Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Hvem trenger det når Senterpartiet sitter i regjering?
Tja, ikke bare Senterpartiet som er involvert her. Det har vært drevet lobbyvirksomhet for denne flyplassen i 15 år. I denne perioden har det vært både røde, rødgrønne, blå og mørkeblå regjeringer. Og de som har jobbet med dette prosjektet har klart å komme i godt inngrep med samtlige konstellasjoner.

Last edited:
Det er mye flyplassgreier i Nordland nå: Mo, Bodø, Evenes. Egentlig ganske oppsiktsvekkende.

Åpning utsatt 1,5 år til slutten av 2026

https://www.bygg.no/utsettelse-av-den-nye-flyplassen-i-mo-i-rana/1519326!/

Det har tidligere vært anslått at flyplassen vil stå ferdig i siste del av 2025. Men den siste tiden har det blitt klart at det ikke vil være mulig å ha utbyggingsprosjektet ferdig før slutten av 2026

Det skal også være anbefalt å øke rullebanen fra 2200m til 2400m. Men det vil koste 150 mill som Avinor sier Staten må dekke

"Onsdag ettermiddag kalte Avinor inn til pressekonferanse på rådhuset i Mo i Rana. Der skulle de fortelle om statusen på prosjektet, men kom også med litt dårlig nytt for den kommende flyplassen i Fagerlia.

Planen var å ferdigstille flyplassen innen 2025, men nå sier Avinor at entreprenøren AF-gruppen, ikke vil greie dette. Derfor utsettes åpningen 18 måneder, til våren 2027.

Konserndirektør for bærekraft, konsept- og infrastrukturutvikling i Avinor, Thorgeir Landevaag, kunne også avsløre at de anbefaler lengre rullebane på flyplassen, men at dette vil koste penger, og konsernet ber om en større økonomisk ramme, i størrelsesorden 150 millioner kroner.

https://www.ranablad.no/avinor-kan-...-prislappen-pa-flyplassen-blir/s/5-42-1116034

Per Gunnar og familien bidro med to millioner kroner til flyplassen og kaller forsinkelsen uforståelig: –⁠ Tilliten til Avinor er svekket

https://www.ranablad.no/per-gunnar-...tilliten-til-avinor-er-svekket/s/5-42-1117006

Jeg nominerer Per Gunnar med familie til årets optimist!

Eventuelt årets sullik med for mye penger.

Bak betalingsmur ....

Forsinket pga de trenger fire sesonger med barmark for å ferdigstille, og de kom for sent i gang til å rekke det til 2025. Det anbefales også lenger rullebanen og de ber om å få økt de økonomiske rammene med 150 mill

Å bli overrasket over at bygging av en ny flyplass blir forsinket….

Overraskelsen er jo heller hvis det ikke blir forsinkelser

Blir spennende å se endelig prislapp. Skal vi si togangeren, eller tre?

Det blir jo også spennende å se om Avinor sin kansellering og nye utlysning av konkurransen ender med en stor besparelse.

https://www.nrk.no/nordland/polarsi...k-avklaring-om-storflyplass-i-rana-1.14874430

...det har kommet garantier om at både flyplassen i Mosjøen og Sandnessjøen skal bestå.

Spennende å se hvor lenge disse "garantiene" holder. Jeg tipper passasjerene trengs på Mo, og at Mosjøen allerede er tapt.

Spennende å se hvor lenge disse "garantiene" holder. Jeg tipper passasjerene trengs på Mo, og at Mosjøen allerede er tapt.

Det er jeg redd for at gjelder SSJ også.
Forutsetningen for å etablere stamflyplass i Mo var at SSJ og MJF skulle nedlegges når infrastrukturen(les veier) var bedret.
Det har skjedd med Helgelandsbrua , tunnelen gjennom Toven , ny tverrforbindelse fra RV17 over til E6 og ny E6 mellom Mosjøen og Mo i Rana.

Jeg vet at folk vil ha en flyplass i nærheten, men bedre transport til en større flyplass med flere ruter må da være å foretrekke.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det rullebanelengden og størrelsen på terminalbygget som avgjør om man får bedre flytilbud eller ikke? Er en daglig avgang til OSL med 737/A320 et bedre tilbud enn 7-8 daglige avganger med DHC8 til BOO/TRD?

I dag kan dem som bruker MJF og SSJ reise nær sagt til alle døgnets tider, og bor man i nærheten av flyplassen så kan man forlate boligen sin ca 45-50 min før flyavgang uten problemer.

Det fables om internasjonale ruter fra den nye flyplassen, men selv Bodø har knapt internasjonale ruter å tilby utenom et par ukentlige avganger i sommersesongen.

Fra nåværende flyplass på Mo er det 1:27 til Mosjøen, og 1:56 til Sandnessjøen, i følge Gulesider. Ny flyplass blir ca like langt.

Jeg tror ikke Gulesider er helt oppdatert på tiden , jeg har kjørt innenfor fartsgrensen 20 minutter kjappere.

Er det rullebanelengden og størrelsen på terminalbygget som avgjør om man får bedre flytilbud eller ikke? Er en daglig avgang til OSL med 737/A320 et bedre tilbud enn 7-8 daglige avganger med DHC8 til BOO/TRD?

I dag kan dem som bruker MJF og SSJ reise nær sagt til alle døgnets tider, og bor man i nærheten av flyplassen så kan man forlate boligen sin ca 45-50 min før flyavgang uten problemer.

Det er vel en liten overdrivelse , jeg reiser regelmssig til SSJ siste 4 år og enten du skal til TRD eller BOO så er det meg bekjent ikke mulig å reise "til alle døgnets" tider?! Om sommeren setter jeg pris på direkte ruten OSL-SSJ-OSL de få ukene denne forbindelsen går. Når ny flyplass i Rana kommer tar jeg heller denne i bruk og leier bil når jeg skal til SSJ.

Det er jeg redd for at gjelder SSJ også.
Forutsetningen for å etablere stamflyplass i Mo var at SSJ og MJF skulle nedlegges når infrastrukturen(les veier) var bedret.
Det har skjedd med Helgelandsbrua , tunnelen gjennom Toven , ny tverrforbindelse fra RV17 over til E6 og ny E6 mellom Mosjøen og Mo i Rana.

Enig med deg her. Men det er noen jokere på hånden også. Deler av sykehuset i Mosjøen ble nedlagt siden de har lokal flyplass og gode muligheter for transport til Bodø og Trondheim med ambulansefly. Det er en faktor som kommer til å bli benyttet mot en nedleggelse av MJF. Men det er riktig at den opprinnelige forutsetningen for en ny stor lufthavn i Rana var en nedleggelse av SSJ og MFJ.

Espen

Back