Jeg kan bare undre meg over SAS ledelsen. Leser de egentlig industri news?
Pilot shortage all over. USA, Europa - alle store selskaper melder at traffikken bouncing back stronger enn vented. Å komme med forslag som betyr mindre under streken, er en absolut no-go. Forøvrig både for piloter og for crews.
Det ble ikke oppgaven til pilotene å sanere bilanser.
Og man kan ærlig spøre de diverse C-Levels: Hva har du egentlig tenkt de siste 2-3 årene? Ok, en god del tok sine gyldene fallskjerm og er alrede ute av selskap. Men her har noen rett og slett ikke gjort jobben sin i den tid hvor man kunne sanere slik en voodoo balanse som både DY og SAS hadde. En god del C-Level i SAS er skifted, men de nåværende virker hjelpeløse og avventende. Ingen god combi.
La oss være ærlig her også.
Den eneste grunnen at Norwegian er hva de er idag er faktum at de ble tvunget inn i denne restrukturering som ble de facto en vel-corona-covered konkurs. Mens - selv om de hadde gjørt mye feil før Corona - så pressed nøden frem de nødvendige forandringer og man sette rette mannen i spissen. Det betyr ikke at DY hadde gjort alt riktig, men de nytted de siste 2-3 årene.
SAS har blitt vant til at dersom skoen presser - så går man til eierne og ber om penger. Og kanskje det ble for lett siste gang, fordi SAS ledelsen ikke tok de nødvendige grep for å sanere sin voodoo balanse. Tvert imot, enda flere sale&lease-backs.
Nå er det kommet en punktum da jeg ser på situasjonen slik:
SAS må gjennom en ordentlig og styrt rekonstruksjon. Store deler av virksomheten vil overføres og om man da trenger 2, 3 eller 5 AOC ... det er en annen sak. Man vil førsøke å presse lønninger nede men marked er opp og vil regulere seg via etterspørelsen etter kvalisfisert folk. En god del folk vil da gå og den nye selskap blir regulært nede i størrelsen.
En rent teknisk emisjon hjelper ikke lengre i SAS. Det vil bare provosere at selskap havner i samme situasjon om ikke altfor lenge.