Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

AMS har veldig organisert prioritet med egen sluse. Funket bra fra AMS i dag.

Ja AMS har fine sluser. Men jeg husker i fjor etter en segmentrun dit skulle vi boarde. Liten maskin til CPH. Boarding begynte, EBD/ EBG og Plus inn i egen sluse først. Folk så fornøyde ut. Men kanskje på grunn av litt liten tid bestemte de seg for å boarde bak først. Jeg sto godt plassert i Plus slusa, men allikevel litt artig å se noen litt misfornøyde folk da GO toget forbi først... ;) Men tiden var nok viktigst. :)

Hei igjen,

Da har jeg flydd tur-retur BGO-OSL-TOS ukentlig i snart 9 uker, og ikke én gang har priority onboarding fungert. Jeg har bevist sett hvordan gate personalet gjør det, og for all del de gjør alt rett - men de stopper ikke folk som "gjør feil". Forstår ikke hvorfor man ikke bare kunne "låst" onboardingen til å gjelde de det gjelder. Dvs. de som har krav på det får gå gjennom, mens andre får denied? Fra et operations standpunkt skjønner jeg det, men allikevel - slutt å prøv eller markedføre det siden det ikke fungerer! :P

Forøvrig er 0610-avgangen fra Bergen en drøm; kun folk som vet hva de gjør, boarding unnagjort på null-komma-niks på tross av 70-80% load.

Hei igjen,

Da har jeg flydd tur-retur BGO-OSL-TOS ukentlig i snart 9 uker, og ikke én gang har priority onboarding fungert. Jeg har bevist sett hvordan gate personalet gjør det, og for all del de gjør alt rett - men de stopper ikke folk som "gjør feil". Forstår ikke hvorfor man ikke bare kunne "låst" onboardingen til å gjelde de det gjelder. Dvs. de som har krav på det får gå gjennom, mens andre får denied? Fra et operations standpunkt skjønner jeg det, men allikevel - slutt å prøv eller markedføre det siden det ikke fungerer! :P

Forøvrig er 0610-avgangen fra Bergen en drøm; kun folk som vet hva de gjør, boarding unnagjort på null-komma-niks på tross av 70-80% load.

På SVG har jeg oplevd et par ganger at de har stoppet de uten *G og pluss men dette tok tid da over halvparten ble avvist og mange startet og diskutere.

AMS har veldig organisert prioritet med egen sluse. Funket bra fra AMS i dag.

Samme i BRU. Forhåpentligvis noe SAS etterhvert kan vurdere å få til på OSL, i alle fall hvis Norwegian sluses over på egen terminal. Det er egentlig den eneste måten å få til pri boarding på; hjelper ikke med sperrer i BP-leserne, for da blir det kaos når statusløse må vende om og køen trykker på bakfra.

(har ikke lest hele tråden) Men har pri. boarding noen gang fungert i Norge hos SAS? Har flydd med EBG/EBD i flere år men kan egentlig ikke huske at det har fungert på en eneste avgang med mange passasjerer. De fleste andre steder utenfor skandinavia funker det jo, men der har de store skilt.

Opplevde i Frankfurt at de som ikke hadde krav på priority boarding ble avvist og sendt tilbake. Damen i skranken ropte ut "Business and gold Cards ONLY" et par ganger mens folk sto og så på at andre ble avvist. Da ble køen plutselig litt kortere.

Teknologisk sett burde det ha vært enkelt å lage noe slikt: scan selv, dersom man har lov til å gå om bord åpner porten seg og du kan gå til flyet. Dersom du har prøvd å lure køen åpner en annen port seg slik at du går tilbake til boardingområdet og ikke til flyet. Du rykker tilbake til start.... Eventuelt til en slags "hold area" der du ikke slipper ut av før alle andre har gått om bord.

Har jo ikkje så sabla mange tura i året, men dei siste gangane mellom OSL og TRD så har i alle fall dei fleste hengt litt igjen til dei fremst i køa har gått. Ikkje alle (meg sjølv inkl) ventar til nytt opprop, men lenge nok til at det ikkje er trengsel, ser ryddig ut og dei i første pulje har fått gått gjennom. Så i mine auge er det ikkje så verst? Oppstilling i to køer Ryan-stil er det dog ikkje.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Nu kommer der måske snart styr på prio-boarding:

https://finalcall.travel/no/sas-tester-zone-boarding-kobenhavn/

Automatisk system med zoner testes i CPh nu og skal komme til OSL og ARN snart.

Usikker hvor lurt det er, i hvertfall på norsk innenriks. Man kan sutre over manglende pri-boarding eller ikke og mulig man kan få til dette på utland, men på innenriks har det visst seg at "møljeboarding" er svært effektivt, noe man ser av korte snutider. Så får heller noen furte litt

Usikker hvor lurt det er, i hvertfall på norsk innenriks. Man kan sutre over manglende pri-boarding eller ikke og mulig man kan få til dette på utland, men på innenriks har det visst seg at "møljeboarding" er svært effektivt, noe man ser av korte snutider. Så får heller noen furte litt

Det har du muligvis ret i.

Det vil uanset tage noget tid inden alle har vænnet sig til zoneboarding, men med "machine says no" så går det måske lettere end hidtil.

Muligt det også er udlandsruter der har mest fokus. I første omgang var der primært planer og de tre hovedlufthavne der skulle have det.

Det minst effektive er priority boarding uten skiller hvor køene skal stille seg opp. Det som skjer uten det er at en rekke passasjerer stiller seg opp og blokkerer for de som skal boarde og det er ikke lett for de bak dem å se om noen skal boarde nå eller om de venter på at dere gruppe blir bedt om å boarde.

Det kræver også effektiv skiltning af aktuel zone. Noget som kan være en udfordring i skandinaviske lufthavne. Ikke sikker på systemerne understøtter det i CPH, OSL og ARN.

Men positivt at SAS forsøger at indføre et system. Spændt på at de hvordan det går.

Beklager nesten å måtte si det, priority funket på LYR i natt/morges! De som ikke hadde ble pent spurt om å gå til siden. Herlig! [emoji851][emoji38]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Fikk oppleve boarding ved bruk av soner på CPH i går, siste flyet fra CPH til SVG, SK1876.

Gatepersonalet informerte i begynnelsen at ombordstigning ville starte om ca. fem minutter, da først for passasjerer med EBG/-D, *G og SAS Plus som var sone A og B.

Et par minutter senere informerte gatepersonalet igjen at boarding var åpen, og at reisende i sone A og B kunne komme fram for ombordstigning gjennom selvbetjeningsportene. Det virket som budskapet nådde ut til de fleste, men det var likevel noen som prøvde seg, blant annet vedkommende foran meg i køen. Da han scannet boardingkortet kom det et høyt pip fra maskinen, og en feilmelding i displayet at "Your zone is not open for boarding" eller noe i den retningen.

Fikk inntrykk av at ombordstigningen i går gikk forholdsvis effektivt og greit, men belegget var bare rundt 40-50 % på en A321, så ikke så veldig mange pax. Var også ganske tidlig om bord i flyet, så fikk heller ikke sett hvordan boardingen foregikk videre. Dette vil nok gå seg til etterhvert, men i starten tror jeg mange vil flokke seg rundt selvbetjeningsportene så fort de hører ordene "klar" og "ombordstigning" som i dag, og at mange følgelig blir avvist når de prøver å scanne boardingkortet.

For at dette skal bli vellykket tror jeg det må gis klare og tydelige beskjeder i forkant av boardingprosessen, samt tydelige meldinger i displayet på selvbetjeningsporten.

Er det sånn å forstå at PLUS sidestilles med Gull og Diamant, altså at begge grupper boarder samtidig?

Er det sånn å forstå at PLUS sidestilles med Gull og Diamant, altså at begge grupper boarder samtidig?

I går var det i hvert fall slik, EBG/-D, *G og Plus boardet samtidig i sone A og B. Jeg var i sone A, har EBG, men reiste i Go. Mulig at de som bare har Plus, men ikke har kort er i sone B, og at de i går valgte å slå sammen A og B på grunn av effektivitetshensyn.

Last edited:

For at dette skal bli vellykket tror jeg det må gis klare og tydelige beskjeder i forkant av boardingprosessen, samt tydelige meldinger i displayet på selvbetjeningsporten.
Det enestes som fungerer er adskilte, inngjerdede og klart skiltede køer slik at folk kan stille seg opp på rett sted. Hvis ikke så stiller de seg bare opp i første og beste kø, prøver seg og blokkerer for andre som skal boarde før dem.

Tradisjonen tro klarer SAS rote til alle konsepter, hadde en boarding hvor de først tok Business, så Pluss og Diamant, så Go og til slutt fikk Gull beskjed om at de kunne boarde når de ønsket.

Det enestes som fungerer er adskilte, inngjerdede og klart skiltede køer slik at folk kan stille seg opp på rett sted. Hvis ikke så stiller de seg bare opp i første og beste kø, prøver seg og blokkerer for andre som skal boarde før dem.

Tradisjonen tro klarer SAS rote til alle konsepter, hadde en boarding hvor de først tok Business, så Pluss og Diamant, så Go og til slutt fikk Gull beskjed om at de kunne boarde når de ønsket.

Enig!
Var i Stockholm der 3 damer i voksen alder, norske, kom med maaaange poser etc og stilte seg først i køen. Ved boarding ble de avvist, men de nekene stod jo allikevel først med all carry on og blokkerte for alle andre.. der burde gatepersonalet sendt de vekk

Back