Avinor Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Med referanse til siste ukers "Avinor sliter økonmisk" saker, så må vel det sette et press på en diskusjon rundt lufthavnstrukturen på Helgeland, når den nye flyplassen står ferdig?

Per i dag, virker det primært som man går for en stikke-hodet-i-sanden strategi rundt de lokale flyplassene her?
 
  • Like
Reactions: OJB
Med referanse til siste ukers "Avinor sliter økonmisk" saker, så må vel det sette et press på en diskusjon rundt lufthavnstrukturen på Helgeland, når den nye flyplassen står ferdig?

Per i dag, virker det primært som man går for en stikke-hodet-i-sanden strategi rundt de lokale flyplassene her?

Ja det er "superhemmelig" at Mosjøen skal legges ned. Avinor skal agere overrasket over at passasjerene trengs på Mo for å pynte katastrofale tall bittelitt.
 
Om det er grei kjoereavstand til flyplassen og akseptable vaerforhold, ville jeg heller foretrekke en stoerre flyplass med flere avganger og ruter enn flere smaa med spredte avganger. Men jeg er naa bare en bygutt uten forstand, vil sikkert noen mene. Er den forbudte tanken at Sandnessjoen og Mosjoen skal legges ned naar Polarsirkelen lufthanvn aapnes? SP skal vel ikke sitte i regjerning for alltid ;)
 
Last edited:
Litt ironisk kan man også fastslå at vi i Oslo fikk heller ikke beholde nærflyplassen FBU da den nye åpnet en snau time nord for byen.
 
  • Like
Reactions: OJB
Det er politikerne som beslutter og vedtar lufthavnstrukturen i Norge. Avinor opererer de lufthavnene som politikerne bestemmer. Så enkelt er det.

Espen
 
Nå er vel ikke en lengre asfaltstripe synonymt med flere flyavganger? Dette blir ikke en "stor flyplass"...
 
Nå er vel ikke en lengre asfaltstripe synonymt med flere flyavganger? Dette blir ikke en "stor flyplass"...


Men litt større om én eller to av «naboene» legges ned.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
For kort tid siden ble anbudet på byggingen av terminalen tildelt det lokale firmaet MBA Entreprenør AS.

Allerede i morgen er MBA Entreprenør AS på plass for å starte jobben med kulvert for tekniske installasjoner til terminalbygget.
Kilde: «Ny lufthavn Mo i Rana» på Facebook.
 
Fløy over nye Mo i Rana lufthavn på vei sørover i dag.
 

Attachments

  • IMG_6262.webp
    IMG_6262.webp
    39.7 KB · Views: 71
  • IMG_6264.webp
    IMG_6264.webp
    47.2 KB · Views: 61
  • IMG_6265.webp
    IMG_6265.webp
    67.3 KB · Views: 70
Snakk om tapsprosjekt og overkill av en flyplass😅 Selv WF med DHC 8-100 kutter ruter om sommeren, så snakker man om å fylle 737 tre ganger om dagen?
 
Snakk om tapsprosjekt og overkill av en flyplass😅 Selv WF med DHC 8-100 kutter ruter om sommeren, så snakker man om å fylle 737 tre ganger om dagen?
Tja, har du opplevd tomme fly til/fra MQN ofte?
Det er vel mer normalen med stappfulle fly og WL til/fra MQN.

Mo i Rana og området er jo i stor vekst og det er stort trykk på de få setene som tilbys i dag. Noe bedre ble det heller ikke når Nordlandsbanen ble «stengt» ifbm kvikkleireskredet på Levanger for noen uker siden.

Traff på sjefen for Nye Mo i Rana lufthavn for noen måneder siden. Foruten anbudsrutene til BOO/MQN (fylkeshovedstad/sykehus etc.), så sa han at de var fornøyd om de fikk på plass et par daglige avganger til OSL.
Her er nok det realistisk med bruk av CRJ/E2/Q400 i starten, så får det økes til 32N/738-7M8 etter hvert.
 
Back
Top