Overlever SAS corona-krisen?

SAS kan jo f.eks tilby pilotene en pakke som er ganske lik hva Norwegian gir. Da betaler man markedspris, og pilotene vil få en forutsigbar arbeidsdag med gode betingelser

Ja, SAS kunne helt opplagt gjort noe slikt, og det er for meg helt underlig at SAS synes å være så til de grader mye dårligere til å planlegge sin produksjon at de ikke fikser dette. Jeg tror imidlertid det har mer med vilje å gjøre - SPH - alle piloters danske venn - synes å ha en annen plan. De synes å ville tvinge gjennom endringer for å markere hvem som bestemmer.

Mitt inntrykk er at for tiden er SAS sine vilkår både fremme og bak dårligere enn hos Norwegian (også når man sammenlikner like for like - altså de som er ansatt med forsikringer, pensjon etc.).

Her er ordrett det han sa:

Spørsmål: Kan SAS gå konkurs?
Svar: Nei, ikke på grunn av denne streiken om det skulle bli i sommer. SAS, selskapet, har betydelige kapital på bok og vi må se langt frem i tid hvis ikke SAS får ordnet alt de skal gjøre for å være konkurransedyktig i fra månedene fremover, så det er ingen fare for.
Ellers kan det virke som at Hr. Elnæs har fått bortimot monopol på å uttale seg i diverse medier….

Ellers kan det virke som at Hr. Elnæs har fått bortimot monopol på å uttale seg i diverse medier….

Ja akkurat det samme har jeg lurt på. Der står han altså, siden jeg ikke veit veldig mye om figuren, og uttaler seg i øst og vest mot el med flyselskaps overelevelsesevne jfr hva han har sagt om NORwegian da de var i trøbbel..

Bare en nisse som har funnet seg en nisje el??

Last edited:

Hvem burde ellers snakke i pressen?

Er vel ikke sikkert at det ville være så dumt å konke selskapet og starte opp igjen med ny kortstokk. Faste kostnader er vel for dyre, og man må barbere helt til skinnet, men det er ikke lett i et gammelt selskap.

Hvem burde ellers snakke i pressen?

Operative folk i flyselskapene. Problemet er at de er vanskelige å få tak i direkte, og de fleste større firmaer har munnkurv på sine ansatte. Dermed går det meste via mer eller, som oftest, mindre oppegående «kommunikasjonsrådgivere». Disse smører på med floskler og ordsminke, slik at rene faktaopplysninger oftest forsvinner i fjas. Journalister flest er kunnskapsløse om temaet og tar alt for god fisk.

Hvorvidt Elnæs har greie på det han snakker om eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men dypdykk fra journalistene er det ikke. Elnæs sitter forhåpentligvis på større og dypere bakgrunnsmateriale, men med de uttalelsene som refereres i pressen burde det stått flybanalytiker som tittel. Dette er f.eks: «når flere og flere vil ut å reise vil vi se økende passasjertall hos flyselskapene», «grunnen til lange køer er veldig mange passasjerer og for liten kapasitet på flyplassene» og «flyselskap med lite penger og mye gjeld risikerer å gå konkurs»

Nuvel.

Operative folk i flyselskapene. Problemet er at de er vanskelige å få tak i direkte, og de fleste større firmaer har munnkurv på sine ansatte. Dermed går det meste via mer eller, som oftest, mindre oppegående «kommunikasjonsrådgivere». Disse smører på med floskler og ordsminke, slik at rene faktaopplysninger oftest forsvinner i fjas. Journalister flest er kunnskapsløse om temaet og tar alt for god fisk.

Hvorvidt Elnæs har greie på det han snakker om eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men dypdykk fra journalistene er det ikke. Elnæs sitter forhåpentligvis på større og dypere bakgrunnsmateriale, men med de uttalelsene som refereres i pressen burde det stått flybanalytiker som tittel. Dette er f.eks: «når flere og flere vil ut å reise vil vi se økende passasjertall hos flyselskapene», «grunnen til lange køer er veldig mange passasjerer og for liten kapasitet på flyplassene» og «flyselskap med lite penger og mye gjeld risikerer å gå konkurs»

Nuvel.

Slik jeg forstår det så sliter media med å få fatt i folk med en eller annen form for ekspertise rundt en sak til å uttale seg i media, eller de vet ikke hvem andre de skal ringe. Og da blir det fort de som faktisk er villig (gjerne for å fremme noe til egen vinning) også blir ringt hver gang noe skjer. Dessuten skulle ikke det forundre meg at den aktuelle journalisten blir målt på klikk, slik at saken gjerne blir knadd litt fra sitat til utfall. Viktig å huske slike nyanser.

Kan ikke bare "Someone" uttale seg om SAS. Han virker jo å ha øko som sitt fagfelt. Herfra er det ingen prob med å skjønne at flybransjen er spesiell men at det ikke går an å få en eneste plausibel forklaring på feks SAS og hvor ille et står tel, jeg kunne uttalt meg jeg men mener "someone" er best:-)

Tipper staten blir med på å konvertere coronalån til aksjer i den pågående restruktureringsprosessen. Om det mot formodning skal skytes inn ny kapital også blir jeg overrasket, men vi har jo Ap/Sp ved roret så alt er vel åpent.

Kl 08:00 betyr at de tenker det kan påvirke aksjekursen. Men hvilken vei det svinger, gudene veit. Denne regjeringen er like forutsigbart som mynt/krone.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Uansett beslutning, så påvirker det kursen

Ellers er jeg enig i Views spådom. Lånet blir konvertert, men det er lite sannsynlighet for å bli med i en emisjon.

Så rent matematisk blir det da på kort sikt, når alt er gjennomført, en eierandel innenfor et standardavvik av 5%. Som man fort vil prøve å kvitte seg med

Noe vanskelig å se at en konvertering er pressekonferansens grunn. Hvorfor skal SAS konvertere lån når ingen restruktureringsplan er på plass. Hvis det er signaleffekt de er på jakt etter, ville dette blitt dryppet ut i media eller vært en del av den konsoliderte planen. Men at de står frem for å si de konverterer, ja da er de vel noe mediekåte…

Slik jeg er forstått så er det ingen andre som avholder noe. Men jeg kan godt ta feil.

Noe vanskelig å se at en konvertering er pressekonferansens grunn. Hvorfor skal SAS konvertere lån når ingen restruktureringsplan er på plass. Hvis det er signaleffekt de er på jakt etter, ville dette blitt dryppet ut i media eller vært en del av den konsoliderte planen. Men at de står frem for å si de konverterer, ja da er de vel noe mediekåte…

Slik jeg er forstått så er det ingen andre som avholder noe. Men jeg kan godt ta feil.

Det blir jo likt hva svenskene gjorde, så er egentlig ingen ordning

Og selvsagt er det jo en forutsetning at en konvertering henger sammen med restruktureringen, og er endel av den og med alle mulige forbehold. Og ikke noe som gjøres på forhånd. Akkurat som Sverige gjorde

Alternativet til konvertering er i praksis likvidasjon. Og så er det ikke så veldig mye man får igjen

Vestre understreket også flere ganger at de kun omgjør gjeld til egenkapital under visse vilkår, så de gjør seg litt kostbare (men de må vel kanskje også si det..).

Ellers ser der ut til at DY ser for seg en langvarig konflikt, flex er tatt bort fra alle overlappende ruter til og med 10.juli.

Vestre understreket også flere ganger at de kun omgjør gjeld til egenkapital under visse vilkår, så de gjør seg litt kostbare (men de må vel kanskje også si det..).

Ellers ser der ut til at DY ser for seg en langvarig konflikt, flex er tatt bort fra alle overlappende ruter til og med 10.juli.

Hva er disse vilkårene i Danmark?

Back