Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Omtrent 1000 seter hver dag hver vei?! Dude, hvem har du tenkt skal være igjen på bakken i Mo i Rana?

Det er 4 avganger til TRD og 3 til BOO i dag, altså rundt 270 seter. Jeg kan vanskelig se at markedet blir så enormt mye større med ny flyplass, slik at det blir neppe mer enn 1 operatør der samt noen charteravganger.
 
Omtrent 1000 seter hver dag hver vei?! Dude, hvem har du tenkt skal være igjen på bakken i Mo i Rana?

Det var jo fantastisk mye fine ord her, da. Savner egentlig bare ett .. 'kostnadsoverskridelse' ...

b98048cd69f897a95039750d39f95346.jpg

Ser nesten ut som om de har brukt en svadagenerator
 
Omtrent 1000 seter hver dag hver vei?! Dude, hvem har du tenkt skal være igjen på bakken i Mo i Rana?

Hvem er igjen på bakken i Alta og Kirkenes?

Både Alta og Mo i Rana har ca 20000 innbyggere, og så skal man selvfølgelig legge på litt fra folk som kjører fra HFT og de andre byene som er tenkt å slutte seg til storflyplassen i Mo.
Bare Kirkenes har ca 3500, og DY flyr dit daglig, og det uten avtale med forsvaret, og med foreløpig begrenset feed med WF. SK har til tider to daglige, hjulpet av forsvaret selvfølgelig.

At både DY og SK kan klare en daglig direkte pluss en mulig via TRD eller som stopp på en annen rute ser ikke jeg som helt usannsynlig.
Hadde det ikke vært grunnlag for konkurranse på den nye flyplassen ser jeg heller ikke helt poenget med den, det skaper bare flukt til andre flyplasser (BOO er ''bare'' 3 timer unna), som på KSU der folk er dritt lei monopolet og prisene til SK og drar til andre plasser ;)
 
Alta har ingen flyplasser innenfor umiddelbar nærhet. Kirkenes er snuhavn for Hurtigruten.

Mo har 3 stykker innenfor 3 timers kjøring, og det går i tillegg tog til både Bodø og Trondheim.
 
Alta har ingen flyplasser innenfor umiddelbar nærhet. Kirkenes er snuhavn for Hurtigruten.

Mo har 3 stykker innenfor 3 timers kjøring, og det går i tillegg tog til både Bodø og Trondheim.

Alta har ikke mindre enn 4 flyplasser innenfor 3 timers kjøring, om det er det du regner som umiddelbar nærhet. I alle fall flere enn Mo.
 
OK, får spesifisere mer, da. Alta har ingen flyplasser av betydning i nærheten som spiser av sitt marked. Hammerfest har i all hovedsak sitt marked basert på Melkøya, og Lakselv er basert nesten utelukkende rundt forsvaret. Er det lekkasje, så er det til Alta.

I Mo ligger BOO under 3 timers kjøring unna, og de har et langt bedre tilbud enn det Mo noensinne kommer til å få. Når det gjelder tilsig fra distriktet, så er det så pass langt til Polarsirkelen at mange da like gjerne kjører til TRD. Det blir derfor begrenset trafikkøkning selv om de før større fly der.
 
OK, får spesifisere mer, da. Alta har ingen flyplasser av betydning i nærheten som spiser av sitt marked. Hammerfest har i all hovedsak sitt marked basert på Melkøya, og Lakselv er basert nesten utelukkende rundt forsvaret. Er det lekkasje, så er det til Alta.

I Mo ligger BOO under 3 timers kjøring unna, og de har et langt bedre tilbud enn det Mo noensinne kommer til å få. Når det gjelder tilsig fra distriktet, så er det så pass langt til Polarsirkelen at mange da like gjerne kjører til TRD. Det blir derfor begrenset trafikkøkning selv om de før større fly der.

Dog nå antar du at Mosjøen ikke legges ned

Selv om politikerne sier noe annet, så setter jeg en øl på at Avinor får lagt ned den innen 2030....
 
Det er ikke besluttet ennå. Avinor venter på en beslutning i Samferdselsdepartementet, da en slik utvidelse av prosjektet er utenfor de rammene Avinor så langt må forholde seg til.

Espen
 
Er jo noen ting som må legges til i betraktningen her.

Mange som i dag velger tog fremfor fly gjør det nok uteluklende pga pris. Billetter med WF koster oftest mellom 1000-2000kr, ofte mer. Her vil nok de større maskinene kunne redusere prisen ganske kraftig og stjele mye seter fra toget.

Angående gjennomtrekk til BOO, det er et fjell som heter Saltfjellet mellom disse byene som gjør det meget uforutsigbart å bestille billetter fra Bodø sånn roughly halve året.
 
Behovet er basert på myter, om f.eks. priser. Nå er det IKKE salg hos WF, et søk på billett til BOO om et par uker finner billetter 6 av 7 dager til 498-548. Maksprisene er regulert og derfor LAVERE enn makspriser på ruter uten støtte.

Flyplassen ligger innerst i en trang fjord med fjell i alle andre retninger. Innflygingen må nødvendigvis gå omtrent som i dag. WF med cat A fly kommer ned til 1430 fot over havet tror jeg, cat c/d må ta i betraktning terreng i et større område pga svingradius, altså høyere minima.

Med fuktige luftmasser fra vest dannes lave skyer rett vest for flyplassen. Jeg har ikke sett noen studie av om stedet egner seg værmessig.
 

Attachments

  • wf pris.jpg
    wf pris.jpg
    22.4 KB · Views: 998
Etter hva jeg ser bak en betalingsmur, så fikk man annleggsutstyret på plass uten å ha søkt om igangsettingstillatelse. Så da står alt og ruster og taksameteret går uten at man kan gjøre noe ...
 
Hvor amatørmessig kan man gå frem for å bygge en flyplass? Det er jo ikke akkurat i forbindelse med et lite bolighus at man har gjort en forglemmelse... Og det på tross av at den involverte parten har forsøkt å få dette på plass.
 
Reindriftbeite ? For 16 rein ? Det er som da de la om E6 i indre Østfold pga av noe værneverdige gresstrå.
 
Reindriftbeite ? For 16 rein ?
Sjelden det er så få rein som 16 i en flokk. Og så må man se totalen i det. Reinsdyr krever mye plass og kan ikke få tildelt små lappverk av beiteområder her og der.

Her virker det som det er kommunen som ikke har gjort jobben sin skikkelig i forkant og involvert de som skal involveres. Man kan ikke bare overkjøre en grunneier/interessent fordi det skal bygges en flyplass, det handler om at man må følge de formelle prosessene og forskriftene.
 
I Statsbudsjettet for 2023 er det foreslått bevilget 653 til å komme i gang med byggingen her

Avinor får også beskjed om å se nærmere på å forlenge den planlagte rullebanen her fra 2200 til 2400m

653 mill. kr av den foreslåtte bevilgningen vil gå til
Avinors bygging av ny lufthavn ved Mo i Rana
 
Back
Top