"Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

Det NF og de fleste flygende med hodet skrudd riktig på plass mener, er at statistikken ikke tilsier at vi bør snu den positive trenden med sikkerhetsarbeid vi har hatt hittil. Det er ingen tvil, uansett hvordan man vrir og vender på det, at shady ansettelsesforhold, lengre arbeidsdager og uvillighet til å rapportere om hendelser på grunn av fryktkultur PÅ SIKT vil føre til flere flyulykker. Det burde jo ikke være så vanskelig å se over dammen til USA, der de har hatt tilfeller av lavprisselskap, on-behalf operators, dårlige arbeidsforhold, fryktkultur osv i mange år, at det nettopp førte til flere ulykker.

Jeg er egentlig enig med deg, men jeg mener at sikkerhetskortet i blant blir misbruk og dratt for ofte.

Den positive trenden må ikke snus! Det er jeg enig i, og det er det som er avgjørende. Men påstanden om at shady ansettelsesforhold, lengre arbeidsdager og manglende rapportering på grunn av fryktkultur vil føre til flere ulykker er bare riktig hvis alt annet forblir uforandret. Hvis flyene fortsetter å bli bedre, man øker hviletider eller man treffer andre tiltak for å øke sikkerheten, vil det kunne motvirke den økte risikoen for ulykker. Alt er en avveining.

Det er jeg stort sett enig. Men kynikeren i meg murrer litt. For 20 år siden ville ingen seriøse selskaper en gang vurdert å sette en fersk pilot med 200 timer bak spakene i en 737-400. Men i en -800 er det uproblematisk. Ikke bare det, det er i høy grad normen.

Jeg kjenner ikke detaljene på hvilke systemer som kommer i MAX utgaven, så kanskje er det mer relevant for neste grunnleggende nye fly igjen, men hvor ender vi da? Hvorfor skal vi bruke masse penger på å gjøre et fly sikrere enn det vi i dag allerede anser som meget sikkert. Hvordan får produsentene flyselskapene til å ta den ekstraregningen? Argumentet må være at pengene kan spares inn igjen et annet sted. Jeg er redd det stedet ingen blir hviletid og erfaringsnivå.

-eggs

For 20 år siden spådde man død og fordervelse da stuerne tok over pushback fra Teknisk også ...

Det er mye som kan effektiviseres og forenkles uten at det går ut over sikkerheten. Den største faren er de som ikke vil innse dette og som tviholder på at 'alt var bedre før'. Det er når man samarbeider og fokuserer på svake punkter at det viktigste forebyggende arbeidet kan gjøres. Å stå med megafon på hver sin haug løser ingenting.

For 20 år siden spådde man død og fordervelse da stuerne tok over pushback fra Teknisk også ...

Det er mye som kan effektiviseres og forenkles uten at det går ut over sikkerheten. Den største faren er de som ikke vil innse dette og som tviholder på at 'alt var bedre før'. Det er når man samarbeider og fokuserer på svake punkter at det viktigste forebyggende arbeidet kan gjøres. Å stå med megafon på hver sin haug løser ingenting.

Det var da over hodet ingen kritikk av kravet til erfaring på ferske styrmenn i dag. Selvfølgelig skal vi effektivisere og forenkle alt som ikke går ut over sikkerheten! Jeg hadde selv 123 timer på småfly da jeg fløy 738 første gang, og ser ingen problem i det så lenge man er bevisst på hva man gjør og tilrettelegger for dette.

Mange steder er ikke fokuset på å gjøre alt best mulig. Fokuset er å gjøre det godt nok! Problemet oppstår nettopp når økonomien bestemmer om man sender representanter til forumer og konferanser relatert til flysikkerhet som ett eksempel. Ett annet som alt er tatt opp er ekstra treningsdager i simulatoren. Det begynner å bli langt mellom selskapene som har det.

Det kan godt være det handler om å stå med megafon på hver sin haug. Men med den metaforen vil jeg påstå at det meste av operativt personell blir stående mer og mer i midten, med gjørme langt over støvleskaftet.

-eggs

Nuvel, hvilke årsaker har man sålangt for 2014? Nedskyting, en 777 missing uten kjent årsak, en MD steilet ut i stor høyde i dårlig vær, en annen i Afrika stor sannsynlighet selvmord/massedrap, hvilke av havariene i fjoråret kan tilskrives forhold sammenhengende med foreningenes hyl&skrik? Er helt enig med de som sier at det er totalt usmaklig å dra det siste tragiske havariet inn i en for alle i bransjen overtydelig, krampaktig aksjon, iscenesatt av en gruppe som for tiden kun har ett eneste kort i jakkeermet, etter at de oppdaget at tidligere tiders trusler om å sette sin arbeidsgiver på bakken, som stort sett alltid førte fram, nå kan føre til at de selv sitter med skjegget i postkassa permanent..

Det er jeg stort sett enig. Men kynikeren i meg murrer litt. For 20 år siden ville ingen seriøse selskaper en gang vurdert å sette en fersk pilot med 200 timer bak spakene i en 737-400.

-eggs

Jeg lurer litt på hvilke selskaper du mener er seriøse siden det i høyeste grad ble gjort for 20 år siden og, både 737-400 og MD 80. I selskap jeg iallefall ser på som seriøse.

Flere av de store hyret jo ut av egne eller samarbeidende akademier tidligere og .. ikke uvanlig å se ferskinger som knapt hadde skjeggvekst når man fløy f.eks. BA og Lufthansa ...

SAS hadde eget skreddersydd program på NAIA med egen koordinator fra SAS. Dette var elever som var først selektert og fulgt opp av SAS gjennom hele utdanningsforløpet.
De hadde også tilpasset simulatortrening når de kom tilbake til Skandinavia.

En annne kvalitetssikring enn det en del selskaper driver med i dag.
Vil kalle det å sammenligne to helt forskjellige ting.

<mod>
Nå er det ryddet opp en del fjas som går mer på person, grupperinger og generelt lite konstruktive saker. La oss diskutere det tråden omhandler opprinnelig.

</mod>

Last edited:
Jeg lurer litt på hvilke selskaper du mener er seriøse siden det i høyeste grad ble gjort for 20 år siden og, både 737-400 og MD 80. I selskap jeg iallefall ser på som seriøse.

Fair nok, så ble den kosten litt for bred.

Det er noen hederlige unntak, typisk legacy selskaper med egne flyskoler. Men som du kan lese av mine poster er det ikke de jeg refererer til. Jeg skriver vel faktisk at jeg ikke har noen problemer med den måten å rekruttere på. For øvrig har de alltid ligget langt over minimumskravet til trening.

-eggs

Kanskje ta "kan en som ikke jobber i bransjen komme med sine meninger og analyser"-diskusjonen et annet sted?

Alt er ikke bedre i USA. Det er ikke bare-bare å rapportere der heller gitt.

http://onemileatatime.boardingarea....ght-attendants-fired-for-insubordination-huh/

13 United Airlines flyvertinner fikk sparken etter å ha bedt om å få flyet som skulle fly fra SFO til HKG, gjennomsøkt for eksplosiver, etter at de ble oppmerksomme på en noe snodig "tegning" på flyets hale.

Har lest litt om denne saken selv, og syntes det hele høres utrolig merkelig ut. Dette brevet fra to dager siden (postet av Ben på bloggen i etterkant) går ganske så grundig gjennom saken. Man kan si at de var litt paranoide, men det var genuine bekymringer vedrørende sikkerheten og så lenge det ikke forelå noen forklaring på hvordan noen klarte å skrive/tegne det der forstår jeg at de ønsket å få flyet gjennomsøkt. Hvordan saken utartet seg med at samtlige mistet jobben får meg nesten til å mistenke (håpe) at det er en annen side til dette som ikke har blitt presentert.

Last edited:
Hvordan saken utartet seg med at samtlige mistet jobben får meg nesten til å mistenke (håpe) at det er en annen side til dette som ikke har blitt presentert.

Kan jo være at de blir litt paranoide, eller, in worst case, maskinen blir låst av himmelen og det bilde hadde dukket opp i ettertid.

Men det hjelper sikkert ikke med slike oppslag heller

Gun Smuggling on Plane Reveals Security Oversight

http://www.nytimes.com/2014/12/30/b...overage&region=Marginalia&pgtype=article&_r=2

Hei hei!

Jeg jobber i et produksjonsselskap som skal lage en ny dokumentarserie. Denne skal ta for seg hvordan strenge profittmål presser enkeltindivider i forskjellige yrkesgrupper inn i en uholdbar situasjon.

Vi ønsker å finne fram til personlige historier, folk som har merket denne ukulturen på kroppen, som kan tenke seg å stå fram på TV. Vi tilbyr 100% anonymitet for de som ønsker det.

Et aspekt ved dokumentaren er hvordan vi blir stadig mer avhengig av medikamenter for å imøtekomme kravene fra arbeidsgiverne. Dette er noe vi vil prioritere sterkt.

Hvis dette høres interessant ut, kan dere sende en mail til stein.inge.stoelen@gmail.com hvor vi kan ta dialogen videre.

Vennlig hilsen Stein Inge Stølen
Journalist / researcher

Jeg jobber i et produksjonsselskap som skal lage en ny dokumentarserie. Denne skal ta for seg hvordan strenge profittmål presser enkeltindivider i forskjellige yrkesgrupper inn i en uholdbar situasjon.
Vi ønsker å finne fram til personlige historier, folk som har merket denne ukulturen på kroppen, som kan tenke seg å stå fram på TV. Vi tilbyr 100% anonymitet for de som ønsker det.

"Strenge profittmål" og "ukultur" er vel (med unntak av Ryanair kanskje) ikke akkurat beskrivende for situasjonen i denne bransjen hvor det
primært handler om å overleve i en veldig tøff konkurransesituasjon. Få bransjer har så lav profitt som denne.

Et aspekt ved dokumentaren er hvordan vi blir stadig mer avhengig av medikamenter for å imøtekomme kravene fra arbeidsgiverne. Dette er noe vi vil prioritere sterkt.

Arbeidsgivere i denne bransjen kan ikke stille strengere krav til produktivitet enn det regelverket tillater. Ett regelverk som er mye strengere enn f.eks for ledere
og mellomledere i andre bransjer på bakken har. Man har vel såvidt jeg vet også ett lønnsystem som er basert på enten fastlønn eller
timelønn, ikke bonusavtaler eller profittandel av f.eks salg ombord (med unntak av kabinpersonalet hos FR?), så det handler ikke om å nå budsjetter
og salgsmål for den enkelte.

Når det gjelder medikamenter så tror jeg du skal lete lenge etter en yrkesgruppe og bransje som er så bevisste på sikkerhet som denne - så jeg
antar man ikke vil finne mye medikamenter med "rød trekant" - ihvertfall ikke i en cockpit.

At bransjen/de ansatte har en del utfordringer på andre områder som påvirker hverdagen er det derimot ingen tvil om, men dette
skyldes andre årsaker som f.eks globalisering, ekstrem konkurranse, regelverk, endringsprosesser osv, ikke profittmål og medikamenter.

W

Last edited:

Hvis dette høres interessant ut, kan dere sende en mail til stein.inge.stoelen@gmail.com hvor vi kan ta dialogen videre.

Vennlig hilsen Stein Inge Stølen
Journalist / researcher

Høres ut som om du allerede har bestemt deg for at dette skjer...

w

Høres ut som om du allerede har bestemt deg for at dette skjer...

w

Nå har jeg riktignok bare møtt Stein Inge etpar ganger, men lest mye av det han har skrevet, og ut ifra det jeg har inntrykk av har han neppe bestemt seg på forhånd. Kan bli en interessant dokumentar for oss på "utsiden" når den balanseres med begge parters synspunkter.

Back