Overlever SAS corona-krisen?

SAS trenger ikke en investor som bare vil spare og kutte og skvise de ansatte. Da vil de til slutt gå konk likevel, i skvis mellom DY og utenlandske LCC, og bedre utenlandske full-service. De trenger en strategisk investor som kan gi organisering og strategi en skikkelig overhaul, jfr diskusjonen om organisering her: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=155554
 
Hæ? Har jeg sendt deg melding?
Du har ikke mye sans for humor skjønner jeg. Om du hadde lest videre så har du sett at jeg etterpå inkluderte de i kabin, de blir og erstattet over en lav sko.
Kunne sagt ansatte men som sagt, de på bakken har bedre beskyttelse. Til de går på kontrakt, men det er an annen tråd.
Igjen, du sier at jeg sendte deg melding? Det er tøv. Jeg kommuniserer privat med noen her inne, men har aldri sendt deg melding.

Som svaret mitt til "melding" var, så var det ikke PM, men, et innlegg, så beklager feil ordvalg;)
Humor, galgenhumor, er det som har holdt meg i drift disse 46 årene, and still counting...., og det gjelder overfor hele arbeidsstokken innen luftfart.
 
Ja, men først må gjelden "bli borte"

Ja, en ny investor vil selvsagt ikke kjøpe et hav av gjeld, så den må på et vis fjernes før investorene forplikter seg til noe - før, eller i løpet av forhandlingene med investroene. Det er kanskje mulig i den forstand at kreditorene erkjenner at med SAS må de ettergi mye gjeld (eller konvertere), eller uansett miste investeringen i en konkurs.

Men når investorene så har fått kontroll bør de helst ha en strategi som er mer enn kostnadskutt. Det kan godt innebære et mindre, mer spisset SAS, at mange mister jobben.
 
Denne debatten er litt vanskelig å følge for en del av oss på utsida. Kan noen ta seg bryet med å forklare hvorvidt SAS sine ansatte har bedre, dårligere eller de samme vilkårene som ansatte i andre flyselskap i Nord-Europa, uten å ty til hverken fagforeningspropaganda eller CEO-propaganda? Altså, helt saklig og balansert.
 
Denne debatten er litt vanskelig å følge for en del av oss på utsida. Kan noen ta seg bryet med å forklare hvorvidt SAS sine ansatte har bedre, dårligere eller de samme vilkårene som ansatte i andre flyselskap i Nord-Europa, uten å ty til hverken fagforeningspropaganda eller CEO-propaganda? Altså, helt saklig og balansert.

For å sammenligne med rødnesene: I SAS jobber man helvariabel turnus, som er en katastrofe for familielivet. Man skal ha minimum én frihelg i måneden, som resulterer i akkurat én frihelg hver måned. Den kan gjerne komme først i april og sist i mai, slik at man er på jobb 7 helger på rad. Man får turnusen for neste måned den 15. hver måned. Kul umulig å planlegge mer enn to uker frem i tid. I Norwegian jobber alle 5/4, det vil si at man kan telle seg frem til når man jobber i julen 2025, og planlegge deretter.

Når det gjelder lønn er topplønnen i SAS etter 24 år noe høyere enn hos Norwegian, men de når til gjengjeld topplønnen etter 12 år (eller var det 14?), så på de 24 årene en SAS-pilot bruker på å klatre til topps har en DY-pilot likevel totalt sett tjent ganske mye mer siden hen har ligget på øverste trinn i 10-12 år allerede.

Så kommer alt man ikke kan måle i rene tall. Måten man blir behandlet som ansatt. Det får bli en annen diskusjon, men når man ser hvor mye press selskapet genererer mot de flygende i media kan man kanskje tenke seg til hvordan det er internt. Man kan ikke spare seg ut av en krise som dette.
 
Last edited:
For å sammenligne med rødnesene: I SAS jobber man helvariabel turnus, som er en katastrofe for familielivet. Man skal ha minimum én frihelg i måneden, som resulterer i akkurat én frihelg hver måned. Den kan gjerne komme først i april og sist i mai, slik at man er på jobb 7 helger på rad. Man får turnusen for neste måned den 15. hver måned. Kul umulig å planlegge mer enn to uker frem i tid. I Norwegian jobber alle 5/4, det vil si at man kan telle seg frem til når man jobber i julen 2025, og planlegge deretter.

Når det gjelder lønn er topplønnen i SAS etter 24 år noe høyere enn hos Norwegian, men de når til gjengjeld topplønnen etter 12 år, så på de 24 årene en SAS-pilot bruker på å klatre til topps har en DY-pilot likevel totalt sett tjent ganske mye mer siden hen har ligget på øverste trinn i 12 år allerede.

Så kommer alt man ikke kan måle i rene tall. Måten man blir behandlet som ansatt. Det får bli en annen diskusjon, men når man ser hvor mye press selskapet genererer mot de flygende i media kan man kanskje tenke seg til hvordan det er internt. Man kan ikke spare seg ut av en krise som dette.

Er ubegripelig å forstå at ikke SAS klarer det som DY/WF ( her på berget ) klarer, nemlig lage en tilsvarende rotasjon. Tydeligvis er de ikke kommet til den tidsalderen enda:headbang
 
Er ubegripelig å forstå at ikke SAS klarer det som DY/WF ( her på berget ) klarer, nemlig lage en tilsvarende rotasjon. Tydeligvis er de ikke kommet til den tidsalderen enda:headbang


De har vært i den tidsalderen tidligere...
 
For å sammenligne med rødnesene: I SAS jobber man helvariabel turnus, som er en katastrofe for familielivet. Man skal ha minimum én frihelg i måneden, som resulterer i akkurat én frihelg hver måned. Den kan gjerne komme først i april og sist i mai, slik at man er på jobb 7 helger på rad. Man får turnusen for neste måned den 15. hver måned. Kul umulig å planlegge mer enn to uker frem i tid. I Norwegian jobber alle 5/4, det vil si at man kan telle seg frem til når man jobber i julen 2025, og planlegge deretter.

Er dette billigere for SAS, er det derfor de tviholder på det? Eller er det kanskje noen grupper av crew som liker det slik?
 
"Er dette billigere for SAS"


Variabel turnus handler mye om kontroll og styringsrett. Det gir arbeidsgiver et fleksibelt verktøy, hvor hverdagen til de ansatte kan skrus mellom nirvana og helvete med hver roster release.
 
Last edited:
Er dette billigere for SAS, er det derfor de tviholder på det?

Nettopp vært og hørt på sjefen hos min arbeidsgiver om hvor viktig det er at de ansatte trives på jobb. Vil tro at et system der man har en mer forutsigbar arbeidstid skaper mer fornøyde ansatte, og til slutt tjener man mer penger på det.
 
Eller er det kanskje noen grupper av crew som liker det slik?

Det må i så fall være svært få. Med en slik variabel turnus har jeg forstått det slik at man kan jobbe 5 dager på, 3 av, 4 på, 4 av, 3 på, 2 av, 5 på, 3 av...
Med andre od ikke noe form som system, og som det blir sagt over her umulig å planlegge noe som helst nærmere enn et par uker før, i motsetning til DY og mange andre bransjer med turnus eller skiftarbeid hvor man har en fast skiftplan/turnus/rytme å forholde seg til slik at man kan planlegge flere år frem i tid. Det å måtte ta ut ferie for å være garantert at man får vært med på hyttetur med kompiser eller med familien til Harstad for å besøke besteforeldrene en helg er jo ganske tungvint og slitsomt.
De som liker det slik må i så fall være unge uten familie og venner som ikke ''har noe liv''.
 
SASs argument tidligere har vel vært at det er nødvendig for å ha crew når folk vil fly. Søndag ettermiddag, man-tor morgen og tir-fre ettermiddag.

Hvis det ligger noen andre krav i avtalen (hviledager eller lignende) så kan det jo hende at SAS har rett. Samtidig kunne det tenkes at det finnes en forhandlingens løsning mellom voksne mennesker som kunne løst opp i dette..
 
Hvis alle jobber 5/4 ender man vel opp med at det er like mange på jobb hver ukedag.
Det går vel neppe opp med produksjonen?
 
Alle flyselskap i USA har et bidding system hvor man bidder de fridager/turer man ønsker å fly neste måned. Alle vil jo ikke fly samme turer og ha samme fridager så det funker stort sett bra. Lurer på hvorfor SAS ikke gjør dette?
 
Hvis alle jobber 5/4 ender man vel opp med at det er like mange på jobb hver ukedag.
Det går vel neppe opp med produksjonen?

Alle gjør vel ikke det uansett. Men så lenge man planlegger å holde flyene i luften mest mulig, blir jo produksjonen jevn. Resten kan man jevne ut med deltid og vikarer. Folk skal jo ha ferie også.
 
Alle flyselskap i USA har et bidding system hvor man bidder de fridager/turer man ønsker å fly neste måned. Alle vil jo ikke fly samme turer og ha samme fridager så det funker stort sett bra. Lurer på hvorfor SAS ikke gjør dette?

Ja, og to måter og gjøre det på.
1. Line bidding. Da blir det bygd «lines» der all planlagt flyging blir dekt. Og et secondary bid som dekker de som er planlagt ute, f eks trening.Men da må du ha folk på reserve for og dekke uforutsatte ting, f eks sykdom. En «line» dekker hele måneden og kan ha alt fra 13 til 18 dager fri. Den med mest ansennitet velger først.
2. Preferential Bid System. Selskapet lager pairings, fra en til fem dager, all flyging er dekt. Du byr på pairings og lager din egen schedule, innenfor de parameters som er satt, minimum/maximum timer etc. Igjen, den som var ansatt først velger først.
I begge disse, men særlig den siste, så kan det være stor forskjell på schedule til den på toppen og den på bunnen. Om du vil begynne på bunnen med 5 uker ferie og Gro dag, så er dette selvsagt ikke noe for deg.
Alle får en sjanse til og være junior og senior. Alle har forskjellige behov eller mål for hver måned. Noen som ikke trenger det liker og fly redeyes. Andre flyr alt tidlig i måneden for at de trenger fri den andre halvdel.
Den som er senior tar som regel hver jul, påske og helligdager fri, men noen feirer ikke jul og foretrekker og fly.
 
Hvis alle jobber 5/4 ender man vel opp med at det er like mange på jobb hver ukedag.
Det går vel neppe opp med produksjonen?

Husk at lengden på dagene varierer veldig. På en svært trafikkert dag kan man fly helt opp mot det som er tillatt, og på en rolig lørdag kun en svipptur tur/retur BGO ;)
 
Back
Top