Ukrainsk 737-800 skutt ned i Iran 08JAN20

Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Fuckit. Denne gangen er det ikke kult å ha rett. For noe skikkelig faenskap. Håper prestene i Iran får brenne i evig tid, også kan resten av oss lage en hyggelig verden.
Syns jeg!

Fuckit. Denne gangen er det ikke kult å ha rett. For noe skikkelig faenskap. Håper prestene i Iran får brenne i evig tid, også kan resten av oss lage en hyggelig verden.
Syns jeg!

Tror neppe noen ga ordre om dette. Det lukter tabbe lang vei. Og han som får svi er korporal Ali ...

Syns jeg!

Tenkte du det samme da USA skjøt ned et sivilt Iransk fly i 1988. At presidenten i USA skulle svi?

Uff, ille å se den videoen og tenke på menneskene som ble utsatt for dette.
Hvis video virkelig viser nedskyting av fly i Iran reiser det noen spørsmål.

På video ser det ut som missil kommer fra venstre og går opp mot høyre. Flyet viser ferd retning mot venstre. Dette bør bety at flyet ble truffet på venstre side, eventuellt underside, overside eller front. Hvis dere ser på mitt tidligere innlegg i tråden vil dere se at vertical stabilizer har penetrering fra høyre mot venstre side.
Det er selvfølgelig mulig at missil passerte under flyet før det eksploderte på "baksiden" av det, men det er lite sannsynlig.

Jeg tror desverre flyet har blitt beskutt en eller flere ganger til. Da vil det gjøre saken enda verre.

Håper jeg tar feil,,,

Sånne bakke til luft missiler er vel designet for å eksplodere i nærheten av ønsket mål, og ikke i selve målet. Ved eksploson så frigjøres masse fragmenter som vil treffe målet. Så tror ikke selve missilet treffer flyet.

Tror neppe noen ga ordre om dette. Det lukter tabbe lang vei. Og han som får svi er korporal Ali ...

Skylden legges, som vanlig, på folk nede i systemet.
Av en eller annen grunn, tar aldri toppolitikerne i Russland gale avgjørelser.
Tabbe er det, men hvor ble den gjort?

Et ytterligere poeng er, om enn litt på siden, at om Canada vet dette, så vet vel USA det også. Slik fikk Trudeau avfyrt nok et "takk for sist" i retning Trump.

Sånne bakke til luft missiler er vel designet for å eksplodere i nærheten av ønsket mål, og ikke i selve målet. Ved eksploson så frigjøres masse fragmenter som vil treffe målet. Så tror ikke selve missilet treffer flyet.

Det er jeg klar over. De er stort sett designet for å gå av i nærheten av luftmål og sprer ut hundrevis av legemer/splinter. Det jeg vil frem til er at synlige skader på vrakdeler, og video av angrep samsvarer dårlig med skade på vertical stabilizer.

Skylden legges, som vanlig, på folk nede i systemet.

Av en eller annen grunn, tar aldri toppolitikerne i Russland gale avgjørelser.

Tabbe er det, men hvor ble den gjort?

Nervøs avtrekkerfinger. Plenty eksempler på episoder hvor folk er drept av friendly fire ved en feiltakelse.

Trump visste nok dette tidlig. Ettersom kanadierne var hardest rammet, ble det Trudeau som fikk annonsere at det var en nedskyting. Det er også vanskeligere for Iran å nekte et uskyldig tredjeland innsyn og samarbeide om etterforskningen.

Så minnebrikkene blir nok snart frigitt.

Ja. Hvis noen skal straffes, bør det være der avgjørelsene tas..

Var ikke presidenten i USA som tok avgjørelsen da IranAir ble skutt ned i 1988. Det var en stakkars soldat som trodde flyet var en iransk F-14, noe som førte til at ledelse på skipet skjøt mot det. Hvem har skylden i en slik situasjon?

Tror nok noe lignenes kan ha skjedd her:

Iran er i helspenn etter å ha angrepet amerikanske baser i Irak.
Plutselig kommer det et fly i luften over Teheran.......

Var det en som glemte å skru av luftvernet, trodde det det var innkommende fly eller missil.....

Ikke vet jeg, men det ble ikke skutt ned med vilje.

Og så kan en jo konspirere veldig da, for det er jo litt merkelig at en tilfeldig person filmer mot himmelen midt på natten og tilfeldig får med dette... Men klart svar på hva som skjedde, det tror jeg aldri vi får med tanke på hvor det skjedde.

Jeg så pressekonferansen med Trudeau som nettopp er ferdig.
Han sa at etteretningsinformasjon tyder på at flyet ble skutt ned av iranske styrker.
Det skal vel ganske sterke indisier eller bevis til før en statsleder går ut med informasjon som dette.

:fly

EDIT: Jeg valgte å utelate at han sa det kunne være "unintentionally" da videre etteretning vil kunne vise at dette er mulig eller ikke.

Informasjon fra vestlig etterretning bør man være svært kritisk til. Merkelig nok så legger disse landene seg alltid på linje med USA, og alt som kommer fra Pompeo og gjengen er jo nærmest sinnsykt. Til og med Republikanere i kongressen er sjokket over “etteretningen” som er grunnlaget for angrepet mot Soleimani.

Og så kan en jo konspirere veldig da, for det er jo litt merkelig at en tilfeldig person filmer mot himmelen midt på natten og tilfeldig får med dette...

Ikke så veldig merkelig. Person har forklart at vedkommende hørte smell el.l., og begynte å filme i den retningen. Dersom f. eks. to missiler virkelig ble avfyrt, kan man kanskje legge til grunn at dette var nr 2.

Ikke så veldig merkelig. Person har forklart at vedkommende hørte smell el.l., og begynte å filme i den retningen. Dersom f. eks. to missiler virkelig ble avfyrt, kan man kanskje legge til grunn at dette var nr 2.

Personen sier i hvert fall det. Men hvem er denne personen. Jeg har ikke fått lest så mye, bare sett filmen. Og i et land som iran, er det ikke rimelig farlig å legge ut en film som kan skade landet/myndighetene?

I disse dager kan en dessverre aldri vite om en film er tilfeldig eller om alt er planlagt. Er jo nok av filmer fra konfliktområder der noen filmer i rett retning, fordi de vet at noe kommer til å skje.

Men en ting er i hvert fall sikkert, jeg hadde aldri begynt å filme bare fordi jeg hører et smell. Må kanskje begynne med det fra nå av ;-)

Men at noe snodig har skjedd, det tror jeg, spørsmålet er bare av hvem

Var ikke presidenten i USA som tok avgjørelsen da IranAir ble skutt ned i 1988. Det var en stakkars soldat som trodde flyet var en iransk F-14, noe som førte til at ledelse på skipet skjøt mot det. Hvem har skylden i en slik situasjon?

Men hvorfor var det skipet akkurat der og hvordan var retorikken mellom statslederne på det tidspunktet?

Ikke vet jeg, men det ble ikke skutt ned med vilje.

Ok. Og dette er noe du bare vet? Eller som du skriver; Ikke vet, men velger å bastant uttrykke likevel. Dette hadde det vært fint om du utdyper. Å skyte ned et fly er ikka bare ren uflaks.

Å skyte ned et fly er ikka bare ren uflaks.

Der tar du feil. Det finnes mange eksempler på at fly og andre objekter blir skutt ned/på ved en feiltakelse. Både mil-civ og mil-mil, eller blue on blue som det heter.

I dette tilfellet kan man f.eks. tenke seg at luftvernsystemet kjørte i en automatisk mode for å raskt kunne skyte ned innkommende kryssermissiler, som gjerne har et meget kort vindu hvor de kan tas ut pga nærheten til bakken. Videre at koordineringen mellom sivil og militær luftfart, eller i det minste de som satt i tårnet(kan jo ha vært militære), feilet.

Jeg er tilnærmet 100% sikker på at dette var et uhell og at noen var uheldig med avtrekkeren, eventuelt manglende kommunikasjon mellom militære (trodde luftrommet var stengt) og sivil ATC (trodde det var business as usual).

Iran hadde ingen motivasjon for å skyte ned flyet, og de ville definitivt ikke ha noen ytterligere eskalering. Missilangrepet på basene i Irak var varslet i god tid for å unngå drepte amerikanske soldater. Da gir det ingen mening og fem timer senere skyte ned et ukrainsk sivilt 737. Dette var et typisk "tit for tat" spill hvor ingen måtte miste ansikt og handle, men ingen ønsket eskalering. Nedskytingen virker ikke passe inn i spillet.

En interessant analyse av Bellingcat av videoen som viser nedskytingen.
https://www.bellingcat.com/news/men...-missile-strike-geolocated-to-iranian-suburb/

Dette var ikke noe uhell. Noen siktet på det flyet og trakk av. Det var neppe noe vådeskudd. At det kan ha vært en eller annen form for misforståelse, er meget mulig. Kanskje trodde man flyet var en trussel eller et militært mål. Men uhell? Nei, det begrepet blir fullstendig tullete. Og at det var topplederne som hadde ført situasjonen dit den var den dagen, burde ingen være i tvil om.

Ok, jeg tror du forstår hva jeg mente. Når jeg skriver uhell mener jeg selvfølgelig ikke at det var noen som uheldigvis kom borti knappen med et uhell. Noen fyrte selvfølgelig av missilene. Poenget mitt er at det ikke var en ordre gitt av regimet, men at dette skjedde "accidentally". Det var ikke del av strategien til Iran.

Begrepet uhell i form av accidentally, som i "Al Hadath News agency from Jordan reports that Ukrainian Boeing 737 plane carrying 180 passengers may have been shot down accidentally by an Iranian missile."

Back