Rygge Lufthavn - utviklingen

Der man tidligere sa at hver kommune skulle ha bro og/eller tunnell så skal nå alle ha flyplass...Hvor sprengt hadde ikke OSL vært om man ikke hadde Torp og nå snart Rygge?

Jeg er fra Bergen men bodde tre år i Molde. I den tiden reiste jeg mye mellom de to byene, og kjente mange andre som også gjorde det. Allikevel vet jeg ikke om noen som sjekket Coast Air sin nettside når de skulle bestille seg flybillett.

Muligens ikke så underlig da Coast ikke fløy BGO-MOL... ::question:

Med NSB tar det i underkant av 50 min med tog. Jeg tipper kanskje 45 minutter med bil. Det bor ca 260 000 mennesker i Østfold, men jeg er usikker på hvor mange som bor i søndre del av Akershus (Drøbak, Ski, Ås, Oppegård, Holmlia, etc.) I tillegg vil jo vestfoldingene og telemarkingene få kortere reisevei til Rygge enn Gardermoen.

I Vestfold og Telemark har vi flyplasser ! Har fløyet fra TRF i over 10 år nå. Dit er det heller ikke langt fra Østfold med båt. Dette er en privat flyplass som ikke koster skattebetalerne en krone; Tvert imot !

Strekker man seg til Oppegård i nord blir grunnlaget for Rygge bra...og da slipper folket fra hjemkommunen min å stå i kø gjennom Oslogryta til og fra OSL...:D

Nå var vel ikke starten til NorskAir så gullkantet på andre siden av fjorden heller... man bygger vel ikke Rygge for driftsoverskudd det første året.

Skulle ikke de ha en avtale på plass i februar med et ikke ubetydlig selskap? Kanskje de skulle kjøpt Flyme-boet nå:colgate:

Noen som har bilder fra Rygge under utbyggingen ??

Kjekt å se når det nærmer seg 1/2 år igjen til den åpnes :D

Etter å ha lest hele tråden så finnes det medlemmer som reiser forbi Rygge og at noen bor i nærheten. BILDER takk.

Jan

Rart WF ikke satser på Rygge. Eneste plassen de kommner til å stjele passasjerer fra er Gardermoen. Men kanskje SAS ikke vil la dem gjøre det av den grunn?

Originally posted by gixer

Rart WF ikke satser på Rygge. Eneste plassen de kommner til å stjele passasjerer fra er Gardermoen. Men kanskje SAS ikke vil la dem gjøre det av den grunn?

Ikke lønnsomt ifølge WF selv. Dessuten er TRF satsningsområde for WF når det gjelder distriktene sør for Oslo.

Originally posted by EB

Nå var vel ikke starten til NorskAir så gullkantet på andre siden av fjorden heller... man bygger vel ikke Rygge for driftsoverskudd det første året.

Litt forskjell på flyselskapet NorskAir og Rygge Sivile Lufthavn, er det ikke? Forøvrig startet man jo i det helt små på Torp, mens man på Rygge bygger et luftslott og håper folk vil flytte inn med en gang...

Prognosene fra driftsselskapet Rygge Sivile Lufthavn, RSL, viser nemlig at flyplassen allerede neste år vil ha et passasjertall på 1,1 millioner, mens flyplassen foreløpig kun har konsesjon for 750.000 passasjerer. Allerede i inneværende år tror RSL at 230.000 passasjerer vil fly fra Rygge.
f-b.no i forrige måned

I 2012 tror RSL at 1,8 millioner vil fly på Rygge. Selskapet opererer også med en mer optimistisk variant som viser at over to millioner passasjerer vil fly på Rygge om fem år.
– Dette er helt ville tall. Det tar svært lang tid å innarbeide en så stor flyplass i Norge. En flyplass med over en million passasjer vil være blant de største i landet. Dette skjer ikke over natten.
RSLs tall er altfor høye. Vi mener tallene må justeres ned 40 prosent. Da vil flyplassen neste år ha et passasjertall på snaue 800.000. Selv det er høyt, sier forsker Viggo Jean-Hansen i Transportøkonomisk Institutt.

Pipa har jo selvsagt fått en helt annen låt i det siste:

– Vi har aldri forventet full trafikk fra dag én. Om folk har fått det inntrykket, så er det ikke fra oss. (Ja riktig... :rolleyes: ) Vi forstår at folk er utålmodige, men vi trenger tid. Det er da heller slett ingen nødvendighet at det er full fart fra første dag. Tvert imot kan det være bra å få myk start for å få kjørt gjennom alle systemer. Først i 2008 vil det være stor trafikk ved flyplassen, sier styreleder i driftsselskapet Rygge Sivile Lufthavn, RSL, Svein Hurlen.

...men noen anslåtte passasjertall, det vil han ikke komme med lengre... :p

Originally posted by MD11

Ikke lønnsomt ifølge WF selv. Dessuten er TRF satsningsområde for WF når det gjelder distriktene sør for Oslo.
Er klar over at de har kommet med den uttalelsen, men er det virkelig sannheten? Kan skjønne at det er vanskelig å starte ruter med en 737 fra rygge, men en q400 må det vel gå ann å fylle?

Originally posted by HMWK

Bra WF:clap
Misforstå meg rett, det siste jeg vil er at wf skal forlate torp. Alikevel tror jeg at de kaster bort en gylden mulighet til å starte regionale ruter til f.eks. bgo, svg, trd osv fra Rygge. Jeg tror markedet er der så lenge det ikke er en tunnel mellom Moss og Horten.

På gårsdagens møte i regi av HSH var Bjørn Kjos glad for at det bygges flere flyplasser - men han hadde samtidig ikke helt tro på at Rygge ville bli så veldig stor...

I alle dager...? Har lufta gått ut av slottet nå?

Sist Kjos uttalte seg, så kunne man jo nesten pløye opp rullebanen på Torp når Rygge åpnet, for da var det over og ut.... :huh:

Misforstå meg rett, det siste jeg vil er at wf skal forlate torp. Alikevel tror jeg at de kaster bort en gylden mulighet til å starte regionale ruter til f.eks. bgo, svg, trd osv fra Rygge. Jeg tror markedet er der så lenge det ikke er en tunnel mellom Moss og Horten.

Men nå er tunnel mellom Horten og Moss blitt valgkampsak for flere partier på begge sider av Oslofjorden ...

Back