GinTonic
ScanFlyer Silver

Rundetall skal alltid markeres med brask og bram. Da 30-tallet stod for tur tenkte jeg derfor å ta en sving over dammen for å besøke det de kaller den mest amerikanske byen i Amerika – Chicago, The Big Onion. Turen fant egentlig sted i desember, men ting tar jo alltids litt tid. Nå er SK C godt dokumentert her inne og heller ikke så eksotisk, tenkte derfor å dele noen inntrykk fra reisemålet i tillegg. Forøvrig kan det og nevnes at dette er undertegnedes TR debut.

Opprinnelig reiserute. Tur ble oppgradert med Optiontown, retur med poeng.
Været var akkurat slik jeg hadde fryktet, snøfullt. Med connection på Kastrup på knappe 45 minutter og smått engstelig for å bli forsinket ut fra OSL, bestemte jeg meg for å iverksette en stressreduserende plan B: Å reise ut til Gardermoen med god nok margin til å rekke SK1467 som går én time og 25 tidligere. Trikk ble for øvrig byttet ut med taxi, trikken er heller ikke særlig begeistret for snø.
På innsjekk venter det en hyggelig kar. Jeg forklarer at jeg er bekymret for været og at jeg har en kort connection. Agenten forklarer at billetten i utgangspunktet ikke kan endres, men at man selvsagt ikke skal straffes for å være førevar. Plass på SK1467 stemples på nytt boardingpass, upåklagelig godt levert av SAS.

Jeg spaserer gjennom kjøpesenteret og tar meg tid til en blings og kaffe på Food Market. Noe av det mer begredelige jeg har blitt servert på OSL, below 711 i kvalitet. I tillegg skulle kassadamen ha over 100 spenn, ren og skjær galskap!
SK1467 OSL-CPH
12:20 – 13:30
McDonnell Douglas MD-82
LN-RMS
20A

Hyggelig overraskelse #1: Grisen utgikk til fordel for god gammal MD. Greit med snø, til og med bakkemannskapene dokumenterte dagens vær.
Hyggelig overraskelse #2: Glemte å spørre om sete på innsjekk, men agenten hadde selvsagt sørget for min favoritt stol: Nødutgang side A :thumbup
En kaffekopp og Dagens Næringsliv senere, ”ka-bam”, vi deiser ned i København på tid. Hver gang jeg de-boarder en MD tenker jeg at dette kan være den siste. Mye nostalgi i disse maskinene, kommer til å savne de.

Disker opp med en ”scandinavian tapas” og appelsinjuice i Businesstuen.
En snar tur innom toalettet må til. Her er det julestemning og jeg kan gjøre mitt fornødne godt kamuflert av Mariah Careys ”All I Want For Christmas Is You”. Det er duket for boarding og jeg rusler mot terminal C.
SK943 CPH-ORD
Airbus A330-343X
LN-RKH
3A

Priority boarding for familier med små barn, deretter businessnissene og de som reiser på plastikk. Nesten helt full kabin i dag, alle har fått seg nabo utenom meg og en til. Jeg begynner straks å møblere setet mitt: Headset, bok, kamera, telefon, tanken vandrer av sted, ”hvordan pleide man egentlig før å klare seg med bare et business sete?”

Valget falt på tranebær juice som velkomstdrikk og frakken gikk i hattehyllen i dag. Ikke lenge senere ruller vi avsted mot CPHs 22R.

God pitch hos SAS. Foretrekker god gammal pitch fremfor å stappe labbene under setet foran. Amenity kit har blitt distribuert, stolen satt i favorittposisjon og komfort sokkene er på.

Snacks og menyer blir delt ut, gikk for en ”pure green tonic” fra SAS sitt Air Mixology utvalg, forfriskende og annerledes.

Forretten består av en laksepate med stekte auberginer og en salat til. Både salat og pate var smakfulle.

Til hovedrett gikk jeg for andeconfit med stekte poteter. Dessverre ble bildet noe stusselig da forfatteren allerede hadde tullet i seg salat og brød. Hovedretten var helt ok, men dalte litt i forhold til forretten.

Ja takk begge deler. Dessert i form av et par velsmakende oster, vaniljeis og kaffe med noe godt attåt. Synes SAS er gode på ost, de faller alltid i smak. Hoppet for øvrig over kakene i dag.

Deretter var det bare å slå ut stresslessen, litt film og bok før noen timer søvn. En ulempe med business er at jeg alltid ender opp med å fare mye på do, drikkepress? :drunk:

Tiden slår jeg i hjel med en bok, en film og er innemellom og snuser litt i kiosken. Etter atter noen runder på toalettet, en økt på treningsstangen i galley og en spasertur bak i dyrehagen, er det sannelig ikke lange tiden igjen. Det er klart for mellommåltid: Rugbrød med krepsehaler, kylling og bacon. Tomatjuice i glasset.

Vi nærmer oss den store løk. Komfort sokkene er byttet ut med sko og setet i upright position.
Fortsettelse følger…
Last edited: