Overlever SAS corona-krisen?

Ja, og to måter og gjøre det på.
1. Line bidding. Da blir det bygd «lines» der all planlagt flyging blir dekt. Og et secondary bid som dekker de som er planlagt ute, f eks trening.Men da må du ha folk på reserve for og dekke uforutsatte ting, f eks sykdom. En «line» dekker hele måneden og kan ha alt fra 13 til 18 dager fri. Den med mest ansennitet velger først.
2. Preferential Bid System. Selskapet lager pairings, fra en til fem dager, all flyging er dekt. Du byr på pairings og lager din egen schedule, innenfor de parameters som er satt, minimum/maximum timer etc. Igjen, den som var ansatt først velger først.
I begge disse, men særlig den siste, så kan det være stor forskjell på schedule til den på toppen og den på bunnen. Om du vil begynne på bunnen med 5 uker ferie og Gro dag, så er dette selvsagt ikke noe for deg.
Alle får en sjanse til og være junior og senior. Alle har forskjellige behov eller mål for hver måned. Noen som ikke trenger det liker og fly redeyes. Andre flyr alt tidlig i måneden for at de trenger fri den andre halvdel.
Den som er senior tar som regel hver jul, påske og helligdager fri, men noen feirer ikke jul og foretrekker og fly.

Da mitt selskap gikk over fra line bidding til PBS var det mye protester og klager men etter en stund virker det som de fleste er blitt vant til PBS og foretrekker det.
 
Interessant at svenske staten avviser å gå inn i SAS med mer penger -- altså i praksis signaliserer at de _ikke_ er åpen for å fordype sitt engasjement i SAS.
 
Interessant at svenske staten avviser å gå inn i SAS med mer penger -- altså i praksis signaliserer at de _ikke_ er åpen for å fordype sitt engasjement i SAS.


Men samtidig er de klar for å konvertere gjeld til egenkapital. Det utgjør ganske mange milliarder av det som må fikses i SAS balanse. Og de blir jo da sittende med ganske så mange aksjer
 
4miljarder skulder till aktier, ganska exakt vad svenska statens del av de totalt 20 miljarderna i skulder som SAS vill omvandla utifrån den ägandeandel som staten nu har i SAS.
 
Men samtidig er de klar for å konvertere gjeld til egenkapital. Det utgjør ganske mange milliarder av det som må fikses i SAS balanse. Og de blir jo da sittende med ganske så mange aksjer

Samtidig blir de nye aksjene bortimot verdiløse når de ikke går inn med friske penger. I dag annonserte SE en betydelig kommende tapsavskrivning i SAS slik jeg leser det
 
Avsluttet på Oslo Børs som «Queen of the skies» på fredag - spørsmålet er hvor lang tid det er til vi er nede og snuser på en 320 [emoji14]

773eb313ba5dea423e8cbbd0b4339f84.png
 
Samtidig blir de nye aksjene bortimot verdiløse når de ikke går inn med friske penger. I dag annonserte SE en betydelig kommende tapsavskrivning i SAS slik jeg leser det


Det kommer jo an på hva en eventuelt konverteringkurs blir. Og dette er jo heller ikke noen som blir gjort helt isolert av alt annet regner jeg med og med mindre de tenker kaste bort pengene så vil jo dette bli endel an «nye» og ikke «gamle» SAS

Jeg mener ha hørt det her for den svenske staten er snakk om rundt 4,5 mrd som nå vil bli konvertert.

For å bruke litt runde tall for enkelthets skyld, så er det ca 30 mrd i ny kapital som må på plass, da inkludert både gjeldskonvertering og friske midler. Gitt da likt bytteforhold (som sikkert ikke stemmer helt) så gir da konvertering av 4,5 mrd i gjeld sånn roughly 15% av aksjene i nye SAS.

Dog hva dette vil være verdt blir selvsagt en ren gjetning. Men nå driver gjerne Staten etter kontantprinsippet slik at selv lån ses på som en utgift over statsbudsjettet
 
Tror ikke de hadde et reelt valg med konvertering — å nekte det som såpass stor investor ville jo være en dødsdom til selskapet. Det er helt klart ikke staten tjent med — og det ville vært politisk problematisk også.
 
Deler litt synspunktet på at når Sverige nå sier nei til å gå inn med nye kapital (men ja til å konvertere gjeld) så vil det både sette fart på prosessen, legge press andre aktører og kjøre at potensielle nye aksjonærer stiller sterkere

https://e24.no/boers-og-finans/i/pW...n-gaa-raskere-stoerre-press-paa-alle-aktoerer

Man skal likevel som ny investor spørre «hvorfor SAS». Med et selskap med dalende tillit med betydelige konkurrenter i samme marked og uten et utpreger segment som core kundegruppe (etter alt tullet i det siste) kan jeg ikke helt se hvem som vil ta den risikoen. Må i tilfelle være strategisk, som LH eller IAG.
 
Man skal likevel som ny investor spørre «hvorfor SAS». Med et selskap med dalende tillit med betydelige konkurrenter i samme marked og uten et utpreger segment som core kundegruppe (etter alt tullet i det siste) kan jeg ikke helt se hvem som vil ta den risikoen. Må i tilfelle være strategisk, som LH eller IAG.

Det er et uutømmelig lager der ute av imbesile tullinger som er villige til å hive penger etter flyinvesteringer, levedyktige eller ikke.
Se bare på alle de svenske 'etniske' selskapene som regelmessig går under. Se på ColorAir, FlyViking, FlyNonstop ... Eller investorsvindlere som Atmosphere, Avatar, Baltia ... osv osv .... Det vil aldri stoppe.
 
Med da den svenske statens «nei» og nå plassoppsigelse for pilotene så blir det endelig noe som skjer her og en løsning vil omsider tvinge seg frem. I stedet for måneder uten noe som helst fremgang
 
Hvor langt unna konk er SAS pr dato, og hva må til for å unngå det?


SAS er teknisk sett konkurs og det er heller ikke til å unngå. Når egenkapitalen er negativ og man ikke kan betale lånene så er saken grei

Men det betyr ikke at man om 1 år ikke har et selskap som flyr rundt som heter SAS [emoji6]
 
Last edited:
Og samme dag kommer det frem at DY har kommet frem med ny tariffavtale med sine piloter som begge parter virker å være ganske fornøyde med.

Norwegian og Norwegian Pilot Union, som organiserer pilotene i Norge, er enige om en tariffavtale for 2022-2023. Avtalen trygger norske arbeidsplasser, samtidig som den gir Norwegian fleksibilitet til å håndtere den krevende vintersesongen.

– I fellesskap sikrer vi nå fleksibilitet og forutsigbarhet, både for Norwegian og for våre pilotkolleger. Avtalen gir oss en sesongfleksibilitet som vi mener er helt nødvendig for å kunne drive kostnadseffektivt gjennom vintersesongen. Pilotene er en av yrkesgruppene som de siste årene har måtte tilpasse seg en hverdag med stadige endringer, og vi som arbeidsgiver setter svært stor pris på det gjensidige tillitsforholdet vi har hatt i forhandlingene og den jobben forhandlingsdelegasjonene på begge sider har gjort, sier EVP People i Norwegian, Guro Poulsen.

– Hovedprioriteten har vært å sikre norske arbeidsplasser, og jeg er svært fornøyd med at vi har oppnådd det med denne avtalen. I tillegg får vi større forutsigbarhet og bedre mulighet for planlegging av pilotenes arbeidshverdag og fritid. Vi har hatt samtaler som har vært krevende, men samtidig gode og konstruktive, sier Alf Hansen, leder i Norwegian Pilot Union og pilot i Norwegian.

Selskapet og Norwegian Pilot Union ønsker også å samarbeide tettere i tiden fremover, og på den måten fortsette og forsterke den felles innsatsen for å utvikle og søke løsninger som bidrar til Norwegians konkurransekraft. Avtalen omfatter 668 piloter ansatt i Norge og gjelder fra januar i år til oktober 2023.
https://media.no.norwegian.com/pres...om-norwegian-og-norwegian-pilot-union-3187631
Dette må da nesten også virke provoserende for begge parter hos SK, hvorfor kan DY få det til på en slik fredelig og god måte mens man må ty til kamp i SK?

Nå har de kvittet seg med en stor del forretningsreisende i vinter og vår med kanselleringer og endringer, og med kanselleringer og streik i fellesferien så kvitter de seg med de fritidsreisende og. Hvem er da igjen?

Jeg er redd det er for sent...
 
SAS er teknisk sett konkurs og det er heller ikke til å unngå. Når egenkapitalen er negativ og man ikke kan betale lånene så er saken grei

Men det betyr ikke at man om 1 år ikke har et selskap som flyr rundt som heter SAS [emoji6]

Hans Jørgen Elnæs, Flyanalytiker.

Sier i NRK Dagsrevyen at SAS har betydelig kapital på bok og ikke kan gå konkurs.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202206/NNFA19060922/avspiller


Stemmer det at SAS har betydelig kapital på bok?
 
Back
Top