• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Reisebyrå vs flyselskap billettpris

Re: Reisebyrå vs flyselskap billettpris

Så lenge alt er i samme booking/samme billett så er det akkurat samme rettigheter (allianser er ikke noe som har noe som helst med rettigheter å gjøre). SAS og Qatar har interlining og kan derfor selges på samme billett. SAS og BA har ikke interlining og du får ikke kjøpt det på samme billett.

Takk for svar. Jeg var ikke kjent med konseptet interlining.

Denne er det fremdeles et par reisebyråagenter som ikke helt har fått med seg...

Du kan finne det (også kombinasjoner som f.eks. SAS/DY), men det utstedes på forskjellige dokumenter og du må ta ut bagasjen osv ..

Det lønner seg å være litt våken når man bestiller fra slike. Man kan fort bli utsatt for bytte av flyplass, overnatting eller ennen moro.

Jeg har bitt meg merke i at reiseselskap en sjelden gang i blant finner billetter som du ikke får valgt så lett, eller ihvertfall ikke finner så lett, på selskapenes egne sider.

Senest nå, fant jeg Cathay billetter i C til nesten halve prisen på ebookers, i fht på cathay sine egne sider. Disse var lagt ut på Bangkok Air billettnummer og var i utgangspunktet kun salgbare fra Bangkok Air sine Hong Kong nettsider.

Har flere eksempel, men ikke som jeg husker. Normalt booker jeg imidlertid på flyselskapenes egne sider, da kundeservicen oftest er svært mye bedre.

Det jeg mener med at noen reisebyråagenter ikke har fått det med seg er at jeg fra tid til annen må forklare at jeg ikke kan sjekke bagasjen gjennomgående SK->BA på grunn av manglende interline, selv om reisebyrået har sagt noe annet.

Mer komisk er det imidlertid når folk leker reisebyrå selv og syr sammen SK->DY med kort forbindelse ved eksempelvis OSL eller CPH, og så blir forskrekket når jeg ikke kan sjekke bagasjen inn gjennomgående. Da rekker de jo ikke neste fly, må vite... :p

Mine foreldre bestilte nettopp tur fra OSL til TPE.

Routingen ble OSL-LHR-HKG-TPE med en kombinasjon av BA og CX. Selv med 2 stopp så ble ikke reisetiden så aller verst. Ble bestilt via GoToGate for ca 5200 kr pr pers. Det var betydelig billigere enn om de skulle ha bestilt på ba.com eller cathaypacific.com.

Mine foreldre bestilte nettopp tur fra OSL til TPE.

Routingen ble OSL-LHR-HKG-TPE med en kombinasjon av BA og CX. Selv med 2 stopp så ble ikke reisetiden så aller verst. Ble bestilt via GoToGate for ca 5200 kr pr pers. Det var betydelig billigere enn om de skulle ha bestilt på ba.com eller cathaypacific.com.

Flott for foreldrene dine!
Regner med at fleksibilitet, vilkår og poengopptjening er like på begge billetter når man nå først sammenligner...

Grunen til at reiseselskapene kan ta lavere priser er måten de utsteder billetter på.

Etraveli som er selskaper som GotoGate og Super Saver selger billetter i Norge, men utsteder disse fra Sverige. Grunnen til det er at i Sverige er det ikke lov for flyselskapene å ta kredittkortgebyr av kunden, dvs at DY, SK KL, BA osv må betale dette gebyret av egen lomme. Men det hindrer ikke Etraveli for å ta gebyr fra kunden å putte dette rett iegen lomme. Itillegg så kan de også dumpe prisen litt for å komme øverst på metasøksider som momondo og finn.no , for så å prøve å selge tillegstjenester og hotell.

Det er ikke alle OTA som bedriver på denne måten, derfor vil du ofte se at selskaper som Expedia alltid vil ligge mye nærmere opp til flyselskapets egene priser.

21385303391_14987e5434_b.jpg

Jeg ser iblant at reisebyråene finner svært mye bedre priser på litt småkomplekse reiser. Jeg og en kollega skulle OSL-VIE-VCE-OSL, og det ble sabla dyrt, om i det hele tatt mulig å finne på flyselskapenes egne sider. Lufthansa var hostet i regel opp priser rundt 14k, og det var veldig komplisert å velge legs siden de ikke er individuelt priset.

Vi endte opp med ebookers, og de fant en glitrende rute med mellomlandinger i Stockholm på vei ut og Munchen på vei hjem. Totalpris 5200,- per pers.

NOTFOTE:
Det var streik i Lufthansa på vei hjem, så OSL-MUC ble kansellert dagen før hjemreise. Da var det også ganske deilig å kunne ringe ebookers og la dem sitte timesvis i telefonkø hos Lufthansa istedenfor å gjøre det selv. Alt ordnet seg.

Så om jeg skal si noe så er det at nettopp ebookers har jeg booket en hel del med og det har alltid ordnet seg. Nå har de også vist at de tar ansvar når noe går galt. Det er fine ting.

Back