For å sammenligne med rødnesene: I SAS jobber man helvariabel turnus, som er en katastrofe for familielivet. Man skal ha minimum én frihelg i måneden, som resulterer i akkurat én frihelg hver måned. Den kan gjerne komme først i april og sist i mai, slik at man er på jobb 7 helger på rad. Man får turnusen for neste måned den 15. hver måned. Kul umulig å planlegge mer enn to uker frem i tid. I Norwegian jobber alle 5/4, det vil si at man kan telle seg frem til når man jobber i julen 2025, og planlegge deretter.
Når det gjelder lønn er topplønnen i SAS etter 24 år noe høyere enn hos Norwegian, men de når til gjengjeld topplønnen etter 12 år, så på de 24 årene en SAS-pilot bruker på å klatre til topps har en DY-pilot likevel totalt sett tjent ganske mye mer siden hen har ligget på øverste trinn i 12 år allerede.
Så kommer alt man ikke kan måle i rene tall. Måten man blir behandlet som ansatt. Det får bli en annen diskusjon, men når man ser hvor mye press selskapet genererer mot de flygende i media kan man kanskje tenke seg til hvordan det er internt. Man kan ikke spare seg ut av en krise som dette.