Overlever SAS corona-krisen?

For meg hørtes det ut som det var det han sa, ordrett.

Her er ordrett det han sa:

Spørsmål: Kan SAS gå konkurs?
Svar: Nei, ikke på grunn av denne streiken om det skulle bli i sommer. SAS, selskapet, har betydelige kapital på bok og vi må se langt frem i tid hvis ikke SAS får ordnet alt de skal gjøre for å være konkurransedyktig i fra månedene fremover, så det er ingen fare for.

I følge SAS sine egne tall fra Q2 2022 så er kontantbalansen ved utgangen av kvartalet 8,5 milliarder svenske kroner.

"SAS, selskapet, har betydelige kapital på bok og vi må se langt frem i tid hvis ikke SAS får ordnet alt de skal gjøre for å være konkurransedyktig i fra månedene fremover, så det er ingen fare for."

Dette er vel det som kan kalles klart som blekk. Det er en særdeles gruggete og klomsete språkføring som enten bare er survete, eller spesialdesignet for å ikke si noe som helst men å få det til å høres ut som man vet hva man snakker om.

Makan! er nok på sin plass her.

Er ikke dette et ganske dårlig taktisk utspill fra den danske stat?
Nå blir det sikkert enda vanskeligere å forhandle med pilotene, kreditorene, leasingselskapene osv fordi den danske stat redder de ''uansett''.

De burde nok ventet med med dette utspillet til langt på natt i tolvte time (som natta alt stod på spill i 2012) tror nå jeg. Det vil vel bli vanskeligere å rekonstruere selskapet nå..?

Nå blir det sikkert enda vanskeligere å forhandle med pilotene, kreditorene, leasingselskapene osv fordi den danske stat redder de ''uansett''.

De burde nok ventet med med dette utspillet til langt på natt i tolvte time (som natta alt stod på spill i 2012) tror nå jeg. Det vil vel bli vanskeligere å rekonstruere selskapet nå..?

Vanskligerer ja, umulig nei. Det trengs så mye ny kapital at alt faller hvis de nye investorene ikke er fornøyd. Men veien frem blir lengre og vondere.

Vanskligerer ja, umulig nei. Det trengs så mye ny kapital at alt faller hvis de nye investorene ikke er fornøyd. Men veien frem blir lengre og vondere.

Ikke nødvendigvis, dog et klassisk eksempel på at man ikke får fasit før i ettertid.

Slik Danskene gikk ut i 2020/2021 var håpløst og elendig taktisk med deres "skal reddes uansett" utspill, men her er ikke helt det samme. De sier jo her egentlig at de vil bidra med deres andel av den nye egenkapitalen (og litt til), men samtidig er det jo en forutsetning at det meste må komme fra private investorer. Og finner man ikke de, så blir også bidraget fra Danmark 0. Det er jo egentlig litt som John Fredriksen gjorde at Seadrill måtte reddes ;)

Hvordan er eierstrukturen i SAS nå? Sist jeg sjekket for et års tid siden sto norske privataksjonærer for omlag 2,8 % av eierandelen, og den norske stat har som kjent forlengst solgt sin eierandel.
Så hva slags prosentsats sitter hhv den danske stat, den svenske stat og Wallenbergsfæren på nå for tiden? Og hvem eier resten?

Hvordan er eierstrukturen i SAS nå? Sist jeg sjekket for et års tid siden sto norske privataksjonærer for omlag 2,8 % av eierandelen, og den norske stat har som kjent forlengst solgt sin eierandel.
Så hva slags prosentsats sitter hhv den danske stat, den svenske stat og Wallenbergsfæren på nå for tiden? Og hvem eier resten?

Står på hjemmesidene deres. Status per 31/5

Government Offices of Sweden 21.80%
Government of Denmark 21.80%
Wallenberg Investments 3.42%
Vanguard 1.64%
Gerald Engström 1.10%
Avanza Pension 0.78%
BlackRock 0.72%
SEB Funds 0.66%
Handelsbanken Funds 0.49%
Charles Schwab Investment Management Inc 0.24%
Total top10 52.65%

Others 47.35%

Norske eiere er nok litt mer fornuftig, da de kun eier 0,9% av selskapet, ikke 2,8%. Dog kan noen alltid ligge under svenske kontoer (type Nordnet) ;)

https://www.sasgroup.net/investor-relations/the-share/shareholders/

Takk for info. Er det da slik å forstå at «others» er summen av veldig mange og veldig små poster, eller skjuler det seg noen større poster der også?

Takk for info. Er det da slik å forstå at «others» er summen av veldig mange og veldig små poster, eller skjuler det seg noen større poster der også?

Det skal være summen av alle små poster mindre enn 0,24% her ;)

SAS kan jo f.eks tilby pilotene en pakke som er ganske lik hva Norwegian gir. Da betaler man markedspris, og pilotene vil få en forutsigbar arbeidsdag med gode betingelser

SAS kan jo f.eks tilby pilotene en pakke som er ganske lik hva Norwegian gir. Da betaler man markedspris, og pilotene vil få en forutsigbar arbeidsdag med gode betingelser

Jepp, Norwegian sin avtale ville betydd en forbedring i vilkår for de aller fleste SAS-piloter.

Jeg kan bare undre meg over SAS ledelsen. Leser de egentlig industri news?

Pilot shortage all over. USA, Europa - alle store selskaper melder at traffikken bouncing back stronger enn vented. Å komme med forslag som betyr mindre under streken, er en absolut no-go. Forøvrig både for piloter og for crews.

Det ble ikke oppgaven til pilotene å sanere bilanser.
Og man kan ærlig spøre de diverse C-Levels: Hva har du egentlig tenkt de siste 2-3 årene? Ok, en god del tok sine gyldene fallskjerm og er alrede ute av selskap. Men her har noen rett og slett ikke gjort jobben sin i den tid hvor man kunne sanere slik en voodoo balanse som både DY og SAS hadde. En god del C-Level i SAS er skifted, men de nåværende virker hjelpeløse og avventende. Ingen god combi.

La oss være ærlig her også.
Den eneste grunnen at Norwegian er hva de er idag er faktum at de ble tvunget inn i denne restrukturering som ble de facto en vel-corona-covered konkurs. Mens - selv om de hadde gjørt mye feil før Corona - så pressed nøden frem de nødvendige forandringer og man sette rette mannen i spissen. Det betyr ikke at DY hadde gjort alt riktig, men de nytted de siste 2-3 årene.

SAS har blitt vant til at dersom skoen presser - så går man til eierne og ber om penger. Og kanskje det ble for lett siste gang, fordi SAS ledelsen ikke tok de nødvendige grep for å sanere sin voodoo balanse. Tvert imot, enda flere sale&lease-backs.

Nå er det kommet en punktum da jeg ser på situasjonen slik:
SAS må gjennom en ordentlig og styrt rekonstruksjon. Store deler av virksomheten vil overføres og om man da trenger 2, 3 eller 5 AOC ... det er en annen sak. Man vil førsøke å presse lønninger nede men marked er opp og vil regulere seg via etterspørelsen etter kvalisfisert folk. En god del folk vil da gå og den nye selskap blir regulært nede i størrelsen.
En rent teknisk emisjon hjelper ikke lengre i SAS. Det vil bare provosere at selskap havner i samme situasjon om ikke altfor lenge.

Back