Jeg jobber i et produksjonsselskap som skal lage en ny dokumentarserie. Denne skal ta for seg hvordan strenge profittmål presser enkeltindivider i forskjellige yrkesgrupper inn i en uholdbar situasjon.
Vi ønsker å finne fram til personlige historier, folk som har merket denne ukulturen på kroppen, som kan tenke seg å stå fram på TV. Vi tilbyr 100% anonymitet for de som ønsker det.
"Strenge profittmål" og "ukultur" er vel (med unntak av Ryanair kanskje) ikke akkurat beskrivende for situasjonen i denne bransjen hvor det
primært handler om å overleve i en veldig tøff konkurransesituasjon. Få bransjer har så lav profitt som denne.
Et aspekt ved dokumentaren er hvordan vi blir stadig mer avhengig av medikamenter for å imøtekomme kravene fra arbeidsgiverne. Dette er noe vi vil prioritere sterkt.
Arbeidsgivere i denne bransjen kan ikke stille strengere krav til produktivitet enn det regelverket tillater. Ett regelverk som er mye strengere enn f.eks for ledere
og mellomledere i andre bransjer på bakken har. Man har vel såvidt jeg vet også ett lønnsystem som er basert på enten fastlønn eller
timelønn, ikke bonusavtaler eller profittandel av f.eks salg ombord (med unntak av kabinpersonalet hos FR?), så det handler ikke om å nå budsjetter
og salgsmål for den enkelte.
Når det gjelder medikamenter så tror jeg du skal lete lenge etter en yrkesgruppe og bransje som er så bevisste på sikkerhet som denne - så jeg
antar man ikke vil finne mye medikamenter med "rød trekant" - ihvertfall ikke i en cockpit.
At bransjen/de ansatte har en del utfordringer på andre områder som påvirker hverdagen er det derimot ingen tvil om, men dette
skyldes andre årsaker som f.eks globalisering, ekstrem konkurranse, regelverk, endringsprosesser osv, ikke profittmål og medikamenter.
W