Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Re: Rettigheter hvis glemt å sjekke inn

Det virker som at flere og flere etterlyser rettigheter osv i slike situasjoner, og at enkelte føler seg dårlig behandlet av flyselskapene. Jeg etterlyser bedre holdninger, og spørsmålet mitt er om ikke passasjeren selv har noe ansvar?

Selvfølgelig har du et godt poeng, og jeg tar selvkritikk for at jeg ikke selv leser meg opp jevnlig på eventuelle forandringer i reisebetingelser.

Men se for deg at Shell annonserer med: "Hos Shell behøver du ikke gå inn å betale. Vi leser av skiltet ditt og sender deg regning i posten. Hos Shell er det bare - Fyll og dra!"

Som fornøyd kunde bruker du denne tjenesten 2 ganger i uken for å fylle bensin. Plutselig en dag endrer de tjenesten, men det blir ikke annonsert like heftig. Så du fyller og kjører avgårde.

Dagen etter får du en sint telefon fra Shell og et gigantgebyr for å ha stukket fra pumpa.

Det er ingen tvil om at det er DU som ikke har satt deg inn i betingelsene. Men det er allikevel ikke utenkelig at du syns dette var litt kjipt. Slik som trådstarter åpenbart syntes, og som jeg ville syntes i samme situasjon.

Bare sånn for å ha belyst det fra den andre siden også.

Innser at jeg kverulerer nå altså. Skal gå og legge meg. ;)

Nogle gange føles det virkelig som om at hjernen lægges udenfor når lufthavnen entreres.
Hvorfor ???
Lufthavnen er jo ikke en børnehave...
Et lille bitte eksempel..Her i AAR har vi 4(fire) gates..Oplever stort set hver dag at folk kommer og spørger hvor gate 4 er ?? skiltningen er rigtig god.
Idag spurgte jeg så en pax om hvorfor han spurgte...SVAR: det var nemmere end selv at
undersøge hvor gaten var...mit svar til ham var at i en stor lufthavn ville han vel kigge på sklitning for at finde gate...Joda det det vill han...
Så det er rigtigt at voksne ikke har ansvar for sig selv...og at læse om de betingelser som de skal , ja det bliver ikke gjort....for det er der jo nok andre der ved mere om !!
Hilsen
Ole

Nå nå jeg si jeg er enig med Fnate og OP. Jeg sjekker alltid inn på nett/mobil for å få et greit sete, men levde inntil nå i den villfarelse av at på innland og skandinaviske flighter kunne man gå rett til gate uten å sjekke inn. (Men nå vet jeg bedre)

Spørsmål for å spore inn på debatten igjen: Noen som vet når SAS sluttet med "gå rett til gate"?

Du kan da fremdeles gå rett til gate, du må bare passe på at du går gjennom "porten" og ombord før de "magiske" minuttene? Det jo først når de minuttene er underskredet at du risikerer at plassen din blir gitt bort?

Forøvrig, å svar ja på en innsjekk SMS tar max fire tastetrykk, og om du skulle få tildelt et tilfeldig sete kan du jo se om du får et bedre på en automat når du kommer til terminalen - så fremt du har tid da......

(og hvis du fikk anledning til å velge sete i bookingen, så er det rimelig sikkert at det er det setet du får som svar på ditt "ja" - så fremt det ikke er equipment change da.)

Mvh,

Last edited:

Spørsmål for å spore inn på debatten igjen: Noen som vet når SAS sluttet med "gå rett til gate"?

Du kan da fremdeles gå rett til gate, du må bare passe på at du går gjennom "porten" og ombord før de "magiske" minuttene? Det jo først når de minuttene er underskredet at du risikerer at setet blir gitt bort?

Greit nok med deadline ved gate. Men hvor står det at man kan sjekke inn ved gate? Som påpekt lenger opp i tråden så har de fjernet det. (kan jo være en klassisk SAS IT-glipp...)

Du sjekker inn i det du drar kortet i porten, velger sete der dersom du ikke har valgt tidligere, og let`s go flying!

Mvh,

Nå nå jeg si jeg er enig med Fnate og OP. Jeg sjekker alltid inn på nett/mobil for å få et greit sete, men levde inntil nå i den villfarelse av at på innland og skandinaviske flighter kunne man gå rett til gate uten å sjekke inn. (Men nå vet jeg bedre)

Jeg pleide heller aldri sjekke inn via nett/sms, kun velge sete. Etter at jeg kom "lovlig" sent til en avgang (10min før ved bagdrop på Sola) der jeg fikk beskjed om at hvis man sjekket inn på nett, så ble ikke automatene blokket for innsjekk og bag-tag-printing x antall minutter før avgang, har jeg alltid sjekket inn på nett.
Det var vel 20 min for happy og 10 min ved gate for flex? Nå har jeg mistet oversikten, jeg rekker det jeg rekker:lol:

Du sjekker inn i det du drar kortet i porten, velger sete der dersom du ikke har valgt tidligere, og let`s go flying!

Funker ifht. deadline ved gate 29 på BGO hvis de er på plass i gate i tide, men ikke på OSL dersom boarding begynner sent. OP var ved gate 45 minutter før avgang og ble avvist!

Spørsmålet er - til noen som vet: Har SAS offisielt sluttet med innsjekk i gate, ref post#10 og #11? Eller funker det bare hvis boarding begynner før innsjekk stenger? Eller har de ikke sluttet med det og farer med tull og løgn når OP blir avvist?

Funket på OSL i uken før påske også, booket om via telefon mens jeg satt på Flytoget, var litt kø på security så jeg brød meg ikke om innsjekk - rett til gate, velg sete og ombord.

Mvh,

Nogle gange føles det virkelig som om at hjernen lægges udenfor når lufthavnen entreres.
Hvorfor ???
Lufthavnen er jo ikke en børnehave...

Det er vel lite i denne tråden som gir inntrykk av at man legger hjernen utenfor når man ankommer lufthavnen. Som kunde hos SAS i mange år så har jeg inntil for noen få timer siden faktisk trodd at SAS sin policy er den samme som de har hatt i mange år - nemlig at man kan gå rett til gate og ombord, og at man ikke trenger å sjekke inn på forhånd. Slik var det tidligere. Det er tydeligvis slik at mange har gått glipp av denne oppdateringen i rutiner (og en del av de som skriver i denne tråden synes å reise en hel del).

At man ikke leser vilkårene når man kjøper billett er nok sikkert riktig for de aller fleste reisende, og det gjelder nok ikke bare når man kjøper flybillett. Man har kanskje på et eller annet tidspunkt satt seg inn i f.eks. kjøpsloven, men man oppdaterer seg ikke på evt endringer i denne hver gang man går til anskaffelse av et nytt produkt som reguleres av denne loven. Det gjør ikke folk til hjernedøde. Det er et resultat av en aldri så liten økonomisering med egen tid.

Merkelig, jeg har alltid vært livredd og med hjertet i halsen de gangene jeg ikke har fått sjekket inn på flyet (skjedde to gang når jeg fløy Norge Rundt alene). Trodde det var en av de mer basic 101 rules of flying - du må alltid sjekke inn. Hvordan skal de ellers vite om en møter opp eller ikke?

Merkelig, jeg har alltid vært livredd og med hjertet i halsen de gangene jeg ikke har fått sjekket inn på flyet (skjedde to gang når jeg fløy Norge Rundt alene). Trodde det var en av de mer basic 101 rules of flying - du må alltid sjekke inn. Hvordan skal de ellers vite om en møter opp eller ikke?

Tidligere har det iallefall ikke vært slik - du har hatt muligheten til å gå rett til gate om du kun reiste med håndbaggasje. Slik er det visstnok ikke lenger hos SAS. Hos DY kan man vel fortsatt gjøre det.

Årsaken til at man ikke sjekker inn kan være at man reiser på flexbillett og er litt usikker på hvilken avgang man rekker, andre gjøremål før flyavgangen som vanskeliggjør innsjekk (nå er det ikke veldig tidkrevende, men...), osv. Du har vel alltid måttet møte ved gate x antall minutter før avgang (i likhet med Dag Viking tror jeg det var 10 minutter før avgang med flex billett, og 20 minutter før med ikke flex - men dette er fritt etter egen hukommelse). Jeg har latt være å sjekke inn flere ganger (men har vært inne for å velge sete). Jeg har tydligvis vært heldig de gangene (eller, alternativt, at det ikke er så lenge siden man sluttet med denne praksisen).

For å ta det som gjelder for SAS på OSL. Gate sjekkinn er mulig innenlands og intraskandinavia. Og du må gjerne komme fram til vi stenger utgangen. Men dine rettigheter til plass opphører ved de tidspunktene som er satt. Og mat om reisen din inkluderer det er du heller ikke garantert.

Det er viktig også være klar over at på en flyplass så er det opptil flere reisende, så å henge rundt en gate gjør ikke automatisk at du er innsjekket. Det hjelper ikke at du er ved utgangen 45 minutter før, fordi det står ikke et stempel i pannen om at du er, eller ikke er innsjekket.

For OSL sin del (SK), så betyr det at du må være innsjekket 30 min før for Economy Extra/Business, og 40 min før for andre, om du ønsker fortsatt å beholde den plassen du har bestilt.

En annen ting som kanskje ikke er innlysende er at gatesjekkinn vil aldri sjekke deg inn på din videreforbindelse. Det er ikke et like stort problem på gjennomgående reiser, ettersom vi kan se at du er i transfer. Men har du to separate billetter, så gjør vi ikke det og vil uansett ha de samme rettigheter/plikter som en lokal passasjer.

Siste oppmøtetid i utgangen er 15 min innenlands-, og 20 min for utenlandsreiser.

Litt om grunnen til tidsfristene:
Først og fremst bagasje, bagganlegget i OSL bruker fra knappe 10 min. til overkant av 30 min. avhengig av hva den automatiske sikkerhetskontrollen klarer å gjenkjenne.
Ved overbookinger, så ønsker vi å vite hvor mange vi trenger å ta av, om det skal oppgraderes, og om f.eks. en konfigurasjonsendring er bedre.
Matbestilling, siste bestilling gjøres 15 min før for innenlands, intraskan, europa-ruter.
Akseptering av standby, hvis du er venteliste passasjer og har sjekket inn til riktig tid, så begynner vi å akseptere normalt ca 15-20 min. før avgang.
Siste passasjer skal helst ha passert gaten senest 10 min før avgang.

"Direkte-til-gate" ble begrenset etter inføringen av Internett og mobil-innsjekk, og før det eksisterte det kun som et prøveprosjekt i en liten periode på intraskandinavia. Det har aldri eksistert for reiser utenfor skandinavia, men som sagt kommer du til gaten så vil vi jo hjelpe deg. Det eksisterer innenlands, men det ser ut som SAS har fjernet all informasjon om det, og det har vært et ønske om å fjerne det helt formelt.

"Direkte-til-gate" er når du kommer rett til gate uten å være innsjekket (normalt med å dra kortet i kortleseren). Systemene har ikke noen begrensninger og gjør ikke forskjell på om du er sjekket inn eller ikke, så du vil ikke få tilbakemelding på det før evt. systemet ikke er i stand til å gi deg et sete. Vi bruker normalt heller ikke tid på "å oppdra" deg som voksen passasjer til å sette deg inn i de vilkårene som du skal sjekke før du reiser.

"Gate innsjekk" er når du tar kontakt med utgangen for å bli sjekket inn.

Normalt er de aller fleste på utlandsreiser sjekket inn, så det er ikke noe stort problem, men i rushtiden på de mest fulle flyene så hender det at det er en del som kommer uten å være sjekket inn.

Jeg kan godt forstå at det er uklarheter blandt pax om hva som gjelder.

På DY er det fortsatt mulig å sjekke inn på gate på innland. Skal du reise utland, så skal du sjekke inn minst 45 minutter før avgang, selv om vi på OSL lar deg sjekke inn frem til 30 minutter før.

Akkurat som Superhai sier her over - går du rett til gate på utland, uten å ha sjekket inn, så kommer du stort sett alltid med om vi har mulighet til å hjelpe deg - men noe krav på det har du ikke. Så lenge man møter i tide på gaten, så kan mye ordnes.

Fremmøte på gate er 20 minutter før avgang intra-skandinavia, og 30 minutter på alt annet. Er du ikke ombord når det er 15 minutter igjen til avgang, så mister du retten til å bli med, selv om du er innsjekket. Vi holder som regel gaten åpen til 10 minutter før og tar med alle vi kan frem til da, men igjen - man har ikke krav på å bli med om man ikke overholder tidsfristene.

Problem oppstår generellt ikke om man:
* Møter på flyplassen i god tid, og forstår at det kan være køer man må stå i.
* Bruker øyne (les skilt, sjekk infoskjermene, se på klokken), ører (hør på opprop) og hode (er det virkelig så viktig å ha med tax-free på utreisen, spesielt siden jeg nå har dårlig tid, at jeg synes det er verdt å gamble med hele reisen?) så at man får med seg hva som skjer.

Når du er ute og reiser, og du er i transit og skal videre med et fly du ikke har fått boardingkort til, så er det mulig at dem kan hjelpe deg på gaten med dette. MEN - samme tidsfrister gjelder da deg som alle andre. Om du venter til boarding har startet med å komme frem med ditt problem, så kan du ikke regne med å få bli med. Har du tenkt å prøve å sjekke deg inn på gaten - ikke vent! Ta kontakt med gatepersonellet med en gang dem kommer til gaten.

God tur!

Jeg reiser jo en del OSL-CPH, og har ved flere anledninger (hvor jeg antar det skyldes nettopp fulle flights/overbookinger) hørt opprop om at "de som ikke er sjekket inn/har et sete bes henvende seg" - nettopp for å vel unngå situasjoner som over.

Back