Overlever SAS corona-krisen?

SAS truer jo nå kreditorene med rekonstruksjon i retten og går ganske hardt ut som utgangspunkt når de ønsker all gjeld konvertert. Litt urealistisk riktignok, men mer et skambud før en prutingsprosess

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2022/update-on-sas-progress-on-transformation-plan/

SAS management and its advisors have outlined to certain key stakeholder groups the importance of achieving the full burden sharing in an out-of-court process as a means of reaching a competitive cost structure and earning the support from financial parties for both the full debt-to-equity conversions and raising the new equity capital.

Og da blir det en omgang i retten:
LO- og SAS-pilotene stevner SAS for Arbeidsretten

Bakgrunnen er at 560 SAS-piloter ble oppsagt som følge av pandemien. Pilotene har nå gått en ny vei i kampen om å få jobbene tilbake.
https://e24.no/naeringsliv/i/rE2vX8/lo-og-sas-pilotene-stevner-sas-for-arbeidsretten

Ellers også mye negativ omtale om SAS sin behandling av kundene om tiden. Billetter som endres, dårlig informasjon og umulig å få kontakt med kundeservice. Greit nok at det må gjennomføres endringer, men når det blir saker om at folk må kjøpe seg tilbake på sitt opprinnelige fly til flerdobbelt pris er det ikke rart det tipper over.
Også bra med kanselleringer for tiden, punktligheten kommer seg litt, men fortsatt et godt stykke bak de andre store på OSL i hvert fall.

Tor Chr. Jensen i DN mener at 6 av 6,7 milliarder som SAS verdsettes til bare er luft, basert på en analyse gjort av DNB Markets:

Link (ABO)

Last edited:
Word on the street att Simon Pauck fått gå, men ingenting i skrift ännu.

Bare ved å bedømme ut i fra nyhetsbilde det siste året, så fremstår SAS som et flyselskap som er imponerende dårlig drevet...som om ingen ´voksne´med ansvar og nøkkelkompetanse er hjemme...derfor helt naturlig om noen i posisjon med ansvar for den operative driften av selskapet...finner seg "spennende, nye utfordringer" andre steder.

Intressant, undrar vad anledningen är? Han har ju varit ansiktet internt mot personalen för den nya "plattformsstrategin". Kan det vara en omsvängning på gång?

Ledelsen i SAS har gått til full krig mot absolutt alle operativt ansatte i hele selskapet, enten det er bakkemannskap, teknikere, kabinen eller pilotene, og nå er de i ferd med å tape big time. Det er i ferd med å gå så galt at de beste kundene ikke lengre stoler nok på at selskapet gjennomfører det de har solgt til at de faktisk velger andre alternativer. Da er du som selskap på ville veier, for å si det pent.

Har følelsen av at tanken er at det bare er å hente inn personale fra Øst Europa til å jobbe for samme lønn bare i Skandinavia. Ikke alltid like lett da Skandinavia mildt sagt er litt dyrere å jobbe og bo i. Og når det på toppen av det hele virker som det finnes absolutt null interesse i å trene nye folk på noe som helst så er du virkelig ille ute.

Satt på siden av 3-4 crew fra SAS Connect under frokost på hotellet på Gardermoen her om dagen, alt de snakket om var hvor fort de kunne forlate selskapet ved å gå til EasyJet, WizzAir eller andre. Så denne strategien kommer jo til å gå absolutt strålende.

Som eksempel på ledelseskulturen i SAS bruker jeg alltid nevne den berømte SAS Plus kuben, den var hatet av absolutt alle fra dag en, men det tok flere år før den ble faset ut fordi det var for mye prestisje i prosjektet. Eller skal jeg nevne ledig midtsete i SAS Plus? Det er jo bare tjenester kundene etterspør...

Håper det faktisk blir gjort noen endringer før det er for sent...

Last edited:
Intressant, undrar vad anledningen är? Han har ju varit ansiktet internt mot personalen för den nya "plattformsstrategin". Kan det vara en omsvängning på gång?

Något behövs ändras på, inget fungerar ju för tillfället. Link saknar både flygplan och crew. Samma med Connect, och där vill crew lämna eller inte ens börja. I SK råder det tokbrist och 100 piloter går i pension bara i år.

Det ryktas om att PH har fått ta emot kritik från varje front inom SAS, det är ju trots allt sedan hans tillträde mycket av problemen i SAS började.

Hoppas för de anställdas skull att det inte står likasinnade redo att ta över!

Enig, jeg har fått flere kanselleringer dagen før eller samme dag. Det skyldes nok crew-mangel. Jeg håper SAS vet tidligere hva som skal kanselleres i sommer, ellers blir det ille.
Det er trist å se.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig, jeg har fått flere kanselleringer dagen før eller samme dag. Det skyldes nok crew-mangel. Jeg håper SAS vet tidligere hva som skal kanselleres i sommer, ellers blir det ille.
Det er trist å se.

Sent from my iPhone using Tapatalk

SAS må jo ha noen enorme krav etter seg med EU kompensasjon for alle disse kanselleringene!

Det spiller ingen rolle så lenge de slipper og betale de jævla pilotene.

Blir for dumt dette her, stakkars SGH ansatte på OSL/CPH/ARN som står i denne sumpen hvor dag og har sett ett velfungerende flyselskap synke lavere og lavere for hver dag som går.

Smeller i sommer, fort ikke nok de kanselleringene de har annonsert

Blir for dumt dette her, stakkars SGH ansatte på OSL/CPH/ARN som står i denne sumpen hvor dag og har sett ett velfungerende flyselskap synke lavere og lavere for hver dag som går.

Smeller i sommer, fort ikke nok de kanselleringene de har annonsert

Brukte kun piloter som ammo. Gjelder for kabinen og. De på bakken er heldigvis vanskeligere og erstatte med folk fra land med lavere lønninger.

De på bakken er heldigvis vanskeligere og erstatte med folk fra land med lavere lønninger.

Nei, man bare setter ut kontrakten til lowest bidder. Husk: SAS opprettet SGH, solgte mesteparten til Widerøe - og nå er det Aviator som har SAS-handlingen på flere av disse stasjonene.

Og du husker sikkert da Menzies tok Alaska i SEA .. To urapporterte bulkinger med påfølgende depressurazation ..

Nei, man bare setter ut kontrakten til lowest bidder. Husk: SAS opprettet SGH, solgte mesteparten til Widerøe - og nå er det Aviator som har SAS-handlingen på flere av disse stasjonene.

Og du husker sikkert da Menzies tok Alaska i SEA .. To urapporterte bulkinger med påfølgende depressurazation ..
Trodde at SAS fortsatt hadde fast ansatte og ikke kontrakt. Jeg ser mye kontrakt vester i Oslo, mulig Menzies.

Jeg husker når Delta ble kvitt alle på bakken i byen jeg bor, erstatta med DGS.
Og United gjorde det samme, mista folk med tiår der, en hadde 34 år.
Men som sagt, trodde at de på bakken i SAS var fast.

Trodde at SAS fortsatt hadde fast ansatte og ikke kontrakt. Jeg ser mye kontrakt vester i Oslo, mulig Menzies.

Jeg husker når Delta ble kvitt alle på bakken i byen jeg bor, erstatta med DGS.
Og United gjorde det samme, mista folk med tiår der, en hadde 34 år.
Men som sagt, trodde at de på bakken i SAS var fast.

Hub'ene er SAS Ground Service. Men det ble jo som DGS osv .. dårligere lønn og vilkår generelt.

Ellers er de 'fritt vilt' og det er vel bare et tidsspørsmål før resten følger etter.

Jag har ingen aning om hur det är i Norge & Danmark.
I Sverige har iaf Aviator, Menzies Aviation & SGH samma fackliga avtal för check-in & ramphandling.
Grundlönen och OB ersättning är densamma på alla tre handlingbolagen.
Det som skiljer är främst arbetscheman.

Back