Reiseåret 2020 - oppsummering

Re: Reiseåret 2020 - oppsummering

2020 endte på "stusselige" 30 flighter derav 10 innenlands. Den siste flighten var hjem fra LPA med SAS for Apollo 13. mars. Ingen nye selskaper, flyplasser eller flytyper.
Året har preget av kansellerte turer til Kina og andre steder i Asia.
2020 ble også siste året i en jobb som har medført stor reiseaktivitet. Avsluttet med gullkort hos Skyteam (KLM) One World (Finnair) og Star Alliance (SAS) med sammenhengende EBP siden 2006

Startet med den vanlige måneden på Tenerife (blir første gangen siden 2009 jeg ikke er der i januar neste år) Ble deretter et par ikke planlagte turer til Brønnøysund før jeg skulle til Hong Kong/Macau i slutten av februar. Den ble selvsagt avlyst, men hadde enda håp om at resten av året skulle bli som planlagt.

Endte på totalt 17 flyvninger fordelt på 5 reiser.
Turer til London, Munchen, Las Vegas og Boston ble avlyst. Inkludert første reise med både A350 og A330neo. 2018-CT-en er nå booket til USA i juni, trolig siste sjanse med den, så får man se om det blir noe av...

Totalt fem flyvninger ble gjennomført i 2020:

SAS og CityJet med CRJ-900 på TRD-SVG-BGO-TRD i januar (teller SVG-BGO-TRD som to, selv om det var samme flightnummer), og SAS B737-700 på KSU-OSL-KSU i månedskiftet februar/mars. Skulle til Liverpool siste helgen i april, men dette ble selvsagt avlyst.

Ellers i år har de fleste reisene vært foretatt med bil. I sommer gikk turen "Sør-Norge rundt" til Bergen, Stavanger, Sørlandet og Østlandet. Ellers har det vært et par turer til Stavanger og noen lokale reiser i Møre og Romsdal og Trøndelag. Alle med bil.

Har noen småplaner for første halvdel av 2021 innenlands, men får se hvordan pandemien utvikler seg før en eventuelt bestiller noe. Utland er ganske uaktuelt før jeg er vaksinert.

Last edited:

Ikke alt for mye her, og gikk fort å gå gjennom Flightmemory.

Det ble fløyet til ZRH, BOO og TRD, så ingen nye flyplasser, selv om OSL-BOO var en ny rute, da sist gang jeg fløy der var fra FBU. ZRH var en alpetur til Lech i februar med familien, mens BOO og TRD var med flypodden. SAS med 4 flighter, og Swiss og Wizz med en hver, hvorav Wizz var eneste nye av året. 737-700, 737-800, A321 og A320neo ble fløyet, så ikke noe nytt der. 6 flighter er ikke overraskende all time low i dette årtusen

Ellers ble sommerferien tilbrakt med bil til Tjøme, Sørlandet og Beitostølen, og jeg og kona tok inn en natt på the Thief i forbindelse med litt barnefri i juni.

Ellers ble turer til Frankrike, Røros, blåtur med gutta, minst en helgetur med kona kansellert av planlagte reiser

Endte opp med hele fem flyvninger i år, ikke vært så lavt siden 2004.
Langhelg i Paris helgen etter bryllupet vårt i april ble det ikke noe av, så der misset man fire flyturer. Julen skulle etter planen ha vært i Tyskland hos svigers, men det fant vi ut av mot månedsskiftet oktober/november, at det kunne vi egentlig bare glemme. Utdrikningslag i mars ble også avlyst, har en ubekreftet tanke om at det hadde blitt i Vilnius
Men... vi var blant de som var på sommerferie i utlandet i år. Tilfeldighetene hadde det slik at reiseforbud/karanteneplikt opphørte omtrent da vi hadde utreise, og vi fikk oss halvannen uke øyhopping i Hellas. Opplevde blant annet et omtrent folketomt Santorini og fikk en solid room upgrade der da hotellet var bestilt i god tid før Korona og til vanlige høysesong-priser (les: dyyyrt). Mistenker at vi aldri kan reise tilbake dit igjen, da vi er rimelig bortskjemte da.

Reising for 2021 blir nok også greit redusert, da det ventes at to blir til tre her hjemme.

Reiseåret 2020 har ikke endt helt enda, men de to siste flyvningene er spikret og blir hjem til mine foreldre i nord.
Ellers er det preget av nedgang, som de fleste andre, men det ble både ny flyplass og nytt selskap på lista mi, hvilket er motiverende!
Det ble også håndfull spesielle reiser med flukt og nye routinger.
Fikk oppleve kinesiske selskaper på langdistanse, og det vil jeg forsøke unngå i 2021, men penga bestemmer.
Bil og båt ble benyttet for forretningsreise før flytrafikken kom seg opp igjen.
Nedgang på cirka 55 prosentpoeng. 35 flyvninger blir det totalt i år.

I kilometer: 80 360(-50%)
I timer: 126 timer (-50%)
Lengste flyvning: CDG-(ICN)-PVG 8 938 og 823 km
Korteste flyvning: OSL-HOV 348 km

Av nye flyplasser ble det én stykk;
Nye Istanbul (IST). Som alle nye flyplasser virker den ganske steril. Var der mens coronatiltakene ble gjennomført. Mye var derfor stengt.

Nye flyselskap ble kinesiske LCC Spring Airlines (9C) mellom PVG-CAN. Det var en dagstur som endte med bomtur da jeg skulle hente passet ifbm visaforlengelse. Dog var passet ikke klart likevel den dagen. :p

Topp 3-listene ser kjent ut.

Topp 3 flyplasser
OSL...............16 (-61%)
PVG+SHA...12 (-50%)
FRA.................6 (ikke benyttet i 2019)
CAN................6 (+50%)

Topp 3 flyselskaper
SAS...............8 (-75%)
Lufthansa.....8 (ikke benyttet i 2019)
Air China.......6 (+50%)

Attachments

• 20201207_080500.jpg
    20201207_080500.jpg
    127.4 KB · Views: 329
Last edited:

Herfra kan det meldes om totalt én flight i 2020. Den gikk fra Sola til Gardermoen for å se deLillos på Rockefeller i februar. Det var Katarina Viking som stod for transporten. Hjemreisen gikk på skinner med Go-Ahead.

Ellers var man en tur i Telemark hos det moderlige opphavet i pinsen. Da ble det Toyota'en som stod for transporten. I august var det bryllupsreise som ble fordelt mellom Bergen, Voss og Lindesnes. Transporten gikk også her i Toyotaen. Årets siste tur går igjen til Telemark i julen. Det ligger muligens an til at de går i Toyotaen de også.

Målet for 2021 må nok være å få lufta seg litt i løpet av året. Spania står på ønskelisten da familien har leilighet der nede. Ellers har jeg nylig skaffet meg el-bil (med soltak(!) som jeg har lyst å prøve på en langtur etterhvert. Tror det blir litt langt å kjøre til Spania da? Hvem vet? Kanskje turen går med Flyr?

Nej huff, detta var deprimerande... Kom hem från Afrika, men that's it!

Attachments

• 2020flights.JPG
    2020flights.JPG
    142.5 KB · Views: 311

Avsluttet med gullkort hos Skyteam (KLM) One World (Finnair) og Star Alliance (SAS) med sammenhengende EBP siden 2006

EBP sammenhengende siden 2006... Da har du du reist litt. Eller hatt ansvar for mange som reiser. Blir hardt å se det forsvinne, vil jeg tro.

Ble ikke så mye reising i 2020 for meg heller, nei.

Flighter: 29
Kilometer: 74.881
Oftest fløyet: OSL-LHR
Nye destinasjoner: DSM og CID

Ca halvparten av flightene (13) var med BA.

Mest spennende: var nok DSM og CID med lang biltur i Iowa for å treffe kollegaer som bor midt i gokk.

Mest sulten etter 2,5 døgn i Mexico City uten et eneste varmt måltid. Så hadde de taco-fredag i AA kantina på MEX. O hellige fred...

Flått mest kjeft: Av Storsmurfen etter vi skulle til Tenerife og jeg booket OSL-LHR-MAD-TFS med 4 timer mellomlanding på hvert sted.

EBP sammenhengende siden 2006... Da har du du reist litt. Eller hatt ansvar for mange som reiser. Blir hardt å se det forsvinne, vil jeg tro.

Nei, kun egne turer. Kjenner ikke til andre kriterier enn at det er den reisende sin "omsetning" i SAS systemet som bestemmer tildeling

Nei, kun egne turer. Kjenner ikke til andre kriterier enn at det er den reisende sin "omsetning" i SAS systemet som bestemmer tildeling

Trodde det var litt sånn at om du er toppsjef i Hydro eller ansvarlig for reisepolitikk i Equinor så har du EBP, bare fordi du er "kulest" og kan bestemme masse ting. Litt sånn.

Men de fleste er vel på egne reiser, ja. Da har du uansett flydd mye i mange år.

2020 ble jaggu ett skralt år og endte opp på 22 flighter. Dubai, New York/Boston, Malaga, Stavanger og Bergen. 2020 skulle bli all time high og 14 flighter ble kansellert og like mange ikke bestilt :(

Mest vemodige ble 2 turer i First på A340-600 som aldri kommer til å skje igjen (var vel på en av de siste flightene).

Oslo-Bergen-Oslo med bilen var faktisk et høydepunkt.
Boston-New York med bil var også en ride som reddet året litt.

Jeg glemte jo faktisk to fine flighter.. OSL-BDU-OSL.. Første gang på BDU og da for andre gang med nye A320NEO på innenriks med SAS.

Det ble jo faktisk også en nydelig Tur med Kiel fergen uten å gå i land..

Og vent.. En tur til HAU ble det også, men da med jobb.

Har vridd og vrengt husken, og kommet frem til at 2020 (sålangt) har gitt 60 flyturer.

Utenlands til MLA, MUC, MAD, DXB, LHR, alle de før 12 Mars. Resten av året kun innenlands, og har faktisk fått over 20 turer siden 1 Juli...

Antall flights er ca 50% av det er "normalår" gir, men har fått Gold For Life på SAS, og er fortsatt EBD på sjuende året. Så litt er det dog... Men å fornye EBD innen 1 Juli tror jeg utgår denne gang. :)

Kim

TIDENES REISEÅR!!!!
Ja ikke helt, men det beste reiseåret siden 1987, altså på 33 år og en haug med første....
Det ble bestilt 4 billetter, det ga 5 flighter og 6 take-off og landinger. Alt på samme reise, totalt for kona og meg kom det på 8500kr
Første gang reist i et bredbuksfly med bare 2 piloter. De klarte det like vel...
Første bredbuksfly med bare 2 motorer. Spennede.... Kanskje får jeg oppleve det igjenn?
Første med ikke-vestlige flyselskap
Første der flytypen ikke var den som var bestilt :-(
Første besøk i et U-land.
Første mellomlanding for refueling, uten crew bytte.

Altså:
Nye flytyper: Det skulle vært 777-200LR, men ble 300ER, samt A330-300. Ikke nye flytyper: 737-800 og A320
Nye selskaper: Emirates og Srilankan, som jeg gjerne tar igjenn. Ikke nytt: Norwegian
Nye Land og Hovedsteder: India, med Delhi og Srilanka med Colombo
Nye flyplasser: Bombai, Delhi og Colombo. Samt en på Kypros for refueling, der kun en pilot foretok en walk-around, ellers ingen som forlot flyet.
Kona hadde i tillegg en charterflight fra TRD til OSL. med SAS

Tog: Det ble reist over 2000km med tog i India, på alle klasser, fra første med egen lugar til ståplass på laveste klasse. Første kommer jeg ikke til å ta igjen, ellers en fantastisk opplevelse, som ville ha blitt gjentatt kommende vinter, i en annen del av india. 6 delstater var vi innom. Vi prøvde også lokaltog i Mumbai og Metrol i Delhi. I Dubai hadde vi dagskort på Metroen i 4 dager.
Værste opplevelse: Vi forlot Dubai den dagen de gjorde første Corona fun og det samme med Srilanka. På Flyplassen i Delhi stod de masse informasjon om Covid og at vi ikke skulle reise dersom vi følte oss dårlig. Jeg var redd jeg ikke skulle komme med Srilankan fra Delhi til Colombo, da jeg fikk hoste anfall da jeg gikk gjennom flydøren og ble stående og hoste rett innenfor døren. Heldig vis fikk jeg et glass vann og fikk hostingen bort.
Nest værste: Det var iskaldt på hotelrommene i både Jaipur, Agra og Delhi. Vi holdt på å fryse ihjel....

I Norge: En ukes bilferie til Hardanger, Kvinnherad, Haugesund, Utsira, Skudeneshavn, Kvitsøy, Prekestolen, Ryfylke og Telemark. Har nå vært i alle kommuner i Rogaland, har fra før vært i alle kommuner på Østlandet.
Var senere en tur til Stavanger, satt på Hotelrommet, rett ved Korona testsenteret da Koronna ekspressen fra Ingvars Reiser kjørte forbi, etter testing.
Var en tur til Trondheim, den uka koronaen var værst, så ingen ting, opplevde ingen ting, var på Hotellrommet nesten hele tiden.
Det er ikke reist kollektivt i Norge i år, bortsett fra toget fra OSL til Sandvika på returen fra India 12 feb.
Hadde bestilling med Colorline til Kiel 23 Mars, ble utsatt til siste uke i August. I August fant vi ut at vi kunne gå i semi-Isolasjon første uken etter hjemkomst dersom vi utsatte den en uke. Hadde vi tatt turen som planlagt, ville vi vært de siste som hadde fått gå i land i Kiel, i stede ville det vært 6 turen uten mulighet til å gå i land, den ble dermed utsatt til Februar, så får vi se....

2021: få Bobilen tilbake på veien, kanskje en ferie med den til Baltikum og Polen i August.
Bestille flybilletter på høsten til Verdensutstillingen i Dubai og videre til India, der Karnataka, Goa og Kerala står øverst på ønskelisten.
For å hjelpe norsk flybransje kunne jeg tenkt meg en tur til Tromsø for å se Stabæk spille, eller en tur til Kirkenes for å oppleve Øst-Finnmark.
Ta turen med Colorline til Kiel, samt Fjordline mellom Sandefjord og Strømstad, Handle i Charlottenberg.

Dette året føler jeg meg som en av de få som faktisk har reist som normalt. 46 flighter, samtlige mellom OSL og TOS med SAS (jeg pendler, alt jobb). Det rakk til et ekstra år med EBG gitt!

Av nye fly er det vel bare SAS' nye A320neo, tror jeg :)

Gleder meg masse til ting blir mer normalt, slitsomt å sitte med maske i flyet og null servering.

. Første gang reist i et bredbuksfly med bare 2 piloter. De klarte det like vel...

Alle moderne bredbuks fly er godkjent for 2 piloter, så det skjer nok igjen.

Neste generasjon av fly blir det en flyger og en hund i cockpiten, flygerens jobb er å fore hunden, og hundens jobb er å bite flygeren hvis han rører på noe. :cry:

Flått mest kjeft: Av Storsmurfen etter vi skulle til Tenerife og jeg booket OSL-LHR-MAD-TFS med 4 timer mellomlanding på hvert sted.

Makan!

Sikker på at du har funnet den rette??

Forklarte du ikke at alternativet var OSL-LHR-Buss_til_LGW-TFS?

Makan!
Sikker på at du har funnet den rette??

Absolutt. Sprø som en agurk

Forklarte du ikke at alternativet var OSL-LHR-Buss_til_LGW-TFS?

Desverre har hun jo tilgang til norwegian.no. Jeg forsvarte det med hvor mange Tier Points jeg fikk og at vi fikk et leg med Boeing 777.

Ganske greit reiseår for meg egentlig, i hvert fall på fly-siden. Året begynte med en tur til AYT, og deretter en tur til Stuben/st.Anton. Deretter ble det tur til TRD for testing til flygelederopptak (som jeg ikke kom videre på, som kanskje er det tryggeste :P ). Ble også to turer til SVG på vårparten, da korona traff inn, vi var vell 10pax på det verste, og tragiske syn på SVG. Ingen flygninger i sommerferien, men flytting til TOS har ført til 9 flygninger til, og en siste ned igjen om en drøy uke. Ender da på 20 flygninger i år, alt med rødnesene, og får inderlig håpe at de kommer seg igjennom vinteren.

Det eneste av reiseplaner som ble påvirket av Korona var en tur til Kiel i Mars, men vi booket ny som tok sted i juli isteden, endte dermed på 3 turer med Color Line.

Ble også litt kjøring rundt i de sørnorske fjellene i sommer, har kjørt en del der før, men blir bare finere og finere for hver gang synes jeg!!

Back