Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Re: Sone på boardingkort

Alle som har flydd innennriks United...med standard indeling i 6 "soner" :headbang
er vel klar over at en vanlig 10 min boarding tar minst 45 min med dette systemet. :8:

Synes boarding zones er helt tipp topp jeg. I USA der de har kjørt det inn noen år virker det jo helt klokkereint, og du har heller ikke kaos ved gatene. Raskt går det også.

Southwest har jo en ekstra bonusstil med nummerering av plass i boarding-kø. Toppers for en kontroll freak som meg.

Så jeg får håpe det er noe sånt det betyr

Personlig syntes jeg ikke boarding byr på den helt store utfordringen i Norge. Er redd det bare blir mer kluss med sonesystem.

Så lenge det ikke finnes noen tydelig skilting og fysisk skille mellom køer så vil dette ikke fungere her i landet... Men fikser man det kan det være håp, og da vil jo soneinndeling være finfint!

Alle som har flydd innennriks United...med standard indeling i 6 "soner" :headbang
er vel klar over at en vanlig 10 min boarding tar minst 45 min med dette systemet. :8:

Det er vel i hovedsak fordi United har økt størrelsen på bagasjehyllene og veldig få sjekker inn bagasjen fordi det er dyrt? I alle fall det jeg leste når jeg bodde i USA i 2011-2012.

Re: Sone på boardingkort?

Hørte ved boarding i sommer " vi skal jo alle på samme fly..."... Så lenge SAS ikke stopper de som ikke har prioritert boarding blir det bare å stå i tett kø... Har jeg ikke stor håndbagasje så venter jeg heller til slutt...

Det er vel i hovedsak fordi United har økt størrelsen på bagasjehyllene og veldig få sjekker inn bagasjen fordi det er dyrt? I alle fall det jeg leste når jeg bodde i USA i 2011-2012.

Både og, og er neppe bare en forklaring.

Man kan godt si det er tilsynelatende kaos når det boardes fly her i landet, men når både SAS og Norwegian klarer snu en 737-800 på 25 minutter på innenriks, så er det ingen god ide innføre soneboarding her, da det bare vil øke turnaround tiden. Så man skal være forsiktig med hva man velger og implementere, selv om det sikkert vil blidgjøre noen få mennesker på ymse forum.

Både og, og er neppe bare en forklaring.

Man kan godt si det er tilsynelatende kaos når det boardes fly her i landet, men når både SAS og Norwegian klarer snu en 737-800 på 25 minutter på innenriks, så er det ingen god ide innføre soneboarding her, da det bare vil øke turnaround tiden. Så man skal være forsiktig med hva man velger og implementere, selv om det sikkert vil blidgjøre noen få mennesker på ymse forum.
Utenom sone 1 og sone 2, så er i alle fall Uniteds system bygget opp sånn at sone 3 er for passasjerer med vindusseter og/eller som sitter bakerst i flyet. Den siste sonen som boarder er passasjerer med midtgangsete som sitter lengst fremme (utenom C/F). En boarding i den rekkefølgen skal i teorien være raskere enn om alle får boarde samtidig.

Jeg har imidlertid lagt merke til at sone 1/2 ofte får boarde oppmot 20-25 minutter før resten, her kunne man man ha startet resten av sonene med en gang man er ferdig med 1-2.

Så man skal være forsiktig med hva man velger og implementere, selv om det sikkert vil blidgjøre noen få mennesker på ymse forum.

Ja, det skal man, men SAS har jo "markedsført" sin Priority Boarding for de med status + Plus. Da må de enten velge å faktisk gjennomføre Priority Boarding og dersom dette ikke fungerer så bør de fjerne skiltene og de spede forsøkene på pri boarding. Det har egentlig lite å gjøre med å blidgjøre folk her på forumet, men hva SAS sier på den ene siden og hva de gjør på den andre siden. Jeg synes jevnt over at dette ikke fungerer spesielt bra, men det finnes selvsagt unntak.

Ja, det skal man, men SAS har jo "markedsført" sin Priority Boarding for de med status + Plus. Da må de enten velge å faktisk gjennomføre Priority Boarding og dersom dette ikke fungerer så bør de fjerne skiltene og de spede forsøkene på pri boarding. Det har egentlig lite å gjøre med å blidgjøre folk her på forumet, men hva SAS sier på den ene siden og hva de gjør på den andre siden. Jeg synes jevnt over at dette ikke fungerer spesielt bra, men det finnes selvsagt unntak.

Veldig godt poeng. Det er noe SAS har markedsført med en viss tyngde, men verken lykkes med eller tilsynelatende vært spesielt interessert i å gjennomføre i praksis. Én ting er at det rent faktisk er vanskelig å håndheve priority boarding, både av praktiske og kulturelle årsaker, men en annen ting er at SAS simpelthen mange ganger bare dropper det.

Det beste hadde rett og slett vært om SAS droppet hele greia, men for alt jeg vet kan det vel være noen *A-forpliktelser eller noe som tvinger selskapet til å holde på det, eller en av SAS' hundretalls administrative avdelinger i Sverige uten et snev av kontakt med virkeligheten.

Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Når jeg fløy fra ORD i sommer, så droppet de det fullstendig. Det var ikke grunnet dårlig tid. Først småbarn, så resten.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Når jeg fløy fra ORD i sommer, så droppet de det fullstendig. Det var ikke grunnet dårlig tid. Først småbarn, så resten.

Longhaul og endel andre flighter så har priority boarding noe for seg og de burde absolutt vært flinkere. Derimot en flight til Bergen i rushet er det bare tull, og det har visst seg at det tilsynelatende kaoset er veldig effektivt

Longhaul og endel andre flighter så har priority boarding noe for seg og de burde absolutt vært flinkere. Derimot en flight til Bergen i rushet er det bare tull, og det har visst seg at det tilsynelatende kaoset er veldig effektivt
På en tur til Bergen i rushet, så har vel 80% pri boarding uansett, så det er jeg enig med.

Når de "uvaskede hordene" som flyr Ryanair og easyJet klarer det raskt og relativt effektivt, må vel de nydusjede dresskledde klare det også - eller?

Når de "uvaskede hordene" som flyr Ryanair og easyJet klarer det raskt og relativt effektivt, må vel de nydusjede dresskledde klare det også - eller?

Det er vel akkurat dét segmentet reisende som ikke klarer det... Jo mer middelaldrende og velkledd man er, jo færre manérer later det til. Ikke bare ved gate og boarding: Gullstua på OSL om morgenen er en sann oppvisning i elendig middelaldrende folkeskikk, med alt fra direktører som hyler ut sensitiv personalinformasjon i telefonen til de som sprenger seg frem for å komme til havregrøtgryta. Patetisk.

Det er vel akkurat dét segmentet reisende som ikke klarer det... Jo mer middelaldrende og velkledd man er, jo færre manérer later det til. Ikke bare ved gate og boarding: Gullstua på OSL om morgenen er en sann oppvisning i elendig middelaldrende folkeskikk, med alt fra direktører som hyler ut sensitiv personalinformasjon i telefonen til de som sprenger seg frem for å komme til havregrøtgryta. Patetisk.

Jeg synes Gullstua på OSL har en nokså rolig og behersket stemning, men jeg er kanskje ikke der tidlig nok. ;)

Jeg tror de fleste klarer å tilpasse seg et system hvis dette er forutsigbart og klart for alle parter.

Ved boarding med SAS skjer de fleste ganger følgende: Priority Boarding skiltet settes frem, det annonseres at man snart starter boarding og at man inviterer EBD/EBG og Plus til å komme frem først. Når skiltet settes frem og det står "Please wait" på skjermen så begynner folk imidlertid å samles foran boarding "maskinene" - uavhengig av om de er i kategorien priority boarding eller ikke (og, ja, det er mange som ikke egentlig skal boarde først som står langt fremme i køen der). Hvis man så er i kategorien priority boarding og mot formodning kommer litt sent, så må man faktisk brøyte seg litt frem om man skal kunne nyte godt av priority boarding (for de som foretrekker det). Hvorfor? Fordi ingen slipper folk frem og priority boarding kun håndheves veldig sporadisk (min erfaring i senere tid, betydelig under 50% av avgangene).

Noe av dette henger nok sammen med utforming av gate arealene (på LHR fungerer f.eks. priority boarding veldig bra på SAS), og noe med hvordan personalet håndhever dette (eller får beskjed om i hvor stor grad de skal prioritere dette eller ikke).

Hadde imidlertid dette systemet blitt praktisert slik det skal og håndhevet så hadde nok folk tilpasset seg dette. Det blir imidlertid alt for puslete slik det fungerer nå, så enten fiks eller fjern.

Last edited:

På en tur til Bergen i rushet, så har vel 80% pri boarding uansett, så det er jeg enig med.

I dag var det 100%! En enkel løsning er å få disse boarding gatene til å kun akseptere enkelt, dvs. pri-folk, og ingen andre. Dermed tar maskin "støyten" istedenfor at en enslig person skal håndtere enda en ting ved gate.

I dag var det 100%! En enkel løsning er å få disse boarding gatene til å kun akseptere enkelt, dvs. pri-folk, og ingen andre. Dermed tar maskin "støyten" istedenfor at en enslig person skal håndtere enda en ting ved gate.
Så står folk og scanner BP ti ganger med feil uten å skjønne hva som er galt, før de brøyter seg frem til skranken for å få hjelp. Hadde kanskje hjulpet litt med en fornuftig feilmelding i displayet, men det er vel langt i fra alle som hadde fått det med seg.

Men, etter noen år med innkjøring så går det nok litt bedre

Jeg reiste PVG-CPH med SAS for et par uker siden, og la merke til et (for meg) nytt boardingsystem.

1: Business og Pandion
2: Plus, EBG og EBD.
3. Economy, gruppe 1.
4. Economy, gruppe 2.

Det var også noe tilsvarende da jeg reiste ARN-LAX, Business først deretter Plus og EBG/EBD.

Er det ny praksis at Business blir prioritert høyere enn EBG? Det er i så fall motsatt praksis av det som praktiseres f.eks. ved lounger.

Back