Overlever SAS corona-krisen?

Intresannt måte de vrir seg til å være størst i Norge på (side 8). De er størst på setekapasitet, der de mener de har 38% markedsandel og norwegian 34%, noe som ikke er så rart med den relativt lave fyllingsgraden sas har kontra DY. Derimot tok jo DY igjen SK når det kommer til transporterte passasjerer på norske lufthavner for noen år siden.



Er det ikke nærmest en norm å måle størrelse etter transporterte passasjerer og ikke setekapasitet? Etter denne teorien blir vel Ethiopian en ganske stor aktør på ARN-OSL-ARN mtp at de ihvertfall før fløy 5(?) ukentlige med 787-9, men i praksis var det vel svært få som bare fløy ARN-OSL eller omvendt.
Helt riktig, tvilsom måte å legge det frem på..
 
De skriver jo setekapasitet selv, så hva er problemet med det? Hvordan måler man f.eks. største hotell? Eller kino? Eller konserthall?
 
De skriver jo setekapasitet selv, så hva er problemet med det? Hvordan måler man f.eks. største hotell? Eller kino? Eller konserthall?

Det er riktig. Men når det kommer til flytransport er jo antall passasjerer mer Intresannt enn setekapasitet. Emirates kan jo i teorien sette inn en a380 på DXB-BGO-LAX daglig, og skryte i hytt og gevær på at de er størst på Skandinavia-LAX, men der de i realiteten kanskje hadde hatt 10 passasjerer på hver flygning. Blir ikke dette litt feil?
På båter blir total passasjerkapasitet kanskje litt mer passende, på buss kanskje en mellomting.
Når det kommer til hotell, kino og konserthall er jo selvfølgelig totalkapasitet Intresannt med tank på arrangementer og slikt, men det nytter ikke å ha Norges største kino plassert på Våga hvis belegget i snitt er på 20%.

Jeg sier ikke at sas har gjort noe feil, de opplyser jo at det er etter setekapasitet, jeg mener bare at det kan gi et feil bilde av den reelle situasjonen.
 
Det er riktig. Men når det kommer til flytransport er jo antall passasjerer mer Intresannt enn setekapasitet.

Men hva hvis hver av disse passasjerene i gjennomsnittlig betaler mer? Slik at markedsandelen i antall kroner inn er større, er ikke det en vel så viktig målestokk, i en presentasjon til finansielle investorer? ;)

Uansett, et hvert selskap, og det gjelder også konkurrenten her, vil selvsagt bruke de tall og nummer som gjør at de fremstår i et best mulig lys. Noe annet er jo ganske tåpelig. Det er litt av hele poeng når man forsøker selge noe, i dette tilfelle en refinansieringsplan.

Går man på date så gjelder det vel å prøve å få fokus på sine positive sider, og ikke trekke frem gamle forhold som gikk skeis :p
 
Lov å ta fram positive sider, men når de sier "størst i Norge" er det helt udiskutabelt misvisende.
 
Lov å ta fram positive sider, men når de sier "størst i Norge" er det helt udiskutabelt misvisende.


Ja, Widerøe har jo vært størst en stund nå ... men vi ble vel degradert nå ved økningene 1/7 kanskje ...
 
Flest flyvninger i Europa faktisk. Og det må de gjerne skryte av.



Vi er passert av Turkish men er fortsatt større enn f.eks KLM. ;)

Wizz, Ryan og SAS er vel de neste .. etterhvert LH også ..
 
Last edited:
E24: SAS Ground Handling sier opp over 400 ansatte

Kutter rundt 480 årsverk.

Selskapets administrerende direktør Siv Lunde Kolrud forteller til E24 at de har opplevd kraftig nedgang i produksjonen.

– Det er klart at vi har lidd et betydelig tap, og kontantstøtten kan ikke dekke skadene og det bidrar noe.

Etter coronaviruset og nedstengningen har SAS Ground Handling Norway måttet permittere 75 prosent av de ansatte, men ser nå at de må tilpasse kostnadene.
 
SAS skal hente 14,3 mrd svenske kroner, gjennom forskjellige emisjoner og utstedelse av hybridkapital. Norge blir ikke med, så det blir den danske og svenske staten, sammen med private investorer som må bidra.

Ca 12 mrd blir ny kapital gjennom utstedelse av nye aksjer og hybridkapitalinstrumenter, mens resten hentes gjennom konvertering av gjeld. Samtidig skal SAS spare 4 mrd kroner, som er et krav i refinansieringspakken

Det Norge har forpliktet seg til er å bruke 500 millioner på å fremover kjøpe tjenester for å opprettholde et visst flytilbud i Norge

https://www.dn.no/luftfart/sas/rick...n-pa-143-milliarder-svenske-kroner/2-1-834143



Eksisterende obligasjonseiere som må ta et tap, da de får igjen drøye 80% av verdien, er det første som skal stemme, og det i midten av juli. Men ser ut som SAS kjører hardt mot hardt og skriver i prospektet at hvis de stemmer nei så trues det direkte med konkurs og at de da får igjen svært lite

Det nevnte obligasjonslånet handles nå for rett over 50% av pålydende, mot 65% før pakken ble kjent.
 
Det nevnte obligasjonslånet handles nå for rett over 50% av pålydende, mot 65% før pakken ble kjent.


Dagen prising er det ikke noe å si på, men tror markedet var litt vel optimistiske tidligere og trodde at obligasjonseierne ikke måtte ta et tap
 
SAS har ikke klart komme til enighet med obligasjonseierne om konvertering av gjeld til aksjer. I praksis betyr det delvis rykk tilbake til start for redningspakken

Problemet er vel at obligasjonseierne vet at den svenske og danske stat aldri kommer til å la
SAS gå konkurs. Dermed er de lite interessert i å ettergi gjeld...
 
Problemet er vel at obligasjonseierne vet at den svenske og danske stat aldri kommer til å la
SAS gå konkurs. Dermed er de lite interessert i å ettergi gjeld...

Ja, politikerne har klart å sette seg en en dårlig forhandslingssituasjon akkurat her. Dog så kan de la det gå konkurs, og starte opp et nytt selskap på ruinene, da taper obligasjonseierene alt
 
Iflg en post på Facebook skal SAS Ground Handling legge ned i Gøteborg og handlingen skal settes ut ..
 
Gir jo mening. Hvor skal SAS ha egen handling på noe som ikke er egen base/hub?

Det er et argument som ikke gir mening. Det er mange selskaper som har egenhandling på stasjoner som er langt mindre enn dette. De tjener til og med penger på det.
 
Det er et argument som ikke gir mening. Det er mange selskaper som har egenhandling på stasjoner som er langt mindre enn dette. De tjener til og med penger på det.

I Europa er dette ganske uvanlig? Og hadde det vært billigere å gjøre det selv, fremfor å sette det bort på disse mindre stasjonene hadde neppe selskapene gjort det
 
Det å ha inhouse handling er vel egentlig litt gammeldags? Hvilke andre europeiske selskaper har dette fortsatt? DY har jo gått mot strømmen her og opprettet egen handling på ihvertfall LGW, LPA, BCN og kanskje flere i Spania?
Hadde WF-handling eksistert i Sverige hadde vel SGH på MMX og GOT vært solgt til de for lenge siden. Litt snodig igrunn at det overføres til aviator, da dette vel egentlig historisk sett er litt norwegian sitt handlingselskap, da de ihvertfall tidligere var deres største kunde, og vel grunnen til at de tidligere selskapene i aviator ble skapt. Men på disse stedene er det vel kanskje ikke noe alternativ...
 
Back
Top