Vi får se om flyplassen blir bygd eller ikke..
- Stortinget har sagt at penger først blir bevilget i NTP 2024-2029. Ca halvparten av alt i NTP blir aldri realisert.
- Avinor skriver i brev til Samferdselsdepartementet 12. mars i år at Avinor ikke har mulighet til å investere i ny lufthavn i Mo i Rana med de rammebetingelsene som gjelder for selskapet. Avinor har heller ikke i sin finansielle plan tatt med drift av en stor flyplass. Prosjektet er ikke samfunnsøkonomisk eller bedriftsøkonomisk lønnsomt, fastslår Avinor.
I et notat fra styret i Avinor av 17.02.17 står det at investeringskostnaden med antatt byggestart i 2023 blir ca. 3,0 milliarder, og ikke ca. 2,0 milliarder, slik NTP-en har lagt til grunn.
- Utbygger opererer med masseberegninger som er 50% lavere enn Avinor sine beregninger. Samtidig skriver PLU i anbudskonkurransen at evt avvik i masseberegning vil være entreprenør sin risiko..
- Stortinget har sagt at penger først blir bevilget i NTP 2024-2029. Ca halvparten av alt i NTP blir aldri realisert.
- Avinor skriver i brev til Samferdselsdepartementet 12. mars i år at Avinor ikke har mulighet til å investere i ny lufthavn i Mo i Rana med de rammebetingelsene som gjelder for selskapet. Avinor har heller ikke i sin finansielle plan tatt med drift av en stor flyplass. Prosjektet er ikke samfunnsøkonomisk eller bedriftsøkonomisk lønnsomt, fastslår Avinor.
I et notat fra styret i Avinor av 17.02.17 står det at investeringskostnaden med antatt byggestart i 2023 blir ca. 3,0 milliarder, og ikke ca. 2,0 milliarder, slik NTP-en har lagt til grunn.
- Utbygger opererer med masseberegninger som er 50% lavere enn Avinor sine beregninger. Samtidig skriver PLU i anbudskonkurransen at evt avvik i masseberegning vil være entreprenør sin risiko..