Bare mitt syn på saken:
Hører flere som sitter med fantasien om at Rygge kommer til å ta alt ifra Østfold, mye av Oslo og deler av Sverige.
Sverige (Karlstad) har charter selv til reisemål turister liker, så ville jo tror at en del av Svenskene som bor i nærheten velger nettopp Karlstad fremfor Rygge. (så sant de ikke bor sør for grensen). De som bor sør for grensen kikker vel også litt på Göteborg fremfor Rygge.
Det virker som om mange Ryggefans tror at hele verden stopper opp når denne flyplassen åpner og at dette kommer til å bli den nye hovedflyplassen for Norden.
Det er klart at det er gøy for Østfoldinger å få en egen flyplass, men.
Selvfølgelig kommer Østfoldinger til å bruke Rygge så sant flyselskapene vil fly til og fra, men tror ikke dette kommer til å få noen stor innvirkning på Torp.
Torp har mange passasjerer pr. år og vokser hele tiden. De har et stort rutetilbud til oss. Torp driver også med utbygging av flyplassen nettopp pga. passasjervekst og flere ank. og avg.
Torp har mange passasjerer ifra Vestfold der det pr. Januar 2007 bor 223 804, Buskerud der det pr. Januar 2007 bor 247 655, Telemark det det pr. Januar 2007 bor 166 170. Noen mennesker ifra Aust-Agder dukker også opp på Torp.
De fleste ifra disse fylkene velger ikke en lengere reisevei.
Har også lest rundt at Rygge kommer til å bli så fint og flott og av luksus kommer til å skinne imellom glassvinduene der iforhold til den "falleferdige" flyplassen Torp der man sitter på gamle skolebenker i utlandsterminalen.
Tydeligvis har ikke de som skriver det noen gang vært på Torp.
Jeg sier ikke at Rygge ikke kommer til å få igang flyplassen sin, men at de kommer til å få så stor passasjervekst som de påstår har jeg liten tro på.
Det er selvfølgelig fint å ta kjangser og håpe at man treffer blink, men se på mange bedrifter som etablerer seg rundt om i Norges land.
Mange av disse sitter med store mål om å slå alle andre ned i støvlene, bygger kjempeslott men mange av dem har tatt vann overhode og går konk iløpet av et par år. Dette er et vanlig syn. Rett og slett fordi dette ikke er lønnsomt og at kostnader for å holde det oppe blir alt for store. Dette er ting som er umulig å fortelle bedriftene når de setter igang, men det lett og bli etterpåklok og fattig.
Sier ikke at det skal skje Rygge, men med stor ståhei og tomme løfter tror jeg at det kan bli vanskelig for dem å oppnå det dem hadde håpet på i startfasen av samtalene.
Rygge flyplass betyr arbeidsplasser, men la oss håpe at de ikke stenger like fort som de åpner. Det værste som kan skje er at de hyrer inn masse folk for så å permitere dem 3 uker senere siden trafikken ikke svarer til forventningene de hadde.