Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Jeg tipper det er laget foreløpige prosedyrer for utflyging og innflyging, inkludert missed approach, til begge baner, siden det er i et område med fjell. Hva slags minima ser man for seg med 737 inni der?

Det var jo fantastisk mye fine ord her, da. Savner egentlig bare ett .. 'kostnadsoverskridelse' ...

b98048cd69f897a95039750d39f95346.jpg

Herre fred, den var vond å lese.

Min tolkning: "omforent målpris" = kostnadsoverskridelser kommer, vi vet bare ikke hvor store de blir enda.

Det var jo fantastisk mye fine ord her, da. Savner egentlig bare ett .. 'kostnadsoverskridelse' ...

Så lenge alle hele tiden er enig (samspilt) om hva det skal koste (kvantifiserbar brukeroptimalisert omforent målpris) er det jo helt umulig å få kostnadsoverskridelser. Genialt!

Mer spennende blir det jo se om SAS, Norwegian og/eller Flyr kommer til å satse på denne flyplassen.

Kjos fremsnakket jo denne flyplassen til de grader tidligere og mente det var stort potensial.

Jeg tenker vi ser DY og SK med 1-2 daglig hver til OSL. Og kanskje det blir en forlengelse av en OSL-TRD-rotasjon eller stopp på TOS-ruten. Litt som ALF, de har en daglig direkte hver, og en via TOS hver.

De kunne kanskje spart seg den litt svulstige beskrivelsen, men dette er altså en beskrivelse av ei standard samspillsentreprise. I anleggsbransjen er det en ganske normal kontraktsform for anlegg som er for komplekse til totalentreprise og der byggherren ikke kan eller vil ha en så stor byggherreorganisasjon som kreves i ei utførelsesentreprise.

En litt grundigere gjennomgang her:
https://www.entrepriserettsadvokate.../samspillsentreprise-eller-samspillskontrakt/

Kanskje det blir WF med egnet flystørrelse? Jeg tviler litt på de andre tre.

Kjos fremsnakket jo denne flyplassen til de grader tidligere og mente det var stort potensial.

Jeg tenker vi ser DY og SK med 1-2 daglig hver til OSL. Og kanskje det blir en forlengelse av en OSL-TRD-rotasjon eller stopp på TOS-ruten. Litt som ALF, de har en daglig direkte hver, og en via TOS hver.

Han fremsnakket vel opptil flere flyplasser ;)

Men det sagt, så i hvertfall for SAS er det kanskje en god kandidat for en rute med CRJ/E195?

Mulig jeg er negativ, men jeg klarer ikke å se for meg at man skal klare å fylle flere daglige A320/738.

Kanskje Q400/CRJ900 lar seg gjøre, men ikke overbevist her heller.
Man er iallefall nødt til å skape seg et marked som ikke er der i dag. Men er det lønnsomt?
Der er en grunn til at staten sponser rutene til TRD og BOO.

Mulig jeg er negativ, men jeg klarer ikke å se for meg at man skal klare å fylle flere daglige A320/738.

Kanskje Q400/CRJ900 lar seg gjøre, men ikke overbevist her heller.
Man er iallefall nødt til å skape seg et marked som ikke er der i dag. Men er det lønnsomt?
Der er en grunn til at staten sponser rutene til TRD og BOO.

Spørsmålet er definitivt relevant, og det vil vel kanskje være en flyplass som passer best for mer regionale fly som E-jet/CRJ/Q400

Hvis man antar at Mosjøen samtidig legges ned vil man ved å bruke 2019 tall, oppnå omtrent 175.000 passasjerer (såvidt mindre enn LYR) gitt alt annet likt.

Så er et spørsmål hvor mye flyplassen potensielt kan hente fra SSJ/BNN ved å ha et bedre tilbud. Og hvor mye av dagens lekasje fra Helgeland til TRD/BOO som potensielt vil hentes tilbake. Så er det jo også en ganske positiv næringsutvikling i regionen, som kombinert med hva et forbedret og billigere tilbud kan generere av ekstra trafikk?

Jeg ser fort for meg at det fortsatt vil være anbudsruter til TRD og BOO, men men lavere frekvens enn i dag. Men et selskap som kan tilby nonstop til OSL og med et meningsfylt nettverk videre, både innenlands og utenlands derfra, kan drives kommersielt. Men man trenger da riktig flytype/kapasitet

Men vil noen (DY/Flyr) anskaffe fly med lavere kapasitet for å kunne fly til Mo?

Neppe.

Så da står du igjen med WF og SAS. Og kanskje DAT.

Bildet endret seg kraftig da politikerne ikke turte å legge ned Mosjøen og Sandnessjøen, som jo innledningsvis var en forutsetning for å etablere en lang rullebane i Rana og som skulle betjene hele regionen. Nå blir det mer spennende å se hvordan trafikken og trafikkgrunnlaget utvikler seg.

Espen

Mer spennende blir det jo se om SAS, Norwegian og/eller Flyr kommer til å satse på denne flyplassen.

Men sier ikke de at det er 2 flyplasser som blir nedlagt når denne kommer?
Og da vil vel de selskapene fly til den nye?

Det er kun dagens Mo i Rana lufthavn, Røsvoll som blir nedlagt når den nye lufthavnen i Fagerlia åpnes. Å legge ned lufthavner i Norge er ingen enkel øvelse.

Espen

Det er kun dagens Mo i Rana lufthavn, Røsvoll som blir nedlagt når den nye lufthavnen i Fagerlia åpnes. Å legge ned lufthavner i Norge er ingen enkel øvelse.

Espen

Nå får man se hva som skjer da, tror nok ikke siste ord er sagt der

Kan jo legge ned i form av å ikke utlyse nye anbud. For deretter gi skylda til Widerøe.

Omtrent 1000 seter hver dag hver vei?! Dude, hvem har du tenkt skal være igjen på bakken i Mo i Rana?

Back