nei, når det har blitt slik som det er så er det bra at det blir hetende kun SAS i Norge også.

Originally posted by dash-7

Originally posted by TOS

Det er jo ikke vanskelig å se at det er påfallende mange som jobber i SAS her på forumet, eller elsker SAS. Dere er jo ekstremt partiske.

Jeg skjønner ikke hva min posting har med partiskhet å gjøre. Jeg har iallefall absolutt ingenting med SAS å gjøre - annet enn å være passasjer. Men det er kanskje noe jeg misforstår...?

Hvorfor vente til uken etter (!) Reiselivsuken med HSMAI på Plaza og Reiseliv2007 på Lillestrøm????

Originally posted by wf145

Trur det var EB som sa det tidlegare: Dette burde vore gjort på same måten som ein riv av eit plaster: Raskt og brutalt, med litt vondt med det samme!!

Det var jeg som skrev det,og jeg mener det absolutt!

Det koster over 100 millioner kroner å opprettholde eget AOC for SASBU,har hørt så mye som 130 mill. Et AOC som i praksis har satt SAS no. tilbake ca. 15 år i operativt sammenheng.Et AOC hvor såkalt "best practice" skulle gjelde.Det ble mest BU prosedyrer og praksis,med svært liten bruk av ACARS (hvordan kunne vi operere uten?).deaktiverte HUD'er på 737NG fra SAS,en database som inneholder kreti og pleti av norske flyplasser (Notodden,bl.a.!) med resultat at alle ruter syd for alpene forsvant ut av databasen og derfor må legges inn manuelt før hver flygning.Det tar tid! Det er heller ikke økonomisk å la SASBU teknisk ta seg av svenske og danske SAS-fly på OSL eller BGO/SVG hvis de får tekniske problemer.Vi husker vel maskinen fra ARN som fikk snag under innflygning til OSL og gjorde vendereis til ARN! Det ville bli billigere på den måten.Skal man drive et flyselskap på den måten?

Med de to nye lederne som kommer nå håper,og tror,vi at det blir ryddet vei i vellinga.Fort som f***! Ritsj,auuu! Men så er det gjort og plasteret går i søpla.

Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by wf145

Trur det var EB som sa det tidlegare: Dette burde vore gjort på same måten som ein riv av eit plaster: Raskt og brutalt, med litt vondt med det samme!!

Det koster over 100 millioner kroner å opprettholde eget AOC for SASBU,har hørt så mye som 130 mill. Et AOC som i praksis har satt SAS no. tilbake ca. 15 år i operativt sammenheng.Et AOC hvor såkalt "best practice" skulle gjelde.Det ble mest BU prosedyrer og praksis,med svært liten bruk av ACARS (hvordan kunne vi operere uten?).deaktiverte HUD'er på 737NG fra SAS,en database som inneholder kreti og pleti av norske flyplasser (Notodden,bl.a.!) med resultat at alle ruter syd for alpene forsvant ut av databasen og derfor må legges inn manuelt før hver flygning.Det tar tid! Det er heller ikke økonomisk å la SASBU teknisk ta seg av svenske og danske SAS-fly på OSL eller BGO/SVG hvis de får tekniske problemer.Vi husker vel maskinen fra ARN som fikk snag under innflygning til OSL og gjorde vendereis til ARN! Det ville bli billigere på den måten.Skal man drive et flyselskap på den måten?

Med de to nye lederne som kommer nå håper,og tror,vi at det blir ryddet vei i vellinga.Fort som f***! Ritsj,auuu! Men så er det gjort og plasteret går i søpla.

Amen!!:clap :clap

Endelig noen som setter ord på det vi andre tenker...

Takk FBU 4EVER :clap

Jeg synes dash-7 er inne på noe her.
Man skal vel være litt forsikting i å konkludere for bombastisk her.
For det første er det ingenting i veien med SASBraathen som merkevare navn.
Jeg ser at mange synser hva som er riktig med hensyn til brandingen av SKBU , men de fine er jo at tiden vil vise hva ledelsen vil bestemme seg for.
Rykter har det alltid vært i luftfart og flere kommer.
Vi har jo alle lov til å mene noe om både Coca Cola og SAS .
Uten å vite hvor alle forumdeltagerne kommer fra så vil jeg for min del gjenta hva jeg har hevdet tidligere her på forumet når denne navnedepatten kommer opp.
Utenfor sentrale østlandsområder og ansatte i SK så står det gamle Braathens navnet sterkt blant brukerne av selskapet , kanskje sterkere enn SAS navnet.
Og det sier en som har vokst opp nær FBU og senere flyttet til "utkant-Norge".
Jeg har ingen preferanser med hensyn til hva selskapet videre skal hete. Men jeg konstaterer hvilken oppfatning store bruker grupper og kunder av SASBraathens har.
Når SAS konsernet kan bruke navn på øvrige selskaper i konsernet som Blue 1 osv. kan de også bruke et så sterkt merkevare navn som SASBraathens.
De oss kunder av selskapet som har innvirkning på SASBraathens' ledelse vurdering av navneendring , hvis det kommer , ikke ansatte i selskapet.
For selskapets del håper jeg de beholder navnet. Det vil være positivt langsiktig signal til kundene.
Skulle en navneendring virkelig på et tidspunkt gjøre seg gjeldene sier jeg meg enig med en kollega på flyet fra SVG til OSL i morges ;
Da håper jeg de gjør som Statoil og Hydro , velger et helt nytt navn uten tilknytning til SAS.
Det er hva noen av kundene sier om selskapet!

Å endre merkenavn fra SAS Braathens til SAS er vel rimelig irrelevant i forhold til dette? Jeg ville tro at om man vil ha Notodden ut av en database så er har det fint lite med merkenavnet å gjøre.

Originally posted by gustavf
Å endre merkenavn fra SAS Braathens til SAS er vel rimelig irrelevant i forhold til dette? Jeg ville tro at om man vil ha Notodden ut av en database så er har det fint lite med merkenavnet å gjøre.

Ikke helt, fordi det er slik jeg forstår det mer enn bare merkenavnet som bør endres. Og en merkevareendring i dette tilfellet blir vel strengt tatt bare det synlige for hvermannsen, mens bak kulissene skjer det mye mer...?

Riktig som Trety sier.Dropper man Braathens fra merkenavnet faller egentlig hele vitsen med branding som eget selskap bort og et SAS.no med eget AOC i SAS-gruppen ville vært helt uforståelig.Det er en kjent sak at et separat AOC i Norge ikke på langt nær har oppfylt de ønskene som ble fremsatt da planene ble lagt frem.Det har vist seg å være ett skritt frem og to tilbake.Derfor er det stor tro innad i SAS at Braathensnavnet med tilhørende "best practice" og AOC er en saga blott om ikke så alt for lenge.

Det er da ikke irrelevant, SAS Braathens har overhodet ingen betydning i utlandet. Der er det SAS som gjelder, og konsernet må brandes med identiske merkenavn.

Det hele skyldes norske følelser for Braathens-navnet, men det eksisterer faktisk ikke lenger.

Når Widerøe heter nettopp det og ikke SAS Widerøe, er det selvsagt fordi selskapet brandes som et reinspikka norsk regionalselskap, og har internasjonal tyngde som nettopp det og ikke noe annet.

Riktig som Trety sier.Dropper man Braathens fra merkenavnet faller egentlig hele vitsen med branding som eget selskap bort og et SAS.no med eget AOC i SAS-gruppen ville vært helt uforståelig.Det er en kjent sak at et separat AOC i Norge ikke på langt nær har oppfylt de ønskene som ble fremsatt da planene ble lagt frem.Det har vist seg å være ett skritt frem og to tilbake.Derfor er det stor tro innad i SAS at Braathensnavnet med tilhørende "best practice" og AOC er en saga blott om ikke så alt for lenge.

Det du sier her gir adskillig mer mening.

Forrige innlegg så mest ut som en forlenget utgave av "alt som kom fra SAS var perfekt, alt som kom fra Braathens var helt ubrukelig, så se til å gi oss tilbake det SAS vi hadde for 7 år siden".

Det er vel også slik at det ble hetende SASBraathens fordi den nye ledelsen besto så og si besto bare av ex buere... Kan ramse opp mange flere tullete tilbake skritt som følge av at Braathens fikk en fot innenfor SAS. Som FBU 4 EVER sier så var det å ta et skritt frem og to tilbake.

Back