Reiseåret 2020 - oppsummering

Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

Så er vi snart ved veis ende i annus horribilis 2020… Ble faktisk en del reiser i år likevel, da vi rakk en helgetur til London i januar, dro til Singapore og Thailand tidlig i mars, og mens det fortsatt var «grønne land» ble det en tur til Køben og en uke i Hellas i løpet av juli. Høstferien til Florida ble byttet ut med ditto i Lofoten. Året endte da på 44.200 km fordelt på 35 flighter, selvfølgelig et begredelig reiseår sammenlignet med normalen. 16 reiser i økonomi, 16 i premium økonomi, 3 i business og ingen i first. Bare 19 flighter i jobb, men faktisk 16 private - en bitte liten økning fra fjoråret. Årets høydepunkt var utvilsomt LHR-SIN i C med Singapore Airlines. The Singapore girls leverte absolutt varene, hadde en svært hyggelig FA som sørget for en strålende flytur. Fikk også en liten teddybjørn sammen med en personlig hilsen når vi ankom Singapore. Dessverre førte koronaen til en ukes tidligere hjemreise enn planlagt, og returen med SQ ble endret til Thai. Men får vel være glad for at man kom seg trygt hjem uten store problemer. Ellers sørget også SQ for at jeg fikk krysset av en ny flytype, 787-10 på SIN-BKK. Og alltid hyggelig å fly «DC-9», Volotea 717 sørget for transport mellom Mykonos og Athen. Så kunne da faktisk krysse av for nytt land, to nye flyplasser og nytt selskap.

Nye flytyper: Boeing 787-10
Nye selskaper: Volotea Airlines
Nye flyplasser: Athen, Mykonos
Nye land: Hellas

Topp 9 flytyper:
Boeing 737-800 (17)
Boeing 737-700 (8)
Airbus A320neo (3)
Boeing 777-300ER (2)
Airbus A321 (1)
Boeing 787-10 (1)
Boeing 777-300 (1)
Boeing 777-200 (1)
Boeing 717 (1)

Topp 5 selskaper:
SAS (23)
Norwegian (6)
Thai Airways (3)
Singapore Airlines (2)
Volotea Airlines (1)

Topp 10 flyplasser:
Trondheim (8)
Stavanger (6)
København (4)
Bangkok (4)
London LHR (4)
Evenes (4)
Athen (3)
Chiang Mai (2)
Singapore (2)
Tromsø (2)

9fdc1e298227d86ad42a600397201e7d.jpg

Fasit for 2020 ble kun 17 flyvninger, ned fra 84 i 2019. Det meste ble foretatt før begynnelsen av mars. Alt er innen Europa. Eneste turer «under corona» var til Athen og Santorini i august og til Stockholm nå julen.

Flyvinger: 17
Selskaper:
LOT: 9
Aegean: 4
SAS: 2
BA: 1
Austrian: 1

Nye flyplasser: 1 (Santorini)
Ingen nye flytyper eller selskaper.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ble totalt 47 flights i år, mest på jobbreise, og de fleste av disse var mellom januar og slutten av mars.

Nye flyselskaper Malaysia Airlines, Ethiopian, Garuda Indonesia og Finnair.

Nye flyplasser, JNB, ADD, HNL og CGK.

Var heldig og fikk meg 5 turer i A380 i First, Business og Economy kabiner.

Edit: Kom på at jeg har reist med Finnair A350 på første tur HEL-AMS noen år tilbake. Men første langtur med dem i år.

I år har jeg reist med fly 11 ganger og alle de reiser har jeg reist mellom Oslo og Trondheim. Jeg hadde planlagt tur til Japan, Polen og Etiopia men det gikk i vasken pga Corona.
Eneste nye flyselskap for meg er Wizz og dem måtte jeg prøve. Slik ser min liste ut:

Trondheim: 6
Oslo: 5
SAS:1
Norwegian: 7
Wizz: 3

Håper jeg kan begynne å reise mer til utlandet igjen i neste år.

Da sitter man på fasit for 2020.

Nok en litt annen fasit en hos alle andre og tror vel muligens jeg er oppe å lukter på mest bereiste nordmann i 2020.

Fasit sier 70 og noe flighter og en samlet distanse på 417000 kilometer. Drøyt 10 ganger rundt jorden skulle det bli.
Alt er naturligvis i jobb og det som har ligget kalenderen av private turer har blitt flyttet på ubestemt tid.

Fingrene krysses for ett mer normalt år i 2021!

48ff47817eb623e6f4441ba307e1c240.gif

Vail, St. Maarten, North Eleuthera og Vladivostok .. hva i helsike slags jobb medfører slik reisevirksomhet ???

De fleste reisene er på seterad 0 [emoji4]

df9d7e26c1bf798cc358f65907428657.jpg

Grønn av missunelse. Nærmeste jeg kommer seterad 0 er når jeg gir beskjed eller mottar beskjeder fra de gutta. Men glad jeg fikk meg en tur i et sete mye lengre bak, som vi sa i gammle dager, vi skal reise dreiende. Godt Nyttår

Lett å telle opp, null-komma-null. Vanlig ca. 200.000 km de siste årene.

Forrige året med null var 1966, fordi første året med flyginger var 1967:colgate:

Året 2020 ble det betydelig mindre reiser enn før, kun 79 flighter. Men hvem skulle trodd at det kunne holde til en pallplass her inne :lol: Ikke er jeg pilot heller, kun en stakkars passasjer som ikke får en dritt i SAS Plus lenger :old

Før 13. mars ble det litt utenlandsreiser, både i Europa, Afrika og Midtøsten. Etter Mars takker jeg nei til utenlandsturer grunnet Korona-politikken som hovedsaklig blir ført i Norge, men også i enkelte Utland :headbang. Koronaen i seg selv frykter jeg ikke :google. Ikke gadd jeg reise på ferier heller, da det virket mindre interressant å sitte i karantene enn å jobbe overtid. mange gode kollegaer har jo i praksis blitt stengt ute av Norge i år.

Ble vel ingen nye flytyper i år, men en del nye flyplasser og ett nytt selskap.

Bilen fikk også kjørt seg på en tur, men det er heller ikke unormalt. Tok meg en tur til Sverige :SWE, bare for å irritere de som trodde Sverige var så farlig :baeh

For egen del kunne 2021 blitt helt likt 2020, for jammen har en spart mye penger i år. Men la oss håpe politikerne snart tar til fornuft slik at de som er berørte av dette her kan får jobbene sine tilbake, for det fortjener de!

Tidenes reiseår for meg!

Bak døra ble det akkurat 100, med nummer 100 på nyttårsaften. Litt over halvparten var pendling til og fra jobb, og en god del i jobbsammenheng (deadhead). Rakk likevel en tur hjem og en tur til Italia samt noen småturer her borte!

Bak by fjasebase, on Flickr

Foran døra endte det med 285. 2021 blir nok mye høyere.
CRJ-200: 43
CRJ-700: 238
CRJ-900: 4

Foran by fjasebase, on Flickr

Rakk 20 før det ble stengt ned.

Høydepunktet var den første turen med SAS A350 til Chicago!

Nye flyplasser: Chicago
Nye flytyper: A350

12 flyturer i 2020, svært lavt sammenliknet med tidligere år. Fire ganger t/r Oslo-Trondheim, 7 turer med SAS og 1 med Norwegian. Rakk en t/r til Lisboa med TAP i januar og t/r Las Palmas med Sunclass Airlines i februar (A330-300). Det siste var vel kanskje det flymessige høydepunktet. Fint å sitte på 1A.

I 2020 fløy jeg ikke en meter!

Det har faktisk ikke hendt før, etter at jeg ble yrkesaktiv i 1978.

En tur til Tenerife var booket i Påsken, det ble kansellert.

Men det ble ca. 8000km på motorsykkel, et par weekends i Norge, resten i Sverige.
Og omtrent det samme med bil.

Om eg hugsa rett, rakk eg ein t/tr TRD-OSL og ein TRD-TOS t/tr før mars. Så vart det ein koronatur til ANX, med avstikkar til OSL på heimtur pga at vi ikkje kom oss ned på TRD. Så då rakk eg vel innom alle tre norske selskapa.

Ny flytype: Dash8-200.

Elles trur eg alt var som gamalt.

Da sitter man på fasit for 2020.

Nok en litt annen fasit en hos alle andre og tror vel muligens jeg er oppe å lukter på mest bereiste nordmann i 2020.

Fasit sier 70 og noe flighter og en samlet distanse på 417000 kilometer. Drøyt 10 ganger rundt jorden skulle det bli.
Alt er naturligvis i jobb og det som har ligget kalenderen av private turer har blitt flyttet på ubestemt tid.

Fingrene krysses for ett mer normalt år i 2021!

48ff47817eb623e6f4441ba307e1c240.gif

Ha ha, kongebra. :)

Når jeg så bildet første gang tenkte jeg at du enten var et troll eller at det var du som faktisk hadde tatt ansvaret for å spre Corona. Men så kom så klart alternativ 3.

Ser spennende ut om du også overnattet noen av plassene.

Back