PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

VG har en video som viser selve styrten. Nesen er høy, ser ut som at farten er lav og gjennomsynlingen stor ...

https://www.vgtv.no/video/197326/video-skal-vise-flyulykken-i-pakistan

Ser ut som den musher med max angrepsvinkel.
Om de i det hele tatt hadde håp om å rekke flyplassen burde de hatt høyere hastighet. Men det er i en perfekt verden. Man har ikke så mye å spille på i lav høyde, landingskonfig og motorløs.
Som alltid er det nok best å ikke spekulere for mye og heller vente på at havarikommisjonen har gjort sitt arbeide.

:fly
 
Nå er det mer eller mindre bekreftet på PPRUNe at det flyet klasket på rullebanen med hjulene oppe og motorene som understell, deretter ga de full gass og klarte å ta av igjen, men ødeleggelsen på motorene var så stor at de stoppet kort tid senere og styrtet inn i en 5 etasje bygning.
Hadde aldri trodd noe slikt kunne gå an, helt utrolig.
Mye mere detaljer kommer nok ut i rapporten, blir skremmende lesing. huttetu..:cry:
 
Last edited:
Dem som overlevde hadde gullhår og bør kjøpe lotto og gå i kjerka hver dag..:rolleyes:
Jamfør etpar som har overlevd fall fra fly fra flere tusen meters høyde(landet i skråbakke med setet under seg og ikke minst JAL 747 som krasjet i Okinawa hvor det er mer el mindre et under at ei lita snelle kom nesten uskadd fra styrten). Satser mer på Lotto en kjerka men i Pakistan så blir nok moskeer hyppig besøkt okke som..
 
Etterpåklokskap er jo den sikreste "vitenskap" men har du først trøbbel med config upon touchdown og allikevel skraper belly og engines mot rullebanen skulle man tro at det er bedre å la det stå til på bakken en å ta en ny tur opp i lufta. Jeg er jo ikke pilot men de føler det kanskje er tryggest i lufta..

Uten sammenligning forøvrig så hadde jeg her om dagen ei lita rådyrku som traff fronten på bilen min. Da sprang nedre radiatorslange lekk(det var ikke rare sammenstøtet egentlig). Vet ikke men endel slanger i flymotoren kan vel sprekke opp etter en belly landing skulle jeg tro(på bildene som ligger ute ser det ihvertfall ut som skrapemerker men kan også være lekkasje, mest sannsynlig en blanding av begge 2)..
 
Last edited:
. men har du først trøbbel med config upon touchdown og allikevel skraper belly og engines mot rullebanen skulle man tro at det er bedre å la det stå til på bakken en å ta en ny tur opp i lufta. Jeg er jo ikke pilot men de føler det kanskje er tryggest i lufta..

Nei, ikke noe slags flyger instinkt at man er tryggest i lufta: Har man dr!ttet på draget og landet uten hjul nede, eller totalt ødelagt en vanlig go-around og klasket i bakken så hadde nok instinktet vært å kutte fuel til motorene for å unngå mere skade med brann, eksplosjon etc., mens man skled langs asfalten i 130 knop.
Hva disse flygere gjorde er hinsides all fornuft: Gi full spiker for å ta av igjen..
Resultatet ser man på nyhetene.

Hadde vel noe lignende i Norge, var det på Værnes? En Norwing Dornier 228 landet med hjula inne, og tok av igjen når propellene var borti bane dekket. Dem kom seg rundt og overlevde, men det var vel ikke noe bra sjakktrekk for flyger karrieren fremover. :8:
 
Nei, ikke noe slags flyger instinkt at man er tryggest i lufta: Har man dr!ttet på draget og landet uten hjul nede, eller totalt ødelagt en vanlig go-around og klasket i bakken så hadde nok instinktet vært å kutte fuel til motorene for å unngå mere skade med brann, eksplosjon etc., mens man skled langs asfalten i 130 knop.
Hva disse flygere gjorde er hinsides all fornuft: Gi full spiker for å ta av igjen..
Resultatet ser man på nyhetene.

Hadde vel noe lignende i Norge, var det på Værnes? En Norwing Dornier 228 landet med hjula inne, og tok av igjen når propellene var borti bane dekket. Dem kom seg rundt og overlevde, men det var vel ikke noe bra sjakktrekk for flyger karrieren fremover. :8:
Yes og forøvrig det min avdøde far fortalte meg da han har aktiv og jeg var barn/ung. Han fortalte over noen fiskepinner at han hadde landet en Starfighter på dentidas GEN med et main gear missing(høyre). Han landet langt inn på rullebanen pga å få det smooth som mulig og litt feil beregning(burde jo landet i starten av rullebanen).

Han sa noe som jeg husker som sånn: "husk det min sønn, selv om vi elsker å fly, er bakken din aller beste venn. Venn såfremt du møter den på en vennelig måte men går ting belly up så må du alltid ned. Oppe i lufta ekke noe blivende sted - gjør det beste ut av det"

Han var forævrig ikke noe dyptgående person analytisk sett. Kun der og da innstilling og gjort er gjort:-)
 
. Han sa noe som jeg husker som sånn: "husk det min sønn, selv om vi elsker å fly, er bakken din aller beste venn. Venn såfremt du møter den på en vennelig måte men går ting belly up så må du alltid ned. Oppe i lufta ekke noe blivende sted - gjør det beste ut av det"

Det var jo filosofisk og kloke ord.
Må innrømme at jeg selv har klatret ut av noen flyvemaskiner og kysset bakken, sjeleglad for å kunne gå til en bar og ha mange drinker. Eller omvendt.
 
Hadde vel noe lignende i Norge, var det på Værnes? En Norwing Dornier 228 landet med hjula inne, og tok av igjen når propellene var borti bane dekket. Dem kom seg rundt og overlevde, men det var vel ikke noe bra sjakktrekk for flyger karrieren fremover. :8:

Norving skrapte nedi på Værnes på 80-tallet, men det ble kun noen riper på undersiden, propellene var ikke i bakken. I tillegg hadde du SAS DC-9 som pga en misforståelse dro spoiler på short final og klasket i bakken før de gikk rundt.
 
Måske de nogle meter over bakken har opdaget at landing gear ikke var ude, laver en go around, men inden positiv climb, rammer de bakken, og da er motoren allerede i fuld omdrejninger, da er det måske, i deres tanke gang, for sent at afbryde en go around? Der er kun et split sekund tænke tid, og lige netop denne situation får man nok ikke i flight simulatoren
 
Måske de nogle meter over bakken har opdaget at landing gear ikke var ude, laver en go around, men inden positiv climb, rammer de bakken, og da er motoren allerede i fuld omdrejninger, da er det måske, i deres tanke gang, for sent at afbryde en go around? Der er kun et split sekund tænke tid, og lige netop denne situation får man nok ikke i flight simulatoren

Men man får da varsel om landing gear ikke er nede?
 
Men man får da varsel om landing gear ikke er nede?

Jo, men se trodde kanskje hjulene var nede: Hvis man flyr for fort og setter ned understellet så går spaken ned, men ikke hjulene. Når man har kommet under Max farten på 260 knots må spaken opp igjen, deretter med for å få ut understellet. Derfor trodde kanskje disse flygerne at hjula var ute.

Hadde de i det hele tatt problemer før de smalt nedi bakken første gang?

De kom visst inn alt for høyt og for fort, det var visst sånn alt begynte :cry:

(Det ovenstående har jeg lest på et annet forum, og mye er allerede bekreftet fra flight radar, øyenvitner og utalelser fra selskapet, dog må jo alt på nettet taes med en klype salt.)
 
Dette skal være skrapemerker fra rullebanen i Karachi etter smellen ... (Pakistansk TV/Aeronews)

100714496_2982445418498205_9175449925637373952_n.jpg
 
Det er vel rimelig å anta at det som ellers er mange påvirkende faktorer også rundt denne ulykken, men er det ikke en eller annen alarm som høres om man nærmer seg bakken uten at hjulene er ute?
 
Det er vel rimelig å anta at det som ellers er mange påvirkende faktorer også rundt denne ulykken, men er det ikke en eller annen alarm som høres om man nærmer seg bakken uten at hjulene er ute?

A320 serien har to advarsler. En er gjennom ECAM systemet og gir lyd og lys ca 750 ft over bakken mens den andre er EGPWS som gir "too low gear" advarsel. Disse advarslene er avhenging av flyets konfigurasjon og hastighet så det er ikke nødvendigvis slik at de vil gi en advarsel hvis kravene for det ikke er innfridd.
Om en skal tro noe av det som ser ut til å florere av rykter har de forsøkt seg på å følge samme innflygingsvinkel som romferjene under første forsøk så gudene må vite hva slags konfigurasjon og hastighet de hadde.
 
I tillegg: Hørselssansen er den sansemodaliteten som først blir påvirket av økt fysiologisk aktivering - med andre ord: I situasjon hvor crew er stressa, feks fordi de er hot and high, er det slettes ikke sikkert at de fanger opp auditive alarmer. Det er mange eksempler på landinger med gear up hvor alarmer forgjeves har forsøkt å slå gjennom oppmerksomhetsbarrieren.
 
A320 serien har to advarsler. En er gjennom ECAM systemet og gir lyd og lys ca 750 ft over bakken mens den andre er EGPWS som gir "too low gear" advarsel. Disse advarslene er avhenging av flyets konfigurasjon og hastighet så det er ikke nødvendigvis slik at de vil gi en advarsel hvis kravene for det ikke er innfridd.
Om en skal tro noe av det som ser ut til å florere av rykter har de forsøkt seg på å følge samme innflygingsvinkel som romferjene under første forsøk så gudene må vite hva slags konfigurasjon og hastighet de hadde.

Det var visst “over speed” alarm som hørtes på radioene, hvis det ble kansellert ut så gjorde det noe med understells alarmen også, eller de var langt bak flyet at de mistet hørselen. (Mental blokkering) :cry:
 
Back
Top