PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Det var visst “over speed” alarm som hørtes på radioene, hvis det ble kansellert ut så gjorde det noe med understells alarmen også, eller de var langt bak flyet at de mistet hørselen. (Mental blokkering) :cry:

"Overspeed" og "l/g not down" er vanlig master warning bortsett fra at de ikke kan ikke stoppes ved å trykke på knappen. De to varslene vil kun slutte når triggeren er borte, altså ingen overspeed eller at understellet felles ut. Hva som trigger varselet kan kun sees på ECAM ("overspeed", "l/g not down" eller begge) da det er samme lyden. Det er også sannsynlig at denne master warning vil ha prioritet over EGPWS uten at jeg har utforsket det.
 
"Overspeed" og "l/g not down" er vanlig master warning bortsett fra at de ikke kan ikke stoppes ved å trykke på knappen. De to varslene vil kun slutte når triggeren er borte, altså ingen overspeed eller at understellet felles ut. Hva som trigger varselet kan kun sees på ECAM ("overspeed", "l/g not down" eller begge) da det er samme lyden. Det er også sannsynlig at denne master warning vil ha prioritet over EGPWS uten at jeg har utforsket det.

Se der ja: Hvis det er samme alarmen trodde dem kanskje hjulene var nede :cry:
 
Årsaken til ulykkenskal være at pilotene diskuterte sine respektive familiers corona-problemer og var distrahert.

I en relatert historie hevder landets samferdselsminister at 40% av landets piloter har falske lisenser ..

https://www.bbc.com/news/world-asia-53162627

The passenger plane was en route from Lahore when it crashed into a residential area in Karachi, after trying to land at the city's Jinnah International Airport.

Mr Khan said there was nothing wrong with the aircraft, an Airbus A320, run by Pakistan International Airlines (PIA).

He said the pilot initially failed to deploy the landing gear correctly, which led to the aircraft scraping the runway before taking off again.

https://www.aa.com.tr/en/africa/nigerian-researchers-announce-covid-19-vaccine/1883955

“Pakistan has 860 active pilots, which includes PIA, Serene Air and Air Blue pilots as well. The inquiry which was initiated in February 2019 showed that 262 pilots did not give the exam themselves and asked someone else to sit for exam on their behalf,” the minister said.
 
Virker som om det har vært mye rart som har foregått her. Ifølge avherald har de her gått inn alt for høyt med 9600ft når de skulle vært 3000, med open descent og gear down. Så har de tydeligvis valgt gear up når de når 500' med påfølgende touchdown med nacellene som indikert av både merker på rullebanen samt overvåkning.
Skjermbilde%202020-06-24%20kl.%2011.55.49.png

[size=0.5]Kilde: TU.no[/size]

Blir spennende å se hva som blir endelig årsak og rekkefølge her, men virker jo å være elendig CRM og dømmekraft fra begge sider av cockpit, og om ramadan har hatt noe form for innspill?
 
...
...med open descent og gear down.
...

Det i seg selv er normalt om en virkelig må hive ut ankeret for å kvitte seg med energi.

Det er mer hva de gjør deretter som er litt underlig, for å si det sånn. :8: Det hele er vel et godt eksempel på hvordan en ikke skal gjøre det og at det kommer et tidspunkt hvor det aldri vil fungere uansett hva en gjør. De kom seg jo ned til glidebanen men flyets energinivå var da helt håpløst p.g.a. hastigheten. De klarte jo og sette flaps 3 mens hastigheten var 30-40 kts høyere enn maksimum tillatt for den konfigurasjonen. Det er kanskje ren flaks at ikke deler begynte å ramle av uten at jeg er sikker på sikkerhetsmarginene for sertifisering av den slags. Uansett, speed tape må ha sett virkelig underlig ut med masse rødfarge. Det kan jo tyde på at det var komplett cowboy-kaos i styrehuset og det sånn sett ikke kan være mange formidlende omstendigheter hva uaktsomhet eller forsett angår hvis en skal forsøke seg på en "just culture" analyse.

Som BU9001/V2.0 viser til skulle det ikke være overraskende om de ikke hadde peiling på hva de gjorde da det ikke er en veldig uvanlig reaksjon å bare dytte nesen ned og få flyet ned for "basisbrukere" av et flysimulatorprodukt.
 
Last edited:
Det i seg selv er normalt om en virkelig må hive ut ankeret for å kvitte seg med energi.

Ordla meg litt dårlig der! Er klar over mulighetene man har for å bremse og at en låvedør jo bremser best - var heller det å velge gear up rett før minimum som får meg til å klø meg i hodet. Man kan jo bare lure på hvorfor de ikke valgte et par straffemil ekstra for å blø litt fart og høyde i stedet for å hive seg rett ned.

Det Master Caution skriver over kan jo kanskje ha noe med det å gjøre...
 
Er dette toppen av et isfjell? Finnes det flere «lik i skapet» i flybransjen. Det er mange flere land i verden som har dårlig fungerende byråkrati og et gjennomsyret bestikkelse regime.


Jammen, vi har jo EASA og FAA og tilsyn, slikt skjer da aaaaldri når man har tilsyn og gjennomregulert bransje?! :rolleyes::headbang (sarkasmevarsel :colgate:)
 
Overalt hvor korrupsjonen er sterk, er potensialet for slike ting høyt. Og når alle ledd i kjeden er korrupte, er kontrollen deretter.
 
Overalt hvor korrupsjonen er sterk, er potensialet for slike ting høyt. Og når alle ledd i kjeden er korrupte, er kontrollen deretter.

Men slik kan man Ikke ha det .
Man må kunne stole på at landets myndigheter har dette på stell, og at internasjonale myndigheter har dette som en prioritert oppgave. Hvis dette er en kjent problemstilling i «korupsjonsland» så bør vi alltid advares mot å fly med disse selskapene/land som ikke oppfyller disse minimumskrav til Flysikkerhet .:old
 
Men slik kan man Ikke ha det .

Man må kunne stole på at landets myndigheter har dette på stell, og at internasjonale myndigheter har dette som en prioritert oppgave. Hvis dette er en kjent problemstilling i «korupsjonsland» så bør vi alltid advares mot å fly med disse selskapene/land som ikke oppfyller disse minimumskrav til Flysikkerhet .:old



Det finnes jo en svarteliste....

I enkelte land betyr ‘grønn politikk’ bare størrelsen på seddelbunken. Og når bukken spiser havresekken uten konsekvenser ‘ovenfra’, bør ikke slike ting komme som noen stor overraskelse.
 
« It is clear without a doubt where the onus of this scandal lies and equally clear the masterminds of the establishment are being protected.» Skal man tro det flygeren (eller hva/hvem det nå er, vedkommende er høyst forståelig anonym) ser det ut til å være en ganske grei oppsummering av forholdene i CAA.
 
Og dermed ....

EASA has announced that it will be suspending all Pakistan Airlines (PK) flights to and from European Union member states following a shocking investigation that found that one in three active Pakistan Airline Pilots held false licenses.

The suspension will be in effect from July 1 and will be initially only run on a six-month basis with the option for the airline to appeal the suspension.

Norge er vel inkludert her?

https://airwaysmag.com/airlines/eas...NFxoTRRyRTsBoWnXlf0sOWRUEuRYdKsujxCh04cP6AgCQ
 
Back
Top