Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Vi får se om flyplassen blir bygd eller ikke..

- Stortinget har sagt at penger først blir bevilget i NTP 2024-2029. Ca halvparten av alt i NTP blir aldri realisert.

- Avinor skriver i brev til Samferdselsdepartementet 12. mars i år at Avinor ikke har mulighet til å investere i ny lufthavn i Mo i Rana med de rammebetingelsene som gjelder for selskapet. Avinor har heller ikke i sin finansielle plan tatt med drift av en stor flyplass. Prosjektet er ikke samfunnsøkonomisk eller bedriftsøkonomisk lønnsomt, fastslår Avinor.
I et notat fra styret i Avinor av 17.02.17 står det at investeringskostnaden med antatt byggestart i 2023 blir ca. 3,0 milliarder, og ikke ca. 2,0 milliarder, slik NTP-en har lagt til grunn.

- Utbygger opererer med masseberegninger som er 50% lavere enn Avinor sine beregninger. Samtidig skriver PLU i anbudskonkurransen at evt avvik i masseberegning vil være entreprenør sin risiko..
 
Peab og Hæhre er innstil på total entreprisen her. Men er det nå endelig avgjort at flyplassen blir bygget?

https://www.bygg.no/article/1421345

Styret i Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS har innstilt på å tildele totalentreprisen for bygging av ny lufthavn i Mo i Rana til Peab Anlegg AS med Hæhre Entreprenør AS som underleverandør.
 
Overhodet ikke avgjort nei.. Frekk som fy og forventer at Samferdselsdepartementet skal forskuttere tilskudd til denne flyplassen, på bekostning av andre prosjekter. Penger er i utgangspunktet lovet i NTP 2024-2029, men vi vet jo av erfaring at mange av lovnadene blir kuttet når våre folkevalgte setter seg ned å gjør siste pennestrøk. I tillegg har utbygger sagt at lokalt næringsliv skal bidra med 300 millioner, men her har dem heller ikke fått noe skriftlig..

Flere større entreprenører ler av denne prisen på 1,7 milliarder, da det er sinnsyke masser som skal sprenges ut og flyttes. Utbygger opererer med et anslag som er 50% lavere enn Avinor sitt.

Galskap om våre folkevalgte bidrar økonomisk på dette prosjektet, som kun gagner en liten del av regionen..
 
Overhodet ikke avgjort nei.. Frekk som fy og forventer at Samferdselsdepartementet skal forskuttere tilskudd til denne flyplassen, på bekostning av andre prosjekter. Penger er i utgangspunktet lovet i NTP 2024-2029, men vi vet jo av erfaring at mange av lovnadene blir kuttet når våre folkevalgte setter seg ned å gjør siste pennestrøk. I tillegg har utbygger sagt at lokalt næringsliv skal bidra med 300 millioner, men her har dem heller ikke fått noe skriftlig..

Flere større entreprenører ler av denne prisen på 1,7 milliarder, da det er sinnsyke masser som skal sprenges ut og flyttes. Utbygger opererer med et anslag som er 50% lavere enn Avinor sitt.

Galskap om våre folkevalgte bidrar økonomisk på dette prosjektet, som kun gagner en liten del av regionen..

Og Wf-pax har full kontroll og oversikt over prosjektet ja.....
Ler meg i hjel......
Lik det eller ikke, men prosjektet blir realisert og startet opp.
 
Last edited:
Flere på Stortinget er kritisk til prislappen på 1,7 milliarder, særlig når utbygger ikke kan garantere for innskuddet på 300 millioner som næringslivet skulle bidra med. Ingen selskaper som kaster så mye penger ut av sitt eget driftsbudsjett, det skjønner alle. I tillegg har PEAB krevd at tilskudd på NTP blir realisert før spaden går i jorda.

Å sette spaden i jorda uten at finansiering er på plass er lite lurt :) Er planen da at hylekoret fra Mo i Rana skal tvinge staten til å betale da? Regner med at utbygger også har lagt en plan på hvem som skal betale for drift, når Avinor ikke er interessert? :)
 
Det var vel heller ikle bevilget så mye i 2020 statsbudsjettet eller gitt OK til byggestart?

Slike store prosjekter krever jo «go» fra Stortinget før Staten kan forplikte seg til fremtidige utgifter, akkurat som store vei- og jernbaneutbygginger
 
Tre år etter at Erna Solberg satte spaden i jorden, varsler Avinor at de må bruke minst ett år på å gå gjennom planene på nytt

https://www.nrk.no/nordland/polarsi...mo-i-rana-ma-vente-et-ar-pa-avinor-1.14993542

Hauan er så godt som død nå. De luftige forutsetningene som ble lagt til grunn nå er ikke i nærheten av å kunne innfris lenger (om de noen gang var det). Investeringen på flerfoldige milliarder når man allerede har infrastruktur på plass blir en enkel sak å legge død.
 
Staten har nok bedre ting å bruke pengene på nå, gitt ...

Det kan fort være litt todelt. På den ene siden er dette et prosjekt som kanskje er mindre relevant en noen måneder siden, samtidig så skal staten holde aktiviteta i samfunnet oppe. Da kan investeringer i infrastruktur stå et stykke oppe på det som prioriteres.
 
Nå hisser jeg vel på meg hele verden her, men jeg synes det er helt utrolig at Erna hver eneste gang dette snakkes om omtaler det som i alle fall må kalles en nødvendig opprusting av flyplasstilbudet på Helgeland (om det burde vært valgt en annen løsning er en annen sak...), i samme åndedrag som et luftslott av et "byutviklingsprosjekt" i Bodø til en sum som er dobbelt så høy som prisen på denne utbyggingen.
 
Back
Top